Sparkar i luften med frambenet vid fodring?!

Sv: Sparkar i luften med frambenet vid fodring?!

Okey! För det är hemskt jobbigt när hon får mat ute och typ går i hela hinken och välter allt!

Köp en transportkrubba som du kan hänga på exempelvis staketet - då kan hon inte välta ut allt.

Min femåring är likadan - hon är fullständigt galen i mat, så jag tror att sparkandet har ett samband med det.

Immer

Köp en transportkrubba som du kan hänga på exempelvis staketet - då kan hon inte välta ut allt.

Min femåring är likadan - hon är fullständigt galen i mat, så jag tror att sparkandet har ett samband med det.

Immer

Tyvärr går tråden så att man inte kan hänga nått på! O hade den inte gjort det så hade hon nog sparkat ner staketet :crazy:

Hästen jag rider står alltid på tre ben när hon äter. Hon sparkar inte med frambenet, utan håller det bara högt upp.

*kl*

Min uppfattning (det jag hört) är också att det är en reflex när hästarna i vilt tillstånd fått skrapa fram mat under tex snön. Så frågan är ju om det är så vettigt att "träna bort det".

Min 5-åring är likadan. Men jag ignorerar det bara.

Tyvärr går tråden så att man inte kan hänga nått på! O hade den inte gjort det så hade hon nog sparkat ner staketet :crazy:

Går det inte att sätta upp en planka just där du vill hänga krubban då? det räcker ju med två lodräta pinnar (stolpar) och en kort vågrät i rätt höjd som står innanför staketet.

KL
Min 6-åring gör så när hon äter kraftfoder. Har aldrig brytt mig om det. Hon har gjort så sedan jag köpte henne som 3-åring och gjorde det förmodligen innan också.

Hästen jag rider står alltid på tre ben när hon äter. Hon sparkar inte med frambenet, utan håller det bara högt upp.
Min Madam gör likadant när hon väntar på maten eller nån godbit men aldrig när hon äter. Vi har utvecklat det där lite så när jag kommer med nån godbit så viftar vi med "frambenet" åt varann innan vi delar på äpplet eller vad det nu är för gottis.:p

Min kille gör samma sak och han är 11 år så de är inte bara unghästar som gör det. Verkar som om många fullblod gillar det?

Jag sitter helst med benen i kors när jag äter medan mina kollegor sitter spikrakt. Är jag eller de knäppast?:confused:

Ge den mat på golvet i en golvkrubba.

Har aldrig haft ngn häst som skrapat eller levt rövare:cool:

Stått som söta ljus o gnäggat.
Den som är äldst får alltid mat först.

När de får mat efter arbete vet den andra att det inte gäller den:bow:

Jag tycker det är lite gulligt, som en kattunge som trampar när dom äter:D (De jag har sett har inte slagit i väggen utan bara viftat lite som "trampat" i luften den första stunden med kraftfodret.

Nej tycker inte det är vanligt. jag har bara sett ett par göra så, en inackorderad ponny som var mycket ivrig med maten och en unghäst som sen slutade.

En del skrapar däremot innan maten kommer om det är många hästar i ett stall, sånt kan sprida sej om en börjar. Det är mer en olat man får säga till dem att lägga av med. Att dom "pratar" är okej och hejar på maten:banana: men inte att skrapa i golvet, sparka mm:mad:

Min kille gör samma sak och han är 11 år så de är inte bara unghästar som gör det. Verkar som om många fullblod gillar det?

Jag sitter helst med benen i kors när jag äter medan mina kollegor sitter spikrakt. Är jag eller de knäppast?:confused:

Nej det tycker jag inte, visserligen var den ena som gjorde så fullblod men den andra var ponny. Inget annat fullblod som jag vet har gjort så, om vi pratar om "trampa" i luften när de äter kraftfoder.
Det är mer en reflex eller att dom är ivriga med maten tror jag och då tror jag det ligger mer för ponnyer:o

Min treåring (XX-PRE) gör precis samma. Hon står och hötter med frambenet när hon äter, även ute när hon får mat i hink utanför hagen.
Har tränat in att hon måste ha alla fyra ben i backen och vänta på att jag hällt upp i krubban, tittat en stund på maten och sen sagt varsågod innan hon blir serverad.
Det gör ju skitont att få en tiggarhov eller en hungrig häst på eller över sig och det har hon accepterat.

Ge den mat på golvet i en golvkrubba.

Har aldrig haft ngn häst som skrapat eller levt rövare:cool:

Stått som söta ljus o gnäggat.
Den som är äldst får alltid mat först.

När de får mat efter arbete vet den andra att det inte gäller den:bow:

Spelar ingen roll om maten serveras på golvet, på väggen, utan hink, i låg skål osv. Hon är där och välter omkull eller kraffsar ändå!

Jag tycker det är lite gulligt, som en kattunge som trampar när dom äter:D (De jag har sett har inte slagit i väggen utan bara viftat lite som "trampat" i luften den första stunden med kraftfodret.

Nej tycker inte det är vanligt. jag har bara sett ett par göra så, en inackorderad ponny som var mycket ivrig med maten och en unghäst som sen slutade.

En del skrapar däremot innan maten kommer om det är många hästar i ett stall, sånt kan sprida sej om en börjar. Det är mer en olat man får säga till dem att lägga av med. Att dom "pratar" är okej och hejar på maten:banana: men inte att skrapa i golvet, sparka mm:mad:

*dubbelt*

tiotio

Senast ändrad:

Håller med.

Min nu 4-åring viftar lite i början när han precis börjat äta av kraftfodret men är aldrig i närheten av vägg/krubba o dyl. Mammas häst gjorde i många år men nu på senare tid är hon rätt stilla (18 år, haft sen föl). 4-åringens mamma står som ett ljus så det är nog inget inlärt, om hon inte gjorde det i början innan jag började hantera henne.

Btw så är han annars värdelös på att skrapa i gången de få gånger om året han testar. Han sträcker benet rakt fram o duttar lite med hoven i marken, inte alls samma höga knä i luften som i boxen så det verkar inte ha någon koppling alls hos honom.

Med din lilla hade jag fodrat i boxen.

Min kille på 15 månader gör alltid så när han får kraftfoder och det har han gjort sedan jag fick hem honom, han sprider även ut hö om det ligger på marken. Nu har även gamlingen på 17 år börjat med att göra så ibland.

Håller med.

Min nu 4-åring viftar lite i början när han precis börjat äta av kraftfodret men är aldrig i närheten av vägg/krubba o dyl. Mammas häst gjorde i många år men nu på senare tid är hon rätt stilla (18 år, haft sen föl). 4-åringens mamma står som ett ljus så det är nog inget inlärt, om hon inte gjorde det i början innan jag började hantera henne.

Btw så är han annars värdelös på att skrapa i gången de få gånger om året han testar. Han sträcker benet rakt fram o duttar lite med hoven i marken, inte alls samma höga knä i luften som i boxen så det verkar inte ha någon koppling alls hos honom.

Med din lilla hade jag fodrat i boxen.

Om det var till mig (TS) så gör hon så även om hon är ínne!

Såg igår en fölunge vars mor både var snål på mjölk o att dela med sig lite av höt.

Den ungen försökte krafsa till sig lite av höt till där den var utom räckåll för surmärren:crazy:

Men hon skadar sig väl inte inne?

Jag syftade på att hon inte skulle lära sig ovanan att välta hinkar genom att de trillar när hon gör detta tillsynes ofta omedvetna beteende, iaf til en början omedvetet.

Min pojk gillar ju att välta hinkar oxå, men det gör han med huvudet när han tycker han druckit klart.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar