Spanska hästar! "Del 4"

Ja, nu vet jag int eom du hann se den sista bilden? Ja man måste ha en häst av varje typ hemma ;)
Hon såg väldigt fin ut tycker jag, kommer på gränsen till nräa på hindrerna, men löser det ju fint! Bruka hon det eller ser jag tokigt på fiilmen? Annars verkar hon ha precis det suget man vill men ändå lyhörd. Men som sagt är det bara utifrån vad jag ser jag pratar om, känslan är bara ryttaren som kan! Tråkigt med träninge, eller var jobbkursen roligare ;)?

I fredags åkte vi på Fatimas släktträff på Seglignge gård, hua så roligt!! Fick träffa 6 andra syskon och Fatimas pappa. Vi pratade massor och fick rundvandring. FIck se massa fina PRE:er, och även ett föl från veckan!En riktig liten goding...

Kände mig så stolt över min höst, hon har verkligen utstrålning och fick verkligen veta att hon har riktigt fina gångarter. Vi släppte hästarna i ridhuset (inte alla på en gång), och fick då sagt att hon har riktigt bra trav och stor galopp, som hon fått av pappan :). Vet ju att hon har bra gångarter - men aldrig att de var mer än "vanligt" ändå. Känns roligt! Så det blir dressyrbanan i framtiden ;). Synd att det inte blev en video från ridhuset bara.... Men de andra tog bilder så det kommer väl upp flera med tiden!

Marianne Sundéns bilder på Fatima:




Hela gänget med halvsyskon på plats, saknades några :)





Sevillano







halvsystern som jag var påväg o provrida :)


Sevillano är helt underbar! :heart
 
Bilden på min andra PRE försvann men här kommer det:


Åh vad vacker hon (?) är!! :love: Den andra var itne dålig den heller ;) är fölet din uppföding med?

Sevillano är helt underbar! :heart

ja visst är han helt underbar! Så trevligt temperament, med glimten i ögat och otroligt vacker! Hade bra lust att ta hem några till halvsyskon som Marianne ägde, vars annonser jag sett innan jag hittade min och redan då ville ha :love:.
 
fridaxi;
Vilket roligt initiativ med en släktträff tycker jag. Måste vara häftigt som hingstägare att "live" få se flera vuxna avkommor efter sin hingst. Inte är det direkt sämre att som besökare få chans att se så många fina spanska och såklart icke spanska hästar heller.

Föl är ju alltid bedårande, men Sevillano har något speciellt tycker jag !

karamelldrottningen;
Min kille är ca 168 cm i mkh och har 145-155 i täckesstorlek beroende på märke och modell.

Gaia;
Det är en mäktig känsla när man får chans att rida en riktigt läromästare som kan piff och puff som man kan lära av. Ser härligt ut !

chm;
Hon ser fin ut. Hur gammal är hon ?
 
@m85

Ja, det är jätteroligt att Marianne tog initiativet och är så intresserad av hur avkommorna är! Förhoppnignsvis blir det fler träffar i framtiden - och nu har vi en grupp på fb så vi kan följa varandra :)
 
Ska visas lite av vår fina ras i olika grenar på årets hästfest :) så är en liten uttagning där.
åh vad roligt och spännande det låter! vad för grenar är det? Hopp, dressyr och de vanliga som ingår i SvRF för att visa upp rasens förmåga där? Eller även de grenar som finns i spanien, som ajg förövrigt inte kan så mkt om :)?
 
Senaste dagarna har varit hemska :(. Vet inte vad jag ska göra riktigt.... när hon blir spänd och tittig för saker, blir hon helspänd när hon ser något mer intressant/läskigt blir hon respektlös och inge fokus alls på mig och vet inte vad jag ska göra? Och även när jag ridit har det bara blivit spänning/konflikter så fort jag vill kräva något typ. Och då kan det handla som så små saker som bara göra halt, bara böja i sidan, skritta rakt, halvhalt. RIdning med sadel, utan sadel, barbacka. Alltså får aldrig någon bra känsla där hon är tillfreds, utan även om det blir "eftergift" i fram, känns allting ändå hemskt och som hon bara vill springa ifrån. jätteofta som hon bara vill "iväg" just tvärtom dit jag ville. Jag vet att jag inte mår super just nu. I början då jag är med henne i hantering elelr ridning försök erjaag koppla bort allt det dåliga och vara så positiv jag bara kan, men ganska snabbt är det något som "hädner" att allt sänks och frustrationen kommer upp igen.
känns som jag totalt förstört det hon var förut... Och just nu känns det som jag inte har någon aning hur vi ska komma tillbaka. hon har alldelles nyligen haft en vilovecka. Måste bara skriva av mig......
 
åh vad roligt och spännande det låter! vad för grenar är det? Hopp, dressyr och de vanliga som ingår i SvRF för att visa upp rasens förmåga där? Eller även de grenar som finns i spanien, som jag förövrigt inte kan så mkt om :)?

Tror det skulle vara hopp, dressyr, körning, WE, akademiskt och NH/trick. Beror nog lite på vad det blir för ekipage. Visa att de är riktiga allroundhästar helt enkelt ;) Vi är ju inne på att försöka få en hopp-plats då. Ska bli såååå spännande! =D
 
Tror det skulle vara hopp, dressyr, körning, WE, akademiskt och NH/trick. Beror nog lite på vad det blir för ekipage. Visa att de är riktiga allroundhästar helt enkelt ;) Vi är ju inne på att försöka få en hopp-plats då. Ska bli såååå spännande! =D
Hur gick det :D?

Vår period med riktigt dåligt sammarbete var just nu kortvarigt. Idag debuterade vi lokalt, WE LB och jag hade en så duktig häst !! Så stolt över henne :love:

 
@fridaxi Gud så fint ni rider :)

KL

Var i väg igår och red och tänkte bara uppdatera lite. Ja, vad kan man säga? Lätt världens vackraste och mest otroliga hästar. Hingstar allihop, välhanterade och kloka och så otroligt fina. Fick rida en nioåring (den vita) och en femåring (mörkgrå) - femåringen var jag inte duktig nog för så det var tufft - men nioåringen var helt otrolig att rida. Vilken galopp och vilket psyke! Fick prova både piaff och passage med hjälp och det var en mäktig känsla :)

Törs inte lägga upp så mycket ridbilder för jag är verkligen ingen dressyrryttare men kan lägga upp ett par. Kom ihåg att jag inte är en dressyrryttare och ha det i åtanke, var första gången på ÅR som jag red för tränare.

IMG_4621-1_zpsb87c1454.jpg



IMG_4724_zpsa818263d.jpg




IMG_4831_zps3b11f351.jpg




Bonusbild på hästen jag alltid kommer att drömma om att få äga:


IMG_4543_zpsb96184c8.jpg



:love:

Förutom att hästarna var fina blev vi otroligt trevligt bemötta och kändes oss väldigt välkomna av stuteriägaren. En jättefin dag och nåt jag alltid kommer minnas!
 
@niphredil ÅH vad avis jag är :love: !! Tycker verkligen inte du ska behöva skämmas, så illa såg det itne ut ifrån bilderna iallafall! kan gissa att det var svårare med sitsen på den gråa? ;) sadelns ser otroligt mkt för stor ut för dig :P
 
@niphredil ÅH vad avis jag är :love: !! Tycker verkligen inte du ska behöva skämmas, så illa såg det itne ut ifrån bilderna iallafall! kan gissa att det var svårare med sitsen på den gråa? ;) sadelns ser otroligt mkt för stor ut för dig :P
Åh men tack! Det värmde verkligen! :) Jag har aldrig varit dressyrryttare och nu har jag blivit SÅ taggad att lära mig men det sitter liksom lite i mig att "jag kan faktiskt inte". Men men, det går väl att jobba på.

Och ja, det var SÅ svårt på den gråa! Kände mig som en nybörjare igen och fick kämpa med både händer och fötter och jag vet inte allt :p (man ser ju på sista bilden ett av mina största problem; höjer hela tiden ytterhanden av någon outgrundlig irriterande anledning :p)
 
Hur gick det :D?

Vår period med riktigt dåligt sammarbete var just nu kortvarigt. Idag debuterade vi lokalt, WE LB och jag hade en så duktig häst !! Så stolt över henne :love:


Du har verkligen utvecklats, så roligt att se! :D (Du får komma hit och rida Dundertunnan snart igen, hon har å andra sidan inte utvecklats alls :cautious: :angel:)
 
Åh men tack! Det värmde verkligen! :) Jag har aldrig varit dressyrryttare och nu har jag blivit SÅ taggad att lära mig men det sitter liksom lite i mig att "jag kan faktiskt inte". Men men, det går väl att jobba på.

Och ja, det var SÅ svårt på den gråa! Kände mig som en nybörjare igen och fick kämpa med både händer och fötter och jag vet inte allt :p (man ser ju på sista bilden ett av mina största problem; höjer hela tiden ytterhanden av någon outgrundlig irriterande anledning :p)

Upprätt och vinkel i armbågen, och blicken dit du ska är det jag kan urskilja från bilderna, och det är enkla saker som dock är bra svåra att göra in action :o Det är bra förutsättningar för att dressyra!

Känns som jag ger en illapassande sadel för ryttaren som en ursäkt till allt, en jag tror på att det gör så mycket mer än mnga tror. VIsst kan man rida bra i vilken sadel som helst, men det är betydligt svårare i en sadel som motverkar ryttaren. Som sadeln du red i på den gråa, som är byggd för en ryttare med 10-20cm längre överben (??) än vad du har. För dig ser det mest ut som om det gör att ditt knä trycker bak dig på bakvalvet i sadeln, gör att du "leds" tll en stolsits och en balaspunkt som är bakom dig. Om du hänger med hur jag menar? Att ha upprätt överliv och inte falla fram är då otroligt mycket svårare, och skänkeln blir ganska fixerad i ett läge (alternativ inte fixerad i ett läge alls...) så det blir svårt att använda dem vettigt... :o
 
Du har verkligen utvecklats, så roligt att se! :D (Du får komma hit och rida Dundertunnan snart igen, hon har å andra sidan inte utvecklats alls :cautious: :angel:)
Åh tack Vilja :D Värst vad du är sneaky o smyger in i tråden ;) (eller var du en stalker på min profilsida :O? ) Ja jag rider gärna dundertunnan om jag får vägarna förbi! det är bara så svårt att gå ifrån dagsrutinerna. HUA och skolan dödar min skalle... VIll flytta efter skolan men vet inte om det är möjligt ens... Hursomhelst! Fick faktiskt höra av en annan som fick se video från sista programridningen med Nova och en med Fatima. Hon sa också att man att jag utvecklas, men jag kan inte se det alls :O Vilket gör att jag inte riktigt kan ta in din fina komplimang samtidigt som jag såkalrt blir väldigt glad!
 
Upprätt och vinkel i armbågen, och blicken dit du ska är det jag kan urskilja från bilderna, och det är enkla saker som dock är bra svåra att göra in action :o Det är bra förutsättningar för att dressyra!

Känns som jag ger en illapassande sadel för ryttaren som en ursäkt till allt, en jag tror på att det gör så mycket mer än mnga tror. VIsst kan man rida bra i vilken sadel som helst, men det är betydligt svårare i en sadel som motverkar ryttaren. Som sadeln du red i på den gråa, som är byggd för en ryttare med 10-20cm längre överben (??) än vad du har. För dig ser det mest ut som om det gör att ditt knä trycker bak dig på bakvalvet i sadeln, gör att du "leds" tll en stolsits och en balaspunkt som är bakom dig. Om du hänger med hur jag menar? Att ha upprätt överliv och inte falla fram är då otroligt mycket svårare, och skänkeln blir ganska fixerad i ett läge (alternativ inte fixerad i ett läge alls...) så det blir svårt att använda dem vettigt... :o
1. Tack! Det gjorde mig glad att läsa! Hingstägaren gav mig beröm för min sits. Vet inte om han var snäll bara men det var roligt att höra.

2. Ja, det var himla klurigt faktiskt. Dessutom var stövlarna alldeles för höga i skaftet för mig samt att det var första gången jag red med två tyglar. Låter kanske som undanflykter men för en som inte ridit för tränare på säkert fem år, än mindre i ett ridhus, var det mycket att hålla reda på.

Men som sagt - otroligt lärorikt och roligt! :)
 
Åh tack Vilja :D Värst vad du är sneaky o smyger in i tråden ;) (eller var du en stalker på min profilsida :O? ) Ja jag rider gärna dundertunnan om jag får vägarna förbi! det är bara så svårt att gå ifrån dagsrutinerna. HUA och skolan dödar min skalle... VIll flytta efter skolan men vet inte om det är möjligt ens... Hursomhelst! Fick faktiskt höra av en annan som fick se video från sista programridningen med Nova och en med Fatima. Hon sa också att man att jag utvecklas, men jag kan inte se det alls :O Vilket gör att jag inte riktigt kan ta in din fina komplimang samtidigt som jag såkalrt blir väldigt glad!

Haha jag tittar i typ alla trådar på hela buke, så ibland stöter man på saker man bara måste kommentera ;)

Klart det är möjligt att flytta! Du kan ju alltid flytta till Sörmland, stallplatserna är inte så dyra här ;)

Det kan vara svårt att se själv, och att jämföra mellan filmer. Jag har ju sett dig rida flera olika hästar IRL (Nova, ridskolehäst, Dundertunnan och den där stora jökeln som stod på Nybygget en sommar) så jag har ju lite annat perspektiv ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp