Spilta vs box

Sv: Spilta vs box

och om det är samma utsikt från både box och spilta, varför är det då så OTROLIGT mycket bättre med box där den dessutom står 6 timmar längre? utveckla? vad är det som är så fantastiskt underbart med en LITEN box.. den är ändå minimimåttad för storhäst..

Skulle vi diskutera varför vi valde vilket alernativ nu oxå? Låter som bäddat för bråk.

Skulle det inte vara antingen eller? Man svarar o lämnar en kort förklaring. Låter som om tråden tappar fokus.... "redan:smirk:"!

Om ni måste välja på dessa 2 alternativ vad skulle ni då ta?

1. 3*3 m box, utevistelse 4 timmar i liten lerig hage.
2. Spilta, utevistelse 10 timmar i stor kuperad hage med växtlighet.
spilta säger jag.. boxen är minimimåttad och innevistelsen är vidrigt lång, 6 timmar extra i hagen gör OTROLIGT MYCKET..

men se även till resten av stallet, är ena stallet litet och mörkt så välj det andra, är det justa hästar som går tillsammans så välj det istället för det mer ler-rutorna..

större stall = mer folk = mer att titta på i stallet, det kan vara bättre då även om det är mycket innevistelse..

men när jag går efter stall så ska det vara luftigt och trevligt, bra ljusinsläpp och hästarna ska kunna se varandra och hästarna ska vara snälla, det ska vara folk där titt som tätt under eftermiddagarnas/kvällarnas innevistelse.. sen om det där är en spilta bryr jag mig inte i sålänge min häst klarar av att stå i spilta..

Skulle vi diskutera varför vi valde vilket alernativ nu oxå? Låter som bäddat för bråk.

Skulle det inte vara antingen eller? Man svarar o lämnar en kort förklaring. Låter som om tråden tappar fokus.... "redan:smirk:"!
haha jaaaa, det var ju jag som började va :smirk:

haha jaaaa, det var ju jag som började va :smirk:

Kanske inte. Men riktar det nu till ALLA användare då.. Men du hakade på rätt snabbt! Inte sant?

Inte jag för det va h*n som börja, låter som en viss ålder;)!

Spalr det roll vem som börjar?

Är jag hemsk som valde 2? Spelar ingen roll då det aldrig skulle hända! Nåt av det!

ja du skrev direkt till mig..

Allmänt:
Det flourerar rykten om att hästar får en sjukdom som jag tror heter "spikrak oböjlig ryggrad" och "tunnelseende" så fort de ställs i en spilta, att de helt plötsligt inte kan börja på halsen eller titta åt de håll dom vill..
samt att det även finns rykten om att ALLA spiltor består av 3 hela väggar som går från golv till tak, utan lampa utan fönster och bakåt ser ju hästen inte till följd av ovanstående lösa rykte..

men sen finns även faktumet att många människor är helt dumma som spån som går på de lösa ryktena som jag beskrivit..
varför är ett mysterium..

ja du skrev direkt till mig..

Allmänt:
Det flourerar rykten om att hästar får en sjukdom som jag tror heter "spikrak oböjlig ryggrad" och "tunnelseende" så fort de ställs i en spilta, att de helt plötsligt inte kan börja på halsen eller titta åt de håll dom vill..
samt att det även finns rykten om att ALLA spiltor består av 3 hela väggar som går från golv till tak, utan lampa utan fönster och bakåt ser ju hästen inte till följd av ovanstående lösa rykte..

men sen finns även faktumet att många människor är helt dumma som spån som går på de lösa ryktena som jag beskrivit..
varför är ett mysterium..

Jag riktade mej oxå till dej första gången. Tänker inte rikta mej till varje enskilld person! Skrev ju oxå nyss att det va lite åt alla.. Fölr alla som hackar tar nog åt sej. Det va en antingen eller grej.. Inte hur o varför, o men du vet du hur dumt det är med det!

Allmänt så komenterar jag varken bu eller bä på box/spilta.

Det hör inte hit!

jag hackade inte, efterfrågade bara varför man väljer en minimimåttad box och lång innevistelse framför spilta och lång utevistelse.. det är ju ändå pest eller kolera så..

Lägger oxå ner vidare diskution från min sida.. Det hör inte heller hit.. Bara dystert att allt ska granskas från topp till tå från sida till sida o går det att vända o vrida på något lite till så gör man det.

Bukare borde slappna av lite.!

Inget av de alternativen låter helt bra i mina öron, men vore jag tvungen att välja skulle jag helt klart välja alt. två (spilta).

10 h utevistelse i stor, kuperad hage och 14 h inomhus i spilta är ändå bättre än att stå inne i liten box i 20 h och gå ute i liten, lerig hage i 4 h. Hästar är trots allt i grund och botten gjorda för att gå ute i omväxlande terräng, inte stå still inomhus i hela 20 h/dygn, oavsett om de står i box eller spilta.

här kom det svaret jag väntat på. det här håller jag med mest om! hittills iaf..

Jag skulle börja överväga varför jag har häst egentligen.. ingen av de alternativen är bra ur hästens synpunkt alls. 10 h ute betyder 14 h inne i spilta. Tänk dig själv! I 14 h står du och glor in i en vägg..
Värre med 20 h i box, herregud stackars häst! Aldrig i livet att jag skulle välja mellan någon av dessa- måste man det ska man överväga att sälja hästen eller flytta själv eftersom det är ditt ansvar att hästen lever ett så bra anpassat liv som möjligt!

okej, här kom nog det svar jag kommer hålla med mest om. tror nog faktiskt att jag ska testa att glo in i en vägg i 14 h. men under den tiden så sover man ju också. fast hästar beöver ju bara sova 4 h så det blir ändå 10 h att glo in i vägg.

för övrigt skulle min häst inte kunna stå i spilta för han passar verkligen inte till det. men 4 h ute är alldeles för lite tid för att överväga.... men men, har ju eget stall hemma så jag behöver inte oroa mig:)

okej, här kom nog det svar jag kommer hålla med mest om. tror nog faktiskt att jag ska testa att glo in i en vägg i 14 h. men under den tiden så sover man ju också. fast hästar beöver ju bara sova 4 h så det blir ändå 10 h att glo in i vägg.

för övrigt skulle min häst inte kunna stå i spilta för han passar verkligen inte till det. men 4 h ute är alldeles för lite tid för att överväga.... men men, har ju eget stall hemma så jag behöver inte oroa mig:)
du är alltså en av de människor jag skrev om i mitt inlägg nr #45.. läs det ;)

ändå så skrev du det i ditt förra inlägg?

då spär du ju bara på det som idioterna tror är sant när du "skämtar" om det....

Nu tror jag att det faktiskt finns boxar som hästar kan ha glädje av.

var idag på en underbar anläggning, där alla hästar hade engelska boxar o kunde titta ut, men även in mot stallgången- öppet galler där med.

De hästarna har nästan lika trevligt som utegående hästar, men slipper leran.

PS.dessa går förstås även ute dagtid DS

en sjukdom som jag tror heter "spikrak oböjlig ryggrad"

:rofl: :rofl:

Nu tror jag inte att det är hästarna som lider av denna sjukdom :D utan deras matte, dvs jag :banana: Men min "spilta" är väl tilltagen, dock väldigt mjuk i bädden för min smak (och rygg).

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 182
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 544
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka