Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Jag tycker oxå det är märkligt. Särskilt eftersom pojkarna är helt utelämnade till tjejens beslut.

En 14-årig gravid dotter kan man ju diskutera abort med, ifall man inte känner sig redo att bli mormor. Men om man har en 14-årig son som sått sin säd får man snällt vänta på att flickan ska besluta om man ska bli farmor eller inte.

Vad har det med att göra om du inte känner dej redo att bli mormor:confused: det är ju 14 åringen som ska leva med sitt beslut.

Hade min dotter kommit hem och sagt att hon var gravid när hon var fjorton så hade jag aldrig "diskuterat abort" jag hade sagt att jag finns här och stöttar dej vad du än vill göra.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Jag tycker oxå det är märkligt. Särskilt eftersom pojkarna är helt utelämnade till tjejens beslut.

En 14-årig gravid dotter kan man ju diskutera abort med, ifall man inte känner sig redo att bli mormor. Men om man har en 14-årig son som sått sin säd får man snällt vänta på att flickan ska besluta om man ska bli farmor eller inte.

:confused: :confused: :confused:

Jasså jag trodde att det handlade om ifall flickan och pojken kände sig redo att bli föräldrar eller ej...
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

:confused: :confused: :confused:

Jasså jag trodde att det handlade om ifall flickan och pojken kände sig redo att bli föräldrar eller ej...


Jag tror flingan syftade på att det finns valmöjligheter att fokusera på om ens dotter blir gravid, till skillnad från om sonen gjort någon gravid.
Dotterns situation är reversibel, sonens är det inte.

Jag tror uttrycket av inställningen till mormorsrollen inte hade någon tyngd i inlägget :)
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Jag tror flingan syftade på att det finns valmöjligheter att fokusera på om ens dotter blir gravid, till skillnad från om sonen gjort någon gravid.
Dotterns situation är reversibel, sonens är det inte.

Jag tror uttrycket av inställningen till mormorsrollen inte hade någon tyngd i inlägget :)

Jasså, så uppfattar inte jag det.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

:confused: :confused: :confused:

Jasså jag trodde att det handlade om ifall flickan och pojken kände sig redo att bli föräldrar eller ej...

Jag trodde tråden handlade om hur man uppfostrar sina barn vad gäller p-medel (dvs undvika graviditet). Alltså från ett föräldraperspektiv. Eftersom vi tillåter abort i Sverige har föräldrar med döttrar en möjlighet att påverka sina barn även efter att befruktning redan skett.

Min poäng är som No1 beskriver. I mina ögon borde det alltså vara viktigare att diskutera p-medel med söner än med döttrar, eftersom de flesta verkar tycka det är ok med abort. För abortmotståndare blir det ingen skillnad.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Jag trodde tråden handlade om hur man uppfostrar sina barn vad gäller p-medel (dvs undvika graviditet). Alltså från ett föräldraperspektiv. Eftersom vi tillåter abort i Sverige har föräldrar med döttrar en möjlighet att påverka sina barn även efter att befruktning redan skett.

Min poäng är som No1 beskriver. I mina ögon borde det alltså vara viktigare att diskutera p-medel med söner än med döttrar, eftersom de flesta verkar tycka det är ok med abort. För abortmotståndare blir det ingen skillnad.

Men hur kan du ens tänka så att du kan påverka din ev. dotter att göra abort:confused:

Historien är full av människor som på ena eller andra sättet har blivit fråntagna rätten över att bestämma själva om de vill föda sitt barn eller inte.

En gravid fjorton åring torde vara livrädd, och att då mamma säger att abort är bästa lösningen så kan hon förmodligen inte ens tänka klart, vilket förmodligen skapar en fruktansvärd ångest.

Som förälder ska man inte påverka sitt barn för sin egen vinnings skull, man ska stötta sitt barn, oavsett vilken väg barnet väljer så ska man finnas där och stötta och inte komma med egna åsikter.

Jag har en kompis som alltid har sagt att om hennes döttrar kom hem gravida så skulle abort vara enda lösningen,(ande mening, hon skulle aldrig kunna tänka sig att hjälpa dem) tror du hennes döttrar känner något förtoende och stöd hos henne?

Nej skulle de bli gravida så skulle deras mamma få veta det först när det inte längre går att dölja.

Det är bättre att stötta och hjälpa än att stjälpa, hade du velat vara orsaken till att ditt barn mår dåligt? För att du tänker på ditt eget bästa istället för vad ditt barn vill?

Jag hoppas att du ändrar inställning när dina barn blir större.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Jag trodde tråden handlade om hur man uppfostrar sina barn vad gäller p-medel (dvs undvika graviditet). Alltså från ett föräldraperspektiv. Eftersom vi tillåter abort i Sverige har föräldrar med döttrar en möjlighet att påverka sina barn även efter att befruktning redan skett.

Min poäng är som No1 beskriver. I mina ögon borde det alltså vara viktigare att diskutera p-medel med söner än med döttrar, eftersom de flesta verkar tycka det är ok med abort. För abortmotståndare blir det ingen skillnad.

Ville bara tillägga att tråden handlar lika mycket om att få ungarna att förstå att de måste skydda sig även mot könssjukdomar. Ser man krasst på det är en graviditet ändå något som GÅR att avbryta, men vissa könssjukdomar går ju inte att bota...
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

En gravid fjorton åring torde vara livrädd, och att då mamma säger att abort är bästa lösningen så kan hon förmodligen inte ens tänka klart, vilket förmodligen skapar en fruktansvärd ångest.

Som förälder ska man inte påverka sitt barn för sin egen vinnings skull, man ska stötta sitt barn, oavsett vilken väg barnet väljer så ska man finnas där och stötta och inte komma med egna åsikter.

.


Är en 14-åring övht kapabel att ta ställning till huruvida hon vill eller inte vill ha barn?

Är det inte stor skillnad mellan att tvinga och att påverka?
Påverka/vägleda är väl något de flesta föräldrar gör 24/7 gentemot sina barn.

Är det mer ok att påverka/vägleda sina barn i mindre tunga frågor och sedan helt backa i en sådan fråga som tonårsgraviditet?
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Är en 14-åring övht kapabel att ta ställning till huruvida hon vill eller inte vill ha barn?

Är det inte stor skillnad mellan att tvinga och att påverka?
Påverka/vägleda är väl något de flesta föräldrar gör 24/7 gentemot sina barn.

Är det mer ok att påverka/vägleda sina barn i mindre tunga frågor och sedan helt backa i en sådan fråga som tonårsgraviditet?

Det är väl självklart att en fjortonåring kan ta ställning!!!

Herregud har du aldrig träffat en fjortonåring:confused:

Om mamma säger att abort är lösningen så tror förmodligen fjortonåringen att det inte finns något stöd att hämta där om hon nu vill behålla barnet, utan stöd kan hon känna sig tvingad att göra abort, en fjortonåring har svårt att klara sig själv.

Givetvis ska man vägleda sina barn, men påverka? nej jag anser att de har rätt att skaffa sig en egen uppfattning om saker och ting, jag och mina barn har väldigt olika syn på endel saker och lika syn på endel, om jag hade velat påverka mina barn att tycka som jag så skulle jag förmodligen lyckats eftersom de har levt med mej hela sitt liv utan speciellt stor påverkan från deras pappa tex. jag har sagt att så här tycker/tror jag, men att de får tycka/tro vad de vill.

Min dotter hjälpte mej mycket genom att hon har en helt annan syn på döden, det var hon som påverkade mej och inte tvärtom.

Så ja man ska guida sina barn genom deras första år, men påverka dem att tycka som föräldern? nej aldrig!
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Det är väl självklart att en fjortonåring kan ta ställning!!!

Herregud har du aldrig träffat en fjortonåring:confused:

!


Jo, jag har som vuxen träffat många 14 åriga tjejer och jag finner det mkt intressant och stimulerande att prata med människor i alla åldrar.
Jag har dock aldrig träffat en fjortonåring som med reflektion och logik kunnat fatta realistiska och genomtänkta beslut i tunga livsavgörande frågor.

Åsikter har fjortisar och ungdomar gott om, men inga grundade på rationellt förnuft utan snarare på känsla utifrån deras ringa erfarenhet och dagsform.
Besluten och argumenten kan förändras inom loppet av 24 timmar.

Jag och beslutsfattarna anser att det aldrig kommer bli aktuellt att sänka myndighetsåldern av ovan nämnda anledning.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Vad har myndighets ålder med det hela att göra:confused:
Menar du att för att någon inte är myndig så ska man heller inte ta hänsyn till vad h*n känner, tycker och vill?

Jag har träffat många fjortonåringar som verkligen kan argumentera för vad de vill och varför, både med logik och sunt förnuft givetvis har de inte så stor livserfarenhet, men jag har förstått att livserfarenhet inte har något med ålder att göra utan vad man har varit med om i sitt liv, många fjortonåringar har mer livserfarenhet än vad vissa 30 åringar har tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Vad har myndighets ålder med det hela att göra:confused:
Menar du att för att någon inte är myndig så ska man heller inte ta hänsyn till vad h*n känner, tycker och vill?

Nej det menar jag inte utan att du inte anses mogen och rationell nog att få förtroendet att rösta förrän du fyller 18.

Jag är fortfarande inne på frågan om man kan anse att en fjortonåring själv kan avgöra vad som är bäst för hen i ett längre perspektiv och således mogen/kapabel att fatta rationella beslut i tunga frågor.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Hej, har precis läst hela tråden och du gör mig lite smått galen, självklart vet jag inte hur du tänkte som 14-åring i frågan att bli gravid. Hade du velat att din mamma sagt:
- Jahapp nu får vi göra abort det är ju ända sättet.
Ja då är det ju ditt val men du kan inte säga att det är det rätta för alla andra 14 åringar,för de kan inte fatta ett så viktigt beslut, själv så blir jag 16 i år och hade stäng ute min mamma i alla beslut som är viktiga eftersom hon ändå inte hade stöttat mig.
En 14-åring borde väl få bestämma över sin framtid precis lika mycket som vem som helst med rätt förutsättningar ?!
Vad är det som säger att en 30 årig mamma är bättre än en som blir det vid 14 år ålder? Förnuft kommer inte med åldern även om man så kunde önska,det verkar ju iallafall inte gälla för dej.
Läs igenom dina inlägg och tänk lite på vad du skrivet...
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Nej det menar jag inte utan att du inte anses mogen och rationell nog att få förtroendet att rösta förrän du fyller 18.

Jag är fortfarande inne på frågan om man kan anse att en fjortonåring själv kan avgöra vad som är bäst för hen i ett längre perspektiv och således mogen/kapabel att fatta rationella beslut i tunga frågor.


Jag utgår från mej själv och de jag känner och jag antar att du gör det samma?!
Jag kunde vid fjorton års ålder avgöra vad som var bäst för mej, och jag tycker det är konstigt om du inte kunde det?
Kunde du inte avgöra själv vad som var viktigt i ditt liv? Jag kunde det.
Kunde dina åsikter svänga totalt på ett dygn? Det kunde inte mina.

Jag hoppas verkligen att du inte har ansvar för några barn med din inställning, den är verkligen skrämmande:crazy:

Tolv år är riktlinjen då barn får bestämma själva vilken förälder de ska bo hos, det är ett stort och oftast inget enkelt beslut, tycker du att det är fel med?

Vid femton ska de välja gymnasielinje själva, är det fel det med?

Jag hade som mamma aldrig kunnat leva med att inte ha stöttat mitt barn i en graviditets situation.
Och jag kan inte förstå att någon kan låta bli!
Det är barnet som ska leva med sitt beslut sedan, det är inget man som mamma kan bestämma eller tycka att hon ska göra abort.

Hade du velat att någon annan skulle bestämma/tycka vad du ska göra med ditt liv?
Ett barn är en egen person, oavsett ålder så ska de behandlas med respekt, och respekt är det verkligen inte att som mamma tycka att abort är något man kan/ska påverka sitt barn att göra.

Om min dotter hade kommit hem och berättat att hon var gravid så hade jag frågat vad hon vill, inte vad jag vill eller pojkvännen eller någon annan.

Vi hade diskuterat det hela tills hon kommit fram till sitt beslut, oavsett om det hade inneburit att jag fått hjälpa henne mycket med ett barn eller om jag hade stöttat henne vid en abort och låtit henne sörja.

Jag hade inte dömt henne för varken ena eller andra beslutet utan försökt göra det bästa av situationen.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Hej, har precis läst hela tråden och du gör mig lite smått galen, självklart vet jag inte hur du tänkte som 14-åring i frågan att bli gravid. Hade du velat att din mamma sagt:
- Jahapp nu får vi göra abort det är ju ända sättet.
Ja då är det ju ditt val men du kan inte säga att det är det rätta för alla andra 14 åringar,för de kan inte fatta ett så viktigt beslut, själv så blir jag 16 i år och hade stäng ute min mamma i alla beslut som är viktiga eftersom hon ändå inte hade stöttat mig.
En 14-åring borde väl få bestämma över sin framtid precis lika mycket som vem som helst med rätt förutsättningar ?!
Vad är det som säger att en 30 årig mamma är bättre än en som blir det vid 14 år ålder? Förnuft kommer inte med åldern även om man så kunde önska,det verkar ju iallafall inte gälla för dej.
Läs igenom dina inlägg och tänk lite på vad du skrivet...


Läs om, läs rätt.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?


Du läser in mkt.
Jag har inte skrivit hur man ska agera (påverka) eller inte agera (stötta), jag har ställt x antal frågor utan att lägga in någon personlig åsikt.

Vi har däremot helt olika uppfattningar om huruvida en 14-åring har redskapen för att kunna fatta ett livsavgörande beslut.

Din syn av den generella 14-åringen är att hen kan avgöra vad som är bäst för hen, samt avgöra själv vad som var viktigt i hens liv.

Min generella syn av en 14-åring är att hen kan avgöra vad som är bäst för hen - just nu.
Min generella syn av en 14-åring är att hen kan avgöra vad som är viktigt för hen - just nu.
Min generella syn av av en 14-åring är att hen inte har någon realistisk uppfattning om vad det innebär att ha barn.


Jag må ha träffat de mest töntiga och omogna fjortonåringarna men det skulle förvåna mig.
Jag har höga tankar om de flesta av dem, ansvarstagande hästtjejer, men bara för att de kan ta hand om sin häst så kan jag inte påstå att de är redo att bli mammor.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Det är bättre att stötta och hjälpa än att stjälpa, hade du velat vara orsaken till att ditt barn mår dåligt? För att du tänker på ditt eget bästa istället för vad ditt barn vill?

Jag orkar inte ge mig in i den här diskussionen. Vad jag ville ha sagt var: Sexualupplysning är minst lika viktigt för söner!

Du verkar tro att jag är positivt inställd till abort. Min inställning till abort hittar du i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=621471&highlight=abort
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Jag orkar inte ge mig in i den här diskussionen. Vad jag ville ha sagt var: Sexualupplysning är minst lika viktigt för söner!

Du verkar tro att jag är positivt inställd till abort. Min inställning till abort hittar du i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=621471&highlight=abort

Det jag reagerade på var det du skrev om att "bli mormor".

Givetvis har du helt rätt i att många tyvärr inte tänker lika mycket på att upplysa sina söner, vilket jag tycker är fruktansvärt:(

Tänk om det vore lika naturligt för killar att gå till ungdomsmottagningen som det är för tjejer.

Ang. den andra tråden så har du kanske rätt, många kanske som du säger inte skulle tillåta sig att bli gravida om de visste att möjligheten till abort inte fanns.

Men på samma gång så är det tur att det finns, annars skulle det vara ännu fler oönskade barn i världen, och som innan, många kvacksalvare som utförde groteska ingrepp med risk för liv och lem, men det skulle kanske vara mer krav, före och mer uppföljning efter, tyvärr så är det ju många som inte bara har gjort en abort utan ganska många:(

Det viktigaste är ändå att vara där för sitt barn, oavsett situation och hjälpa, inte stjälpa.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Du läser in mkt.
Jag har inte skrivit hur man ska agera (påverka) eller inte agera (stötta), jag har ställt x antal frågor utan att lägga in någon personlig åsikt.

Vi har däremot helt olika uppfattningar om huruvida en 14-åring har redskapen för att kunna fatta ett livsavgörande beslut.

Din syn av den generella 14-åringen är att hen kan avgöra vad som är bäst för hen, samt avgöra själv vad som var viktigt i hens liv.

Min generella syn av en 14-åring är att hen kan avgöra vad som är bäst för hen - just nu.
Min generella syn av en 14-åring är att hen kan avgöra vad som är viktigt för hen - just nu.
Min generella syn av av en 14-åring är att hen inte har någon realistisk uppfattning om vad det innebär att ha barn.


Jag må ha träffat de mest töntiga och omogna fjortonåringarna men det skulle förvåna mig.
Jag har höga tankar om de flesta av dem, ansvarstagande hästtjejer, men bara för att de kan ta hand om sin häst så kan jag inte påstå att de är redo att bli mammor.

Jag har aldrig påstått att den generella fjortonåringen är redo att bli mamma.

Jag har skrivit att man inte ska påverka/utesluta möjligheter för sitt barn för att man själv tycker något.

Det är lika illa om man som förälder säger att abort inte är något val som att säga att abort är det enda valet.
Det bästa är att stötta barnet att komma fram till ett beslut och utgå ifrån det och göra det bästa av situationen.

Finns det någon människa som har en realistisk syn på att få barn? Oavsett ålder?
De flesta jag har träffat har svarat att det inte alls blev som de hade tänkt sig, positivt eller negativt.

Jag tror att du får läsa dina svar en gång till om du anser att du inte har skrivit hur man ska agera.
 
Sv: Spin off på p-piller-tråden... Pojkarna då?

Är en 14-åring övht kapabel att ta ställning till huruvida hon vill eller inte vill ha barn?

Är det inte stor skillnad mellan att tvinga och att påverka?
Påverka/vägleda är väl något de flesta föräldrar gör 24/7 gentemot sina barn.

Är det mer ok att påverka/vägleda sina barn i mindre tunga frågor och sedan helt backa i en sådan fråga som tonårsgraviditet?

BÖr motivationen hos flickans mamma ligga i om denne är redo att bli mormor eller ej?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp