Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingenting.Vad skulle ni säga att en häst med spatt kan vara värd?
Ex - sto 10 år, mycket riden men inte direkt utbildad. Pigg, jättesnäll, okomplicerad på alla sätt i hantering. Har behandlats och har i båda benen.
Ras - Hur mycket påverkar det värdet om man ändå inte kan avla?
Det finns otroligt många trevliga och friska hästar. Tänk hur mycket noja du kommer ha över spatten i framtiden om du väljer att köpa denna häst. Problem får man ändå, och jag personligen har en helt frisk häst men har 599 saker att noja över trots det (är han för tjock, hur mycket äter han, fång??, går han konstigt, äter flugorna upp honom, solbrännan, är hovarna konstiga, klarar han sig de 2 dagar jag åker bort, varför är han på dåligt humör nu osv). Kan bara tänka mig hur jobbigt det skulle vara att ha en häst med spatt, att alltid behöva uppmärksamma minsta förändring
Vad skulle ni säga att en häst med spatt kan vara värd?
Ex - sto 10 år, mycket riden men inte direkt utbildad. Pigg, jättesnäll, okomplicerad på alla sätt i hantering. Har behandlats och har i båda benen.
Ras - Hur mycket påverkar det värdet om man ändå inte kan avla?
Om jag förstår det rätt så har du redan köpt hästen eftersom du skriver att du ska få tillbaka pengar. Kommer du överens med säljaren om en reducering av priset eller återköp så är det bra för dig, det bästa är då att låta en veterinär bedöma i vilken utsträckning hästen fungerar i förhållande till ändamålet den inköptes för. Sedan får du utefter det komma överens med säljaren om ett rimligt avdrag på priset. Olika hästar påverkas olika av spatt, det är därför svårt att generalisera om hur stort avdrag man ska få pga åkomman.Ja, det vet jag.... Men OM jag har kvar hästen - hur mycket borde jag få tillbaka?
Men om jag ändå skulle vilja ha kvar funderar jag på hur mycket det är vettigt att få tillbaka från säljaren..?
Vad säger säljaren?
Men har så svårt att veta hur mycket jag ska föreslå..
Jag hade sagt precis detta till säljaren. Har du själv bestämt dig för om du ö h t är intresserad av att behålla?
Säga att jag inte vet menar du?
Ja, ev intresserad.
Priset bör reduceras med kostnaden för de behandlingar som beskrivs i denna artikkel:
http://www.bjerkedyrehospital.no/Nyheter/2012/November/Diagnose-og-behandling-av-spatt-/
Fast det är att generalisera en hel del.
Min tjej har spatt båda bak, upptäcktes pga hälta i ena bak. Vi har behandlat en gång, med metacam, efter det har behandlingen bestått av att rida så hon inte stelnar till. Så för mig har spatten kostat kanske 700 kr.
Huruvida pållans spatt kommer fortsätta vara snäll går ju däremot inte att sia om, men förhoppningsvis så funkar hon bra nu när hovarna fram slutat bråka :-)
/Lavinia
Min kostnad röntgen+Metacam. ca 1500 kr. Men i alla 13 år så fanns oron där om det skulle bli värre, dvs andra hasen också. Nu blev det inte det utan han avlivades av andra orsaker.Fast det är att generalisera en hel del.
Min tjej har spatt båda bak, upptäcktes pga hälta i ena bak. Vi har behandlat en gång, med metacam, efter det har behandlingen bestått av att rida så hon inte stelnar till. Så för mig har spatten kostat kanske 700 kr.
Huruvida pållans spatt kommer fortsätta vara snäll går ju däremot inte att sia om, men förhoppningsvis så funkar hon bra nu när hovarna fram slutat bråka :-)
/Lavinia