Sv: Spekulanter som inte hör av sig...
Lite OT men vill svara elle. Ang spekulanter som man är osäker på.
Hade ett liknande problem i somras, ett av mina föl skall säljas, har inte annonserat jättemycket men fick en tjej som var intresserad att betala det begärda priset, som var i samma prisklass som din (har sett annonsen på din...) samt också köpa mamman för en billig peng eftersom även hon var till salu.
Jag tyckte bara att hon ställde så konstiga frågor och inte alls sånt som var väsentligt för mig (pratade om horsemanship, naturligt handskande med hästar , barfotaverkning osv, inget fel med det men jag ville veta mer vad hon tänkt sig med framtiden på tävlingbanan osv). Efter några samtal med henne (vi hade svårt att bestämma leveransdatum eftersom jag skulle på semester) så sa jag helt enkelt till henne att jag inte ville sälja fölet, av olika skäl, sa dock inte till henne varför. Men vi kom överens om att mamman kunde hon få köpa om hon ville, jag tänkte att ett gammalt snällt avelssto kan hon ju iaf hantera.
Jag pratade med henne några gånger till och efter hand märkte jag att hon var så totalt okunnig i avel, unghästar och allt kring det så jag rådde henne helt enkelt att köpa ett sto lite närmare sig (hon hade 60 mil till mig enkel väg), jag sa att det nog blir bäst för alla parter. Jag kände att jag inte ville att hon skulle betäcka mitt sto utan jag målade upp scenarion med missade fölningar och död mamma. Jättehemskt men så kändes det iaf. Hon blev inte sur över beskedet, utan verkade mest förvånad över att jag inte ville sälja mina hästar (det var ju ändå lite pengar) men höll med om att det var lättare att köpa häst närmare.
Nu är jag jätteglad över det beslutet, fölet är fortfarande kvar för jag slutade annonsera efter detta då jag var osäker på om jag verkligen ville sälja, men jag vet att jag gjorde rätt.
Jag tycker att du inte ska sälja till tjejen om det inte känns rätt, har du en fin häst blir den såld iaf sedan.
Lycka till