Spilta vs box

Sv: Spilta vs box

Inget av de alternativen låter helt bra i mina öron, men vore jag tvungen att välja skulle jag helt klart välja alt. två (spilta).

10 h utevistelse i stor, kuperad hage och 14 h inomhus i spilta är ändå bättre än att stå inne i liten box i 20 h och gå ute i liten, lerig hage i 4 h. Hästar är trots allt i grund och botten gjorda för att gå ute i omväxlande terräng, inte stå still inomhus i hela 20 h/dygn, oavsett om de står i box eller spilta.

Det jag vill med tråden är att se hur folk prioriterar. Nära mig finns ett ridhus med 4 timmars utevistelse och där är allt uthyrt medan det i ett stall utan ridhus med 12 timmars utevistelse finns lediga platser (boxar och spiltor). Så här i Stockholm väljer många gärna ridhus oavsett hur hagarna ser ut eller längden på utevistelse. (Jag har själv box med 10-14 timmars utevistelse till min häst. Fast jag tycker inte ett dugg synd om en spilthäst som går ute 10 timmar per dag och i spiltan 13 timmar, ridning 1 tim)

Okej, jag "hoppades" att det var det du ville med tråden. Hursom är det bra att veta!

Om ni måste välja på dessa 2 alternativ vad skulle ni då ta?

1. 3*3 m box, utevistelse 4 timmar i liten lerig hage.
2. Spilta, utevistelse 10 timmar i stor kuperad hage med växtlighet.

Jag skulle börja överväga varför jag har häst egentligen.. ingen av de alternativen är bra ur hästens synpunkt alls. 10 h ute betyder 14 h inne i spilta. Tänk dig själv! I 14 h står du och glor in i en vägg..
Värre med 20 h i box, herregud stackars häst! Aldrig i livet att jag skulle välja mellan någon av dessa- måste man det ska man överväga att sälja hästen eller flytta själv eftersom det är ditt ansvar att hästen lever ett så bra anpassat liv som möjligt!

Inget av dem, nu står det ju 'måste välja', men jag skulle leta upp ett tredje alternativ.

Handlade det om en kortare period, och jag hade en pistol mot huvudet skulle jag välja spiltan. Men det ska vara en kort period då.

Hm, blir lite nyfiken på hur man får ihop 16-17 timmars utevistelse/dag? Hur tidigt åker de ut då? O det blir väldigt sent insläpp för att få ihop 17 timmar (ex 05-22 låter som ganska maxade tider).

KL
I övrigt har jag svårt att döma i sådana här frågeställningar. I teorin skulle jag välja ett stall med 4x4 m stora boxar, 16 timmars utevistelse i stora, torra och kuperade hagar (såklart med ett väl tilltaget vindskydd) och fri tillgång till bra foder. Och såklart ett ridhus, en bra ridbana och fantastiska ridvägar bakom knuten.

Men så ser det tyvärr sällan ut - ibland är hagarna mindre (och lerigare) än man önskar, ibland är utevistelsen för kort/lång, ibland finns inget ridhus/ridvägar/ridbana; ja, kort sagt: ibland får man gilla läget. Och bara för att mina hästar är ute 14h/dag betyder inte det att jag anser att alla med minder utevistelse är sämre.

Finns bara dessa alternativ att välja på, ja då får man som någon skrev välja mellan pest eller kolera. Thats it, det optimala alternativet kanske inte går att hitta alla gånger.

Det blir ganska så som du beskriver, ut tidig morgon och in sen kväll.

Mina går ute och olika länge beroende på hur jag jobbar, aldrig mindre än 12 h dock. 'Normalt' går de ut vid 08 och in vid 21 - 22, men när jag t ex jobbar dag så går de ut vid 06, och in 21 - 22. När jag jobbar 'morgonpass' åker de ut 05, och in 21-22.

Förr när jag jobbade dagtid alltid, då var det ut fem - sex på morgonen, och in 21 - 22 alla dagar.

Intagstiden dribblar jag sällan med 'neråt' (dvs tidigarelägger), däremot varierar utsläppstiden. Om jag försover mig och de kommer ut nio t ex, så plussar jag en timme på intagstiden.

Visst blir det tidiga dagar - mina åker ut strax innan 6 o sen är de ute till sådär 20-21. Men det är ändå bara ca 14 timmar. Att få ihop 17 timmar är nästan en bedrift...

Å andra sidan så är det tyvärr så att mina hagar inte är de roligaste. Har två hagar på vardera 1ha med 2 hästar i varje hage, dvs inga jättehagar. Det är ju svårt att avgöra om hästarna hade varit lyckligare om de fått gå i större hagar fast färre timmar.

Det jag reagerar på i sådana här trådar är att det är så väldigt lätt att döma ut ex spilt-stallet bara för att det är få utetimmar. Kanske är det jättebra luft, stora hagar och lekfulla hästar i hagarna som busar omkring.... Hemma står två av "mina" hästar o glor dagarna i ända, de leker aldrig, o rör sig inte nästan inget alls.

Absolut inget av alternativen, men 10 timmars utevistelse tycker inte jag täcker upp tristessen i en spilta så hellre box om jag måste välja pest eller kolera.

Så 4 timmar i en lerruta täcker upp 19 timmar i en box bättre än vad 10 h i en rolig hage täcker upp 13 h i en spilta;)?

Hm, blir lite nyfiken på hur man får ihop 16-17 timmars utevistelse/dag? Hur tidigt åker de ut då? O det blir väldigt sent insläpp för att få ihop 17 timmar (ex 05-22 låter som ganska maxade tider).

Hästarna släpps oftast ut vid 5-6 på vardagarna och kommer in vid 22-tiden och på helgerna kommer dom ut vid 7 och tas in vid 23.
Jag släpper inte ut på veckodagarna utan det gör stallägaren och det blir efter hennes jobbschema.

Hästarna gillar inte att stå inne i box så länge (dom promenerar runt i boxarna, sparkar i dörrar och väggar om dom tycker att dom varit inne för länge), dom trivs bäst utomhus :)
Och så har dom en underbar hage, stor och jättebra underlag.

Jag skulle aldrig ha ute min häst kortare tid än 14 timmar (undantag för riktigt oväder). Helst skulle jag vilja ha henne på lösdrift men har tyvär inte den möjligheten i närheten.

Om de bara är inne 7 timmar - när sover de? Var det någon som frågade va....

Jag är ingen expert på hästars dygnsrytm på något vis - men inte sjutton är de som mäniskor som behöver 8 timmar sömn per natt i snitt...

Hästens natur är väl att vila korta perioder och låta någon "vakta" under tiden och sen avbyta skiftet? Sen vilar de ju även på dagtid...

Nä - det där förstod jag inte riktigt.... hästarna sover ju det de behöver oavsett om de är inne eller ute??

Så 4 timmar i en lerruta täcker upp 19 timmar i en box bättre än vad 10 h i en rolig hage täcker upp 13 h i en spilta;)?

Det går inte att välja ngt av alternativen, ajg tycker båda är fruktansvärda ärligt talat.Det finns en orsak tilla tt det numera är förbjudet att bygga spiltor för annat än tillfällig uppbindning av häst, alltså utfodring & skötsel.
Lerig hade är inte heller minsta bra, hästen kan få mugg & avtrampade skor & gud vet vad, men jag skulle inte ha hjärta att sätta ngn av mina hästar i spilta annat än tävlingshelger.
Jag tycker ts borde söka upp andra stall, det kan inte finnas bara 2 dåliga alternativ.

Jo precis, min häst vilar alltid under dagen och visst det har hänt att hästarna stått inne i 9-10 timmar istället för 7 timmar, men det har aldrig varit någon skillnad annat än att dom varit jättesura på morgonen för att dom tycker att man försovit sig, men lillan är lika pigg varesig hon varit inne 10 eller 7 timmar.

Det är ju samma sak som att fråga, när sover lösdriftshästarna? eller hur? vad säger att dom inte ska kunna sova/vila ute?

Jag skulle inte vilja ha min häst på något av dem alternativet, men ska man välja så helt klart spiltan! :)
Det är viktigast med mycket utevistelse!

14 timmar i box... men riktigt så blir det inte. Om man rider varje dag så är det i snitt en timmes ridning och en timmes pyssel i gången. Men visst, helst ska hästen stå ute längre o den ska stå i spilta!

Jag tycker ts borde söka upp andra stall, det kan inte finnas bara 2 dåliga alternativ.

TS skrev tråden bara för at höra hur folk tyckte, hon har skrivit att hon har box o lång utevistelse till sin häst...

Personligen kan jag väl tycka att det är lite trångsynt att totalt döma ut hästhållningen p g a uppstallning i spilta. De allra flesta ridskolehästar bor fortfarande så (även om drömmen så klart vore att bygga om alla ridskolestallar till boxar eller lösdriftsstallar med skötselspiltor), och ridskolehästarna är på de allra flesta ställen inte det minsta misskötta... Vi som jobbar med dem dagligen märker ju om de trivs eller ej, och visst finns det hästar so m inte trivs på ridskola och behöver få ett annat hem. Dock trpr jag snarare att det är andra saker än just spiltan som gör att de inte trivs, t ex att alla hästar inte trivs med att byta ryttare osv.

Aldrig spilta.

Det ska ju förbjudas:bow:

Man behöver sällan ta ngt av de s. k. alternativen.

Ako!
Ridskolehästar går betydligt mer än de flesta andra hästarna o får gå i flock dagtid.

Aldrig spilta.

Det ska ju förbjudas:bow:

Man behöver sällan ta ngt av de s. k. alternativen.

Ako!
Ridskolehästar går betydligt mer än de flesta andra hästarna o får gå i flock dagtid.

Jo visst är det så, och jag tycker ju att det är helt OK om än inte optimalt. Men trots allt - de flesta ridskolehästar går bara ute i sin flock sådär 6 h (kanske 8-14) per dag - sedan måste d in för att äta o pausa innan lektionerna, och vanligen går de ju inte mer än 3 h lektion. Alltså 15 h per dygn i spiltan MEN verkar faktiskt må shysst ändå:). Hos oss går de dock ute dygnet runt (eller inte- de kommer ju in innan lektionerna vid 2 o går ut igen när de jobbat klart framåt åtta- men då är de ju på lektion rätt mycket med) från början av maj till början av oktober. Skönt! Självfallet vore det kanon om man kunde bygga om alla ridskolor, men det är nog en total ekonomisk omöjlighet.

Dock låter ju en hel del uppfödare unghästarna (ett o tvåårinar) stå i spilta någon säsong som del av hanteringen. Allmänt utbrett o tycks funka bra. Dock går ju dessa hästar ute mycket för det mesta- men samtidigt, tio timmar är ju ganska mycket jämförelsevis.

Ja, ja, svammel svammel ;) ;). Allt har många sidor att vrida runt. God natt :)!

Absolut inget av alternativen, men 10 timmars utevistelse tycker inte jag täcker upp tristessen i en spilta så hellre box om jag måste välja pest eller kolera.
och om det är samma utsikt från både box och spilta, varför är det då så OTROLIGT mycket bättre med box där den dessutom står 6 timmar längre? utveckla? vad är det som är så fantastiskt underbart med en LITEN box.. den är ändå minimimåttad för storhäst..

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 182
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 544
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka