Spillolja till häst?

Sv: Spillolja till häst?

Låter konstigt, men vad vet jag? Känns dock väldigt kladdigt o som om man får skitiga händer i evigheter efteråt.

Däremot har jag ett litet knep - Greens liniment. Har haft hästar med ringorm, och sprayade lite Greens på och det försvann på ett par dagar. Också en sån huskur jag fått från travtränarhåll. Känns iaf snäppet bättre än olja...

Ingen påstod väl att olja var det bästa, eller speciellt trevligt att applicera:devil::rofl: - det finns förmodligen många bättre behnadlinagr i dagsläget.

Att de skall vara spillolja troode jag alltid berodde på att den är MKT billigare än "ren" olja...någon som vet om jag har fel i den tron?

Det var för att man ville ha svavel och annat skit som är i oljan.
Det är redigt bakteriedödande.

Jag har då aldrig fått någon infektion i något av alla de sår som jag fått när jag mekat olika motorfordon.

NEJ ANVÄND INTE SPILL OLJA TILL DIN HÄST!
Ring veterinären det finns hjälp! Utvecklingen har gått frammåt och om du har missat skall utjänad motorolja lämnas på miljöstation. Kanske finns någon anledning till det?

Använd ingen spillolja. Är visserligen en gammal huskur då det inte fanns annan hjälp att få. Lugna dig och se vad solens strålar kan göra för din häst, du ska se att det ger sig. Till sommaren har den ingen ringorm och är svåremottaglig för nya angrepp.

Det är många som skrivit att det är en gammal huskur.
Finns det någon som VET om någon häst blivit sjuk av detta?

Det är ingen fara med att måla på med spillolja,kancer risken är mindre än minimal så länge som man inte exponerar hästen hela tiden.Skulle det vara farligt så skulle jag varit död i kancer för länge sedan.
Får du spillolja över så blanda den med trätjära,så får du utmärkt hovolja.

*kl*
Förr i världen tog man kvicksilver, arsenik och en massa andra konstigheter mot sjukdomar... Kanske nåt att prova på hästen om spillolja inte funkar... :crazy:

Mina egna hästar har jag ALDRIG haft ringorm på....

Oavsett l'r inte sol bota det ändå.

Vette fan vad det är med folk o hästar nu förtiden,dom är bortklemade och känsliga för allt.Hästar går med täcken året runt,och ungar som inte klarar av det minsta lilla,utan att bli sjuka,det är knappt att dom kan gå på huset själva.
Det skall väll vara något biodynamiskt odlade örter som man skall göra avkok på,och tro att sådant skit hjälper.

Nu ligger det till så här att hästen har haft ringorm sen årsskiftet, trots att vi behandlat två ggr med imaverol, virkonat stallet, utrustning,redskap, borstar mm.

Fick ringorm på alla hästar i stallet och på betet i höstas, även på fölen. Fick rek av vet att tvätta hästarna med Imaverol 3 dagar på raken, uppehåll 3 dagar, sen tvätta tre dagar, uppehåll 3 dagar, tvätta tre dagar osv. Det försvann och torkade ut men det tog nästan två månader...Så hav tröst, det ger sig så småningom, alt självläker men tar då lite längre tid:devil:

Jag har sett en häst bli svullen av det vid muggbehandling.
Men det gick över - liksom muggen.

Några bestående men på häst eller människa p.g.a. hudexponering av spillolja har jag aldrig hört talas om.
Vore det farligt så hade ju varenda bilmekaniker varit sjuk och död nu.
Men jag tycker att de i stället verkar ovanligt friska.

Det är många som skrivit att det är en gammal huskur.

Finns det ingen vet där du bor? Är det inte bättre att behandla med något som är utformat för att bota den aktuella åkomman?

man kan vaccinera sina hästar så att det inte sprids...

Det är skillnad på spilloljan förr och nu.

Idag använder de flesta syntetiska oljor med en hel radda av olika additiver (tillsatsämnen), den mineralolja som ofta användes förr var andra saker än vad som oftast används idag.

Dagens oljor har otroligt mycket bättre egenskaper till de saker som dom ska användas till, d.v.s att smörja motorer och växlar - inte till att smeta in hästar med.

Spillolja är allt annat än nyttigt och själv har jag ofta problem med jättedjupa torrsprickor och med exem när jag har fuskat med skyddshandskar/barriärkräm och hållit på med diverse oljor utan att skydda mig.

Dock kan spillolja blandat med diesel användas för att impregnera virke.... men det kan inte rekommenderas ur miljösynpunkt eftersom det tar död på det mesta här i världen !

herregud...byt vet och snälla, kleta inte in hästen i spillolja

ibland undrar jag hur världen ser ut

Tack för alla synpunkter.
Trodde aldrig att det skulle bli en debatt för att man frågar en sak.
Detta är inget som min vet har rekomenderat för er som undrar.
Det enda syftet med denna tråd var att de som har erfarenhet av att behandla hästar med spillolja, skulle kunna dela med sig av dem till mig, så jag utifrån det kunde ta ett beslut.
De som inte vet, utan bara antar att det är dödligt farligt, kan väl vara så snälla och sluta göra personliga påhopp, ang vilken hemsk människa eller superkorkad jag skulle vara. Hade jag inte velat min häst det bästa, skulle han väl redan vid det här laget vara insmetad, utan minsta koll med andra?

Eftersom att det är ett diskussionsforum så får man stå ut med lite kritik och andras åsikter.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka