Sparkar bakut!

L

Liinaaa

Jag har köpt en helt underbaar häst nu, men det finns ett problem , ..
Hon sparkar bakut nät man galopperar med henne , hon är nsvd travare , aldrig startad typ.
Hon menar inget illa med det , det är nog bara glädjeskutt , och jag har aldrig ramlat av , men jag undrar om ni har några förslag elelr knep hur hon ska bli av med denna ''ovana'' :laugh:

Sv: Sparkar bakut!

Rid på som om ingenting hänt. Nåt mer finns det väl inte o göra.. elr ja, vissa slår väl och grejar, men det tror jag inte är nån bra idé. ;>

Låtsas som det regnar och bry dig inte. Var lätt i handen och håll inte fast hästen men har ändå sådan koll att den inte kan köra ner huvudet och lägga in bocksprång i stället för bakutsparkar.

Är hästen körd tidigare i träning så har det varit förbjudet med galopp och därför blir den troligtvis något spänd när den får galoppera.

När jag fick min nuvarande foderhäst så gjorde han likadant... I en hel månad höll han på.
Klart att jag blev orolig, hade han ont??

Icke, bara test ifrån hans sida + att han inte var i toppkondition. Han tyckte att det var jobbigt.
Idag har han bra mkt bättre kondition och orkar mkt mer så det kan komma ett glädjeskutt nån gång ibland:D

Det jag gjorde när han höll på som mest var att ignorera så mkt som möjligt. Jag fattade galopp och galopperade bara korta sträckor, sakta av till trav, travade en bit och ny fattning i några språng.
Detta funkade för mig;)

Hej

Jag har haft 2 hästar med låsningar i ländryggen/korset. den ena tappade bakbenet väldigt ofta och den andra sparkade bakut för att 'lossa krampen' tror vi.
Tre ggr med bra kiropraktor fixade bägge damerna, den sista var så illa när hon kom att det blivit inflammation som dessutom gått över till andra sidan.

Helt klart var dock att bägge tjejerna fick kraftig mjölksyra av att musklerna inte fick arbeta optimalt.

Bygg upp hästen, först i skritt och sen i trav.
Sen kan du börja galoppera när hästen är stark nog för uppgiften.

Immer

Jag har köpt en helt underbaar häst nu, men det finns ett problem , ..
Hon sparkar bakut nät man galopperar med henne , hon är nsvd travare , aldrig startad typ.
Hon menar inget illa med det , det är nog bara glädjeskutt , och jag har aldrig ramlat av , men jag undrar om ni har några förslag elelr knep hur hon ska bli av med denna ''ovana'' :laugh:

så gjord emin häst mede precis när ja fått honom, tog ut en E.T och det visade sig att hela bäckenet var snett. efter det var tillfixat kunde han tom gå i samlad galopp :O:O:O

Har en valack i stallet som gör likadant.
Han är genomgången och det finns inga fysiska problem. Men sparka bakut, det är han bra på :D. Jag har byggt upp honom i skritt och trav, nu börjar det arbetet visa sig, han är helt enkelt starkare och sparkar inte alls lika mycket som tidigare. Så, i mitt fall var det ganska enkelt åtgärdat - rätt träning.

Hon är lite ur kondition nu , så jag ska bygga upp muskler till en början , tror attd et har något med att göra med att hon inte fick trava , och att det blir glädjeskutt när hon väl får det ;D , vetbes är i morron .

Hon får glädjeskut precis när man fattar galopp , eller ja, nu springer hon in i galoppen , men när hon väl har galopp så är det inga skutt .

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka