Sparkar i luften med frambenet vid fodring?!

Sv: Sparkar i luften med frambenet vid fodring?!

Men hon skadar sig väl inte inne?

Jag syftade på att hon inte skulle lära sig ovanan att välta hinkar genom att de trillar när hon gör detta tillsynes ofta omedvetna beteende, iaf til en början omedvetet.

Min pojk gillar ju att välta hinkar oxå, men det gör han med huvudet när han tycker han druckit klart.

Nej hon slår i luften eller i typ vattenhinken men hon slutar för stunden om hon slår i nått, sen full fart igen :crazy:

Då hade jag ignorerat beteendet faktiskt.

En gång har jag gått in till min kille och behövt kolla något och han är vanligtvis väldigt uppmärksam o lydig men just det sparkandet verkade han inte riktigt vara medveten om. Han slutade när jag sa till honom lite mer än vanligt men verkade mest förbryllad och fattade inte riktigt vad han gjort för fel. Så jag tar inte det som en "olydnad" i den bemärkelsen utan något som kommer automatikst.

Då hade jag ignorerat beteendet faktiskt.

En gång har jag gått in till min kille och behövt kolla något och han är vanligtvis väldigt uppmärksam o lydig men just det sparkandet verkade han inte riktigt vara medveten om. Han slutade när jag sa till honom lite mer än vanligt men verkade mest förbryllad och fattade inte riktigt vad han gjort för fel. Så jag tar inte det som en "olydnad" i den bemärkelsen utan något som kommer automatikst.

Ja för hon hotar ju inte mig! Ser liksom koncentrerad ut och har öronen framåt eller så. Brukar låta henne äta ifred och bara ignorera det. Hon slår sig ju inte, bara imellanåt hon kommer åt typ vattenhinken.

Tror att båda mina egenuppfödingar gör så. Dock får de ju mat i hinkar och sparkar ständigt på den stackars hinken så ingen kommer ju till skada direkt. Mamman till grabbarna gör också så, men endast när maten är slut. Verkar som om hon gör det i hopp om att det kommer mer, haha.

Jag anser inte att beteendet stör mig, därför bryr jag mig inte. Det skulle aldrig falla mig in att ställa mig ivägen för hovarna när jag vet att de håller på så och de gör det ju aldrig av ren dumhet eller så.

Jag har två killar från samma sto som sparkar/lyfter fram ben när de äter sin foder(aldrig för hö) eller nåt riktig gått. men det är bara när de är själv med foder. om de äter ur handen det gör de aldrig men om de är för sig själv så är de i sin egen lilla värld.

Jag läser det så här att det är samma som med många männiksor som när de äter nåt riktig gått så sätter de båda händer på bordet, rulla lite med ögonen och tugga sakta med munen samtidet de säger "mmmm mmmm mmmmm, gud va gått!"

Jag tror för vissa hästar ger det en typ endofin rush när de äter mat. Och de använder sin ben samt andra hästar suger på tungen när de har haft nåt gått.

Det är deras grej och det inte skada mig eller nåt annat så då får de behålla sina små "konster".

Så gör en häst i vårt stall. Men han gör det bara rätt ut i luften och bara när han fått maten, inte innan eller när han är sugen på mat, och aldrig mot boxdörren eller liknande.

Tror han blir glad och tkr det är gott elr nåt. :p

Låter som en beskrivning av min häst. :)
Han står helt still och gnäggar lite tyst i väntan på maten, ruggigt gulligt.
När han har mat vevar han en del med frambenet, oavsett vad det är för mat. Han kastar också gärna ut kraftfodret ur krubban (men äter det inte när det landat i ströet...).
Han sparkar bara "i luften" så ingen fara för hans ben.
Eftersom han inte äter maten om den blir "smutsig" av ströet, har vi satt upp en balja som vi fodrar grovfodret i. Då kan han veva med frambenet utan att sprida ut höet och sedan lämna det...
Jag har fått för mig att han vill sprida ut maten, det verkar så. Han vill alltid äta "på botten" först.
Eftersom han vare sig skadar sig själv eller stör någon annan (det hörs inte att han vevar eftersom det bara är i luften), har vi inte gjort någon annan åtgärd än att se till att maten inte bli "smutsig" och därmed lämnad.

Om min häst står och skrapar i stallgången säger jag åt honom att det bara är fula hästar som gör så :devil: Han gör det inte särskilt ofta och inte heller när han får mat i boxen, men några av ridskolehästarna gjorde det.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar