Spilta vs box

ekedal

Trådstartare
Om ni måste välja på dessa 2 alternativ vad skulle ni då ta?

1. 3*3 m box, utevistelse 4 timmar i liten lerig hage.
2. Spilta, utevistelse 10 timmar i stor kuperad hage med växtlighet.

Sv: Spilta vs box

inget av dom. hade jag varit tvungen och haft pengar hade jag tagit de med spiltor och sett till att jag fick 2 spilor å slått ihop till en box om möjlighet finns. annars hade jag letat vidare

Om ni måste välja på dessa 2 alternativ vad skulle ni då ta?

1. 3*3 m box, utevistelse 4 timmar i liten lerig hage.
2. Spilta, utevistelse 10 timmar i stor kuperad hage med växtlighet.

Pest eller kolera?
Tycker 10 timmar ute är lite, det betyder 14 timmar i stall.

Som sagt: OM man måste välja!?
Alternativ 2 helt klart!
10 timmar är klart bättre än 4 timmar!

Vad vill du med tråden? Om du står i valet och kvalet så tycker jag du ska se dig om efter ett tredje alternativ, helt klart! För inget av de där två är ju särksilt bra.

Om en annan skulle säga vad man tycker är minst FEL, så skulle jag säga alterinativ nummer 2, för nog kan de röra sig lite i en spilta också. MEN, absolut inget alternativ jag tycker är bra.

ingen av dom!! :eek:
Min häst står ute 16-17 timmar/dag och det tycker jag är lagomt.
Tänk på att en häst är inte född för att stå i box, Leta efter ett tredje alternativt säger jag bara.

Senast ändrad:

Det jag vill med tråden är att se hur folk prioriterar. Nära mig finns ett ridhus med 4 timmars utevistelse och där är allt uthyrt medan det i ett stall utan ridhus med 12 timmars utevistelse finns lediga platser (boxar och spiltor). Så här i Stockholm väljer många gärna ridhus oavsett hur hagarna ser ut eller längden på utevistelse. (Jag har själv box med 10-14 timmars utevistelse till min häst. Fast jag tycker inte ett dugg synd om en spilthäst som går ute 10 timmar per dag och i spiltan 13 timmar, ridning 1 tim)

Jag hade nog efter viss tvekan valt tvåan... 10 timmar är sååå mycket mer än 4 timmar och de är ju stilla mesta delen av natten ändå.

Det jag vill med tråden är att se hur folk prioriterar. Nära mig finns ett ridhus med 4 timmars utevistelse och där är allt uthyrt medan det i ett stall utan ridhus med 12 timmars utevistelse finns lediga platser (boxar och spiltor). Så här i Stockholm väljer många gärna ridhus oavsett hur hagarna ser ut eller längden på utevistelse. (Jag har själv box med 10-14 timmars utevistelse till min häst. Fast jag tycker inte ett dugg synd om en spilthäst som går ute 10 timmar per dag och i spiltan 13 timmar, ridning 1 tim)

Jag håller med!! Hade tagit spiltalternativet- men helst önskat mig det alternativet men med box. I övrigt tycker jag, till skillnad från de flesta andra som skrivit i tråden, att 10 h utevistelse i en bra hage faktiskt är gott och väl tillräckligt, i allafall under den mörka och kalla delen av året. Häromkring känner jag knappt några som har hästarna ute mer än så, utan det vanliga ligger på mellan 6 och 10 h (mina är ute allt mellan 6 h den mörkaste tiden av året till dygnet runt på sommaren, och just nu ung 8-9 h).

Ni som har era hästar ute 16- 17 h per dygn: Om ni inte har lösdrift (vilket ju är en helt annan sak), ni vet väl att ni måste ha ligghall? Mer än 12 h / dygn under icke betesperiod kräver det (kan man ju tycka vad man vill om, i o för sig, men så är det), samt att jag undrar när ni sovar, om hästarn bara står i stallet 7 h per dygn? Med andra ord: insläpp kl 23 utsläpp kl 06.

"Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker. "

Från SJV's sida

Sedan är det frågan om det är till det bättre eller sämre. Hästar i bra hagar är det till en förbättring, hästar i dåliga hagar- spelar 4timmar ngn roll, kanske i vissa situationer. Scenariot är precis som med box-spilta. Att göra det bra-bästa för hästen av den situation du har.

Aha! Det var ju vettigt. Trodde det var 12 h. Nu har jag lärt mig något nytt :).

Undrar ändå när de som har sina hästar ute i 16-17 timmar sover...

Och håller med till fullo... Hoppas ingen tokdåre ställer ut pålle i 16 h i en lerruta :/ ...

Aha! Det var ju vettigt. Trodde det var 12 h. Nu har jag lärt mig något nytt :).

Undrar ändå när de som har sina hästar ute i 16-17 timmar sover...

Här är det skift som gäller. Jag tar in, gubben tar ut. Brukar tycka 8-9 timmar räcker. Mindre- hästarna måste väckas på morgonen. Mer- de börjar stampa/dra runt. Allt måste avvägas (se mitt förra inlägg) och utväderas.

Absolut inget av alternativen, men 10 timmars utevistelse tycker inte jag täcker upp tristessen i en spilta så hellre box om jag måste välja pest eller kolera.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 182
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 544
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka