Spåra med hund?

Sv: Spåra med hund?

Dessa grenar är på ingång i sverige.
De är ju utformade efter förutsättningar som finns i länder utan allemansrätt.
Dvs täta spår på tex åkrar och då bedömer man på annat vis än i bruksspår i sverige där vi har gott om plats i skogen. Det är alltså flera ekipage ute på olika spår samtidigt på samma plats.

Vad jag förstått så är den rena spårgrenen inte lika långt kommet i sverige som de andra två.

Glömde: Dessa grenar är ju de internationella varianterna av vårat bruksarbete.

Jag gick nyligen en utbildning med nosarbete och en IPO människa sade detta då man har olika sätt att spåra på IPO och bruks. IPO hundar är så vana vid rätt så exakta steg av personen som lägger spår och enbart på plan mark.

Har själv ingen IPO hund men upplever en som tränar och tävlar detta så får man ju tro på att det är så.

Det beror ju på hur man tränar. Om man aldrig lär hunden att det kan variera i steglängd så är det klart att den blir förvirrad. Det går dock ypperligt att lära hunden att jobba i spårkärnan oavsett hur spåret är lagt. Hur skulle man annars kunna nyttja det i praktiskt arbete?

Som sagt, med spår som allt annat, så får man det man lär in...

Klart det går :) jag spårar med min blandras bara för att det är roligt! Jag har hört (och sett själv) att typ alla hundar kan spåra de lär sig fort eftersom det är såpass naturligt.
Man får ju dock inte tävla med blandras men som aktivering är det perfekt tycker jag.

Kl
En fråga... Finns det nån spårtävling man får delta i med blandraser? Jag hör olika hela tiden och hittar inte riktigt nått svar...

BSL är helt enkelt ipo utan skydd. Man gör bara spåret och lydnaden. BSL ska vara öppet för alla raser till skillnad från ipo och naturligtvis finns det tävlingar. Sök på sak tävling efter ipo-prov så hittar de massor. Ipo och BSL anordnas oftast på samma tävling. Dock måste du göra ett bh-prov innan du får tävla. Det är busenkelt. Lite fot, en inkallning, platsliggning och så en miljödel.

Vill du så kan jag visa dig både spåret och lydnaden. Det är ju liksom vad vi sysslar med:D
Måste bara bli snöfritt först för jag spårar inte i snö.

Svarar igen :D
Förtydligar lite.
IPO är den internationella bruksvarianten. Utomlands har man inte allemansrätt. Därför spårar man enbart på åkrar m.m. Där finns inte skogsterräng. Så IPO hundar är helt enkelt inte vana vid att det uppkommer saker ivägen och man tränar heller inte på det.
Har man bara spårat i skog så klarar hunden givetvis dessa "problem".

Ja men det är ju just detta. IPO är inte för praktiskt arbete. Det är en REN tävlingsform. Där varierar man inte steglängd.

F-n vad trött jag är på fixeringen vid fotgående. Det är en plåga att ha arbetshundarna så nära fötterna när vi jobbar, så de är hårt inpräntade med att hålla nästan en meters avstånd till mig vid "fotgåendet". De har nada problem att gå lösa förbi andra hundar, ligga plats med groteska störningar osv, men att klistra fast på mitt vänsterben och vrida nacken ur led... jag fattar verkligen inte poängen!

Jag tävlar ipo och har oftast över 90 på spåret. Visst skiljer det sig åt i bruks och ipo hur hunden arbetar, men inte ens vi vill ha hundar som spårar slentrianmässigt. Det finns nog ingen som tar exakt lika långa steg ett helt trea-spår igenom. Alla spårläggare lägger dessutom lite olika beroende på steglängd och gångstil. För att inte tala om markerna förutsättning. Jag har kommit ut på fält som påmint om sjöar. Inte läge för hunden att missa utgången ur vattnet då.

Däremot behöver man som sagt få upp farten och därmed tillåta mer slarv om man ska ut på bruksspåret. Inte helt optimalt om man vill få kvalpoäng i ipot. Tappar bort sig gör dock inte ens min hund. Han tuffar på oavsett skog eller fält.

BSL är helt enkelt ipo utan skydd. Man gör bara spåret och lydnaden. BSL ska vara öppet för alla raser till skillnad från ipo och naturligtvis finns det tävlingar. Sök på sak tävling efter ipo-prov så hittar de massor. Ipo och BSL anordnas oftast på samma tävling. Dock måste du göra ett bh-prov innan du får tävla. Det är busenkelt. Lite fot, en inkallning, platsliggning och så en miljödel.

Vill du så kan jag visa dig både spåret och lydnaden. Det är ju liksom vad vi sysslar med:D
Måste bara bli snöfritt först för jag spårar inte i snö.

BSL är alltså helt uteslutet. Jag stod ut med lydnadsträningsmoment (tränade lite ingångar) i ungefär två veckor innan jag fick spunk på att hundarna klistrar på mina ben. Vidrigt jobbigt och totalt bortkastad träningstid:devil:

Men tack för erbjudandet:bow:

Men vrida nacken ur led behöver de absolut inte göra! Bara hålla en stabil position på vänstersida, och såklart inte en meter ifrån dig. Du får lära dom att vara på högersida i jobbet och på vänster i lydnaden ;)

BSL är alltså helt uteslutet. Jag stod ut med lydnadsträningsmoment (tränade lite ingångar) i ungefär två veckor innan jag fick spunk på att hundarna klistrar på mina ben. Vidrigt jobbigt och totalt bortkastad träningstid:devil:

Tyvärr är väl FH uteslutet då med, för man är väl tvungen att göra BH provet där med?

Denna vi hade på utbildningen varierade inte steglängd. Men det finns väl kanske olika sätt att träna det med :) Men på tävling så var det tydligen väldigt jämna steg man använde sig av.

Varför inte FH då?

What!

Min hund är inspårad i Tyskland och nog verkar han van vid att ta diken, vatten och vägar.

Alltså, även om du kliver över en stock så faller det ned vittring från dig och landar på stocken. En duktig ipo-hund kommer att spåra med näsan på stocken och över.

Som sagt, jag håller inte på med det själv, det var vad denna IPO människa sa. Denne kanske var en "dålig" IPO spårare :D

Det är väl en lydnadsdel i Bh-provet?

*kl*
Eftersom mina hundar främst används i praktiskt arbete, där alla tre ska kunna gå med mig utan att hamna ivägen, så kan jag inte lära in att väsntersidans position är ett klistrigt fotgående. Det får inte förekomma att de föreslår fotgående samtidigt som jag bär på levande lamm, vattenhinkar eller ömtålig utrustning. Likaså förväntar jag mig att hundarna ska hålla koll på sin omgivning, inte gå och söka min ögonkontakt.

Möjligheterna för mig att lära in ett bra fotgående är alltså ganska små, eftersom jag inte har några tillfällen i vardagen att träna på.

Får väl helt enkelt tävla mot mig själv i spåret, och fortsätta tvinga ut sambon som spårstörning:p

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer