Spinn off.. Anky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinn off.. Anky

*KL* delvis

följer båda trådarna med mer och mer förfäran...

För visst är det smutskastning och mer eller mindre förtal i mina ögon!! Och sen mer eller mindre ljug! Att säga att Briar står så lungt och snällt som brukar explodera mot sin ryttare om än inne på banan mest kanske!! O ch att Anky skenar runt i förfäran antar jag har med den berömda prisutddelningen att göra - att kvinnan sen var gravid och kanske såg ett eventuellt missfall framför sig i en vild fantasi kan inte det då ha med saken att göra alls??!!

TRÅKIGT är vad det är att följa dessa allt fler trådar som genomsyras av jagvetinte avund och missunsamhet vad det verkar!!!

Oj oj oj, här var det laddat:rofl:

Hur många prisutdelningar med AvG har du sett live?

/Malin

*kl*
Sen är det svårt med det skrivna - alla som stått i stall med whiteboardtavla känner väl igen det - hur frågan om vem som kvällsfodrar urartar till storm där halva gänget flyttar i vredesmod. Och Stallet/Buke är en enorm whiteboardtavla.../

Den är ju klockren!!:rofl::rofl::rofl: Tänk att man aldrig sett den liknelsen förr. Precis som med tavlan i stallet måste man då och då ta pauser från Buke - för att hitta ny inspiration att hålla på...

Nej, och jag skrev också att jag inte lagt märke till detta förut. Men just denna gång och i denna upptagning såg det ut som någon sorts "livräddningssits" och definivt inte följsamt.

Ok, jag har sett det också men upppfattar som axel att det är typ unghästsits och underlättar för hästen. Men jag har även sett andra som studsar istället i den svåraste delen dvs upptagningen och jag vet inte om det är bättre:confused: Det ÄR svårt och jag kan inte säga att jag tycker hennes sätt där är förfärligt:confused:

Jag skrev det bara för att det är lätt att bländas och tycka allt är perfekt.
Självklart rider hon bra, helt fantastiskt faktiskt, men det betyder väl inte att man måste tycka allt är bra?:confused:

Och visst blir man kluven över de hemska bilder man kan hitta på henne (och ja jag har sett henne på många framridningar och det är tuktning för mig många gånger och då är hon alltså offentlig och inte på hemmaplan - hur ser det ut hemma?)
De bilderna kontra det flashiga och läckra ekipaget med perfekt form - självklart är det kontraster och man undrar såklart hur hon får till det och naturligtvis, var bristerna finns...:crazy:

Jag skrev det bara för att det är lätt att bländas och tycka allt är perfekt.
Självklart rider hon bra, helt fantastiskt faktiskt, men det betyder väl inte att man måste tycka allt är bra?:confused:

Och visst blir man kluven över de hemska bilder man kan hitta på henne (och ja jag har sett henne på många framridningar och det är tuktning för mig många gånger och då är hon alltså offentlig och inte på hemmaplan - hur ser det ut hemma?)
De bilderna kontra det flashiga och läckra ekipaget med perfekt form - självklart är det kontraster och man undrar såklart hur hon får till det och naturligtvis, var bristerna finns...:crazy:

Nej jag tycker precis som du att man måste kunna se både och menade inte att bemöta det du skrev, eftersom jag uppfattat att du verkligen är nyanserad.

Jag håller med om att man blir väldigt kluven till henne och jag är just därför nyfiken också. Det är intressant att få reda på hur hon tänker, särskilt om det skiljer sig i system, och jag menar självklart inte ang RK då utan mer det som clinicen handlade. Det finns f ö ett referat på Hippson nu:idea:

Kl

Det är inte så att fler rider som Anky när det gäller sitsen (lite mer lätt än den tyska skolan) ? Isabell tex? Handlar det om ett delvis nytt sätt att rida?

Kan det vara så att det finns en nyare skola vad gäller sätets användning som delvis går emot den äldre tyska (och blanda inte in rk nu, jag talar om det som A förmedlade på clinicen tex)

Kan det vara så att det inom eliten finns olika sätt att rida, där en del använder sätet på annat sätt än det med mer inverkan och "tyngre" säte:confused:

Kl

Det är inte så att fler rider som Anky när det gäller sitsen (lite mer lätt än den tyska skolan) ? Isabell tex? Handlar det om ett delvis nytt sätt att rida?

Kan det vara så att det finns en nyare skola vad gäller sätets användning som delvis går emot den äldre tyska (och blanda inte in rk nu, jag talar om det som A förmedlade på clinicen tex)

Kan det vara så att det inom eliten finns olika sätt att rida, där en del använder sätet på annat sätt än det med mer inverkan och "tyngre" säte:confused:

Ja det är klart, dom har olika ridtekniker, Isabell rider inte som Anky överhuvudtaget hon rider ju mer som den traditionella Tyska läran

Dom som tränar för Anky och Sjef rider ju lite som Anky som tex han som red Lingh har glömt hans namn men han har ju ridit mkt för Anky , sen finns det ju dom där som ridit lite för Anky som totalt missuppfattat hela grejen :crazy:

Glöm isabell då, det var kanske dåligt exempel. Jag ställer om frågan då, finns det fler som rider som Anky i sätet, handlar det om ett nytt sätt som fler använder?

Jag frågar eftersom jag hörde att PM talat om det i ngt sammanhang att det finns en "nyare" stil som lät som mer den A lär ut. Som är mjukare, skonsammare för hästen och som man då medvetet valt. Isabell nämndes nämligen men det kan ha varit ett missförstånd.

Förstår att några kan gå i taket av detta, men jag frågar ändå, finns det såna diskussioner, som PM tydligen skulle sagt. (Ja jag vet att han lärt av A och IGEN det gäller inte RK-ridningen)

Såg resten av ditt svar nu, men det skulle alltså handla även om ryttare som ej ridit för A, mer en ny "inriktning".

Senast ändrad av en moderator:

Mina kommentarer drivs av en trötthet på negativa kommentarer av elit, småsaker som inte alls är ödmjukt samt en teori som ibland går över min förmåga att ta in då jag själv är praktisk och en ryttare som rider mer på känsla.

Så då är det ok?

Arjen Teeuwissen says that for about six months when he first started having lessons with Anky, he tried to combine your training philosophy with the conventional way of training, but that he decided that was impossible - you had to train one way or another?

"You have to commit yourself totally or our system doesn't work. Our system is totally different - ours is normal. It is a totally different approach because I don't come out of the horse world. I come from a background where sport is very important, from day one I've been exposed to a lot of sports people and trainers, and from that, my approach is totally different. I think the classical way of dressage training is technically good, because I use the same techniques, but the approach is different."

Som jag sa , lite svårt att lära ut på en cliniq

Håller med om det är lite underlig stämning här ibland. Sitter själv och "slickar såren" efter att ha blivit kallad såväl troll som icke läskunnig i en annan tråd eftersom jag hade en annan åsikt än insändaren ifråga.:mad: Tror att det stundtals är väldigt lätt att fälla nedsättande kommentarer om någon som "person" eftersom man kanske (troligen) inte kommer att behöva möta denna person "in real life". Vissa kommentarer kanske t.o.m fälls som någon sorts skämt, men det framgår inte i skrift på nätet. :crazy:

Beträffande att det skulle bli föreläsningar så är jag beredd att hålla med. MEN, jag för min del tycker att det är intressant.;) Jag har tyvärr inte en uppsjö av litteratur hemma, så dessa "föreläsningar" får mig att tänka till: är det så här? hur fungerar hästen i denna situation? hur stämmer detta med mina erfarenheter? osv osv.
Om man inte gillar "föreläsningar" så kan man ju hoppa över det aktuella inlägget.:idea:

Lite morgonsvammel bara....:D

Flashlight:
Det kan hända att jag feltolkade den sits jag såg, jag tänker mig att man får väldans mycket häst i händerna om man måste stå i stigbyglarna i upptagningen. Var tar kraften i sätet (och bröstkorgen) vägen? Hur används sätet när det faktsikt lyfts ur sadeln? Hur är det möjligt att påverka med ett säte ovanför sadeln och spjärn i stigbygeln?
Jag tycker inte att det går att jämföra AvG och IW, eftersom IW sitter "normalt" i sadeln, även i slowmotion-repriser ser hon ut att sitta och inverka som man är van att se.
Intressant det där! :idea:

Ja lite sekt känsla ligger det ju över det hela, iallafall sättet han uttrycker sig på.

Förstår inte relevansen i att ha sett Ankys prisuttdelningar och att åsikter om tonen i trådarna??!!

(Såg att jag präntade bara hälften av vad som var i huvet när jag skrev förra inlägget fick bara med delvis om Ankys prisutdelningar inget om nu senast tex. mitt misstag - men åsikten om tonen i trådarna kvarstår!!)

Jag förstår i mångt och mycket dina reaktioner. Jag brukar reagera liknande då jag tycker många trådar på Bukefalos helt enkelt uppvisar Läktar ridning av bästa sort.

dock så är det ju inte trådskaparens syfte med denna tråd, dvs TS syfte är att diskutera teknik och ridsätt, och på ett nyanserat sätt reflektera över möjligheter runt det. Men Anky är ju :devil: själv i hälften av Bukes ögon, och det går inte att behålla diskussionen på en neutral och mer objektiv nivå hur man än försöker kan det tyckas.

Du har rätt!!
Jag blir bara så trött och avreagerar mej nog på fel ställe!!

Får försöka läsa trådarna och hoppa över en del inlägg - men tyvärr blir det lite rörigt då:smirk:

Ja nu ska inte jag förstöra tråden mer utan återgå till att läsa om det verkliga ämnet;)

Jag förstår hur du menar. Pikar o dyl är aldrig roligt att få. Fast jag missar att somligt är just pikar, men det beror kanske på att jag inte är lika aktiv här som en del av er andra, och inte kan bidra till särskilt intressanta diskussioner. Är tyvärr skitdålig (ursäkta språket) på att uttrycka mig pedagogiskt i skrift, det är lättare att känna när man rider, tycker jag.

Mer praktisk erfarenhet kombinerat med "föreläsning" tycker jag! Om tonen i en "föreläsning" blir lite besserwisser-aktig så väljer jag att blunda. Det är inte alltid lätt att uttrycka sig på nätet.

Mer om sits nu:
Den lätta sitsen på unghäst är jag helt med på, även om jag själv brukar använda lättridning i början för att sedan sitta ned "på riktigt" i sadeln så fort som möjligt. Men varför skulle denna lätta sits vara nödvändig på en så högt utbildad häst som S? Eller, pling!:idea:, gör hon så för att inte riskera att skumpa för mycket i övergången. Jag tycker detta är intressant, eftersom det går så helt emot hur man har lärt sig. Dessutom så lutar man sig ju en aning framåt i lätt sits, men när A tog spjärn så lyfte hon ändan från sadeln och lutade sig bakåt. :confused:
Nåja, jag ska fundera vidare på detta. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 856
Senast: Hellas
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg