Spillolja till häst?

Sv: Spillolja till häst?

Ja, vanlig blå/sår spray. Tog ca en vecka. Lite längre tid innan all päls var utväxt igen.

Gissa hur kul det var att visa upp en lila hingst för damerna..ha,ha

Vet inte! Någon som är duktig på spillolja?:D

Ska jag prova och se om det blir canser eller inte??:rofl:
Nä, det låter bättre med blåspray.

Man tager vad man haver och slösar inte fin ny olja på ett kräk när det finns spillolja i mängder. Ont ska med ont fördrivas.
Ungefär så, tror jag man tänkte.
Resistens?
Blandsvamp-exem, inte helt ovanligt.

Ha,ha min är brun, så det kanske inte syns lika mycket på honom.
Hade du en skimmel?

Nej, jag menade prova om det har någon effekt på ringormen.

Hittar ni inget läkemdel f¨r man ta tll vad som funkar helt enkelt.

BLANDSVAMPSEXEM??????!!!!!!!!!
Har aldrig hört talas om det!
Hur vet man om det är det?
Kan det ge posetivt svar på ett ringorms prov?

aha! Du menade så ;)
Så hästen blev lila ändå? :D

*kl*
Gör ett test. Ta en fläck med spillolja och resten med blåspray och kolla vad som hjälper bäst. Då får du ju svart på vitt vad som är bra. Sedan skriver du en avhandling och blir fil kand eller ngt annat fint på ämnet.

Mitt förslag. ;) Glöm inte meddela oss bara.

Min sambo kom hem nu, han har jobbat med bilar och sa att TA INTE DET FÖR HELVETE!!!!!!!

JAPP men ska va motorolja. Används mot mugg o rasp. Är mildare än virkos. Bara att läsa innehållsförteckningen på båda o jämföra. Ska ej hällas i hästen! En gammal kur o används fortfarande.

Där ser du. ;)
Misstänker att bilmekaniker har en ganska samstämning åsikt om spillolja. Passa på att fråga om det är ngn skillnad på oljan före och efter användandet. Bortsett från att det ligger rester från motorn i den senare.

Förstod att det inte är för invärtes bruk.
Men att det kan tränga in genom huden.
Virkon använder man väl inte till hästen?

såg ett tv program som handlade om misshandlade djur som omhändertogs pga misskötsel,där var bland annat en häst som dom just hade kletat motorolja på.veterinärerna sa att det var djurplågeri eftersom det är supergiftigt för hästen(eller alla djur) huden absorberar giftet genom huden.
så smörj INTE in din häst med det. ringorm kan ta tid och det är skit jobbigt att ha det nu på vinter med tvätt utav täcken efter var gång man behandlat(tvättat) hästen och tvätta hästen i denna kyla men det försvinner till sist.. jag vet för jag hade det för precis ett år sedan på en av våra ponnysar.snacka om att jag svor över det eviga tvättade utav tjocka vintertäcken...

Gav det som tips i ett av mina tidigare inlägg. Vet rekommenderade det, men fungerade som sagt inte.

Så gjorde man på stenåldern.
Innan det fanns moderna mediciner.

Så gör man inte nu - nu ringer man till en veterinär som skriver ut preparat som unte "dödar allt" inklusive hästen.
Om spillolja på händerna hade varit starkt cancerframkallande så hade varenda bilmekaniker varit död nu.
Det är inte alls sådär farligt som vissa vill göra gällande.
Men vissa hästar kan reagera mot det och svullna upp något gräsligt.

Jo jag har sett "någon" behandra häst mot mugg med det.
Denne någon var född alldeles i början på 1900-talet.
Muggen gick bort......

Håller med älgen - ett väldigt gammalt "behandlingssätt" mot en hel del åkommor - bla ringorm,mugg, man o svans skorv.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka