Spinn off.. Anky

Status
Stängd för vidare inlägg.

malinsky

Trådstartare
Det är med intresse jag följer tråden med Anky clinicen..
..det jag däremot är lite fundersam över och vill lyfta ut för att räta ut mina frågetecken är just att hon säger att man ska inte driva med skänkeln in i avbrotten, utan driva med sitsen och bryta av med tygeln? ELLER?

Hur är det tänkt att göra tro?

Jag gör små förhållningar med tygeln och gör (hahaha - lögn!! Jag FÖRSÖKER göra så) själva avbrottet med sitsen och driver med benen in i avbrottet för att *host, host* få med mig bakbenen.

Det jag dock har märkt är att jag får bättre avbrott när jag glömmer benen, slutar driva med sätet och bara e.g "slutar rida" och förhåller lite med tygeln..

Kan någon bringa lite ljus i tunneln.. får ta det med tränaren i helgen också :D

Sv: Spinn off.. Anky

Min gissning är att när du enb förhåller med handen så blir det just enb ett avbrott. Från en gångart till en annan. Är också ganska lätt att få det "snyggt och prydligt". (men jag har ju inte sett er. Behöver ju inte vara så)

MEN

Det andra sättet, när det fungerar, ger ju en häst som samlar upp sig och sätter sig in i avsaktningen. Poängmässigt, ur tävlingssynvinkel, är det som natt och dag. Men det är ju också så mkt svårare att få till.

Men då funderar jag över hur Anky förespråkar den senare.. nu menar jag inte att jag gör ngr Anky-avbrott... men hon borde väl rimligtvis vilja ha mest poäng ur sina rörelser?? :confused:

Jag tror att- OM man har hästen lite samlad innan, rider den kvar där med sätet o gör en förhållning men inte blir kvar i handen- fin samlad halt. Kvar i handen= bromsar framstupa. drivning nödvändigt.

Iom att man inte gör halt från ökade gångarter, utan att man förbereder hästen via att samla den så borde det gå.

Jag får ju inte använda benen i ngt samlande eller minskande arbete för min tränare- gas o broms. Sätet=samlande.
Så jag köper den varianten.

Hjälpsystemet är ju vårt sätt att kommunicera med hästen.

Denna hjälp betyder si - denna så

Kom ihåg att systemen är uppbyggda på lite olika sätt

Hon liksom Philippe Karl vill att skänkeln alltid skall betyda framåt, jag antar att hon plockar bort den från halten för att renodla dess betydelse.

I det tyska systemet så betyder ju skänkeln - mer aktivitet - men för att hästen skall förstå och kunna utföra denna aktivitet är det ju många andra saker som måste vara på plats först.

Sedan detta med benen, vad avses - över eller underskänkel. Är överskänkeln en del av sitsen, eller en del av skänkeln?

Hur driver du in i halten?

Jag upplever det tyska systemet mer komplicerat i början för det är fler grejjer att hålla reda på. och skillnaden kanske inte blri så stor i början på tex en avsaktning från trav till skitt.

men om du skall gå från ökad galopp in i en piruett utan att dra käken ur led på hästen så blri det en annan femma.

Det är ju två ganska olika sätt att reglera hästen på. Anky vill att skänkeln betyder framåt - längre steglängd, i det andra systemet så ger en större ram en större steglängd, en kortare ram en kortare steglängd - där skänkeln bevarar aktiviteten.

Helt olika.

Det finns fler saker som det är helt olika på.

Det som Anky har rätt i, är tycker jag - tydligenheten.

För hästens skull behöver man hålla en röd tråd så att det alltid blir begripligt för hästen vad man vill. Likaså en annan sak som hon har rätt i tycker jag är att vara konsekvent som ryttare, det kräver ju dock att man behärskar det system som man själv då har valt att rida i.

Senast ändrad av en moderator:

tilägg;

När Anky talar om "sätet" så menar hon inte samma sak som en tysk ryttare som talar om sätet, det är olika teknik och olika fokus på vad man gör och inte gör.

För tyskarna är swingandet ( genomsläppligheten) centralt - det är det inte för Anky. Hon har en annan teknik

Likaså är sittbenens placering centralt i det tyska systemet, det är det inte för Anky ( då skulle hon inte flytta fram ytterskänkeln i öppnan)

Jag lägger inget värde i dessa kommentarer - bara konstaterar att det är olika hjälpsystem.

Och det blir rörigt för hästen om man inte har ett genomtänkt system

Sant.
Du ser heller aldrig en tysk sitta och trycka fram underskänklarna för att ta spjärn i stigbygeln heller...:angel::crazy:

Vad har hon för system - vad menar hon?

När Anky talar om "sätet" så menar hon inte samma sak som en tysk ryttare som talar om sätet, det är olika teknik och olika fokus på vad man gör och inte gör.

För tyskarna är swingandet ( genomsläppligheten) centralt - det är det inte för Anky. Hon har en annan teknik

Jag tror att- OM man har hästen lite samlad innan, rider den kvar där med sätet o gör en förhållning men inte blir kvar i handen- fin samlad halt. Kvar i handen= bromsar framstupa. drivning nödvändigt.

Iom att man inte gör halt från ökade gångarter, utan att man förbereder hästen via att samla den så borde det gå.

Jag får ju inte använda benen i ngt samlande eller minskande arbete för min tränare- gas o broms. Sätet=samlande.
Så jag köper den varianten.

Sant!! Har jag inte pålle "ihopkopplad" så funkar inga avbrott hur jag än beter mig... :crazy:

Även om hon spjärnar ibland så rider hon ej med ngt tungt säte- släpper upp ryggen iallafall.

Måste kolla NÄR hon tar spjärn.

Ang. ytterskänkeln är det största felet att bogen vill trilla iväg. Kanske är det därför:confused:

Ja, jag är ironisk.:angel::crazy:

Kvinnan är fantastisk på många sätt - hon får hästarna a dansa. :bow:Hon är ju inte världens duktigaste dressyrryttare för intet - och i hennes sätt att rida kan man plocka många intressanta detaljer.

Men tittar man lite bort från det så kan man se tuktade hästar som är satta i en väldigt fast ram - hon bestämmer och när hästarna väl får titta upp då blir de livrädda för publiken t.ex...De bär sig åt så man skäms på prisutdelningar etc. Fattar inte att hon vågar.:eek:

Sen är jag mycket skeptisk till hennes spjärnande i stigbyglarna, det är ganska avslöjande...

Vad har hon för system - vad menar hon?

Ärligt talat undrar jag :crazy:

Det som Malinigbg skrev är ju absolut nono:devil: - i det tyska ridandet med sätet - där swingandet handlar om att släppa igenom hästens rörelser i höftleden...

Detta måste också till för att få en helt oberoende hand

Det som är himla bra med Tv är att de visar närbilder i slowmotion. :angel:

Anky halvstår ofta i stigbyglarna och i den ökade traven så rider hon lätt "inne i ridbyxorna"

det är helt tvärtom teknik.

Sedan vad _är_ sätet. För mig handlar det om sittben
muskelkorsetten i mdjan, och att kontrollera sin tyngdpunkt.

Anky har sällan bröstkorgen ovanför bäckenet så hon sitter sällan så ihop att hon kan utnyttja sin midje korsett. Sittbenen är ju inte med i hennes system, och i och med att honlutar bakåt så kan hon heller inte utnyttja sin tyngdpunkt.

Tja vad menar hon med sätet:confused:

Igen helt utan värderingar bara konstaterande.

Sedan så borde jagju inte tala om Ankys system utan Sjef's. Han har ju gjort sitt system utifrån att han inte fick det Klassisska att fungera enligt egen utsago.

Han tycker att han har hittat nåt bättre

Så nu är ni 2 med ögon? Eller hur menar du????

Jag menar att detta med "världens bästa Dressyrryttare" är ett Mantra som ofta upprepas som papgeojjor och sedan slutar man både tänka och titta

Men Malinigbg har en mer nyanserad bild.

Självklart har hon rätt i att även tyska svenska och ungerska ryttare ibland tar spjärn i stigbyglarna, men i det tyska systemet är det ett allvarligt fel :devil:

Men är en del i det Holländska vad det verkar eftersom de använder hela kroppen som hävstång när de lutar sig bakt istället för att ta avsprång från sitt kraftcentrum i magen.

Ibalnd måset man vara stark på häst ryggen.
frågan är var man skall vara stark i tygeln eller i sin possition?

Jämför stångdiskussionen

Du får större kraftutväxling om du står i stigbygeln - än om du sitter på rumpan och lutar dig bakåt - helt enkelt för att hävstången blir längre.

och vissa lutar sig helt enklt inte bakåt :cool: alls

Att stå i stigbygeln kan antingen hindra ryggen eller släppa upp den.

Vilket - beror på hur hårt du håller i hästens mun och hur lös du är i höftleden

Fältsists:love:

Stå som en vattenskidåkare och luta sig bakåt:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Å vad duktig du är på att se:bow:finn fem fel.:banana:

Om inte det är en bättre variant på att släppa upp ryggen- då vet inte jag. Står det i TR att man måste sitta med swingande bäcken:confused:

Trodde bara att man inte ska störa hästen- att det ser harmoniskt ut, men vad vet jag.
det är himla lätta att sitta ner i travökningar:banana:

Tänker inte delta i smutskastning av allt som inte är tyskt.:rofl:

Man läser ju inlägg som man vill...

Men det viktiga är ju för hästen att man har ett genomtänkt system, att det finns en logisk lättförståelig röd tråd i systemet,
och att man vet vad man vill med det man gör.

Det är ju Anky :devil: bra på. Hon är konskevent i sitt system

ärligt talat så tror jag det är en stor nyckel till hennes framgångar.

Ridning handlar ju om kommunikation - hästen måste ju förstå - då måste man vara tydlig och konsekvent i sitt system

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 856
Senast: Hellas
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg