Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Tassetass

Trådstartare
I p-piller-tråden så är det ett antal som menar att flickorna "måste" få äta p-piller för om de har sex så kan man ju drömma om att de kommer att använda kondom och de måste ju skydda sig på nåt sätt. Det har väl sin poäng, men då började jag fundera; pojkarna då? Blir inte de drillade i att de MÅSTE ha kondom, de MÅSTE skydda sig, eller lär de sig - mer eller mindre indirekt - att de inte behöver bry sig för "alla" tjejer käkar ju hormoner?

Så... Ni som har tonårspojkar, hur hårt har ni försökt drilla dem till att ta sitt ansvar? För att skydda sig vid sex är INTE ena parterns ansvar, det tror jag ni alla håller med mig om, utan det är bådas ansvar.

/Jenny - som kickat ut ett och annat potentiellt nattsällskap då orden "Du äter piller, va?" yttrats...
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

jag har en grabb,nu är han 21 år!
Men när han skaffade flickvän,fick jag tipset om att lägga ett kondompaket under kudden!
Sagt och gjort,han log lite dagen efter,och sa tack!
Vad han och hans tjej har nu,det vet jag inte!

Min dotter hade både p-piller(minipiller) och kondom i början med sin pojkvän! För tillfället ingen pojkvän,men äter sina piller pga mensen!
Men jag vet att i början av förhållandet,så "körde" hon med både och!
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

lär de sig - mer eller mindre indirekt - att de inte behöver bry sig för "alla" tjejer käkar ju hormoner?

Det är min uppfattning ja. Könssjukdomar verkar inte heller finnas för det stora flertalet (killar och tjejer) :smirk:. Förvånansvärt ofta hör jag från ungdomar att "jag känner ju honom/henne" så då kan de ju inte ha en könssjukdom. Suck ..

80/90-talets massiva kondompropaganda fungerade på mig och mina syskon.

/bliss med son, som ligger i startgroparna för kondomsnacket ;)
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Det här är en intressant tanke jag själv retat mig lite på under flera år.
Det verkar som många föräldrar skippar seriös sexualundervisning av sina söner?
Fokus verkar faktiskt ligga på tjejen.

Varför inte köra stenhårt med indoktrineringen av sönerna redan i tidig ålder?

Lagom vid 15 kör man avskräckande bilder och teori gällande diverse läskiga könssjukdomar.
Talar om att en tjej kan bli gravid vid första samlaget, att avbrutet samlag leder till graviditet.
Meddela att tjejen själv bestämmer om hon skall behålla ett barn, förklarar exakt vad detta kommer innebära och vad ett oönskat barn kommer KOSTA grabben i ren ekonomi och uppoffring 18år framåt.

Gör klart för honom att han själv kan avgöra sin framtid genom att skydda sig, att aldrig lita på att en tjej skyddar sig och att hon kan komma att använda graviditet som både utpressning och ett sätt för att snärja honom i en relation.

När jag var klar med min sons sexualundervisning skulle han antagligen satsa på munklivet :D
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Gör klart för honom att han själv kan avgöra sin framtid genom att skydda sig, att aldrig lita på att en tjej skyddar sig och att hon kan komma att använda graviditet som både utpressning och ett sätt för att snärja honom i en relation.

När jag var klar med min sons sexualundervisning skulle han antagligen satsa på munklivet :D

Okej. Så din strategi är att utmåla kvinnor som pirajor som bara är ute efter att bli med barn? Hur bra är det för jämnställdheten? Är inte det en ganska förlegad kvinnosyn, och ganska amerikansk?
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Okej. Så din strategi är att utmåla kvinnor som pirajor som bara är ute efter att bli med barn? Hur bra är det för jämnställdheten? Är inte det en ganska förlegad kvinnosyn, och ganska amerikansk?


ALLA kvinnor är inte pirajor men dem existerar och jag vill redogöra för ett möjligt scenario.

Jag ser det som min plikt att upplysa en ev son om vad som kan hända om han har sex med fel tjej på fel sätt och att man inte på förhand kan veta om hon är rätt eller fel.


Han måste förstå att han ska hålla otroligt hårt i sina spermier för när han väl skänkt bort dem så finns ingen ångerrätt.

Jag skulle vilja att min son fick samma grundkunskap om sex och fortplantning som kvinnor.
Idag är min generella uppfattning att killar är så dåligt upplysta att det går att dribbla bort dem fullständigt.

Sedan, med handen på hjärtat, hur många gånger har man inte bara på Buke kunnat läsa X antal trådar där kvinnor stenhårt försvarar kvinnor som behåller barn mot fädernas vilja med argumentet:
"Är man inte redo att bli förälder så ska man inte ha sex alternativt använda kondom, helst dubbla".
Min son borde få veta att det synsättet florerar bland kvinnor och att det inte heller är särskilt sällsynt.

Skulle han sedan ändå råka göra en tjej gravid så kommer han inte kunna skylla på något och jag skulle påverka stenhårt för att han skulle ta sitt ansvar.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Okej, då förstår jag. Det lät så hårt bara i första inlägget. Man kan ju helt enkelt uttrycka det så att det inte bara är ens fel om det blir barn. Även killen har ett ansvar. Det är ju jättebra att lära dem det.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Här hemma har vi varit noga med att tala om vikten av att använda kondom, inte bara för att skydda sig mot oönskade graviditeter utan även mot sjukdom. Vi har sett till att det finns hemma på sonens rum, och kollat av med jämna mellanrum att han är medveten om de risker även han tar med oskyddat sex.


I det här ligger ju också ansvaret att ta hand om tjejen även utanför själva skyddandet från sjukdom och graviditet, att se till att även hon har det bra i förhållandet och i deras kärleksliv. Sonen tycker vi är pinsamma men jag tror attd et har gått hem, då mans er att kondomerna tar slut, att tjejerna är väldigt förtjusta i honom och har kontakt långt efter brytning av förhållandet (han har haft 2 tjejer på ca 3 år vad jag vet)
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Jag väntar på att det manliga p-pillret ska släppas. :cool:
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

*lånar en knapp*

Så hetsiga diskussioner runt kvinnliga preventivmedel, men när det handlar om pojkarna så är det snudd på dödstyst? Eller har bukefolket bara döttrar? ;)
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

*lånar en knapp*

Så hetsiga diskussioner runt kvinnliga preventivmedel, men när det handlar om pojkarna så är det snudd på dödstyst? Eller har bukefolket bara döttrar? ;)



Buke speglar den sorgliga verkligheten :idea:

Det preventiva ansvaret anses ligga på tjejen, så är det bara.

Att den generella verkligheten ser ut så märker man vid diskussioner då ett barn blivit till mot mannens vilja.
Män verkar inte vilja fatta att de själva kan påverka utfallet genom att hålla koll på sina spermier.

När det gäller lösa förbindelser är det en jävla gåta att män är så godtrogna att de villigt lägger ansvaret på kvinnor de inte känner.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Jag väntar på att det manliga p-pillret ska släppas. :cool:

Fast de manliga p-piller som finns har visat sig i vissa fall ge erektionsproblem, så det förstår du väl att ingen vill använda sig av dem!:eek: P-piller för kvinnor däremot ger ju bara minskad sexlust, och det spelar ju inte så stor roll. Eller hur var det nu... :smirk:
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

jag har en grabb,nu är han 21 år!
Men när han skaffade flickvän,fick jag tipset om att lägga ett kondompaket under kudden!
Sagt och gjort,

Jag har gjort något liknande.

Jag har även berättat ingående och vid upprepade tillfällen för sonen varför kondom ur hälsosynpunkt är överlägset alla preventivmedel och jag har nogsamt informerat honom om alla nackdelarna med p-piller (för tjejer). Jag har också förklarat att kondom bör användas även för den händelse sexpartnern är en kille.

Jag tror inte att något av det var nyheter för honom, men repetition är kunskapens moder.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Fast de manliga p-piller som finns har visat sig i vissa fall ge erektionsproblem, så det förstår du väl att ingen vill använda sig av dem!:eek: P-piller för kvinnor däremot ger ju bara minskad sexlust, och det spelar ju inte så stor roll. Eller hur var det nu... :smirk:

Nej det var ju just det :(
Men om kvinnor börjar vägra P-piller (om man inte behöver dem av medicinska skäl som vissa verkar behöva) så kanske de biverkningarna ses över?
Gör de det i dagsläget förresten, ser över biverkningarna på P-piller, eller är de "bra" som de är?
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

*i princip knapplån men med citat från Petruska*
Jag har även berättat ingående och vid upprepade tillfällen för sonen (...)

Det är den här biten jag funderar över. Att prata om sex och preventivmedel måste vara (minst? nästan?) lika viktigt som att förse de unga med kondomer/p-piller? Ändå verkar det vara där det brister så att säga. Ungdomarna (gräsligt ord förresten) tycks veta utmärkt väl ATT de bör använda kondom, men egentligen inte VARFÖR. (För att inte tala om att det uppenbarligen ligger en viss "status" i att äta p-piller så att killen/killarna "inte behöver använda kondom". :crazy: )
Desstuom tycker jag mig ha märkt att unga killar verkar bli utan pratbiten i högre grad än unga tjejer. Är det svårare för föräldrar att prata om sex med sonen än med dottern?
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

*Ungdomarna (gräsligt ord förresten) tycks veta utmärkt väl ATT de bör använda kondom, men egentligen inte VARFÖR. (För att inte tala om att det uppenbarligen ligger en viss "status" i att äta p-piller så att killen/killarna "inte behöver använda kondom". :crazy: )
Desstuom tycker jag mig ha märkt att unga killar verkar bli utan pratbiten i högre grad än unga tjejer. Är det svårare för föräldrar att prata om sex med sonen än med dottern?

Tänk, det var ju exakt den åsikten jag framhöll i mina inlägg :D
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Det här är en intressant tanke jag själv retat mig lite på under flera år.
Det verkar som många föräldrar skippar seriös sexualundervisning av sina söner?
Fokus verkar faktiskt ligga på tjejen.

Jag tycker oxå det är märkligt. Särskilt eftersom pojkarna är helt utelämnade till tjejens beslut.

En 14-årig gravid dotter kan man ju diskutera abort med, ifall man inte känner sig redo att bli mormor. Men om man har en 14-årig son som sått sin säd får man snällt vänta på att flickan ska besluta om man ska bli farmor eller inte.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Min son vet och har vetat sedan han var tio-elva år hur viktigt det är att skydda sig, inte "bara" mot sjukdommar och oönskade graviditeter utan även sina känslor! jag fattar inte varför inte känslorna diskuteras mer, även killar känner press på sig att "bli av" med oskulden istället för att vänta tills man verkligen vill själv och är säker på sina känslor.

Mina barn som har växt upp med ensamstående mamma och mina kvinnliga och manliga vänner och bekanta har många gånger fått höra hur dumt det kan bli när man inte tänker efter före, de lyssnar ju även om man inte tror det och kommer med sina funderingar sedan..."varför var hon/han ledsen, hade någon slagit honom/henne?" och då förklarade jag att det inte bara är fysiska slag som sårar utan även annat.

Det tycker jag är en viktigare sak att diskutera än "bara" preventivmedel, tänk om alla hade fått veta hur man skyddar sina känslor men ändå våga bli kär:love: för är man kär så skyddar man den personen, man skyddar från allt, inte bara könssjukdommar och oönskade graviditeter.

Det finns ett ordspråk som säger: gå inte i säng med den du inte kan tänka dej att få barn med. Detta är ju ganska grovt tilltaget, men om fler tänkte efter före så hade nog världen varit en bättre plats att leva i.

Som svar på din fråga, ja jag har diskuterat detta ingående med min son, och jag har sagt att han får bli pappa precis när han vill, men att komma hem och säga "men hon sa att hon åt p-piller", det är bara skitsnack, eller "jag var så full" det tar jag inte, han vet hur jobbigt det är att vara utan pappa i sin vardag och han skulle inte kunna göra det mot sina framtida barn säger han själv. Jag kan bara hoppas att han säger samma sak när det väl kommer till kritan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp