Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har anmält mig och herr pudel till en viltspårskurs hoppas bara att vi kommer med (via spaniel/retrieverklubben)
Det jag undrar är, har man en speciell spårsele? Vilken spårlina är bäst att ha? Har en röd typ flätad långlina, men vet inte om den lämpar sig för spår..
Kul! Älskar viltspår!
Jag tycker att gjuten lina är bäst att ha i skogen, de trasslar och fastnar minst.
Modell på sele är inte jätteviktigt i början, men en vanlig spårsele är alltid smidig (finns bra på hööks!). En del kör med Zero DC också. Det spelar inte så stor roll.
Bra att veta:
Vissa hundar kan tycka att både blod och klöv är lite läbbiga i början, bara så att du vet. Var beredd att peppa och förstärka om det behövs.
Var tvungen att googla, haha nu förstår jag skillnaden, den jag har nu skulle nog lätt kunna fastna i kvistar och sånt.
Hur lång ska linan vara? Fanns ju mycket olika längder!
Ska kolla in hööks sele.
Det hade jag aldrig tänkt på! Han har ju aldrig varit med om det tidigare. Det närmaste "spårning" vi kört är att jag slänger ut hans leksak i skogen och han får söka upp den
Han är dessvärre döv, så får se hur det går med pepp och sånt.. jag hoppas verkligen att vi kommer med!
Det finns regler för hur lång linan ska vara på prov (vill minnas att det är 10 meter?) men på träning kan den vara längre - om inte annat är det bara att kapa
Det går utmärkt att peppa på spår utan röst, om du ser en bloddroppe kan du peka och visa KOLLA VAD JAG HAR HITTAT och visa att det är JÄTTEINTRESSANT och SPÄNNANDE och sedan belöna allt intresse
Det brukar gå att köpa nötblod i frysen på Ica om man bara vet var man ska leta. Säg till i charken annars Tina, häll upp i mindre flaska/flaskor, sätt på droppkork och låt hunden nosa och undersöka och smaka. Har hunden ätit torrfoder i hela sitt liv kan det vara olidligt spännande med blod, hundar som äter färskfoder eller BARF brukar inte tänka så mycket på det
Nu har du en Pudel (vilken storlek?) som knappast drar som en ångvält. Min Beauceron drar stenhårt på viltspår och då skär en smal lina in i händerna; jag behöver handskar och en platt lina. De där plastiga linorna som liknar tvättlinor gillar jag inte heller, de trasslar sig lättare.
Jag spär ut blodet med vatten, doften finns där ändå! Och jag använder en plastflaska med små små hål i så jag kan skvätta lite lagom.
Viltspår är vansinnigt roligt, nog det bästa min hund vet!!
Jättebra tips blåbär! Borde finnas här i stan, har för mig att jag sett det
Ang. peppen har du rätt, man kan ju visa med kroppspråk, brukar klappa händerna och så när han gjort något bra också!
Kul! Älskar viltspår!
Jag tycker att gjuten lina är bäst att ha i skogen, de trasslar och fastnar minst.
Modell på sele är inte jätteviktigt i början, men en vanlig spårsele är alltid smidig (finns bra på hööks!). En del kör med Zero DC också. Det spelar inte så stor roll.
Bra att veta:
Vissa hundar kan tycka att både blod och klöv är lite läbbiga i början, bara så att du vet. Var beredd att peppa och förstärka om det behövs.
Jag hade valt en lätt flätad lina till en mindre pudel och spårat i vanligt halsband (ej stryphalsband eller halvstryp).
Är det denna från Hööks du tänker på?
https://www.hooks.se/produkt/sparsele-reflective-showmasterr/57816/57742/
Ska åka och testa den om ni tror den kan vara bra såhär i början!
Vi kom med den 3:e juni smäller det! Lite orolig att herr pudel ska vara lite skrajsen (ska bl.a vara en amstaff och en rottweiler med...) men men!
Ska åka och köpa en sele i helgen, men hur vet man hur den ska sitta? Ska först och främst kolla in den på hööks..