Spinn off.. Anky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinn off.. Anky

kl

Spelar det ngn roll så länge det fungerar och är effektivt? om man "rider lätt i byxan" eller "swingar"
- om man får samma resultat?

Kan inte hålla med om att det är smutskastning.
Man ser väl det man ser och tar till sig eller förkastar utifrån sin egen situation.
Man måste inte tycka att 100% är bra, man kan tycka att 80 % är bra, 10% sådär och 10% kass. Faktiskt.
Jag tillhör ju en av dem som åkte till cliniqen för att jag är intresserad av henne och jag kom därifrån med massa inspiration.
Däremot köper jag inte hela cirkusen kring Anky - det är så putsat och faktiskt lite amerikanskt i sin framställning...
Men kvinnan rider skiten ur sina konkurrenter - det kan man inte annat än se.
Sen att Jan kan stå helt avslappnad med Briar på prisutdelningen och Anky antingen skenar runt eller slår huvudet i staket - ja, det är också lite avslöjande...

Ja för det är inte tillåtet att rida lätt i travökningarna :angel:

Jag hade aldrig sett det om de just inte zoomat in i slowmotion i reprisen....

Vill/orkar/kan inte delta i diskussionen om olika läror osv osv.

Väntade på att någon skulle reagera på just detta med att ta bort skänkel i avbrotten. Det är ju helt mot allt vad vi vanliga svenska ryttare har lärt oss. Jag köper dock det. Men med förbehållet att det inte funkar på alla hästar. Anky säger själv att hon inte gillar lata hästar. För att du ska kunna göra bra tävlingsmässiga halter med bara hand och säte kräver det en häst som har mycket eget driv och är mycket väl framför skänkeln. Detta är dessutom beskrivningen av alla Ankys hästar. Hon väljer just elektriska hästar som är lätta framtill och och mycket eget driv bakifrån, därför är det inte lika svårt för henne att rida så som oss andra som sitter på medelmåttiga hästar som inte riktigt har den egna kroppen med sig.

Men jag tar med mig henne arbete med alla övergångar och jag har ett hopp om att även min lite lata häst ska kunna ridas utan skänkel i övergångarna med det arbetet.

Jag har också förståelse för hur damen i fråga menar, just i avbrottet tycker jag inte heller att man ska driva med skänkeln. Bakdelen skall vara på plats redan innan själva övergången genom en förberedande halvhalt eller två och sedan kommer själva avbrottet via sits och hand. Hålla om med skänkeln ja, driva aktivt nej.

ja! Lite så.. :D
Jag kanske helt enkelt driver för mkt helt enkelt..

Känsla för feeling, vad är det? :crazy:

Kvinnan är fantastisk på många sätt - hon får hästarna a dansa. :bow:Hon är ju inte världens duktigaste dressyrryttare för intet - och i hennes sätt att rida kan man plocka många intressanta detaljer.

Ja och jag anser att just därför blir man nyfiken och vill förstå vad hon gör och hur, eftersom det kan finnas mycket att lära även om man inte tänker lära sig rk:cool:

Men tittar man lite bort från det så kan man se tuktade hästar som är satta i en väldigt fast ram - hon bestämmer och när hästarna väl får titta upp då blir de livrädda för publiken t.ex...De bär sig åt så man skäms på prisutdelningar etc. Fattar inte att hon vågar.:eek:

Jag har tänkt på det där och det går inte ihop riktigt, varför de är kuvade hela vägen men inte just på prisutdelningar tex:confused:
Nog får de upp huvudet vid andra tillfällen också och nog kunde hon kuva dem även på prisutdelningar:confused: (Vissa hopphästar har ju graman på prisutelningen f ö:angel: )

Jag har också förståelse för hur damen i fråga menar, just i avbrottet tycker jag inte heller att man ska driva med skänkeln. Bakdelen skall vara på plats redan innan själva övergången genom en förberedande halvhalt eller två och sedan kommer själva avbrottet via sits och hand. Hålla om med skänkeln ja, driva aktivt nej.

Ryttarna på clinicen skulle inte heller hålla en understödjande skänkel. De skulle släppa skänkeln helt i avbrotten.

Ryttarna på clinicen skulle inte heller hålla en understödjande skänkel. De skulle släppa skänkeln helt i avbrotten.

Jag kan köpa ett system om det fungerar med min hjälpgivning och för den häst jag sitter på.
Som någon redan sagt så är AvG-s hästar av ett visst temprament och som passar.

Men du som var där...hur praktist fick då hennes elever till övergångarna utan skänkel ?
Vart det skillnad ?

Det är ok det med. Jag förstår tanken bakom det hela. Ganska logiskt om man tänker efter. Varför driva när man skall stanna/avstanna. :D

ja! Lite så.. :D
Jag kanske helt enkelt driver för mkt helt enkelt..

Känsla för feeling, vad är det? :crazy:

Jag har en häst som din- kan i form slå knut på sig själv om jag andvänder hand för mycket.
Har kommit fram till att kunna göra övergångarna med skänkeln utan att för den delen driva med u.skänkeln.

Jag tar benen en aning bakåt och trampar ner hälen lite....det räcker för min häst som drivning i.o.m att du spänner dina muskler för att utfärda detta....prova !

Ja för det är inte tillåtet att rida lätt i travökningarna :angel:

Jag hade aldrig sett det om de just inte zoomat in i slowmotion i reprisen....

Kanske gör hon det för att hjälpa till med takten.....vi kanske ska ge domarna video för att de ska kunna se i slowmotion :angel:

Vore kul att se alla ryttare i just slowmotion....dig oxå :)

Ja det blev skillnad eller nej egentligen inte. Det var mest Tellwell som hon demonstrerade detta på, och halterna var okej innan Anky ingrep. Men det syntes tydligt att hans ryttare arbetade med mycket ben för att rida in honom i halten/övergången. När ryttaren plockade bort skänkeln hade han fortfarande baken med sig men såg mer tillfreds ut. Hela ekipaget blev mer harmoniskt. Men som sagt, så för att detta ska fungera krävs att hästen är väl framme för skänkeln. Därav fick Birgitta rida mycket tempoväxlingar där hon red friskt framåt.

Helhetsintrycket blev bättre, absolut.

Jag gillar Ankys filosofi att det ska vara enkelt att rida. Hon sa just att många ryttare gör det svårt för sig själva genom att plocka ihop för många hjälper, hon ville plocka isär och göra det lätt! Hon sa också att dressyr inte är en fysisk sport utan en "thinking sport".

Kanske gör hon det för att hjälpa till med takten.....vi kanske ska ge domarna video för att de ska kunna se i slowmotion :angel:

:bow::bow: Jag har faktiskt sett några i slowmotion och ja, det ser ut på olika sätt, en del hoppar en dm i sadeln ser det ut som särskilt innan upptagningen. Det är som sagt inte lätt, det där och Anky tillhör de bättre. Och jag ser också gärna Fredriks egna exempel:bow::bow:
Jag vill gärna se också hur man rider lätt inuti ett par ridbyxor så att det inte syns kanske kan Fredrik demonstrera det också?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit lätt i brallan:D

På 80-talet smorde jag sadeln med habanol o det blev som klister.

Så i början- under lättridningen......:rofl:

Jag vill gärna se också hur man rider lätt inuti ett par ridbyxor så att det inte syns kanske kan Fredrik demonstrera det också?

Men jag förstår verkligen inte detta eviga tjat om Fredriks egna exempel? Alla är vi ju olika. Vissa har en enorm fallenhet för teori medan andra har det för ridning. Och alla kan vi lära av varandra. Så fungerar det ju IRL, varför då inte här?

Jag tycker verkligen på fullaste allvar att det du, muppen och Axel sysslat med på senaste tiden är ren och skär mobbning utav Fredrik. Jag blir verkligen illa berörd var gång jag läser inläggen.

Både du, muppen, axel och fredrik har ju mkt att bidra med till diskussionerna, var och en på er egen nivå. Varför kan vi inte få ta del av det utan all denna smutskastning?

Men jag förstår verkligen inte detta eviga tjat om Fredriks egna exempel? Alla är vi ju olika. Vissa har en enorm fallenhet för teori medan andra har det för ridning. Och alla kan vi lära av varandra. Så fungerar det ju IRL, varför då inte här?

Jag tycker verkligen på fullaste allvar att det du, muppen och Axel sysslat med på senaste tiden är ren och skär mobbning utav Fredrik. Jag blir verkligen illa berörd var gång jag läser inläggen.

Både du, muppen, axel och fredrik har ju mkt att bidra med till diskussionerna, var och en på er egen nivå. Varför kan vi inte få ta del av det utan all denna smutskastning?

Men hallå :(

Jag har då aldrig blivit anklagad för att mobba någon vare se på netet eller IRL.
Mina kommentarer drivs av en trötthet på negativa kommentarer av elit, småsaker som inte alls är ödmjukt samt en teori som ibland går över min förmåga att ta in då jag själv är praktisk och en ryttare som rider mer på känsla.

Blev sårad av vad du skrev men tack för att du är ärlig.

Jag tycker att det kan bli lite åt det hållet om man är lite "övertydlig" med bollsätet..

MIG skulle du ALDRIG vilja se in slowmotion - du skulle inte se annat än sakta fladdrande fläsk :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 856
Senast: Hellas
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix