Fy vad läskigt!

Min häst kom in från betet med 40 graders feber och två små punktsår typ 1cm ifrån varandra på insidan av benet under framknät. Jag var rädd att det var ormbett men vi var inne på djursjukhuset och de gjorde rent och hon fick en penicillinkur sen blev det inget mer.
Skönt det inte blev värre

Litet tips från en som tyvärr haft flera stora vätskande sår på hästar.

Jag upptäckte att blöjor är suveräna bandage. De suger upp sårvätskan så det inte kläggar igen.
Blöjor, något annat bandage över och eltejp (elastiskt) har varit till nytta.

(För att inte tala om vilka fantastiska koksaltbandage man kan ha på mugg :) )

Vi hade en ponny som blivit ormbiten i mulen. Mulen var sned och hon kunde inte trycka på vattenkopp, i övrigt märktes inget.
Smart. Jag har funderat på blöja eftersom det är över hasen. Det kan vara värt att testa.

Nu har jag använt 2 förlossningsbindor innan det tjocka lagret bomull, men en sorbactkompress närmst såret för att den är bakteriedödande.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 500
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 360
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 135
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det... 2
Svar
29
· Visningar
3 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka