Spinn off.. Anky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinn off.. Anky

Intressant klipp, ser ut ungefär som jag kommer ihåg från framridningar.
Hon står upp. Ibland när det blir otakt ser det ut som hon rider lätt i ett - ett par steg.
Säkerligen inte obehagligt för hästen dock, i alla fall inte när hon uppvisningsrider.
Man ser ju att hennes hästar verkligen är framför skänkeln, de är ofta heta och hon kan på nåder ha skänkeln intill. Tror nog hon har utarbetat detta sätt just pga att hon rider på den typen av hästar och helt enkelt för att hon vill få fram spektakulära gångarter och behöver inte skänkeln mer än till att ge en impuls då och då för tex sidoförflyttning.

Det är vad jag ser i alla fall./Malin

Jag får väl se det som smickrande att du tror att teorierna är mina. Men det vore inte etiskt att ta åt sig äran för det andra har gjort.

För mig är det skillnad på om någon grundar sin teori utifrån en gedigen kunskap om ett sepcifikt ämne - eller om det är en högst privat tolkning.
Därför tycker jag att personen jag - är högst ointresant.

Just ovanstående ang att luta sig bakåt och hur det påverkar hästen- kan varje intresserad då kolla upp originalkällan vilken är Mary Wanless.
Hon har examina i Fysiologi och Applied sports, och har tillbringat de senaste 18 åren i att forska om de unlderliggande principerna för ridning, vad som gör att de talangfulla 5 procenten gör:d, och som är så svårt för oss vanliga dödliga att få till. :crazy:

Rent privat kan jag ju säga att hennes terier har gjort hela skillnaden i min egen ridning, hade aldrig gått utan dessa 'hemligheter' kan jag lugnt påstå.

Man kan också se hennes influenser hos många tränare bla. Kyra som använder en del av hennes övningar och hon rekomenderar även hennes böcker, har skrivit lite på baksidan av "Ride with your mind ESSENTIALS"

Googlade på skoj och såg att hon har börjat samarbeta med Hillary Clinton på Mc Phail institutet, i USA, om jag inte missförstått så är de världsledande i hästens biomekanik, jag vet inte om tryckmattan kommer därifrån men den nämns ju..

Synd att man inte bor i amerikat ... där har tydligen varit en föreläsning av paret och en av punkterna var

Does it matter to the horse if the rider leans back or stays vertical?

Det går inte att länka till just den sidan - men här är Mary hemsida

http://www.mary-wanless.com/

Under fliken Lecture/Demos finns "The naked truth of riding" där står det som en av punkterna.

Man är ju olika i sitt sökande av kunskap, jag gillar sånt som det finns belägg för. Inte hur en enskild ryttare tolkar ridning.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, man ser ju skänkeln i närbild ibland. Man ser också att hon klappar efter snabb reaktion tycker jag.

Hon är väldigt lätt i sätet men det ser inte ut att störa hästen som sagt, i alla fall inte vad jag kan se. Hennes rumpa är ur sadeln eller lättat, en hel del. Jag ser nog samma som du.

Ja och nej.
Ja till att hennes sits nog inte stör hästen. Underskänkeln blir lite för ostadig för min smak men inverkar ju effektivt när den behövs så återigen - hästen störs nog inte av det även om hela sitsen är udda.

Nej till handen. Visst klappar hon men mest för att hästen ska spänna av. Enligt mitt sätt att se det skulle hon inte själv kunna utföra de övningar hon lät sina tillfälliga elever på flyinge göra. Dvs länga på tygeln och släppa hästen ifrån sig. Hennes häst skulle springa fortare och fortare - hon har massa tryck i tygeln.
Det brukar bli så på väldigt heta hästar - tycker ändå hon balanserar upp honom bra ur uppvisningssynpunkt.

Kolla närmare på händerna, skulle vara intressant att höra vad du/ni andra ser.

/Malin

Har klurat på ditt svar, för det går inte ihop i min hjärna med de kroppsliga erfarenheter jag själv haft på hästryggen, men försöker förstå hur man kan få till en dylik sits i bakåtlut, utan att ta stöd i tygeln, och samtidigt förhoppningsvis fortsatt var följsam och lösgjord i sin egen länd och bäcken?
Mitt resultat vid ett eventuellt försök skulle enbart resultera i en extrem stelhet då jag även i vanliga fall gärna hamnar farmför vertikalen när jag slörider, så förklara gärna mer, verkar intressant.

Det jag menar är att i en ökning lätta i sätet genom öppna vinkeln i höften mer (och därmed komma ngt bakåt med överlivet) samt använder jag nog framsidan av lårens muskler:confused: samt bål o mellandel. Lite mer tyngd/tryck i stigbyglarna men inte framåt och inte alls spjärn eller verkligen stå bara som ett lätt stöd i lättandet just.

Säkert helt annat än anky gör, jag gör det enbart för att underlätta i ökning och upptagning, sitter annars "som vanligt" i ner i sadeln.

Tycker inte det är svårt alls med balansen (i det jag gör obs!) och inte alls risk att hänga i handen (den lilla sträcka det handlar om)
varför skulle man behöva göra det, man hänger ju inte bakåt utan lättar bara. :confused: Ingen risk alls att tappa balansen som jag gör, man står ju inte bakåtlutad och balanserar. :cool:

Jag har idag kollat på "the winning formula" och är helt enig med dig.
Det är mycket i tygeln. Hon är ju väldigt snabb på att lätta ur när hon vill få hästen djup och rund, men annars är det vädligt mycket i tygeln, och rent logiskt blir det ju mer om man lutar sig bakåt - hon lutar ju sig bakåt när hon bromsar...

På dvd'n så saktade hon av mycket med röst och tygel på den unga. men på en annan ryttares häst sågade hon och lutade sig bakåt.

Anky är ju inte dum, eller misslyckad - hon rider ju på ett sätt som gör hästarna som hon vill ha dem - PÅ. och hon rider ju med en teknk som belönas

Det finns faktistk beskrivet av Wanless. HOn kallar det the waterskier scenario och menar att ju mer ryttaren lutar sig bakåt och tar spjärn med benen framåt - ju mer skjuter hästen ut som en motorbåt under denne.

Jag vet inte om man vågar skriva det man tycker och tänker - men det är ju inte direkt konstigt att hästarna är "spooky" - men igen hon vill ju ha dem så....

verkar också som det pratas om både travökningar och avsaktningar samtidigt här.

I en avsaktning/ upptagning så stör det hästen med för mycket inverkan av handen. Det blir som en ond cirkel - ju mer ryttaren drar - ju svårare får hästen att sätta sig

Gör ibland något liknande det du beskriver om jag rider en het häst som blir för känslig om jag sitter och "trycker ner" ryggen.
Men egentligen är det nog inte en genväg eller ens rätt väg, det är nog bättre att ha sittbenen i sadeln och försöka styra bakbenen med dem...
Men det är inte så lätt på den moderna typen av häst....de springer kanske till skogs då:rofl:

Ja och nej.
Ja till att hennes sits nog inte stör hästen. Underskänkeln blir lite för ostadig för min smak men inverkar ju effektivt när den behövs så återigen - hästen störs nog inte av det även om hela sitsen är udda.

Nej till handen. Visst klappar hon men mest för att hästen ska spänna av. Enligt mitt sätt att se det skulle hon inte själv kunna utföra de övningar hon lät sina tillfälliga elever på flyinge göra. Dvs länga på tygeln och släppa hästen ifrån sig. Hennes häst skulle springa fortare och fortare - hon har massa tryck i tygeln.
Det brukar bli så på väldigt heta hästar - tycker ändå hon balanserar upp honom bra ur uppvisningssynpunkt.

/Malin

Jag har inte tittat igen men svarar vad jag minns just nu. Jo ibland ser det ut att hon har mycket i handen, ibalnd inte. Det varierar väldigt, ska titta senare när jag hinner. MEn visst är skänkeln väldigt aktiv:cool: Men sporrarna kommer inte ofta åt hästen. Det är vaden i första hand, tycker jag,.

Ja det ser verkligen väldigt annorlunda ut. det ställer en del på huvudet hur som helst. Intressant i alla fall.

Måste ut med hunden, får fundera vidare sen..:D

Gör ibland något liknande det du beskriver om jag rider en het häst som blir för känslig om jag sitter och "trycker ner" ryggen.
Men egentligen är det nog inte en genväg eller ens rätt väg, det är nog bättre att ha sittbenen i sadeln och försöka styra bakbenen med dem...
Men det är inte så lätt på den moderna typen av häst....de springer kanske till skogs då:rofl:

Nja, inte springer till skogs, kanske men blir tyvärr för lättstörd o tappar balans och då blir bara het:o Nej jag tror inte alls det är bra eller rätt, men det fungerar bäst just nu:o OCh enda skälet att jag egentligen tog upp det är att det GÅR utan att hänga i handen eller tappa balans bakåt eller liknande.:idea:
Själv gör jag det som sagt för att inte störa :cool:

Men jag tycker mej se att hon inte stör trots eller pga hon lättar som hon gör.

Jag får väl se det som smickrande att du tror att teorierna är mina. Men det vore inte etiskt att ta åt sig äran för det andra har gjort.

Man är ju olika i sitt sökande av kunskap, jag gillar sånt som det finns belägg för. Inte hur en enskild ryttare tolkar ridning.

Jag tror inte att teorierna du redovisar är dina, det framgår tämligen tydligt - och det är bra att ange källan när man citerar, äras den som äras bör. :bow:

Man har ju lärt sig allt man kan av andra på ett eller annat sätt, det är ju knappast medfött! Jag gillar också saker som det finns belägg för, läser och försöker förstå. Men jag funderar också runt det hela själv.

För det finns inte och kommer inte heller finnas belägg för allt. Allt är en tolkningsfråga, tyvärr. "Som fan läser bibeln" är ju inte ett begrepp för intet - jag, och du och alla andra har varsinn sanning.

Det finns personer som snickrar ihop teorier om hur det hänger ihop, men de är också bara personer som gör tankevurpor och antaganden precis som alla andra. Vissa teorier är "bättre" än andra i mina ögon - men det kan vara fel på ögonen också.
Min sanning gör inte andras sanning falsk. Det finns bara människor, inte gudar. (och ifall det finns gudar bryr de sig nog inte om dressyrens vindlingar så mycket :p).

Skillnaden är att en bok, ett textstycke eller ett citat är statiskt: det står precis det som står, varken mer eller mindre.
Vem kan någonsin förstå precis hur det menas utom den som skrivit boken/texten? Man kan såklart försöka förstå - men har man lyckats?

Jag infogar det jag förstått till min bild av ridningen, precis som alla andra gör. Skillnaden är att jag inte använder citat för att bevisa att jag har andra med mig - titta, dessa xxx auktoriteter tycker som jag för denna mening håller jag med om.

För jag är inte så säker på att de håller med mig alls, bara för att jag håller med dem i delar av texten. Men det får man såklart göra som man vill.

Ja och nej.

/Malin

Jag har tittat igen och får flera funderingar.
Dels tänker jag att hästen rör sig mkt o stort. Hur skulle den se ut med någon som satt mer klassiskt? Går det att sitta så och tillåta den hästen att röra sig på samma sätt? Menar nu även den typen av häst han är öht.
Har någon sett honom med annan ryttare?

Hon sitter så superlätt, helt annat än djupt ner i sadeln som man lärt sej :D

Det är mkt häst öht på alla sätt. Bitvis ser det kanske ut att vara mkt i handen. Men ändå inte alls överlag , tycker jag faktiskt :confused:. Ja han skulle kanske fara iväg om hon lättade helt, han så på.
Men jag får ändå intrycket att han är lätt i handen på henne, mestadels. Lätt öht.
Hon använder verkligen handen. Men är snabb och följsam också. :bow: Precis som hästen. :bow:

Men jag kan ju se helt fel, det är verkligen bara spånande.

Men var står det att man måste hänga i tygeln när man lutar sig bakåt? Jag hittar inte på sidan du länkade till, bara en rubrik som inte var klickbar.

Jag menar ju inte att det är bra att luta sig bakåt, men jag kan göra det iaf utan att hålla i tygeln. Jag ser ingen direkt vinst med det, utan praktiserar snarare hängsits vid ridning. :angel: Men så har jag ju inte forskat i 18 år heller...

Det är ju lustigt att det finns en sån teori. Det är precis som när min bärbara dator började brinna häromsistens - jag ringde företaget som var ansvariga och fick svaret "men den ska inte börja brinna"... :crazy: Nähä? :p Men nu gjorde den det...

Senast ändrad:

Och även om det står nånstans är det ju inte sant, för man måste inte hänga i tygeln för att man lutar sej bakåt.:idea:

Jag är verkligen inte någon skicklig ryttare, tvärtom, så om jag kan så är jag säker på att andra kan :rofl:
Det handlar om stabilitet och balans. Det är därför jag skrev att folk kan väl prova själva, teorier har ju ingen betydelse om verkligheten säger annat.:o

Man kanske inte kan det längre när man forskat för länge? :p Man kan nog sammanlänka den slags aktivitet med en nedsatt bålstabilitet på längre sikt kanske? :p

Äh, tror du inte att teorin har rätt, det är nog vi som är konstiga! :idea:

Men jag gillar dessa vurpor - de visar just att ingen vet allt. Alla är enskilda ryttare som tolkar ridning på olika vis. Med olika saker i bagaget.

Man kanske inte kan det längre när man forskat för länge? :p Man kan nog sammanlänka den slags aktivitet med en nedsatt bålstabilitet på längre sikt kanske? :p

Äh, tror du inte att teorin har rätt, det är nog vi som är konstiga! :idea:

Men jag gillar dessa vurpor - de visar just att ingen vet allt. Alla är enskilda ryttare som tolkar ridning på olika vis. Med olika saker i bagaget.

:rofl::rofl: Rent vetenskapligt har vi säkert fel:p

Nej, ingen vet allt, om något här i livet - det är också grunden för utveckling - att man ännu inte vet allt.:idea:

Jag tror inte att teorierna du redovisar är dina, det framgår tämligen tydligt - och det är bra att ange källan när man citerar, äras den som äras bör. :bow:

Man har ju lärt sig allt man kan av andra på ett eller annat sätt, det är ju knappast medfött! Jag gillar också saker som det finns belägg för, läser och försöker förstå. Men jag funderar också runt det hela själv.

För det finns inte och kommer inte heller finnas belägg för allt. Allt är en tolkningsfråga, tyvärr. "Som fan läser bibeln" är ju inte ett begrepp för intet - jag, och du och alla andra har varsinn sanning.

Det finns personer som snickrar ihop teorier om hur det hänger ihop, men de är också bara personer som gör tankevurpor och antaganden precis som alla andra. Vissa teorier är "bättre" än andra i mina ögon - men det kan vara fel på ögonen också.
Min sanning gör inte andras sanning falsk. Det finns bara människor, inte gudar. (och ifall det finns gudar bryr de sig nog inte om dressyrens vindlingar så mycket :p).

Skillnaden är att en bok, ett textstycke eller ett citat är statiskt: det står precis det som står, varken mer eller mindre.
Vem kan någonsin förstå precis hur det menas utom den som skrivit boken/texten? Man kan såklart försöka förstå - men har man lyckats?

Jag infogar det jag förstått till min bild av ridningen, precis som alla andra gör. Skillnaden är att jag inte använder citat för att bevisa att jag har andra med mig - titta, dessa xxx auktoriteter tycker som jag för denna mening håller jag med om.

För jag är inte så säker på att de håller med mig alls, bara för att jag håller med dem i delar av texten. Men det får man såklart göra som man vill.

Välformulerat och väl artikulerat. Jag håller med, och det är just därför jag blir irriterad i många "diskussioner", när det blir en enda lång citat redovisning i trådarna, sida upp och sida ner.
Jag tar gärna både citat och bilder - men jag vill ha en levande diskussion som grundar sig i folks (läs INDIVIDER här på forumet) egna vardag och egna konkreta, fysiska erfarenheter från ridningen, som balans och som komplement till dessa citat och bilder!

Utan detta blir citat och referat bara en enda lång lista av text - som jag kan gå till bibilioteket och läsa på egen hand och som jag inte söker efter här i ett diskussions forum av denna typen. Poängen med ett diskussions forum går då förlorad helt som jag ser det.

:bow:

*Knapplån*

Nu har jag hållit tyst och låtit bli moderatorknappen *piiiiip* länge. Men jag trodde att folk här nu skulle ha uppfattat att vi INTE ACCEPTERAR HÄXJAKT HÄR PÅ FORUMET.

Hur folk diskuterar och citerar har varit uppe många gånger och jag tycker då att somliga MER ÄN ANDRA skriver sina källor till det de diskuterar.

Uppför ni er inte, så kommer jag strypa diskuussionerna så fort de startar här, hädanefter!

Om ni irriterar er på hur någon citear och diskuterar, lägg personen på IGNORERALISTAN i stället!

PUNKT SLUT!!

Kan ni diskutera vad tråden nu HANDLAR om i stället??? Det är ju intresantare, om man ser till antalet inlägget ch läsare.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Men var står det att man måste hänga i tygeln när man lutar sig bakåt? Jag hittar inte på sidan du länkade till, bara en rubrik som inte var klickbar.

Jag menar ju inte att det är bra att luta sig bakåt, men jag kan göra det iaf utan att hålla i tygeln. Jag ser ingen direkt vinst med det, utan praktiserar snarare hängsits vid ridning. :angel: Men så har jag ju inte forskat i 18 år heller...
Vistt kan man luta sig bakåt utan att hänga i tygeln, bara man är tillräckligt mjuk i kroppen. Det finns ryttare som lägger sig bakåt över hästens kors, gjorde t.o.m. det själv i yngre dar :o
Men det är bara en gymnastisk övning för ryttaren.

Som jag tolkar att det ser ut på videon och alla bilder man ser av AvG, så tar hon spjärn i stigbygeln och lyfter sätet ur sadeln när hon lutar sig bakåt, helt enkelt för att få mer kraft i tygeltaget och bromsa hästen. Det syns ju tydligt att hästen helst vill lägga iväg. Det är trots allt ganska omöjligt att lyfta ur sadeln och ta spjärn i stigbygeln på en häst i rörelse utan att ta i tygeln, särskilt när meningen med det hela är att gå över till en lägre gångart. Hoppryttare rider så ständigt och där är det väl ingen som tvivlar på att dom samtidigt drar i tygeln för att stanna eller bromsa hästen.

*kl*
Kan bara säga några enkla ord på engelska: Shape up!
(De som behöver kan ta åt sig, ni vet säkert vilka ni är!)

Jag låter tråden vila ett tag eftersom vissa användares argumentationsteknik verkar vara på rymmen.

/B_A_L

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 856
Senast: Hellas
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg