C

Crivi

SPATT:confused:
Jag lånade ut min häst till en ridskola,vi skrev köpekontrakt,dom lämna 5000:- som hanpenning,som vi sen skulle dra av om dom tyckte om han skulle dom köpa han ,vi skrev 6 månader hade dom på sig.Han gick igenom ua med vetrinär.Dom hämtade han.Nu har dom ringt o säger att han har spatt i båda bakben. (efter 2-3 månader)Jag har haft han i 2 år utan problem.
Vad skall jag göra???
:crazy:

Sv: spatt

Spatten kan ju ha funnits där redan när du hade honom men inte blivit aktiv förens nu. Är han röntgad? Min spatthäst gick igenom tre gårdsbesiktningar Ua. När han visade upp en hälta plötsligt som inte ville ge med sig röntgades han och fick diagnosen spatt. Han var då 7 år och jag hade haft honom sen han var tre tills han var 6½. Aldrig en hälta. Men så skulle han användas som tävlingshäst av nya ägaren och det krävde mer ridning än vad jag gett honom och då visade sig plötsligt sjukdomen. Om Din häst ska gå som ridskolehäst så rids hn säkert mer idag än när du hade honom och då kanske inflamationen trätt fram? Det brukar också vara viktigt för spatthästar att de rids i rätt form vilket långt ifrån alla ridskoleelever kan eftersom de är där för att lära sig.

Sen beror det på var spatten sitter. En del hästar klarar sig rätt bra med spatt och kan bli ridna ändå. Min hade oturen att få det i översta glidleden och fick därmed en dyster prognos.

Dom skulle fortsätta med utredningen,men kan spatt bara dyka upp?:cry:

Det finns en bra spatt-tråd under hästvård. Använd sökfunktionen och leta upp den. Tror du kan få mycket matnyttig info där. Jag har själv haft mycket frågor om spatt eftersom min förra häst fick det från vad jag tyckte ingen stanns.

Han hade aldrig varit halt eller skadad i hela sitt liv. Jag köpte honom från uppfödaren och jag hade hans mamma på foder så jag hade "känt" hästen inklusive båda föräldar och syskon sen många år. Sen kom spatten bara halvåret efter jag sålde honom. Jag stod väldigt frågande. Nya ägaren kämpade i 2½ år innan hon tvingades inse att just hans spatt var av så pass allvarligt karraktär att han togs bort endast 9 år gammal.

Vad jag fått lära mig när jag sökte svar var att spatt kan komma av flera orsaker. Arv, dålig uppfödning och yttre faktorer (felridning, skador mm) hur vida det är helt sant vill jag inte ta ansvar för. I mitt fall vet jag att min häst blev mycket felriden och felverkad i hovarna hos en fodervärd under 8 mån tid. Jag har mina teorier om att något där kan varit den utlösande faktorn. Men jag tror någon form av anlag kan ha funnits också även om övriga familjemedlemmar till honom hade problemfia benleder.

Som sagt så kan anlaget mycket väl ha funnits där länge men inte brytit ut förens nu när hästen börjat ridas mer och på ett annat sätt än tidigare. Vissa spatthästar blir halta fram först p.g.a att de avlastar bakbenen. Så om du haft lite småhältor fram som du lyckats vila bort kan det vara ett tecken på att problemet kan ha funnits där längre.

Googla och sök runt på spatt så du vet lite vad du har att göra med och invänta utredningen. Det är mitt bästa tips.

Lycka till // Voff

Idag har han varit på röntgen,o det fanns inga förändringar,men dom kan se att han har inflammation i båda hasorna:o
Kan han har blivit riden så illa på ridskolan,så det är därför han är halt:o

SPATT:confused:
Jag lånade ut min häst till en ridskola,vi skrev köpekontrakt,dom lämna 5000:- som hanpenning,som vi sen skulle dra av om dom tyckte om han skulle dom köpa han ,vi skrev 6 månader hade dom på sig.Han gick igenom ua med vetrinär.Dom hämtade han.Nu har dom ringt o säger att han har spatt i båda bakben. (efter 2-3 månader)Jag har haft han i 2 år utan problem.
Vad skall jag göra???
:crazy:

Låta dom betala behandlingen och ta hem hästen och behåll handpenningen .

Jag håller helt med Miaa. Alla hästar passar inte fysiskt/psykiskt för ridskola. Ridskolehästar jobbar hårt. Din häst kanske var för stunden för otränad? Ta hem hästen och sälj honom till annan typ av användning ( hobby och fritidsridning mm) när han är frisk igen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 746
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 514
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka