sparkad/biten häst?

Vita_N_6520

Trådstartare
Min ena häst släpptes ihop med ett gäng nya hästar i söndags.
Hon blev lite mobbad där tydligen.

I tisdags upptäckte jag att hon hade en hel del sår vid juvret där (vet inte vad det heter redigt - inte VID juvret utan snarare i virveln/runt bakknäet?!)

Enligt min ridlärare är det förmodligen bitsår, men jag tycker inte det verkar alls som det.
Några av såren är helt "runda" och ser inte alls ut som bitsår medan vissa ser mer ut som att hon skavt sig på någonting..

Hon är även väldigtväldigt öm vid manken. Inga sår lr nånting, det har varit en lite "slemmig" fläck på ena sidan och pälsen är ruffsig så det ser snarare ut som att hon har gått med för liten sadel lr nåt..
(hon har varken sadel lr täcke)
Det är även några fläckar vid revbenen/sadelplatsen där pälsen ser ut att ha blivit avskavd/klippt. :p

Kan det vara så att hon har blivit biten ändå, även om det inte ser ut som det?
Om det är så att hon har blivit biten måstehon ha blivit det väldigt många gånger på en och samma gång eftersom allt blev på en dag och SÅ mycket liv har det itne varit i hagen.

Det enda jag vet är att de andra hästarna jagade henne lite i böran så som de brukar göra och kanske bråkade lite med henne, men det var i söndags och efter det har det varit lugnt så länge det har varit folk i stallet iaf..

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Det som jag är mest orolig för är det på manken eftersom det inte syns något mer än att pälsen är lite "ruffsig" och hon är lite svullen på ena sidan...

Sv: sparkad/biten häst?

Låter som hon har blivit biten eller sparkad. Det kan bli lite ömt men är oftast inget allvarligt. Som ett blåmärke ungefär. Är hon öm i sadelområdet så rid inte på ett par dagar, det är onödigt att lägga på en sadel om hon har ont. För säkerhets skull lägger jag till att om det verkar onormalt på något sätt ska du förstås kontakta veterinär.

Ja förodligen har hon det.
Hon rids inte alls just nu.
Först trodde jag att det var sadeln som skavde (Det är en tjej som får rida när hon vill, jg trodde hon hade ridit, men så var det tydligen itne..)

Är det normalt att svullnaden är kvar i flera dagar? För det har inte blivit bättre (det i manken) och det är det som oroar mig :crazy:

Har svullnaden inte gått ned alls på fem dagar?
Det tycker jag i så fall är ganska länge. Jag skulle ha förväntat mig att svullnaden börjat gå ned efter ett par tre dagar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 864
Senast: BobberiBoo
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat