Sv: Speedpass

Ja, om man vill vänta så länge. Stilpassen är den ultimata passgrenen, det krävs mycket erfarenhet att klara den så frågan är var man ska få den ifrån om man inte ska rida pass. I mina ögon är speedpassen en bra övning om man behärskar att rida pass, här behöver man endast inrikta sig på att hålla hästen i pass över angiven sträcka.

Stilpassen är ren och skär precision, samtidigt med mycket tempo.

Så sen blir det speedpass men start och mål i precision.;)

Kan bero på att det kräver mer från häst och ryttare medan speedpassen är ren busridning i pass. Inte sagt att det inte är roligt men det är bra om man börjar med stilpassen för att ha god kontroll på hästen innan man går speedpass.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Man behöver ju inte heller sakna kontroll på hästen för att anse att det är svårare att först fatta galopp på en given punkt på en villig femgångare på en raksträcka, lägga hästen i pass från galopp inom 25 meter. och sedan hålla hästen 100 meter i pass, och sedan dessutom lyckas ta ner hästen från snabb pass på relativt kort sträcka. Bara för att stilpassen är svårare behöver inte speeden innebära ren "busridning".

Förhoppningsvis så har alla som tävlar god kontroll på hästen oavsett gren. Tror inte att det är lättare att få stopp på hästen efter hundrametersmarkeringen bara för att grenen råkar heta p2 istället för pp1. =)

Jag menade inte att det alltid är busridning men risken ökar när man bara ska se till att pållen är taggad och springa hur fort som helst. Men det är kanske mindre risk när det är tjejer ;)

Visst är det precision men jag tror att om man tränar stilpass har man större chans att lyckas i speedpass. Hur många icke godkända race har man inte sett.....
Men osvuret är bäst. Jag håller på och tränar stilpass nu och det som fortfarande är ett problem är att 25 meter är fortfarande alldeles för kort :crazy: men när han går i pass håller han den utan problem. Det gäller att hitta en knapp att träna där passen ska gå in. Jag försöker träna att stå vid galoppen och sätta mig ner när vi ska övergå i pass, än så länge fungerar det bara sporadiskt. Är det någon som har något bra tips är jag tacksam.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Man behöver ju inte heller sakna kontroll på hästen för att anse att det är svårare att först fatta galopp på en given punkt på en villig femgångare på en raksträcka, lägga hästen i pass från galopp inom 25 meter. och sedan hålla hästen 100 meter i pass, och sedan dessutom lyckas ta ner hästen från snabb pass på relativt kort sträcka. Bara för att stilpassen är svårare behöver inte speeden innebära ren "busridning".

Förhoppningsvis så har alla som tävlar god kontroll på hästen oavsett gren. Tror inte att det är lättare att få stopp på hästen efter hundrametersmarkeringen bara för att grenen råkar heta p2 istället för pp1. =)

Håller fullständigt med, Tävla i de idag faktiskt=) Kom 8 av 13, var första gången så ja är nöjd=) men dom andra 5 fick ingen pass så ja hade ju sämst tid om man säger så fast dom andra fick ju inte pass hela vägen. Och ja tyckte de var skit skoj men när man väl satt där kändes 100m som flera 100m:P var jobbigare än avd man tror, hästen ska ju också hålla sig i passen, vilket min inte gjorde på första försöket utan andra, men då vågade ja inte släppa honom helt, för ja ville ha en tid, men nu ska man öva så ofta de går på passen så han kan gå fort och hålla sig=)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
182
Senast: Kristall10
·
Övr. Barn Dottern vill vara tomtenisse i förskolans luciatåg och vi behöver en dräkt. Vill helst köpa i butik så jag är säker på att vi hinner få...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Mirre
·
Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 001
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V