Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Generellt tror jag nog just att vilket kaffe man använder är det som påverkar mest. Och bäst är nog att använda bönor som man maler själv.Skriver under på moccamaster Dessutom tycker jag att det spelar roll vilket pulver en har i. Min mamma brukar köra Löfbergs lila eller Gevalia och det blir inte alls lika gott som zoegas eller Arvid Nordqvist som jag brukar ha (enligt mitt tycke)
Det beror ju på smak, jag gillar inte grumligheten som blir i presskanna. Inte blir det flera koppar heller, min kaffemugg rymmer en halvliter och makens fyra deciliterAbsolut viktigast är rätt bönor till rätt brygg. Jag dricker franskpressat sumatra gayo och turkiskt på trippel franskrost. Kaffebryggare tycker jag är överkurs om du inte själv är väldigt glad i sånt kaffe, onödig pryl när presskanna fungerar fint och ger många koppar.
Oj, jag har aldrig upplevt det som grumligt! Kanske för att jag växte upp med turkiskt, som ju är ännu ett snäpp grumligare. Och ja, alltså, jag dricker ju gärna en hel presskanna själv, men om jag har gäster brukar en kanna räcka till fyra pers. Har en fler gäster än så ofta förstår jag dock om kaffebryggare är ett mer pressande behov!Det beror ju på smak, jag gillar inte grumligheten som blir i presskanna. Inte blir det flera koppar heller, min kaffemugg rymmer en halvliter och makens fyra deciliter
Särbosambons Simensbryggare brygger på 13 minuter. Min Moccamaster på 6 min.En stor skillnad mellan billiga och lite dyrare bryggare (förutom smak som redan påpekats) är tiden det tar för självklart bryggningen. Vissa billiga brygger sjukt långsamt, även när det är mindre mängd som bryggs.
Moccamastern är supersnabb, alltså verkligen så att man märker stor skillnad. Sen gör den också betydligt godare kaffe än andra billigare bryggare jag testat.
Annars är jag också fan av drop coffee med filtertratt och kokande vatten, det tar dock också rätt lång tid att brygga till många men är det bara ibland så gör det inget. Till 1 person går det också jättesnabbt.
Vattnet spelar också stor roll i vilket kaffe som blir godast. Brygga kaffe är en konst!Skriver under på moccamaster Dessutom tycker jag att det spelar roll vilket pulver en har i. Min mamma brukar köra Löfbergs lila eller Gevalia och det blir inte alls lika gott som zoegas eller Arvid Nordqvist som jag brukar ha (enligt mitt tycke)
haha! Sitter här bredvid min Moccamaster och dricker BåtblandningJag dricker inte kaffe. Men har insett på sambo och vänner/familj att Moccamaster, som vi har, tydligen är högt uppskattad.
Vi har ett kaffe som heter Båtblandning från Bergstrands kafferosteri som alla verkar älska. De flesta som druckit det här beställer hem sedan och är fast.
Sumatra Gayo, finns att beställa online. Så nötig, rund och kryddig smakJag dricker mkt sällan kaffe hemma, mest på jobbet. Men av bryggare tycker jag Moccamaster är överlägsen. Perkolator dock ännu bättre. Men för min skrala hemmakonsumtion funkar det bra med kaffepress (tar gärna in tips på goda kaffesorter som funkar där, har nu Zoegas Presso men tycker det är lite...bränt?). Mitt favorit överlag bland vanligt mataffärskaffe är Zoegas Skånerost men det vågar jag inte köra i presson...
Du har hajat grejen, helt klart!haha! Sitter här bredvid min Moccamaster och dricker Båtblandning
Jag tänkte köpa livets första kaffebryggare i ett tappert försök att börja dricka "riktigt" kaffe hemma. Men jag vet inget om kaffebryggare! Spelar det alls någon roll vad man har för sort? Jag dricker oftast ensam men vill ha möjlighet att brygga åt ett antal gäster vid tillfälle också. Vad ska jag välja?
De finns ju i olika storlek och tar mindre plats i skåpet tycker jag .Det beror ju på smak, jag gillar inte grumligheten som blir i presskanna. Inte blir det flera koppar heller, min kaffemugg rymmer en halvliter och makens fyra deciliter