Spårträning

M

Möller

Jag tänkte sätta igång och lära våran jycke lite med spårning och sök och sånt och tänkte mest höra om någon vet om det finns bollar liknande innebandybollar men som är delningsbara. Vill ha så jag kan lägga i typ bacon eller korv eller nått så hunden får lukta på det han ska hitta och sen spåra.

Tanken: Jag lägger ute tex tre fyra bollar med olika innehåll också får hunden lukta på vad som finns i en av bollarna också ska han komma tillbaka med just den bollen och som belöning får han vad som finns i.

Nästa steg är att han bara ska markera när han hittar.

Nej jag är inte inne på att ha han till jakt men han behöver lite aktivering samt lära sig att han har en nos, som det är nu så hittar han bara saker om han ser dom.

Mvh
Möller

Sv: Spårträning

Det där lät lite väl avancerat för en nybörjare inom spår tycker jag sen förstår jag inte riktigt vitsen med att blanda in mat i spåret?

Risken borde bli överhängande att du får en hund som tuggar i sig halva apporterna och som är mer fokuserad på käk än på att följa spår efter människor.

Man kan använda samma tanke som du har men med bara apportpinnar där du endast placerar ut en apport som du har tagit i och blandar med apporter som är "rena". Pinnarna ska vara likadana, markera den du rört vid med med ett kryss bara.

Jag har bara varit med om att man blandat in mat i spårträning då det gäller små valpar men då var det inte några apporter inblandade utan bara enkla, raka, korta små köttbullsspår:)

Tillägg; placera alltid apporterna dolt så att hunden inte hittar dem med ögonen. Detta gäller när du lägger ut spår. Det är ju en hel del att tänka på med vindriktning, underlag etc etc med en helt grön hund.

Vill du testa om han kan särskilja apporter med din doft så lägger du apporterna helt synliga, där handlar det ju inte om att spåra utan de placerar du ut öppet på plan bara.

Man kan använda samma tanke som du har men med bara apportpinnar där du endast placerar ut en apport som du har tagit i och blandar med apporter som är "rena". Pinnarna ska vara likadana, markera den du rört vid med med ett kryss bara.

detsamma som vittringsprov alltså, som inte kommer förrän i LKL3...

Möller de flesta hundar har ett naturligt intresse för föremål i skogen som luktar matte/husse, utnyttja det! alla hundar spårar naturligt, men med olika hög/låg näsa. vill du göra det så lätt som möjligt så låt spåret ligga en stund, nylagda spår har en hel tunnel med doft som lockar näsan uppåt, det blir helt enkelt för lätt.

Det är ju en hel del att tänka på med vindriktning, underlag etc etc med en helt grön hund.

inte för att verka uppkäftig, men är det så mycket att tänka på egentligen? jag fattade inte alls att det skulle vara särskilt svårt, utan började med ett spår i en park (!) och gick därefter raskt vidare till spår med knepiga vinklar, över vattendrag och spår som legat flera timmar i regn. och jag har aldrig haft problem med tapp eller bakspår. nu har jag i o f s inte spårat tävlingsmässigt med rätt antal apporter osv, men jag upplever det som om vi människor ofta gör det svårare än det är.

Nej knappast så det går till varför skulle hunden äta upp appoterna?...

jag kör enbart foder i mina valp/unghundsspår.Får en hund som spårar ruggigt noggrant med lågnos som följd.

sen kör jag in apporterna i speciella apportspår.Efter jag lärt in det hemma o påvisa appoterna.

nu spånar jag bara lite, men kan det inte vara en idé att prova ett spår innan man krånglar till det med godis? en del hundar spårar ju helt spontant med låg näsa. min schäfer har alltid varit mycket noggrann, trots mina jag-är-nybörjare-men-provar-ändå-spår. det häftigaste jag sett i spårväg var en korsning bayersk/hannoveransk viltspårhund, hon spårade perfekt i sitt livs första spår, som om hon aldrig gjort annat.

Fruktansvärt enkelt o köra med föda i spår så jag tycker helt klart man kör det med fördel.

Nej inte ska man krångla till det, och visst fixar hundarna mer än vad vi tror men jag har sett mer än en nykomling som velat så mycket på en gång att det blivit ren snurren för hunden. Man ska inte bädda för misslyckande utan se till att det blir lyckade avslut för hunden, särskilt i början.

Men det är ju bara min helt personliga åsikt, baserad på mina erfarenheter.

Därför att du har lagt in t ex bacon inuti en boll? Kan säga att mer än en hund hade gladeligen svalt hela bollen... Vad jag kan läsa ut av inlägget så har TS inte lärt in markering av apporter ö h t och därmed inte lärt in att hunden inte får plocka upp apporterna.

Som sagt, vid inlärning av spår till valp ( 8-12 veckors valpar ) har vi använt mat - inte annars.

skit i boll o bara lägg näring i varje fotsteg så kommer man få en hund som spårar med någ nos hela tiden inte som de allra flesta SBK hundar som spårar o har korta avbrott.

Lägger man ett ex antal näringsspår kommer hunden aldrig vilja lyfta nosen för då kanske dom missar en gobit.

Finns inte en hund jag haft i träning som inte spårar som en bra klocka.

appoterna tar man vid sidan om inne att man tar sin apport o lär hunden att vi apporten ligger man eller vad man nu vill ha för påvisning. Man lär hunden att apporten är postiv när man lagt sig vid den får man nåt för det o sen lägger man in det i speciela apportspår sen när hunden är säker där då flyttar man över dom i det riktiga spåret.

Det finns öppningsbara "kongar" i olika format man kan använda sig av. Kolla på www.haromi.se till exempel. Eller www.bamsesbollar.se.

Jag förstår övningen. Jag skulle dock inte köra med att spåra innan utan ta det som en separat sökövning. Lägg ut bollarna direkt och låt hunden göra det han ska.
Börja dock med att lära hunden apportera "vad som helst" och lägg till ett kommando. Då kan du så småningom styra hunden att apportera ett specifik föremål bland flera andra.

Jag vet inte om jag skulle lägga godis I apporten (eftersom min är så godisfixerad) utan istället göra som jag beskrev ovan, lära hunden att apportera rätt pryl och ge godis/belöning efteråt.

Vill du gå personspår med hunden för "husbehov" behöver du inte mer än dina fötter, en lina, något gott/roligt att lägga i spårslut och några snitslar att märka upp spåret med (så du inte snurrar vilse och stör hunden).
Välj en dag med "medelväder", i skog, gå ut 100-150m, lägg ner spårslutet och ta en omväg tillbaka. Låt spåret ligga en timme och gå det sedan med. De flesta hundar spontanspårar dock så fort det släpps på spåret och sticker iväg direkt och tycker arbetet i sig är skitkul. Om inte får man bemöda sig om att jobba upp ett intresse för objektet i spårslutet och/eller preparera spåret med en godisbit vart annat/tredje steg i början. Behöver inte vara mer komplicerat än så om man gör det endast för nöjes skull.

Har man ev. funderingar på att kanske kunna tävla längre fram om hunden visar sig vara duktig är det dock bättre att göra ordentligt från början och då är jag fel person att råda.

Vad har du för typ av hund?

Fruktansvärt enkelt o köra med föda i spår så jag tycker helt klart man kör det med fördel.

(nu har jag inte läsa ALLA inlägg, jag är inte sur bara att just den här meningen väckte mycket tankar)

Jag är uppvuxen med spår hundar (och då talar vi SM/NM nivå) och kan inte se varför folk ska krångla till det:confused:

Vi har alltid när våra valpar vart små/när man ska träna en hund som ej spårat förut gjort så här:

* Vi har en leksam som hunden tycker väldigt mycket om (har de ingen speciell så gör man någon speciell;))
*Vi går ett spår från en väg/stig bara rätt ut kanske 10-30 m sedan lägger vi leksaken där.
*Efter det så fortsätter vi 10 m till innan vi vinklar åt sidan och går (långt bort från "spåret") därifrån.
*När spåret legat i ca 15 min tar vi lilla hunden i koppel och halsband och börjar gå "sick-sack" över spåret vi lagt ut. Säger ingenting.
*Om hunden då vill följa spåret går vi med, om den tappar börjar vi bara gå "sick-sack" över igen.
*Har hunden då ett spår intresse följer den spåret och kommer till leksaken = lek i massor och GUD vad kul!

På detta sätt har man inte påverkat hunden, inte tvingat den, man behöver aldrig säga att den gör fel och då har man heller inte "förstört" något för hunden. Så börjar iaf vi, inga kontigheter....

Det beror nog lite på vad man har för hund också. Somliga visar inget intresse för spåret utan behöver lite extra-extra för att komma igång. Då är godis i spåret bra.

*kl*

hur gör man om man har en för het hund då? som blir så till sig av godis så den bara springer över det? tränar med proppmätt hund?

Nu lägger jag mig i här lite med en fråga:

Alltså, min hund fattar inte om jag gör sådär som du beskriver. Jag tänker att varför bör hunden förstå att den "ska" spåra just det spåret? Det finns ju spår överallt, människor som gått där innan, andra hundar, katter, kaniner etc. Min hund tar ju inte upp alla spår och dofter hon känner.

Jag har testat att göra som du säger + att lägga godis varje 30cm, men hon fattar ändå inte. Hon bara letar lite planlöst efter godis på marken.

Det måste ju vara jag som gör fel på något sätt.

Jag förstår hur ni menar omd en inte har intresse, då får man självklart göra det mer intressant :) De är bara "en början" så att säga, och här märker man viket intresse hunden har..

När du talar om att flera har gått där så har du ju delvis rätt. Dock så kasnke man får åka ut till någon liten skogsglänta där folk inte rastar sin hund så ofta.
Hundar brukar gilla sin mattes lukt och följa den, eller en annan människa.
Om de inte funkar med godis helelr tycker jag du ska göra ett person spår, vet du hur det går till?

Tack för ditt svar! Personspår är väl samma sak som det jag beskrev bara det att min variant är förstärkt med godis?

Alltså intresse har hon, det är bara att hon inte fattar. Tror jag. Hon älskar att leta godis och leta efter sin boll som jag gömmer i skogen, det är hon duktig på. Hon kan även följa kaninspår hur långt som helst.

Men det är just den här grejen hon inte förstår.

Men ta med nån ut i skogen som hon gillar!

Sedan börjar personen gå ut i skogen, rätt ut bara och sätter sig efter kanske 50 m. Din hund får se att den personen går, Sen tar du bort henne och efter kanske 3 minuter tar du ut henne igen och "släpper på" där den andra personen gick in i skogen. Då brukar de bli fräääs på dem ochd e vill dit. I början då spårar de lite slarvigt och med ganska hög näsa kan hända! men de är ett sätt att få igång motivationen till människo spår...

Där efter när de är mer sug får man vänta längre och länge i etapper, hennes "tycka om person" får ta en tidning med sig och läsa i skogen ;)

Ok, tack så mycket!

Detta ska provas till helgen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 172
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 179
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
770
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur