Spanska hästar! "Del 4"

@pink_angel vi kommer nog kunna joina dig o Duna i "spanska hoppligan" :D


Kul! Ni är varmt välkomna :D

2014-05-24_120259_53809e1b9606ee39445392cb.jpg


Idag har vi skött oss vad det gäller att visa upp denna härliga ras på tävling! Var iväg på tävling och hoppade hem en 6e placering i 95 cm bland 36 starter. 90cm var också helt okej, men här blev det ett stopp pga lite passiv ridning på ett väldigt tittigt hinder. Filmer kommer väl någon dag med =)

=)// Pink
 
@pink_angel Det kan man verklge hålla med om ;)

Ïmrogon har vi vår anra tävling :D En LB igen på hemmaplan i WE. ska bli såå kuL! Hoppas jag minns programmet bara ^^

Som vanligt lagom oförberedd............
 
Kul :) Hoppas det går/ har gått bra för er idag! :)


Här kommer filmen på den något mindre bra rundan.

=)// Pink
 
Vad fint det såg ut på 95 rundan! 90 rundan såg itne så tokig ut om ja ginte missminner mig (kollade igår), mer än att ni hade lite oflyt... Fast det känns alltid hemskt då :P Kul o se! Älskar o se att hon flyger, och frambenen är ju så fina :D

@pink_angel
 
Här är vår "speed" från igår. Tekniken finns där med i samma spellista, men jag kände väl att speeden gick bättre. Mest för jag lyckades ta lansen i trav utan att slå i lanse på hennes rumpa eller tappa den när man ska lämna av i tunnan igen:p

Dressyren däremot kan vi glömma.... 42% säger en del :(... Sadeln hade precis varit på omstoppning, och såg efterråt med en väns öga, att jag satt i mkt bakvikt i den nu :banghead::banghead::banghead::banghead: samt att den glappar...Stolsits måste man ju älska... Hon var nog inte glda över det, eller faktumet att jag hade 2 hål för långt ner på sidostyckena (1 på vardera sida, byt bett).... Sen var hemmaridhuset inte somv anligt, vilket antagligen hon tyckt ekändes lite jobbigt eftersom hon var väldigt väldigt spänd, skyggade för hörnet, stack ig aloppen så jag fick bromsa mot väggen och tvärstannade så jag fick ponnyskänkla och smacka 2 gånger... Hon som brukar va fullt ös framåt!
 
Vad fint det såg ut på 95 rundan! 90 rundan såg itne så tokig ut om ja ginte missminner mig (kollade igår), mer än att ni hade lite oflyt... Fast det känns alltid hemskt då :P Kul o se! Älskar o se att hon flyger, och frambenen är ju så fina :D

@pink_angel

Tack så hemskt mycket :)

Hahaha jo var egentligen väldigt nöjd med henne i 90 rundan också mer att jag vet med mig att jag inte kan rida så om jag tänkt mig att hon ska hoppa, hon är väldigt rädd om sig på gott och ont så det behövs lite övertygelse och mer offensiv ridning för att hon ska slappna av och komma igång ordentligt då är det klantigt att rida på något tittigt som om det var "a walk in the park". Sen är man expert på att hitta fel :P som att jag låter henne dra iväg mot 6an i 95 och kommer för nära, styr snett på 10an, får inte igenom bytet innan 4an osv haha nä nu har jag nog inget mer att klaga på. Men skönt att det bara är ryttarfel, är väldigt nöjd med hur hon hoppar nu förtiden :D

=)// Pink
 
@fridaxi

Vad fina ni är! Ser jätteroligt ut!
Kan noll om WE men är det alltså 3 moment? Speed, teknik och dressyr? Och vad bedöms i speed respektive teknik? För en ovetande ser det ut som att man ska göra ungefär samma sak.

Tråkigt med dressyren :( men man har sina ups and downs, hoppas det går bättre för er nästa gång! :D

=)// Pink
 
Tack så hemskt mycket :)

Hahaha jo var egentligen väldigt nöjd med henne i 90 rundan också mer att jag vet med mig att jag inte kan rida så om jag tänkt mig att hon ska hoppa, hon är väldigt rädd om sig på gott och ont så det behövs lite övertygelse och mer offensiv ridning för att hon ska slappna av och komma igång ordentligt då är det klantigt att rida på något tittigt som om det var "a walk in the park". Sen är man expert på att hitta fel :P som att jag låter henne dra iväg mot 6an i 95 och kommer för nära, styr snett på 10an, får inte igenom bytet innan 4an osv haha nä nu har jag nog inget mer att klaga på. Men skönt att det bara är ryttarfel, är väldigt nöjd med hur hon hoppar nu förtiden :D

=)// Pink
hah ja, känns alltid bättre att kunna skylla på sig själv än hästen!! :D

Japp det är 3 momen ti WE, egna dressyrprogram som är mkt mer roliga är vanliga dressyrprogram ;).
tekniken döms som i dressyr, varje "hinder" från 1-10. Sen en helhetsbedömning i slutet på tekniken!
I Speeden rider du oftast nästan exakt samma bana och då är det bara rida fort :banana: Men om det blir stressat och okontrollerat så finsn ju risken o missa hinder - och det är dyrt. Varje nedslag av pinne, eller ogenomfört hinder, är +5 sekunder och rider du fel hinder får du +30 typ. Tar du ringen på "tjuren" får du -10 i tid :D Skitkul!
 
Passar på att visa upp lite bilder på pållarna i stallet.

Fandanguilla VI. "Gia". Tyckte den rosa rävsvansen var mycket intressant. :p Visst har hon härlig färg!

CAM_0898_zpsf4367acf.jpg


Gias pappa Heredero på språng. :love:

DSC_2453_zps27c04c8d.jpg


Maran kan lyfta på fossingarna hon! Kolla in dom bakbenen. :love: Och Doran som svansar runt lite på sidan. :p
DSC_2771_zpsb3fe0d9f.jpg
 
Min lilla kille.. Väldigt söt, väldigt stor ögontjänare, VÄLDIGT mycket "skalle" och väldigt duktig på att pussas! Fyller 3 år om en dryg månad, och har haft honom hemma i 2 mån nu. Kom hem odräglig, extremt hingstig, rätt så elak och jävligt svår att hantera pga noll träning i basala grejer innan typ. Nu är vi ett stort steg framåt, men har en låååång väg kvar att vandra ihop innan kommande inridning.





Ska försöka få lite nya bilder på honom snart igen.
 
hah ja, känns alltid bättre att kunna skylla på sig själv än hästen!! :D

Japp det är 3 momen ti WE, egna dressyrprogram som är mkt mer roliga är vanliga dressyrprogram ;).
tekniken döms som i dressyr, varje "hinder" från 1-10. Sen en helhetsbedömning i slutet på tekniken!

Då är jag med :) Kul!

-KL-
Idag har Duna och jag varit på terränghoppet, riktigt roligt evenemang!

=)// Pink
 
Då är jag med :) Kul!

-KL-
Idag har Duna och jag varit på terränghoppet, riktigt roligt evenemang!

=)// Pink
Nämen fy vad kul dedär ser ut ju :D:D!! I måndags hoppade vi en kort bana på 80 cm!! Hon var så lugn o i balans och fick runda fina såprång, sån skilland sen senaste hoppträningen så det var huvudet i vädret och snubbla över hindrerna (nästan...) och dra ner ett hidnerstöd med benet...
 
Ja det var HUR KUL SOM HELST! Bland det roligaste vi gjort tror jag. Är nästan lite sugen på att börja träna terräng på riktigt, vet dock inte riktigt hur stor min dödslängtan är hahah fast tror jag har en ganska check terränghäst eftersom hon är så försiktig och hinderklok... Sugen är jag i alla fall!

Vad roligt att det går så bra med hoppningen för er! Såsmåningom kanske vi möts ute på banorna ;) brukar känna mig rätt ensam och får alltid förklara att det inte är en förvuxen connemara hahah.

=) // Pink
 
Ja det var HUR KUL SOM HELST! Bland det roligaste vi gjort tror jag. Är nästan lite sugen på att börja träna terräng på riktigt, vet dock inte riktigt hur stor min dödslängtan är hahah fast tror jag har en ganska check terränghäst eftersom hon är så försiktig och hinderklok... Sugen är jag i alla fall!

Vad roligt att det går så bra med hoppningen för er! Såsmåningom kanske vi möts ute på banorna ;) brukar känna mig rätt ensam och får alltid förklara att det inte är en förvuxen connemara hahah.

=) // Pink
Trappa upp försiktig så hänger nog sj'lvförtroendet och dödslängtan med ;)!

Ja, vilken del av landet bor du i? Jag hoppas kunna starta LD i höst iallafall, sen får vi se. förhoppnignsvis kanske kunna vara med i division 3 till våren:D?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp