Spekulanter som inte hör av sig...

kisse

Trådstartare
Har haft två jäteduktiga spekulanter ute på min häst de två senaste helgerna. De har båda sagt att de är intresserade och lovat höra av sig i början av den här veckan. vilket inte har skett. Jag har inte velat ta ut fler spek än en/vecka då hästen är känslig och ovan vid nya ryttare. Är absolut medveten om att det tar tid att sälja häst, men personligen har jag alltid hört av mig vare sig jag velat ha den aktuella hästen eller inte. Nu vet jag inte vilken fot jag ska stå på.

För hästens skull har jag sagt nej till spekulanter som på telefon låtit mindre bra, och en som verkar bra har jag bett vänta. Jag är väl helt enkeltdum ellr för snäll... Trött blir man iaf.

Sv: Spekulanter som inte hör av sig...

Nu har en hört av sig!!! Skickade ett sms och hon ringde direkt och bad om mer tid att fundera! Då vet man att hon inte bara skiter i det iaf! Håll tummarna.

Många väljer nog tyvärr att inte höra av sig istället för att ringa och tacka nej. Vet inte vad dom är rädda för? Att man ska bli sur :confused: . Man blir ju mer sur för att dom inte hör av sig...

Hoppas att du får din häst såld till ett bra ställe :)

Ja, visst blir man mer irriterad när man inte hör något alls. Det är ju inte så att jag tänker tvinga någon att köpa hästen, vill ju helst inte sälja, men jag måste pga flera olika anledningar, det är för dyrt att samla älsklingarna på hög... Hoppas att rätt köpare dyker upp snart!

Jag har haft liknande problem med medryttarspekulanter. Varför kan man inte bara höra av sig och säga att man inte är fortsatt intresserad? Har också haft ett par som mailat och verkat jätteintresserade, sen när man svarar och ber dem ringa upp så hör man inget mer. En har t o m mailat två gånger och talat om att hon är fortsatt intresserad, avslutat med "jag ringer dig" för att sedan inte höras av alls.

Jag skulle aldrig hålla en häst till en spekulant så vida de inte lagt handpenning av den enkla anledningen som du skriver: De lovar att höra av sig och gillar hästen jättemycket!!! Men.... sen inte ett ord. Har tröttnat på såna. Har inte sålt många hästar (3st) men har ändå blivit visare med erfarenheten.

Den senaste hästen jag sålde hade jag en spekulant ute som var den mest omständiga jag varit med om, först red jag, sen red mamman, sen red dottern, sen ville de se hästen hoppad, jag hopade, dottern hoppade, mamman hoppade. Stackars häst, ryttare upp och ner hela tiden :mad:.
Efter en vecka hörde de av sig och ville komma en gång till och de fick de. Då filmade de till sin tränare. Filmen skulle de visa sin tränare en vecka senare. Dagen efter hade jag en annan spekulant, vilket jag nämde för dem, som tittade på hästen och som oxå blev intresserad :).
Det visar sig sen att spekulant nr 2 ringer och bestämmer sig för hästen en vecka senare och en timme efter det samtalet ringer spekulant nr 1 och vill ha hästen. Förklarar då att hon redan är tingad och handpenning ska sättas in under dagen i väntan på besiktning. Spekulant nr 1 blir då vansinning och skäller ut mej för noter att de minsan hade första tjing.... Förklarade att det hade jag inte lovat dem och inom försäljning är det först till kvarn som gäller och det var ju faktiskt över 2 veckor sedan de tittade på hästen första gången och vill man ha något får man slå till annars kanske det är borta. Om inget annat lärde de väll sig det...... :devil:

Jag är själv på hästjakt nu och är noga med att (om jag inte säger nej redan när jag är där) fråga hästsäljaren om h*n vill att jag hör av mig i vilket fall eller bara om jag är fortsatt intresserad. Detta pga att jag tidigare prompt ringde till varenda en som jag kollat på häst hos och flera gånger fick ett frågande svar över att att jag ringde och tackade nej, de tyckte att var jag inte intresserad så hör jag väl inte av mig....

Men såklart... har man sagt att man ska höra av sig så gör man det! Om man som hästsäljare vill göra det enkelt för sig och spekulanten, säger man att "ring eller skicka ett sms/ mail, så jag vet". Många tycker det är mindre jobbigt att tacka nej till en häst via sms /mail.

kl

Jag är nu lite i den andra sitsen men kapar tråden lite då det rör samma ämne. Hur som helst så har jag ett föl till salu. Två spekulanter har hört av sig och den ena har nu varit och tittat en gång, den andre har jag ej hört från mer. Hur som helst så verkade det som att tjejen, 17 år som aldrig haft en unghäst innan, gillade hästen. Mitt "problem" är att jag känner att hon kanske inte reder ut ett hingstföl och vet vad det innebär. Nu hanteras han varje dag av mig, jag anser att jag har ganska mycket föl/unghästvana och "ser" om något "olämpligt" kommer att hända och försöker avstyra det. Årets föl är högt i blod och väldigt livlig, men visar man honom vem som bestämmer är han lättlärd och lyssnar. Nu vill jag sälja och får jag priset jag begärt är det en bra summa för ett föl och jag har sålt föl innan utan att känna mig så här "ansvarig" för fölet när det är sålt, men då har köparna verkat vara vana vid föl och unghästar. Jag förklarade att han är lite pigg och han har en del nerv, men tjejen verkade bara tycka att det var kul, ska jag tänka att han inte är mitt problem när han är såld, och det kan ju faktiskt gå bra, eller behålla honom? Det är svårt att beskriva varför jag har en känsla av att det kan bli fel, men hon var lite "flamsig" och gjorde t ex hastiga rörelser så även modern som normalt är en cool häst hajade till... Visst jag kan säga att jag inte vill sälja till henne, men annonserar jag ut igen så verkar det lite konstigt då jag varit snabb att döma henne efter någon timme. Finns det några goda råd här?

Lita på magkänslan. Den ljuger aldrig.

Du har erfarenhet av din häst, du känner honom. Du ser också tillräckligt mycket hästfolk för att kunna avgöra vad som är lämpligt till din häst. Ett mindre önskat besked till spekulant är ett övergående besvär, att låta hästen hamna i fel händer är ett långt lidande.

Jag tror redan du har bestämt dig, men vet inte riktigt hur du ska berätta för spekulanten... Tyvärr är det nog bara att säga som det är. Att du vill sälja till någon mer erfaren hästmänniska, då du har en känsla av att hästen kommer att bli för skarp för henne.

Håll aldrig en häst åt ngn som inte betalat handpenning.Är de seriösa kan de betala oxå.
Jag förväntar mej inte att folk hör av sig fast de säger att de ska, det är mer en artighetsfras alla kör med.
Om det dyker upp en lämplig köpare som vill ha hästen så sälj, vänta inte på att ngn som inte ens lagt handpenning ska behaga bestämma sig.

När jag ringde på hästen jag sedan köpte, var det redan ett par stycken som ringt och bokat tid för visning. Jag var fräck och frågade om jag fick komma redan dagen efter. Tog ledigt från jobbet och åkte 30 mil enkel resa. Kände att detta kunde vara hästen för mig.

Provred henne och allt kändes rätt. Frågade hur hon skulle göra med övriga spekulanter. Hon sa hon gärna sålde till mig och ville jag ha henne så skulle hon säga till de andra att hon var såld och avboka dem. Jag bestämde mig på en gång och betalade handpenningen redan då.

Min erfarenhet är att om man vill ha en häst gäller det att vara snabb. Det var även så när jag köpte min allra första häst får nio år sedan. Ringde och bokade tid dagen efter. Föll för honom och sa direkt jag ville ha honom. Hon hade då en tjej som ringt ett par dagar innan mig och hon kände att hon hade förtur eftersom hon ringt först. Men dagen efter hade hon funderat. Hon ringde mig och sa att hon trodde inte att den andra tjejen hade något mer att erbjuda som inte jag hade, så var jag fortfarande intresserad var han min. Så glad som jag blev då har jag nog aldrig blivit varken förr eller senare. Han blev också hästen i mitt liv som jag fortfarande saknar. Gick bort i januari.

Personligen har jag inte behövt så mycket tid att fundera. Jag har kännt direkt om hästen är något för mig eller inte. Har jag tvekat har jag avstått och letat vidare.

Lita på magkänslan. Den ljuger aldrig.

Du har erfarenhet av din häst, du känner honom. Du ser också tillräckligt mycket hästfolk för att kunna avgöra vad som är lämpligt till din häst. Ett mindre önskat besked till spekulant är ett övergående besvär, att låta hästen hamna i fel händer är ett långt lidande.

Jag tror redan du har bestämt dig, men vet inte riktigt hur du ska berätta för spekulanten... Tyvärr är det nog bara att säga som det är. Att du vill sälja till någon mer erfaren hästmänniska, då du har en känsla av att hästen kommer att bli för skarp för henne.

Tack för svar, hm, jo jag har nog i stort sett bestämt mig för att det inte blir den här köparen. Det hade ju varit lättare om man hade fler spekulanter, men föl är väl köparens marknad ganska mycket. Hade det varit ett sto hade jag behållt fölet själv, men nu blev det inte det, men visst kan jag kan behålla honom tills han är 3 år eller så, men jag kommer troligen att annonsera ut honom igen. En timme kan ju kanske tyckas vara en kort bedömningstid av en köpare, så om de ringer och vill ha honom blir de säkert sura, men som du skriver så är det övergående, jag vill att hästen ska få ett bra liv med goda förutsättningar. Nu får jag väl hoppas på att de ringer och säger att de inte vill ha honom, eller så får jag ta tjuren vid hornen...

Personligen har jag inte behövt så mycket tid att fundera. Jag har kännt direkt om hästen är något för mig eller inte. Har jag tvekat har jag avstått och letat vidare.

Måste faktiskt hålla med. När jag behövt 'längre tid' på mig att fundera, har det slutat med ett nej.

Nu fbldonnan, så jag ringde en fredagskväll, var och provred dagen efter. Bad att få återkomma med besked samma kväll, eftersom jag ville konferera lite med kompisen som var med om hennes uppfatting (dvs hur det såg ut, jag vet ju hur det kändes, men vad såg hon), och även se på de bilder som tagits.

Jag ringde tidigt samma kväll och gav besked - gick hon igenom vetbesiktning så ville jag ha henne. Jag var beredd att betala handpenning men säljaren höll henne åt mig ändå. Och tur var väl det, för under de närmsta dagarna hade det ringt massor med personer på hästen =)

Och, kompisen var väl inte direkt sådär överdrivet imponerad, men jag hade egentligen bestämt mig redan jag åkte därifrån, den informationen behövde bara nå hjärnan så att säga, jag var lite 'off' efter att ha (på plats efter provridning) bestämt mig för en annan om den gick genom vetbes, men fått ett jävla trassel med den köparen som hade alla möjliga och omöjliga anledningar att inte vetbesiktiga. Det senaste jag hörde var att hon skulle ringa när hon fått en tid för vetbes. Det är ett år sen :devil:

Visst, det är skönt att få hästen såld realtivt snabbt när man väl har bestämt sig för att sälja o man har en intresserad spekulant.
Men om du känner att magkänslan inte riktigt stämmer så är det nog värt att avvakta.
Tänk på eventuella problem som kan uppstå senare;att få tillbaka hästen som dessutom kanske är felhanterad o numera "omöjlig".
Ett bra hem som passar alla parter är man ju ändå skyldig sin häst tycker jag.

Jag ser lite annorlunda på försäljningen av ditt föl. Tycker att du gott och väl kan sälja till spekulanten om hon vill ha fölet. Du kan inte döma ut henne så där anser jag. Berätta istället att du tycker att hon måste vara lugn men bestämd med honom. Hon kanske har bra professionell hjälp senare hemma. Eller kan skicka iväg honom till någon om han blir svår. Hon ju även kastrera hingsten.

Om hon får stora problem med fölet sedan så kommer hon nog att sälja det till någon som klarar av honom, så det löser sig säkert. Dock kan han ju fått ett till hem på det viset. Men det där vet man ju aldrig, en del folk säljer ju hästar lika ofta som man byter pyjamas ungefär.

Fast jag tycker inte man kan släppa iväg sin häst o tänka att "jaja funkar det inte får hon väl sälja honom vidare då". Dessutom, om det mot förmodan inte skulle fungera för köparen o hästen, så vill iaf jag att den första man tar kontakt med är MIG=säljaren o berättar läget. Då skulle jag gärna ta tillbaka hästen direkt, hellre än att se hästen på annons på Blocket en tid senare (vilket har hänt en bekant till mig som är hunduppfödare).

Har haft två jäteduktiga spekulanter ute på min häst de två senaste helgerna. De har båda sagt att de är intresserade och lovat höra av sig i början av den här veckan. vilket inte har skett. Jag har inte velat ta ut fler spek än en/vecka då hästen är känslig och ovan vid nya ryttare. Är absolut medveten om att det tar tid att sälja häst, men personligen har jag alltid hört av mig vare sig jag velat ha den aktuella hästen eller inte. Nu vet jag inte vilken fot jag ska stå på.

För hästens skull har jag sagt nej till spekulanter som på telefon låtit mindre bra, och en som verkar bra har jag bett vänta. Jag är väl helt enkeltdum ellr för snäll... Trött blir man iaf.

Spekulanter är ett släkte för sig många gånger...Själva råkade vi än en gång ut för oseriösa spekulanter i helgen som var..
Vi skulle åka på tävling på Torsdagen, vi hade annons ute på en kundhäst till salu...en oerhört billig häst då ägarna behöver bli av med honom...
Det ringde många människor på annonsen men en blev eld och lågor och ville köpa honom direkt på tel (priset var under 1/4 av normalpris för samma typ av häst). Eftersom dom bodde närmare tävlingsplatsen än vårat ställe ville hon att hästen skulle tas med till tävlingen och hon skulle komma dit på lördagen för att skriva papper och hämta honom. Överenskommet var att hon skulle betala för resan ner samt för den uppstallningskostnad som skulle uppstå...
Lördag morgon kl. 07 ringer hon och säger att saker uppstått som gör att dom inte kan skaffa häst just nu?!?!?!:cool:
Nu behöver vi adress för att kunna sända faktura...tror ni dom svarar i telefonen eller????

Lite OT men vill svara elle. Ang spekulanter som man är osäker på.
Hade ett liknande problem i somras, ett av mina föl skall säljas, har inte annonserat jättemycket men fick en tjej som var intresserad att betala det begärda priset, som var i samma prisklass som din (har sett annonsen på din...) samt också köpa mamman för en billig peng eftersom även hon var till salu.
Jag tyckte bara att hon ställde så konstiga frågor och inte alls sånt som var väsentligt för mig (pratade om horsemanship, naturligt handskande med hästar , barfotaverkning osv, inget fel med det men jag ville veta mer vad hon tänkt sig med framtiden på tävlingbanan osv). Efter några samtal med henne (vi hade svårt att bestämma leveransdatum eftersom jag skulle på semester) så sa jag helt enkelt till henne att jag inte ville sälja fölet, av olika skäl, sa dock inte till henne varför. Men vi kom överens om att mamman kunde hon få köpa om hon ville, jag tänkte att ett gammalt snällt avelssto kan hon ju iaf hantera.
Jag pratade med henne några gånger till och efter hand märkte jag att hon var så totalt okunnig i avel, unghästar och allt kring det så jag rådde henne helt enkelt att köpa ett sto lite närmare sig (hon hade 60 mil till mig enkel väg), jag sa att det nog blir bäst för alla parter. Jag kände att jag inte ville att hon skulle betäcka mitt sto utan jag målade upp scenarion med missade fölningar och död mamma. Jättehemskt men så kändes det iaf. Hon blev inte sur över beskedet, utan verkade mest förvånad över att jag inte ville sälja mina hästar (det var ju ändå lite pengar) men höll med om att det var lättare att köpa häst närmare.
Nu är jag jätteglad över det beslutet, fölet är fortfarande kvar för jag slutade annonsera efter detta då jag var osäker på om jag verkligen ville sälja, men jag vet att jag gjorde rätt.
Jag tycker att du inte ska sälja till tjejen om det inte känns rätt, har du en fin häst blir den såld iaf sedan.
Lycka till

Det har löst sig för min del, rätt tjej har köpt hästen och jag och hon är båda nöjda!

Jag blir faktiskt lite småchockad hur folk som din spekulant beter sig. Totalt respektlöst mot dig och din häst! Men det är väl bara att vänja sig, man får bli mer bestämd antar jag och tydlig hur man vill göra affären. Sedan får spekulanten acceptera eller leta efter en annan häst. Tyvärr verkar man ju inte komma någonstans på att vara schysst.

Fast jag tycker inte man kan släppa iväg sin häst o tänka att "jaja funkar det inte får hon väl sälja honom vidare då". Dessutom, om det mot förmodan inte skulle fungera för köparen o hästen, så vill iaf jag att den första man tar kontakt med är MIG=säljaren o berättar läget. Då skulle jag gärna ta tillbaka hästen direkt, hellre än att se hästen på annons på Blocket en tid senare (vilket har hänt en bekant till mig som är hunduppfödare).

Men det är ju så verkligheten fungerar. Du kan aldrig veta säkert om hästen och den nya ägaren passar ihop om du inte känner den nya ägaren. Du kan bara gissa och det kan lika gärna vara helt fel.

Varför ska du som säljare ta tillbaka hästen? För att du ska sälja den vidare och inte köparen? Då blir det ju endast att hästen får byta stall en extra gång, inte bra. Är du mer kompetent att sälja hästen vidare till rätt köpare nästa gång än din hästs nya ägare är? Det är inte säkert, du har ju redan valt fel ägare en gång till din häst.

Om du tar tillbaka hästen och inte säljer den igen har du bevisat att du inte var i behov av att sälja hästen. Varför skulle du sälja den första gången då? Eller ska du bara sälja hästen om "rätt" köpare dyker upp? Du vet dock egentligen inte vem som är "rätt" köpare.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka