Spåra med hund?

Sv: Spåra med hund?

Nej, man övar inte specifikt på att variera steglängd men numera vill man ha hundar som kan lösa problem. Jag vet att det mekaniska spårandet fortfarande förekommer där hunden går under tryck men det poängterade särskilt på senaste internationella domarkonferensen att det ska ge neddrag. Man får inte längre börja dra i linan och hålla på. Får hunden tapp ska den självständigt arbeta sig tillbaka till kärnan.

Jag tror verkligen att dessa IPO grenar är på ingång och så småningom tror jag garanterat att det kommer anordnas tävlingar med enbart spårdelen, så träna på och håll ut :D

Bh-provets fotgående är så basalt att du kan gå med hundarna en bit från benet. Det är inte lydnadsträning-lydnad. Man vill mest se att du har kontroll på hunden och att den inte biter folk eller fä.

Kan du visa en film, om du hittar på tex youtbe?
Jag ser bara en malle med "bruten" nacke framför mig när jag tänker på IPO :D

Han har i grunden rätt men förklarade nog också ganska förenklat. Det kan ju dyka upp vattenpölar och annat även på tyska fält. Det som ibland kan ge problem i Bruksspår är dock underlaget. Vi går så sällan på mossa och ris att hundarna blir frågande.

Det kan nog bli svårt att hitta filmer på annat än bruten nacke eftersom de flesta som gör bh tänker tävla ipo och där krävs total ögonkontakt. Men man kan lätt ta sig igenom bh-provet utan.

Ja med tanke på att vi skulle igenom både bruksspår, IPO, upplet och diverse enklare nosövningar på en dag så blev det alldeles för kortfattat :)

Ursprungligen postat av Shark
Jag gick nyligen en utbildning med nosarbete och en IPO människa sade detta då man har olika sätt att spåra på IPO och bruks. IPO hundar är så vana vid rätt så exakta steg av personen som lägger spår och enbart på plan mark.

Har själv ingen IPO hund men upplever en som tränar och tävlar detta så får man ju tro på att det är så.

Då är det väldigt olika sätt att se sakerna på för alla både bruks och ipo-folk jag har pratat med ha snarare tyckt det bara är bra att lära in ipo-spåret först då du får en väldigt hög noggrannhet, och vill du sedan gå svensk spåret så låter man hunden dra upp tempot vilket de flesta vill, men tack var ipo-grunden har du en väldigt sällan tapp på svenskspåret.

/Camilla

Det är väl en lydnadsdel i Bh-provet?

*kl*
Eftersom mina hundar främst används i praktiskt arbete, där alla tre ska kunna gå med mig utan att hamna ivägen, så kan jag inte lära in att väsntersidans position är ett klistrigt fotgående. Det får inte förekomma att de föreslår fotgående samtidigt som jag bär på levande lamm, vattenhinkar eller ömtålig utrustning. Likaså förväntar jag mig att hundarna ska hålla koll på sin omgivning, inte gå och söka min ögonkontakt.

Möjligheterna för mig att lära in ett bra fotgående är alltså ganska små, eftersom jag inte har några tillfällen i vardagen att träna på.

Får väl helt enkelt tävla mot mig själv i spåret, och fortsätta tvinga ut sambon som spårstörning:p
Fast det går ju genom tydliga "tjänsttecken och skillnad i kommandon att lära in olika positioner beroende på "vilken tjänst" dom ska syssla med just då.
Jag som har min i tjänst kommer heller aldrig vilja ha det där klistriga fotgåendet när vi har en buse framför näsan, då är det bara att hålla sig vid min vänster sida men med focus på busen för hunden behöver i det läget inte ha en perfekt position i förhållande till mig men inte under några omständigheter släppa focus på busen.
Men kommer jag ut på lydnadsplan så har jag fortfarande ett bra fotgående med "bruten" nacke ;)

Så det gäller bara att särskilja sakerna för hunden :)

/Camilla

Ja, inga problem när det är färdiginlärt. Jag vill dock inte under några omständigheter har det som spontanbeteende innan det är under stimulikontroll, och det är oundvikligt.

Som sagt, jag hann träna ingångar ett par pass innan jag började irritera mig på att hundarna testade att vara nära mig i andra lägen. De generaliserar ju rätt bra...

Viltspår har gett min hund lite större viltintresse, men inga problem att ha lös.

Och tja, högre viltintresse innebär att han reagerar ibland på lukt från rådjur odyl. Han har inte kopplat ihop utseendet/djuret med lukten :p Kan märka att han får upp ett spår men är inga problem att kalla in, och han är inte sån som spontant följer massa spår i oändlighet.

De lär sig oerhört fort skillnaden på lydnadsjobb och vardag. Varför erbjuda att klistra fast vid vänstersidan om det ej ger belöning? Har aldrig haft det problemet i vardagen men har ett bra fotgående på plan.

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka