• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Krummi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 840
Sv: Spåra

Va kul! Passa på att lära känna honom först innan du börjar spåra, precis som du säger, så du vet hur han fungerar osv först.

Personspår är ju enklare att hålla på med, man slipper släpa med blod och klövar! ;)

Jag kan PMa de jag tycker är bra att gå kurs för här i närheten.

För- och nackdelar med de tyska spetsarna.. Hm.. nackdelen är väl att de har mycket vakt i sig, de är ju i grund och botten "alarmerande vakthundar". Mina skäller när det kommer någon, sen kommer de till mig och "kollar så jag förstått att det kommer någon", sen är de tysta.

Fördelarna är väl att de är otroligt alerta och pigga hundar. De har koll på vars man är när man är ute i skogen osv. De hänger med på allt och gillar att jobba när man hittat rätt sätt att motivera dem, de kan vara lite svårmotiverade till en början, men så fort man lärt sig hur de funkar så finns det nästan inget stopp. :D

Jag viltspårar med mina. Personspårade mest förut, men nu har både jag och hundarna verkligen fastnat för viltspåret så i år blir det anlagsprov med åtminstone en av dem, förhoppningsvis båda. Den yngsta ska jag tävla lydnad med i år, och den äldre ska jag satsa lite mer på agilityn med. Det är väldigt allsidiga hundar, som många andra små hundar. :)

litlaapache=krummi
En fråga till, hur bra är det att lägga ett spår på en människa hunden aldrig träffat när hunden kan spåra och har blivit duktig på att spåra och ska man då låta hunden lukta på personen eller något som personen haft på sig eller bara leda hunden till början av spåret?

När man har koll på att hunden fattat grejen med spår, tränat och lärt sig läsa sin hund. Kan man låta någon "okänd" lägga spåret. Det viktigaste då är att ha en bra spårstart och ett ännu bättre upptag från hundens sida. Man kan både låta hunden lukta på något eller bara visa den på spårstarten. Jag har bara visat på spårstarten de gånger jag har haft någon "okänd" som har lagt spår åt mig.

Ni som spårar vad har ni för hundar, frågar endast av nyfikenhet. Att alla raser kan spåra mer eller mindre är jag fullt medveten om.

Jag har en weimaraner och kör både personspår och viltspår med den. Jag skiljer på dem genom att när jag kör viltspår har jag ett enkelt spårhalsband och när jag kör personspår har jag bröstsele alternativt en bötchersele. Den senare är väl lite som hästvärldens hjälptyglar, den motiverar hunden att hålla nosen i backen när den spårar.

Fågelhundarna jobbar nämligen gärna med sina ögon och jag kom på min Grå racka med att inte spåra utan att spana efter markeringsbanden och flaggorna som markerade spåret samt att han gärna vindar. När han däremot gör det han ska, då är det som att det sitter en magnet i nosen på honom och han har den i marken precis hela tiden. De är rätt klipska de där fyrbeningarna :D

Jag har samma problem med min. Hon ser skylten där spåret börjar, och börjar genast spana efter korvhögen...:D Då snön smälter ska jag prova att byta ut korven mot nån kul leksak.

Delvis knapplån.

Tack för alla bra svar:) börjar förstå mer nu. Jag ska be sambon kolla upp lite med nån i sitt jaktlag om det finns någon bra tränare i närheten. Vi får se efter jag har lärt känna den lilla krabaten ordentligt om vi testar en kurs i viltspår eller personspår om inte både ifall han verkar ha tycke för det.
Tack för boktipset, ska inhandlas.
Då får vi se senare om det blir sele eller brett halsband när vi spårar och lång spårlina. Smart att märka ut 5 m så man har koll.
Haha:D jo hundarna är smarta och har mer koll än man tror. Vi hade stående fågel hund tidigare whortse(stavningen..) så jag har sett dom arbeta plus att jag tränade sök med min schäfer tik innan vi fick lov att avliva henne pga canser:'( usch jobbigt att tänka på trots det blir 12 år i år.

Aneeette, du får gärna slicka pm på någon kurs i närheten. Jag skulle bli hemskt tacksam.

Novis som jag är på tyska spetsen är jag tacksam över infon du gett mig:) om han har egenskaperna du skriver är jag tacksam, båda raserna verkar passa mig utmärkt. Vi få se om något år ifall det blir en tysk tikvalp:) OBS! Inte för blandras avel utan en renrasig som man har mer möjligheter med.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
770
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 603
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka