Sparande till barnen

Alindra2000

Trådstartare
Under påskmiddagen hos vänner kom frågan upp (av en kvinna som jag inte känner så bra) hur alla gör sparande till sina små. Vi var 5 familjer där och 3 av dem sparar en viss summa varje månad. Summorna varierade mellan 250-3000 kr/mån (de som hade summan 3000 sparar inte allt det själva utan har mor och farföräldrar som har eget månadssparande till barnbarnen som räknas in i det).

Hon som ställde frågan blev ytterst provocerad av summorna och tyckte att det var synd om barnen som inte kommer förstå sig på att respektera pengar när de blir stora, samt att hon menade att detta "beteende" skapar ännu större orättvisa klyftor mellan människor som då alltså skulle vara föräldrarna till de barnen med pengars fel (hon menade väl främst de som sparade den högre summan men alla fick sig en känga). Nu var det väl ingen som ärligt talat brydde sig om det men jag tyckte mest det var så konstigt att hon tog upp det om det var ett så känsligt ämne för henne.

Olika familjer har ju olika möjligheter att spara så det är inte något konstigt med vare sig det ena eller andra enligt mig.

Hur gör ni med sparande till barnen? (menar inte att man ska skriva summor utan mer om ni har månadssparande eller hur ni lagt upp det).

Vi kommer lägga upp månadssparande till vår unge. Tanken med det är främst att erbjuda lite hjälp att komma in på bostadsmarknaden när det är dags att flytta hemifrån och kanske köpa en bil (körkort tänker vi stå för). Det är alltså inte tänkt att vara "hopp-och-lek"-pengar eller respengar, det får hon stå för själv.

Vi har ett månadssparande där vi ibland skjuter till extra pengar (om han får pengar av släktingar eller dylikt hamnar de där). Det är inte "bestämt" vad pengarna ska gå till - vi har väl tänkt som sådant att det kan vara bra att ha lite extra pengar om han vill åka på språkresa, ta körkort eller dylikt. Sedan är barnet fortfarande inte ens ett och ett halvt så tiden när han blir medveten om att det finns något som pengar ligger fortfarande längre fram :)

Är det att skämma bort honom för att andra barn inte har möjligheten? Tja, kanske. Men å andra sidan är det ju på ett sätt att "skämma bort" att låta honom vara hemma med både mamma och pappa också, och det har jag inte på ett ögonblick tvekat för att göra. Folk har olika förutsättningar och det är inte alltid rättvist här i livet. Jag tror inte sparpengar förstör barnets möjlighet till ett ekonomiskt sinne och jag tycker att det är att förenkla att klassklyftor beror på enbart ekonomiska standarder.

Vi har två varianter på sparande till barnen.

Dels har min man ett fondkonto med en fast summa insatt som kommer utbetalas till respektive barn när de fyller 18. Det kommer alla 4 barn få dela på (3 särkullbarn och 1 gemensamt)
Sedan har även jag ett månadssparande till vårt gemensamma barn.

Det som känns viktigt är att sparandet står i vårt namn och inte i barnens. Har en bekant som sparade varje månad till sonen i hans namn och när han fyllde 18 tömde han kontot och drog på suparresa till typ Ibiza och så var de pengarna slut... Kan säga att stämningen i den familjen kanske inte var toppenbra ;)

Just nu sparas inget åt sonen, det som kan sparas går in i allmänna husfonden. Men i framtiden, när jag jobbar regelbundet igen, är tanken att spara till honom också.

Jag kan redan nu konstatera att han kommer att bli bortskämd, som enda barn till föräldrar som unnar sig själva ett liv med guldkant vore det ju märkligt om inte han också fick delta i det.

Jag ser sparandet som något som han kan använda förr eller senare, inte nödvändigtvis vänta till 18-årsdagen. Han kanske vill ha en dyr hopponny och tävla internationellt på när han är 14 :angel:
Eller så kanske han i framtiden skaffar en helt annan dyr hobby och då kan pengarna få gå till det.

Att pengar inte räcker till allt kommer han väl att behöva lära sig så småningom, men det handlar ju också om hur man prioriterar.

Hon som ställde frågan blev ytterst provocerad av summorna och tyckte att det var synd om barnen som inte kommer förstå sig på att respektera pengar när de blir stora, samt att hon menade att detta "beteende" skapar ännu större orättvisa klyftor mellan människor som då alltså skulle vara föräldrarna till de barnen med pengars fel (hon menade väl främst de som sparade den högre summan men alla fick sig en känga). Nu var det väl ingen som ärligt talat brydde sig om det men jag tyckte mest det var så konstigt att hon tog upp det om det var ett så känsligt ämne för henne.

Det var det larvigaste jag har hört. Skulle medborgarlön vara en bra idé enligt henne, tro?

Jag är omgiven av rika släktingar, och jag är oerhört trött på såna bittra fördomar.

Nu är vårt barn bara två månader gammalt och vi föräldrar sparar ingenting åt honom än. Han har däremot redan en kapitalförsäkring och ett eget konto som min pappa och farfar har öppnat. (Han kommer kunna flytta hemifrån så småningom, om vi säger så.)

Jag ser sparande som en god vana, den vanan kommer han att lära sig.

Senast ändrad:
Jag har tyvärr inte haft råd att spara till dottern tidigare då vi haft väldigt dålig ekonomi. Nu lägger jag undan en summa varje månad sen ett tag tillbaka men hon lär ju inte få ihop nån förmögenhet tills hon är 18 år. Räknar dock med att kunna hjälpa henne ändå om det nåt som skulle fattas då vår ekonomi förhoppningsvis är lika bra som nu om inte bättre. De pengar hon kommer ha ska vara till körkort och buffert men man bör ju ha i bakhuvudet att den dag hon blir myndig och tar över kontot själv så kan hon göra vad hon vill med det. Bättre att själv ha ett sparande så kan man skjuta till med summor som man tycker går till vettiga saker (utbildning t.ex.)

Av erfarenhet så kan jag säga att få en stor summa till sitt förfogande när man blir myndig innebär inte nödvändigtvis att det blir lättare för en. Både jag och min bror fick ut ett arv på ca etthundratusen när vi blev myndiga. Mitt gick till kontantinsats i bostad, min bror och hans tjej levde upp de pengarna (istället för att plugga och bo hos föräldrarna så hyrde de en lägenhet). I mitt fall så fick jag loss pengarna när jag separerade och då levde jag upp dem senare då jag inte hade nån större inkomst (tacksamt dock att jag kände att jag hade "råd" att separera trots att jag visste att ekonomin skulle bli väldigt skral). Sen så har vi inte heller fått lära oss hantera pengar när vi var yngre då vi hade det fattigt, fast jag tror att största anledningen till att vi hade det fattigt var att min mor verkligen inte klarar av att hantera pengar själv så de hade en förmåga att rinna iväg. Hade man tänkt annorlunda så hade man lagt de pengarna på körkort och nån utbildning för då hade jag haft bättre ekonomi tidigare i mitt liv och inte behövt vänta tills efter 30 men det lätt att vara efterklok.

Man sparar väl det man kan beroende på hur ens ekonomi ser ut, det väl inte så att man ska leva fattigt och inte unna sig saker för att spara så mycket som möjligt till barnen när de är stora men en liten slant kan vara bra. Sen så tror jag det viktigaste är att lära barnen att använda pengarna rätt. Min dotter t.ex. köper bara kläder på rea eller second hand, hon kollar alltid prislappen och funderar på om det är värt det. Hon får en summa varje månad till sitt förfogande och ibland handlar hon upp det och ibland sparar hon till månaden efter om hon inte känner att hon behöver nåt. Jag lägger mig inte i vad hon gör med pengarna mer än att det inte ska vara godis eller utemat, däremot som nästa månad ska hon till gröna lund med kompisar då är det okej. Vi talar mycket om ekonomi och när det så att hon tycker att man inte har "råd" med saker så säger jag att vi visst har råd men att man måste välja, ska vi ha häst ja då får vi ju spara in på annat (kläder, smink, ny telefon osv.) och det köper hon.

Vi har inget regelrätt månadssparande tror jag. Sambon sätter över då och då när han betalar räkningar, hennes farfar likaså. Vi sätter över när hon får kontanter i present osv. Innan hon blev 1 hade hon passerat 12000:- på kontot så sparande har hon ju. Nu har jag inte kollat på länge. Jag har frågat sambon om vi kan hålla det "uppe" så båda våra barn kan få samma summa på ett ungefär när de blir 18 och han menar att det är inga problem så då blir jag nöjd.

Vi bor för tillfället i sthlms län. Ska hon i framtiden ha en lägenhet utan att flytta all världens väg eller bo inhyrd i små rum är det bostadsrätt som gäller och idag är det ju svindyrt.

Vi lägger undan en liten peng varje månad åt båda barnen och sedan sätter vi in alla pengar dom får på födelsedagar och jul med.
Dom kommer inte vara rika den dagen dom får pengarna men det räcker till en start i vuxenlivet vilket också var tanken.

Körkort lär vi betala till tösen utöver dom pengarna och kanske även att vi köper en bra förstabil till henne. Eftersom mannen meckar själv med våra bilar så lär han nog få bestämma lite där vad hon får för något. Jag misstänker Volvo av någon anledning :p

Sonen kommer tyvärr aldrig kunna ta körkort men han kommer ju behöva annat i livet så vad det nu än är kommer vi att ge honom.

Nu har ju min dotter ett jättearv som ligger och väntar så därför "behövs" inget annat sparande till henne, men alla pengar som hon får i present går antingen in i en kapitalförsäkring eller används till någon speciell stor sak hon behöver, det spenderas alltså inte. Men hennes morfar ger alla barn och barnbarn en relativt stor summa varje jul och födelsedag så det är lätt att spara undan det, jag ser inte ens pengarna.
Hade jag inte haft de möjligheterna hade jag nog försökt sätta undan en summa varje månad, olika beroende på hur månaden varit ekonomiskt.

Vår ekonomi är inte så superb för tillfället, men när vi båda jobbar igen är tanken att sätta in pengar varje månad. Dessa pengar är i första hand till för körkort och det som blir över får hon göra vad hon vill med. Hennes farmor och farfar har ett separat konto där de sparar till henne, födelsedagar, jul etc. Hade själv ett konto med pengar öronmärkta till körkort, mina föräldrar hade inte råd att ge mig ett hux flux och jag hade inte sparat ihop nog själv. Inte blev jag förstörd av det :p

Vi har precis öppnat ett sparkonto till dottern som är 5 veckor, hon fick en stor summa av farföräldrarna när hon föddes som enligt der önskan ska ges till dottern när hon blir 16, jag flyttar gärna fram det till det är dax för körkort eller flytt.
Jag o sambon kommer sätta in en summa varje månad, och så kommer vi sätta in ev pengar hon får vi födelsedagar o jul, iaf en del av det när hon blir större, lite vill hon säkert använda själv.
Kontot i sig är låst till hon är 11 el 12 t och med en ränta på 3-4%

Jag månadssparar till ettan + att hon fått presentpengar insatta där från tex namngivningsceremonin. Kommer månadsspara till tvåan också när den väl är ute.

Vi har precis öppnat ett sparkonto till dottern som är 5 veckor, hon fick en stor summa av farföräldrarna när hon föddes som enligt der önskan ska ges till dottern när hon blir 16, jag flyttar gärna fram det till det är dax för körkort eller flytt.
Jag o sambon kommer sätta in en summa varje månad, och så kommer vi sätta in ev pengar hon får vi födelsedagar o jul, iaf en del av det när hon blir större, lite vill hon säkert använda själv.
Kontot i sig är låst till hon är 11 el 12 t och med en ränta på 3-4%

3-4% :eek:

Lyllos! Hos en vanlig svensk bank hade ni haft tur om räntan hade legat på 0,3-0,4%...

Vi sparar barnbidraget varje månad, det har vi gjort sedan han föddes. Plus att vi har satt in pengar som han tjänade som modell åt H&M och julklappspengar o dyl. Kontot står i våra namn, så att han inte får fri tillgång till pengarna när han fyller 18 (så att han inte drar till Ibiza och partar upp alltihop... :D). Det känns jättebra att kunna hjälpa honom när han i framtiden t ex ska köpa bil eller lägenhet.

Under påskmiddagen hos vänner kom frågan upp (av en kvinna som jag inte känner så bra) hur alla gör sparande till sina små. Vi var 5 familjer där och 3 av dem sparar en viss summa varje månad. Summorna varierade mellan 250-3000 kr/mån (de som hade summan 3000 sparar inte allt det själva utan har mor och farföräldrar som har eget månadssparande till barnbarnen som räknas in i det).

Olika familjer har ju olika möjligheter att spara så det är inte något konstigt med vare sig det ena eller andra enligt mig.

Hur gör ni med sparande till barnen? (menar inte att man ska skriva summor utan mer om ni har månadssparande eller hur ni lagt upp det).

Vi sparar ingenting till A, hade tänkt göra det men det har inte blivit så ännu i alla fall. Mormor och farfar sparar, vet inte hur mycket, det är deras sak.

Man kanske inte behöver tjata om det inför barnen så de bygger upp förväntningar på bil och Thailandsresa när de fyller 21. Det kanske beror på uppfostran osv också, men det verkar väldigt synd att att spara till barnen om de sedan inte respekterar insatsen utan köper ngt dumt för pengarna när de fyller 18.

Vi sparar barnbidraget varje månad, det har vi gjort sedan han föddes. Plus att vi har satt in pengar som han tjänade som modell åt H&M och julklappspengar o dyl. Kontot står i våra namn, så att han inte får fri tillgång till pengarna när han fyller 18 (så att han inte drar till Ibiza och partar upp alltihop... :D). Det känns jättebra att kunna hjälpa honom när han i framtiden t ex ska köpa bil eller lägenhet.

Modell åt H&M? Kul grej!
Hur kniper man ett sånt jobb? :D

Just nu sparas inget åt sonen, det som kan sparas går in i allmänna husfonden. Men i framtiden, när jag jobbar regelbundet igen, är tanken att spara till honom också.

Jag kan redan nu konstatera att han kommer att bli bortskämd, som enda barn till föräldrar som unnar sig själva ett liv med guldkant vore det ju märkligt om inte han också fick delta i det.

Jag ser sparandet som något som han kan använda förr eller senare, inte nödvändigtvis vänta till 18-årsdagen. Han kanske vill ha en dyr hopponny och tävla internationellt på när han är 14 :angel:
Eller så kanske han i framtiden skaffar en helt annan dyr hobby och då kan pengarna få gå till det.

Att pengar inte räcker till allt kommer han väl att behöva lära sig så småningom, men det handlar ju också om hur man prioriterar.

Tycker nog inte att guldkant och bortskämd sammanfaller riktigt. Det är väl vad man gör med guldkanten som ger om resultatet är bortskämt eller inte. Bortskämd är väl att alltid/ofta få det man pekar på och förvänta sig att få allt och till viss del vara hänsynslös gentemot andras (föräldrars) ansträngningar.

Guldkant är väl att få fint-god kvalitet-vackert av det man behöver och en del lyxiga saker man inte behöver -men inte allt man önskar sig. Så det går nog att ha mellanekonomi och skämma bort eller att vara rik och låta bli att skämma bort. Bortskämd är ju en attityd.

3-4% :eek:

Lyllos! Hos en vanlig svensk bank hade ni haft tur om räntan hade legat på 0,3-0,4%...

Finns vissa fördelar med det här landet ;-) Sambon har 3% på sitt konto med i samma bank. Det krångliga är att få ett konto är inte bara o traska in på en bank o öppna ett konto.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Äldre Hej buke! Läste detta och vill gärna höra era reflektioner: Ung kvinna frågar om sparande inför framtida barn, ca 4-5 år framåt i...
2
Svar
22
· Visningar
2 197
Senast: Modest
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 763
Senast: Enya
·
Äldre Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 637
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar