Spinn off.. Anky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinn off.. Anky

Jag måste på något sätt förminskas - annars blir det ju orätvvist :(
så därför är det jätteviktigt att jag 'inte kan rida'....

Det spelar ju egentligen ingen roll om jag kan det eller inte på det här forumet, Det som spelar någon roll är ju om det ligger något i vad jag skriver.

upp till var och en

Men att framställa sig själv som en av de få som kan se o citera böcker eller kända människors citat hela tiden är inte ens egna påfund eller erfarenheter. hur diskuterar man då?- föreläser.

Det är av den anledningen som domare idag måste ha tävlat själva- för att ha verklig insikt o då kan bedöma om en känsla är rätt eller inte.

Om man hela tiden BARA letar fel hos eliten, är man här av andra anledningar.

Om det är på det här viset du upplever diskussionerna här så förstår jag bättre många av dina inlägg.

Jag kan försäkra dig om att jag letar det som är fint och bra - både hos eliten och andra. Jag vill lära mig och utvecklas./:cool:

Men att framställa sig själv som en av de få som kan se o citera böcker eller kända människors citat hela tiden är inte ens egna påfund eller erfarenheter. hur diskuterar man då?- föreläser.

Det är av den anledningen som domare idag måste ha tävlat själva- för att ha verklig insikt o då kan bedöma om en känsla är rätt eller inte.

Om man hela tiden BARA letar fel hos eliten, är man här av andra anledningar.

Jag skulle vilja att man mer dissikerade bilder med positiva eller neutrala linser. Det det o det är jättefint, MEN skulle ÖNSKA att det var lite mer si eller så.

Men nu klarade vi inte att diskutera clinicens innehåll, utan kom självklart in på HF. Ämnesurspårning- igen.

Men om Holland har ett "eget system" ska det då ställas mot ett annat och vi ska se vad som är "rätt och fel" eller ska man titta på vad som fungerar, vad kan bli bättre och hur gör eliten för att lyckas? Gång, på gång dessutom...?

Om jag har ett system att fostra mina barn, ska det ställas mot ett annat system som också funkar - men kanske inte på mina? Innebär det då att det jag gör är fel då?

Det kanske inte är jämförbart. Men när du skriver att Holländarna har ett annat system så kanske man ska granska vad de gör, och inte ställa det systemet mot några som gör helt annorlunda och påstå att det är "fel"? Fel enligt tyskarna.. men alla andra länder som har aktiva ekipage i dressyr då?

kl

Bara så jag förstår.. är det inte enl TR som det regleras vad som är "rätt och fel" ridning? Så att "rida lätt i byxan" "ta spjärn" "göra halt med handen" - står det någonstans att man inte får göra det?

Sen är vi ju alla olika och har olika mål med ridningen och sätt som funkar mer eller mindre bra för oss. jag kanske har enklare att göra galopp på ett sätt - men kanske inte är det optimala om man jämför med... ?? (finns det något facit?)

Tankar och funderingar från mig :D

Upplys mig! Jag kan så lite om det här.. :(

Jag menar att detta med "världens bästa Dressyrryttare" är ett Mantra som ofta upprepas som papgeojjor och sedan slutar man både tänka och titta

Men Malinigbg har en mer nyanserad bild.

Självklart har hon rätt i att även tyska svenska och ungerska ryttare ibland tar spjärn i stigbyglarna, men i det tyska systemet är det ett allvarligt fel :devil:

Men är en del i det Holländska vad det verkar eftersom de använder hela kroppen som hävstång när de lutar sig bakt istället för att ta avsprång från sitt kraftcentrum i magen.

Ibalnd måset man vara stark på häst ryggen.
frågan är var man skall vara stark i tygeln eller i sin possition?

Jämför stångdiskussionen

Du får större kraftutväxling om du står i stigbygeln - än om du sitter på rumpan och lutar dig bakåt - helt enkelt för att hävstången blir längre.

och vissa lutar sig helt enklt inte bakåt :cool: alls

Att stå i stigbygeln kan antingen hindra ryggen eller släppa upp den.

Vilket - beror på hur hårt du håller i hästens mun och hur lös du är i höftleden

Fältsists:love:

Stå som en vattenskidåkare och luta sig bakåt:eek:

Vi skrev nog samtidigt -

men bara så att du vet - internationella tr finns här:

http://www.horsesport.org/d/PDFS/DressageRules2006_w_corr_07_000.pdf

Vårt tr ska ut på nätet också.

saxar:

Article 418 THE POSITION AND AIDS OF THE RIDER
1. All the movements should be obtained with invisible aids and without apparent effort of the rider. The rider should be well balanced, elastic, sitting deep in the centre of the saddle and smoothly joining the rhythm of the horse with his loins and hips supple, thighs and legs steady and well stretched downwards.
The heels should be the lowest point. The upper part of the body
should be easy, free and erect on the vertical.
The hands should be carried steady and low and close together, with the thumb as the highest point and independent from the seat. The elbows should be close to the body, enabling
the rider to follow the movements of the horse smoothly and freely.

2. The effectiveness of the rider’s aids determines the precise fulfilment of the required movements of the tests.
There shall always be the impression of a harmonious co-operation between horse and rider.

3. Riding with both hands is obligatory in tests at FEI Dressage Events.
However, in Freestyle tests riding with reins in one hand up to four movements is allowed (see Guidelines for Judges) When leaving the arena at a walk on a long rein, after having finished his performance, the rider may, at his own discretion, ride with only one hand.

4. The use of the voice in any way, or clicking the tongue repeatedly, is a serious fault, involving the deduction of at least 2 marks from those that would otherwise have been awarded for the movement where this occurred as well as in the mark of the riders seat and position.

Chapter II Dressage Events
Article 419 OBJECT OF INTERNATIONAL DRESSAGE EVENTS
The FEI instituted an International Dressage Event in 1929 in order to preserve the Equestrian Art from the abuses to which it can be exposed and to preserve it in the purity of its principles, so that it could be handed on intact to generations of riders to come.

Lägger ett extra svar - bara för att det här stycket är så viktigt och central:

Chapter II Dressage Events
Article 419 OBJECT OF INTERNATIONAL DRESSAGE EVENTS
The FEI instituted an International Dressage Event in 1929 in order to preserve the Equestrian Art from the abuses to which it can be exposed and to preserve it in the purity of its principles, so that it could be handed on intact to generations of riders to come.

Tar citatsvar så det blir tydligt.

Kollade på Ankys hemsida. Bilder från Flyinge. Alltså - sånt som hon själv lagt ut på nätet, godkänt och bra. Inga lurigheter.

http://www.anky.nl/index.asp?page=nieuws&item=16374&lang=nl

Här måste det gå att se bra saker!! Fram med glasögonen, positivt och det där andra.....

Ge en bedömning; betyg och motivera..../:cool:

Jag skulle vilja att man mer dissikerade bilder med positiva eller neutrala linser. Det det o det är jättefint, MEN skulle ÖNSKA att det var lite mer si eller så.

Men nu klarade vi inte att diskutera clinicens innehåll, utan kom självklart in på HF. Ämnesurspårning- igen.

Jag ser en vacker svart häst med sin ryttare som utför svåra rörelser i dressyr, vad ser du T_B?
För en som inget kan och inte vet vad man ska titta på

Måste allt analyseras? Kan det inte bara få vara en fin uppvisning? De flesta sitter nog inte och detaljstuderar, kör i slowmotion för att se alla nyanser eller har jag fel?

Senast ändrad:

Jag är mest intresserad av att diskutera trådämnet
Särskiljning på gas o broms.

vet att det på förra clinicen diskuterades o att hon även ifrågasatte ryttarnas hjälper. - Varför använder du den i det läget- då gällde det bl. a drivande innerskänkel i piruetten -tänkvärt.
Hur blir man mer tydlig i sin kommunikation med hästen?

Såg att man kunde maila A. o fråga saker.
Kanske något för oss här när deltagarna på clinicen får tunghäfta eller hur var det Malinigbg?:p

Hi hi, ja maila skulle jag nog våga göra. :D

Jodå, hon frågade ryttarna massa saker om varför de gjorde si eller så men det läskigaste var att hon också stegade fram till publiken och frågade frågor.
Jag tittade upp i taket varje gång och var livrädd att hon skulle fråga mig:rofl:

Jag är mest intresserad av att diskutera trådämnet
Särskiljning på gas o broms.

vet att det på förra clinicen diskuterades o att hon även ifrågasatte ryttarnas hjälper. - Varför använder du den i det läget- då gällde det bl. a drivande innerskänkel i piruetten -tänkvärt.
Hur blir man mer tydlig i sin kommunikation med hästen?

Såg att man kunde maila A. o fråga saker.
Kanske något för oss här när deltagarna på clinicen får tunghäfta eller hur var det Malinigbg?:p

Jag tror det blir jäkligt svårt att förstå HUR hon egentligen använder sina hjälper i sitt system och ännu svårare att försöka lära ut det på en cliniq eftersom det skiljer sig en hel del från det traditionella systemet. För att tala om hur förvirrande det måste vara för dom som rider på den där cliniqen :eek:

Hi hi, ja maila skulle jag nog våga göra. :D

Jodå, hon frågade ryttarna massa saker om varför de gjorde si eller så men det läskigaste var att hon också stegade fram till publiken och frågade frågor.
Jag tittade upp i taket varje gång och var livrädd att hon skulle fråga mig:rofl:

Vaddå du kunde ju svarat att nä jag håller på med körning :rofl:

KL
Tänkte på den här spjärnande skänkeln.
Varför inte fråga henne o inte förutsätta att hon använder det för att kunna dra mer- skickligare än så är hon nog.

Den sitsen hon använder i ökningarna är ju unghästsits- stör så lite som möjligt.

Tänker även på cowboysarna som slidestoppar genom att slänga fram fötterna.
Själv har jag använt det för att bromsa från ökning- alltså bara trampa ner o behöver få bara göra en enda KRAM i tygeln o hästen kommer tillbaka- häftigt är det.

F-n trot att man skulle klarat sig undan med det...;)

Jag hade kunnat tro på den förklaringen om det inte vore för att man kan se att hon drar fram skänklarna för att hästen ligger på och hon inte får hejd riktigt. På tävling vill hon ju inte dra in näsan på hästen - då blir det mindre tydligt att ta spjärn.

Men tror du att hästen är mindre på hugget inne på banan- i korrekt form.

JAG tror att det är en bromsande hjälp i sig.

en så pass ihopkrullad häst går ju inte att dra i mer- bromsen tar ej genom kroppen.

svammel:angel:

Men tror du att hästen är mindre på hugget inne på banan- i korrekt form.

en så pass ihopkrullad häst går ju inte att dra i mer- bromsen tar ej genom kroppen.

Den är ju inte ihopkrullad på banan, när hon tävlar är formen oklanderlig.

jag tror att hästen ligger på men hon döljer det genom att lägga upp ett friskare tempo, om inte halvhalterna går igenom lägger hon sig bakåt och tar spjärn med fötterna - korta stunder och hon manövrerar det väldigt skickligt.
Jag har en liknande häst själv och jag vet hur många tricks man lär sig för att få den att se självgående och självbärig ut, och då pratar vi på min lilla nivå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 856
Senast: Hellas
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka