Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

-KL-

Hej allihop!

Det var längesen minst sagt, kul att vi har lite nykomlingar här i tråden :) Väldigt fina hästar allihop!

Bison: Min häst har också kort man :)

På vår front har det varit en ganska tung vinter, tävlingssäsongen som bara blev bättre och bättre med några skapliga 1m rundor slutade med en uteslutning pga av kissnödig och pälssättande häst, sen fick hon vila sig lite efter en hoppträning för att se att hon var OK och inte hade några men. För att hon stannar är allt annat än normalt.

Väl efter vilan och en lång period då det bara gick att skritta pga is och tjällossning var hon tillbaka som en eldsprutande och oridbar drake! En sak är säker jag ska aldrig mer ha en så händelselös vinter i hennes liv. Hon tål det bara inte!

Så nu har jag kämpat som en liten gris med mitt Vilddjur! Dressyrträningar för en jätteduktig dressyrtränare, massa markarbete och lydnads hoppning. Hur mycket träning och arbete hemma på travbanan som helst, hoppat ett hinder över 80 cm kanske 2ggr sen december, bara jobba, jobba, jobba med lydnad på backen och markhinder. Men nu börjar jag känna att det lönar sig! Hon har varit så lugn det sista att till och med min medryttare fått prova att hoppa henne för första gången.

Den 18 april blir det årsdebut med en P&J 90cm + 90cm. Sen följer några 90+1m starter och ett derby på 90cm. Sen hoppas vi kunna klättra lite i år och göra ett slag för PRE på hoppbanan!

Här är en film från träningen i tisdags som visar vad vi jobbar med just nu samt en film som visar problemlösning av Dunas nemesis vattenhinder, lite kul att hon hoppar graven bättre än mattorna haha.

http://youtu.be/z6HP580zhe4
http://youtu.be/5fz_YBZ_sCk

sam_1338_531bb08dddf2b37144ed1132.jpg


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Det hade ju varit trevligt om vi också hade kommit någon vart, men min lilla älskling drog av sig höger framsko igår. För tredje gången på en vecka:arghh:. Hovslagaren förslog att jag skulle tejpa fast skorna med silvertejp. Det är tur för hästskrället att han är söt.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

KL . Är det någon här inne som ska visa häst i Halmstad hos regionsyd ?

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Nämen usch vad tråkigt! Glad att min är duktig på att behålla skorna på :) Hoppas han behåller dem nästa gång, du får sätta fast dem med karlssons klister ;)

Tesora: Nej tyvärr... både jobbar och har aldrig visat förut så blir inget för oss. Men hade varit kul att komma och titta om jag varit ledig.

-KL-

Nu börjar jag och Vilddjuret komma igång på riktigt! Haft en intensiv träningsperiod nu med dressyrträning i söndags och hoppträning måndag+onsdag. Har varit riktigt roligt och lite kul att se den ena hopptränaren imponeras lite av vår härliga ras på den första hoppträningen som var mer som en clinic med gästtränare.

Hoppat banor på 1m-1.10 båda träningarna så nu är vi på hugget!

Fick lite uppvärmningsbilder av en kompis :)

duna_jens3_53468713e087c37e69dacd0a.jpg

duna_jens2_53468712ddf2b34e14e69d6a.jpg

duna_jens1_5346870f2a6b225fdaf54bd9.jpg


Som ni ser tar hon varje hinder på fullaste allvar :P

=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Kul o höra om er igen :)! Hade Skrivit massa mer som såklart försvann sen... Får göra det en annan gång... Bidrar iallafall med några bilder o en video :) på lördag är det vår tur att hoppa :D

http://youtu.be/lZh6mjxQ3vE





Denna bild fick mig att inse att hon har väldigt långa ben...!
 
Senast ändrad:
Din häst hoppar ju verkligen med den extra "fjädringen" i vissa språng!! HÄrligt o se :D

VI har inte hoppat än, eler iallafall int eP&J som är imorgon :).. 40+50 kjör vi igen, det är ju trots allt fortfarande miljöträning! Idag hoppade vi ett räcke på hoppbanan ca 60 i trav och galopp, hoppade superduktigt helt okomplicerat :D
 
Så var det ja, jag och dagar ;) hoppas det går bra idag då, tror jag säkert efter er lyckade uppladdning!

Mamma lyckades visst fånga oss på bild innan vi skulle åka hem också, hon har verkligen lyckats fånga Dunas bus-uppsyn.

tokarp_langfredagen_5351af752a6b228e579be1cb.jpg


=)// Pink
 
Gud vilken fin tråd! Har precis kollat igenom alla 26 sidorna och måste bara säga - vilka fina hästar ni har!

Jag har de senaste åren tappat hästintresset lite men det vaknade till liv igen när jag var i Sevilla förra året och blev helt tagen av hur fina hästarna var. Sedan dess är jag SÅ kär PRE, detta dock helt utan att ens ha suttit på en - något jag såklart vill åtgärda snarast.

Är det någon som har koll på stall man kan åka till i Spanien och få rida riktigt fina hästar för instruktör? Ett par pass/en dag eller en lektion bara? Alltså inte att vara borta en vecka men inte heller de här gräsliga turistställena med trötta stackars hästar som man får rida på stranden. Det är så svårt att hitta något bra utan kontakter och ingen jag känner har koll på detta.

Jag bor i Madrid men är beredd att åka vart som helst i Spanien egentligen, så länge det är bra kvalitet liksom.

Vore jättetacksam för tips, många i tråden verkar ha bra koll! :)
 
Pink: Ser ut om en ponny :love:
Niphredil:Förstår din kärlek till denna underbara typ av häst :love: även Lusitanos och andaluserkorsningar är så himla trevliga. Min uppfattning av de jag kommit i kontakt med är att de är väldigt känsliga individer utan att vara superstissiga, väldigt trevliga. De beror alltså väldigt mycket på den som hanterar dem. Med det inte sagt att alla är så.
Ridmässigt tycker jag de har lätt för att bära sig och är väntat inte långa och tunga att rida. Det har bekväma gångarter och ger en häftig känsla :D Hopaps du hittar ett bra ställe att få rida på! Jag vet tyvär rinte själv- men skulle också gärna vilja rida i spanien på något bra ställe!


Det gick superbra idag :D Pink det kan nog bli en hopphäst av denna med :) Vilken okomplicerad liten häst jag har! Spände till lite när vi gick in i ridhuset men då var det partymusik och bangång så med andra ord väldigt acceptabelt ;) SEn var det inte kosntigare än vanligt tyckte hon tydligen! Lugn och kändes bra på framridningen, hade egen bjudning och litet sug på hindrerna utan att dra. Ibland blev hon lite lång men det är mer en styrke och balansfråga - ridhuset är ju ändå rätt smalt att galoppera och hinderhoppa i! Vi fick till lite ofrivilliga galoppombyten när hon parerar balansen, en gång blev det två byten efter varandra :P

I andra klassen (50cm) var hon nog lite trött, och jag hjälpte henne mycket sämre att orka hålla ihop. Det blev inte lika bra. 40cm rundan är jag hur nöjd som helst med!

40 cm
50 cm
 
Niphredil:Förstår din kärlek till denna underbara typ av häst :love: även Lusitanos och andaluserkorsningar är så himla trevliga. Min uppfattning av de jag kommit i kontakt med är att de är väldigt känsliga individer utan att vara superstissiga, väldigt trevliga. De beror alltså väldigt mycket på den som hanterar dem. Med det inte sagt att alla är så.
Ridmässigt tycker jag de har lätt för att bära sig och är väntat inte långa och tunga att rida. Det har bekväma gångarter och ger en häftig känsla :D Hopaps du hittar ett bra ställe att få rida på! Jag vet tyvär rinte själv- men skulle också gärna vilja rida i spanien på något bra ställe!
Kan tänka mig att lusitanos är fina också! Funderar lite på att åka över till Portugal i sommar och rida men vi får se om vi får tid. Vore himla trevligt i alla fall :)

Jag har fått ett jättefint tips via PM så jag har slängt i väg ett mail för att kolla vad de har för upplägg samt vad det kostar (studerar för tillfället så har tyvärr inte råd med något jättedyrt, vilket är lite problematiskt med tanke på att det är dyrt på alla stall här) och jag återkommer om jag lyckas komma i väg :)
 
Niphredil: Hur är det med hästarna och spanien förresten? Märks det tydligt att det är finanskris och det med att många hästar slaktas? Lite OT men hur är det o bo där :)?

Ja återkom, jättespännande o höra :D
 
@fridaxi Alltså, jag har inte särskilt god insyn i hästeriet här tyvärr. Min ambition (naivt) när jag kom hit var att försöka hitta ett stall att hjälpa till i men det har varit så svårt utan kontakter som faktiskt rider och har koll. Så om många hästar slaktas vet jag faktiskt inte. Omkring här där jag bor, strax utanför stan, finns några stall som alla ser otroligt rackliga ut så de har jag inte ens besökt.

Men generellt ser jag inte mycket hästar, annat än polishästarna inne i stan (otroligt vackra hästar). Annat är det ju i Sevilla och Jerez, där är det hästar överallt känns det som.

I övrigt är det fint att bo här tycker jag! Har tillbringat mycket tid här tidigare men bara bott här sedan i januari men jag stortrivs och vi planerar att stanna så länge vi kan:) Min sambo är härifrån så det blev ett naturligt val för oss när Sverige inte lockade längre. Jobbsituationen är ju gräslig dock så det känns som att vi bara kan stanna så länge vi är studenter, för hur vi ska försörja oss sen är ju lite av en gåta. Tyvärr, för jag skulle mer än gärna vara här i flera år.
 
Kolla på epona equestrian center :-) Där är hög kvalité på både hästar och tränare :-)
Med krisen i spanien så har många ställen lagt ner tyvärr ! Ska se om några av mina vänner vet något annat bra ställe också ! Jag återkommer ;-)

Tesora
 
@niphredil Aha väldigt intressant att höra :) Håller tummarna för landet, hästarna och dig att det vänder snart. Kan tänka mig att det är härligt att byta ut sverige-vintrarna mot spanien med tanke på klimatet :). Annars har jag bara erfarenheter av spanien på solsemestrar.
 
Kolla på epona equestrian center :-) Där är hög kvalité på både hästar och tränare :-)
Med krisen i spanien så har många ställen lagt ner tyvärr ! Ska se om några av mina vänner vet något annat bra ställe också ! Jag återkommer ;-)

Tesora
Stort tack för tipset, ska kika på en gång! Jättesnällt av dig att höra dig för! Sambon har för övrigt sagt att han gärna delsponsrar så skulle det bli lite dyrt kan det ändå hända att jag har råd :)

@niphredil Aha väldigt intressant att höra :) Håller tummarna för landet, hästarna och dig att det vänder snart. Kan tänka mig att det är härligt att byta ut sverige-vintrarna mot spanien med tanke på klimatet :). Annars har jag bara erfarenheter av spanien på solsemestrar.
Vi tack för tumhållandet! Det är sorgligt att se hur mycket som förstörts här på grund av krisen.

Och ja, vädret är en stor anledning till att jag trivs så bra :)
 
@pink_angel Ja var så otroligt nöjd igår!

Var även otroligt nöjd idag med! vi startade en "blåbärs-WE" på hemmaplan. Det var LC teknik och dressyr! Damen ahr aldrig sett ett dressyrstaket eller domarbord (staketet dock bara en kortsida). Brydde sig inte alls och var som vanligt på banan :love:. Jättefin på framridningen där vi fick till en rund och mer samlad vänstergalopp, höger var idag lite kantig. Höger sida var överlag lite jobbigt idag och har varit några dagar (unghästar o byta sida :P), men det var ju miljöträning som hon tog utan problem ! Vi blev lite trtta mot slutet, både häst o ryttare, så där blev galopp och trav lite kantigt. Fick ihop 62% ca :)

Sen vart det teknik, Nemas problemas med att vara inne på banan, gjorde sitt bästa. Trött och orkade därför itne sätta under sig o släppa igenom speciellt högersidan, igen, men vänster fick vi några riktigt fina stunder :). många "Missar" var för att jag är för passiv ibland :P. exempelvis klockan, där jag fick kommentaren "tveksam ryggning". Hon har inga problem att rygga och klockan brukar vara en av hennes starkare - det var jag som "tvekade" eftersom jag täntke att vi ska rygga långsamt så man inte får kommentaren "kastar sig ut". Det är inte altid lätt med ens beslut på banan! Det är ryttaren som får skärpa sig ;).
Lite bilder som fotades. inte bästa ögonblicksbilderna och min sits *host*...





 
Åh vad roligt när man ser skillnaden =) Typ det bästa som finns, kanske därför jag alltid måste ha en unghäst hemma hahah. Hon har blivit jättefin din lilla tjej! Kul med WE också, finns ingenting sånt här.

-KL-
Duna och jag hoppade lite hemma igår då veckans ordinare träning blev utbytt mot kurs med jobbet. Hon kändes superfräsch så det var roligt då jag inte känt att vi har varit riktigt 100 där i hoppningen det senaste även om vi haft bra träningar och gjort en fin runda. Men nu fanns känslan där också!


=)// Pink
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp