Spår-frågor

paradox

Trådstartare
Min lille kille har nu fått börja spåra lite smått (personspår), någon som han tycker är jätteroligt:D

Han har hittills fått spåra lös, då jag är nybörjare och inte ville klanta till det för honom, men tanken är att vi ska hålla på lite mer "proffisionellt" med det. Inget jätteseriöst men kanske starta i dom lägre klasserna iaf, och då vill jag ju att han ska gå i sele+lina.

Till saken hör att han spårar så otroligt snabbt. Han är väldigt duktig och noggrann, inget slarv här inte:p men jag har inte en chans att hinna med honom över stock och sten om han skulle vara i lina.

Hur ska jag göra? Hålla in honom och tvinga honom att spåra i min takt? Göra spåren så pass svåra att han måste ta det lugnare? Springa snabbare?:D

Jag är som sagt nybörjare och har ingen direkt erfarenhet. Ska dock gå en kurs längre fram i vår, men skulle vara kul att få lite synpunkter innan dess.:cool:

Sv: Spår-frågor

Låt spåret ligga längre tid, det brukar bli lite svårare. Annars kan du börja med svårare underlag tex asfalt eller grus. Ett tredje förslag är att "gödsla" spåret med apporter som hunden då bör markera och/eller apportera.

/Qbaby

Gör det lurigt för honom. Lägg leksaker han måste plocka upp, lägg små godisar här och var, ta långa steg, låt spåret ligga kort eller jättelångt, låt någon annan gå spåret.

Gå i din takt, ha en bra lina och handskar så linan inte glider i händerna på dig.

Tack för svaren. ska prova att göra det lite svårare samt börja träna på att spåra i lina. Handskar behövs nog inte, han väger blott sju kilo och det ska jag nog klara av att hålla i :angel:

Ska även ut och spåra i morgon med moster som tränat och tävlat en massa bruks så hon har nog en del tips att ge får man hoppas:)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 703
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 922
Hundträning Då min hund börjat visa intresse för viltdoft och att följa spår (så pass att hon nu inte kan gå lös) har jag fått tipset att börja...
Svar
2
· Visningar
926
Senast: Eurydome
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här... 2
Svar
38
· Visningar
5 471
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka