Falkenrally

Trådstartare
hur många har sina hästar o står i spilta?
hur länge tog det att vänja dom vid det?

ska flytta till ett annat stall och dom undra om hon kunde stå i en större spilta?

hästen ifråga är 4 år och blir lätt stressad när hon blir ensam i stallet.
så det kan va en ide att inte ha henne i spilta utan i box ist.

eller vad tycker ni?

Sv: spilta

Ja personligen skulle jag aldrig någonsin sätta mina hästar i spilta. Och det faktum att det är förbjudet att bygga spiltor säger ju en del om hur trevligt det ät med spilta.. Tycker verkligen att du skall tacka nej, tycker redan det ä tillräckligt illa att ha hästen hela natten i en liten 9m2 box, o där kan de ju ändå röra sig lite. en 4-åring i spilta, nej nej säger jag!

tycker det är på gränsen till djurplågeri att ha hästar i spilta. :crazy:

skulle aldrig i livet utsätta mina hästar för det!!!!

På tävlingar så har jag spilta ibland (men jag har en box hemma). Det fungerar jättebra tycker jag och hästen har inget emot det. Vilar, äter och dricker bra. Han var iofs "spilt-van" redan då jag köpte honom men det är väl ofta så att kan dom va uppbundna så kan dom rent teoretiskt stå i spilta.

Dock skulle jag inte ha spilta som permanent uppstallning om jag kunde undvika det på något sätt. Har du möjlighet att få en box någonstans så tycker jag att du ska ta det istället.

Min häst fick stå i spilta i någon vecka för att jag akut behövde en boxplats till i vårat fulla stall och spiltan var det ända som var ledigt.
Och dessutom tyckde jag det var bra att veta att om hon kunde stå i spilta ifall det skulle bli så någon gång om man är ute och tävlar och sover över.

Detta funkade ju ok, men hon var lite 'hoppigare' i spiltan, lite otrygg verkade det som och hon vakdade sin mat mer och verkade ja.. lite mer otrygg med situtationen. Så jag var glad när hon fick flytta in i sin box igen.

Skulle aldrig stalla upp min häst i spilta annat än om det var tillfälligt. Hon var betydligt lugnare och tryggare i box.

Jag skulle aldrig ha min häst i spilta, tycker inte det känns bra då jag tycker att de ska kunna röra på sig lite och ha bra plats att ligga ner.

Instämmer med de andra, jag skulle aldrig ha min häst i en spilta! :crazy: I mina ögon klassas det som djurplågeri och väljer man att ha sin häst i spilta bör man inte ha djur alls...

ska fråga om det går att bygga upp en box och de tror jag nog dom går med på..hoppas d iaf annars får jag hitta någe annat ställe bara

vi måste anpassa box eller spilta efter hur djuret mår. flera av våra ardenner hästar klaras inte av box de går runt,;) runt trampar ner allt i sin väg mat mm. och det är en sak men oj vad de är trötta på morgonen denna oro. i spiltor med GOTT om utrymme med en krubba har de ro och trivs:smirk: vad som kan vara en viktig faktor för många som har spiltor där inte hästar trivs är att de har huvudet inåt väggen de har inte fri sikt på vad som händer. hoppa inte på mig med föreläsningar om boxar cm. mått etc. tro mig jag har stått längst fram i ledet och propagerat för boxar men jag ser själv att en del trivs i spilta bättre. fine by me. ;)

Jag har en och har haft en annan häst som bägge uppskattade spilta mer än box. Den jag har idag blir stressad av att stå i box och väver och vandrar runt. Får han stå i spilta behöver han inte ens sitta fast utan står där lugn som en filbunke.
Den andra jag hade innan trivdes bäst i spilta. Så bra att vi fick tvinga in henne i box när hon skulle föla och när hon hade föl. Så fort hon kom lös stack hon in i sin älskade spilta.

hur många har sina hästar o står i spilta
Min Glenn bodde ett år i spilta och trivdes bra till en början på sitt gamla stall.
Men sen så började han vakta sin vattenhink och blev en säkerhetsrisk för andra när han försvarade sin vattenhink med att försöka sparka personen som rörde hans vattenhink.
Då hamnade han i en box i stället.

Det tog inte så värst länge.
2 - 3 veckor skulle jag nog vilja säga om jag kommer ihåg rätt.
I början fick Glenn stå några timmar i spilta uppbunden med panikhake i fall han skulle kasta sig och äta en måltid där.
Sen så fick han stå och bli ompysslad i spilta och vänja sig vid sadling och tränsning.
Och sen så smångom stå sysslolös och bara stå i spilta.
Och till det slutgiltiga steget att stå över natt.

eller hur tycker ni?
Du kan ju alltid prova och se vad hon tycker.
Hör efter om det finns möjlighet till box ifall om hon inte skulle gilla att stå i spilta.
Men det är det viktigaste att du
ska gå efter hur din häst reagerar.
:)

hur många har sina hästar o står i spilta
Min Glenn bodde ett år i spilta och trivdes bra till en början på sitt gamla stall.
Men sen så började han vakta sin vattenhink och blev en säkerhetsrisk för andra när han försvarade sin vattenhink med att försöka sparka personen som rörde hans vattenhink.
Då hamnade han i en box i stället.

Det tog inte så värst länge.
2 - 3 veckor skulle jag nog vilja säga om jag kommer ihåg rätt.
I början fick Glenn stå några timmar i spilta uppbunden med panikhake i fall han skulle kasta sig och äta en måltid där.
Sen så fick han stå och bli ompysslad i spilta och vänja sig vid sadling och tränsning.
Och sen så smångom stå sysslolös och bara stå i spilta.
Och till det slutgiltiga steget att stå över natt.

eller hur tycker ni?
Du kan ju alltid prova och se vad hon tycker.
Hör efter om det finns möjlighet till box ifall om hon inte skulle gilla att stå i spilta.
Men det är det viktigaste att du
ska gå efter hur din häst reagerar.
:)

:bow::bow:

>Har en häst i spilta och tycker det fungerar toppen, de är ju bara där mellan 22 och 07, hon rullar sig, ligger på natten och storm trivs.
Sen går det mindre strö...:idea:

Instämmer med de andra, jag skulle aldrig ha min häst i en spilta! :crazy: I mina ögon klassas det som djurplågeri och väljer man att ha sin häst i spilta bör man inte ha djur alls...

Om du gör den generaliseringen att alla som ställer en häst i spilta är djurplågare så är du inte vidare bra djurkännare själv. Vissa hästar trivs i spilta - tro det eller ej, men så äre. Och hästen kan ha det mycket bättre än en häst som står i box. Dra inte alla över en kam. Själv tycker jag att spiltor är mycket lättare att hålla renare - trevligare för hästen. De har gott om plats att ligga ner om den har godkända mått och då det går åt mindre spån kan man ju ha mer spån i spiltan så det blir mjukt. Och som nocki skriver - många hästarna är ju ute i hagar mestadelen av dygnet, så de står ju inte i spilta 24/7.

jag personligen tycker att så länge hästen trivs så spelar det ingen roll var den står.. vet en ponny på ridskolan som väver, krubbiter å är agressiv om hon står i box. står hon i spilta så är hon världens snällaste. kommer hon lös så e de hennes gamlsa spilta hon springer till. nu är det visserligen så att ägarna envisas med att ha henne i box å alla e förbannade på dom för hästen blir mer och mer orolig. så i ett sånt fall så hade JAg utan tvekan låtit pållen stå i spilta. men då ska den vara ljus stor och helt klart ha fönster å titta ut genom.

min häst var en riktig skit gris i boxen för några år sedan. sen var de en av spilt hästarna som skulle föla då frågade honom inte hon kunde få låna min box 1 vecka så hon kunde föla i den. å visst sa jag om de går att ha min i spilta. hon fick en stor och bred spilta med fönster å massa mat mm hon trivdes faktiskt förvånansvärtbra. å när den andra hästen hade fölat å min fick komma in i sin box så var de precis som att ha henne i spilta. hon bajsade på 1 ställe å kissade på ett annat. skit smidigt å så har hon gjort sedan dess.

men jag skulle ej stalla upp någon av mina hästar i spiltor för en längre tid men en liten kort tid kan nog bara vara nyttigt. MEn då måste dom vara ute väldigt mkt med anser jag. min var ute från 05.00-21.00 när hon stog i spilta den veckan å de funkade

jag skulle heller aldrig stoppa min häst i en spilta, vore det enda alternativet skulle jag hellre låna ut honom tills jag har möjlighet att ställa in honom i en box, om det inte bara rör sig om någon vecka..

att dom är renare beror väl på hur man mockar boxen.... :smirk:

mina boxar är rena även om det tar en timme att mocka!! och som nån annan skrev att hästarna rotar omkring - då är det knappast för hästen man väljer spilta utan för männsikans lathet...

>Har en häst i spilta och tycker det fungerar toppen, de är ju bara där mellan 22 och 07, hon rullar sig, ligger på natten och storm trivs.
Sen går det mindre strö...:idea:

9 timmar är ändå 9 timmar, ganska länge att stå bunden....

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 560
Senast: Liten
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka