Sv: spilta

de är ju bara där mellan 22 och 07

9 timmar är väl inte så bara.. Jag har min häst inne från 22 till 06, och jag tycker det är för länge. Ändå har hon en 12 kvm stor box.

Till TS: Jag skulle inte ha min häst i spilta. Tycker att det är alldeles nog att mina står i stora boxar under nätterna, hade helst haft lösdrift men med eget stall så blir det att de får stå inne nätterna.

Jag tror att alla hästar skulle trivas bättre i box än spilta. Men har hästen stått länge i spilta så krävs det ju invänjning för box också, precis som det krävs invänjning från box till spilta. Så visst kan hästen vara lite orolig, gå omkring och inte finna ro första tiden i box, men när den vant sig så trivs den nog bättre med box än spilta. Tror jag i alla fall.

Hade spilta förrut. När vi stalde in kallblodarn, stälde vi bara in honom med de andra och var kvar runt dem en timme. Gick sen tillbacka och tittade till dem efter några timmar. Han hade aldrig stått i spilta förrut men var van vid att stå uppbunden. Märkte inta att han vantrivdes i den. Syrrns häst fördedrar spilta och är mer orolig i box. MEn då är han uppfödd med spilta.

Nu har jag box, men ser inga fel med spilta om det inte finns andra altenativ och hästen trivs.

om du har möjlighet så är det ju bara att pröva på båda, och se vart hästen trivs bäst, men jag skulle nog inte flytta stall (om det handlade om det ) om jag vore osäker och det inte fanns möjlighet till box om den inte trivdes i spiltan. hästen skulle nog stressa för mycket över själva flyttandet till åter en annan plats om det inte fungerade.

Andra alternativ finns ju alltid. Sen om man vill ta dem, är ju en annan sak.

Självklart är din systers häst orolig i box när den levt i spilta hela sitt liv. Det är ju helt klart en omvändning att från att ha stått i spilta så länge helt plötsligt ställas i box. Det krävs nog en hel del träning (invänjning) för att hästen ska känna sig trygg i box.

Jag skulle, som sagt, inte ställa min häst i spilta. Och som jag också skrev högst upp, alternativ finns alltid, men det är inte alltid man vill ta dem. Det kan innebära att man får offra en massa annat, kanske något som man helst skulle vilja ha, för hästens skull. Då blir det ju lite av ett pest-eller-kolera-läge.

Tycker att det är helt okej att hästar står i spilta, OM dom går ute mycket.
Själv vill jag inte ha min häst i spilta, men har inget emot det om dom går ute mycket.
Självklart ska hästen trivas med det också

Vilken duktig häst du fick efter spiltveckan :idea: Själv så har man en lika grisig häst efter ett meeting i spilta som innan :crazy: Men äsch, det går bara åt lite mer spån. Snällt av dig att ta en spilta i en vecka så stoet kunde få föla också. Det verkar finnas många människor som hellre skulle sälja sina hästar än ha dom i spilta en hel natt.

Grålly
Om jag hade valt mellan spilta i fint stall med mycket utevistelse eller box i äckligt stall med pyttiga hagar och bara 6 timmars utevistelse så hade jag inte tvekat att ta spiltan. Det viktigaste enligt mig är hagarna om dagarna - för det är där som hästen verkligen kan få vara häst. Då räknar jag inte spiltan som varken pest eller kolera utan som det bästa alternativet för tillfället :) Och fungerar det bra kan det bli permanent.

Jag skulle också valt spiltan. Hagarna är väldigt viktiga för mig, det viktigaste faktiskt, men jag känner ändå att jag inte vill ha min häst i spilta. Jag väljer hellre bort exempelvis ridhus och paddock, så länge jag får box. Jag skulle välja bort allt det som blir bekvämt för mig, mot en box. Men fick jag välja mellan spilta och stora hagar med mycket utevistelse, eller box med sämre hagar och mindre utevistelse, så skulle jag ju ta spiltan.

nu ha jag bestämt mig för ett stall där det endast finns boxar. men kan flytta dit först om en månad. suck...vill dit nu ju =)

hej alla...

tänkt på d här med spilta och box lite... Är som sagt bäst med box tycker jag me men det finns som sagt för och nackdelar med allt...

Står en stooor nordis dam i stallet där jag har min pålle. Hon är den enda som står i spilta av 14 hästar men hon verkar också trivas med det... När man hämtar henne från hagen så är det hon som går med oss istället för tvärtom... :smirk: Och det första hon gör när hon kommer nära stallet det är att sätta av i full trav för att komma "hem" till sin spilta... Nu har hon en rymlig å fin spilta å hon tittar inte in i en vägg som tur e... hon ser vad som händer i övriga stallet väldigt bra och är ute större delen av dagen också... vet inte exakt hur länge men i regel minst 10 tim... Så hon trivs bra i spilta faktiskt...

Sen så min då som hade stått i spilta i typ 19 tim om dagen förutom då han gick lektion, vilket var mellan 2-3 tim om dagen, har fått en jätte fin box i ena änden av stallet.. Bara han å en till i det hörnet, (jättemysigt:)) När jag köpte han fick han stå kvar på ridskolan i ungefär 2 mån innan vi flyttade å då blev det box med en gång å han har nog aldrig varit lyckligare... :banana::banana: Han behövde faktiskt ingen tid till att vänja sig.. Det föll så naturligt för honom att stå i box... Så han e i himmelriket nu med box stor hage med bara 2 kompisar istället för 25 typ... och han e ute från typ 7-7 ungefär + ridning 6 dar i veckan och stormtrivs så d e olika från häst till häst...

och nordis hon är heller inte igång för tillfället men verkar trivas i sin spilta ändå.... så alla hästar mår inte dåligt av att stå i spilta... nu e juh ändå snart sommaren här med bete och natt utevistelse så d handlar juh inte om årets alla dagar heller, även fast dom inte e ute så mycke heller förstås... :crazy:

ajja... hare gött alla på buke...

Malla å Harald

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 560
Senast: Liten
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka