Spanska hästar! "Del 4"

Ni har så fina hästar allihopa! :-) Jättekul att se bilder på era ögonsten! :-)

Här är två färska bilder på mina som visar vad de sysslar med idag


 
Ja, nu vet jag int eom du hann se den sista bilden? Ja man måste ha en häst av varje typ hemma ;)
Hon såg väldigt fin ut tycker jag, kommer på gränsen till nräa på hindrerna, men löser det ju fint! Bruka hon det eller ser jag tokigt på fiilmen? Annars verkar hon ha precis det suget man vill men ändå lyhörd. Men som sagt är det bara utifrån vad jag ser jag pratar om, känslan är bara ryttaren som kan! Tråkigt med träninge, eller var jobbkursen roligare ;)?

I fredags åkte vi på Fatimas släktträff på Seglignge gård, hua så roligt!! Fick träffa 6 andra syskon och Fatimas pappa. Vi pratade massor och fick rundvandring. FIck se massa fina PRE:er, och även ett föl från veckan!En riktig liten goding...

Kände mig så stolt över min höst, hon har verkligen utstrålning och fick verkligen veta att hon har riktigt fina gångarter. Vi släppte hästarna i ridhuset (inte alla på en gång), och fick då sagt att hon har riktigt bra trav och stor galopp, som hon fått av pappan :). Vet ju att hon har bra gångarter - men aldrig att de var mer än "vanligt" ändå. Känns roligt! Så det blir dressyrbanan i framtiden ;). Synd att det inte blev en video från ridhuset bara.... Men de andra tog bilder så det kommer väl upp flera med tiden!

Marianne Sundéns bilder på Fatima:




Hela gänget med halvsyskon på plats, saknades några :)





Sevillano







halvsystern som jag var påväg o provrida :)

 
Tack :) kul att hon även ser lite lyhörd ut numera och inte bara känns sådan haha.

Att hon kommer lite nära är nog snarare ett ryttarfel, haft lite problem med att hon drar iväg mot hindren och tar av lite hejvilt, alternativt dyker först och hoppar sen. Så har jobbat mycket med att få henne lugnare och vänta mer på hindret så nu blir det lite tvärtom, svårt att få saker och ting lagom haha. Fast har henne hellre i balans och lite nära än att hon är lite överallt ;)

Visste inte att Sevilliano var Fatimas pappa, kul! Han är jättefin :) Kul intiativ med släktträff också och fina bilder!
 
Aah men då är det ju snarare bra att hon kommer lite nära då hon verkligen väntar på dig o lägger in ett extra språng snarare än o hoppa av :)!
Ja, tror fatima är hans 3:e avkomma i sverige :) hon va iaf äldst påträffen ;). Visst är han läcker och håller med om att det var ett Super initiativ från Marianne! Gården va bra fin också, sov väldigt lyxigt...:)

Fatima har ca 135-140. Ena halvsystern har ca 125 ;) är då 160 i mnkh ca!
 
Buke är fantastiskt! Tack vare en fantastiskt snäll Bukefalist är jag nu ett steg närmare min dröm att få rida en fin spansk häst här i Spanien! Har kommit i kontakt med ett otroligt stuteri som erbjuder sig att ta emot mig en helg för att få träffa hästarna, se stallarna och rida ett par pass för deras tränare. Är så glad så jag kan spricka!

Förhoppningsvis kommer jag i väg redan i maj, förutsatt att min sambo har tid att köra mig. Vore otroligt roligt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Aah men då är det ju snarare bra att hon kommer lite nära då hon verkligen väntar på dig o lägger in ett extra språng snarare än o hoppa av :)!

Ja just nu är jag nöjd med att hon hoppar av där :) Hon är ju inte så storgaloppherad heller så inget större problem att få in ett extra.

-KL-
Hur höga är era spanjorer förresten nu när vi varit inne på hur långa de är?

Duna är ca 157 och drar som sagt 125-135 i täcken. Är själv 171 men tycker faktiskt att det fungerar bra :)
 
Är det någon som har koll på stall man kan åka till i Spanien och få rida riktigt fina hästar för instruktör? Ett par pass/en dag eller en lektion bara? Alltså inte att vara borta en vecka men inte heller de här gräsliga turistställena med trötta stackars hästar som man får rida på stranden. Det är så svårt att hitta något bra utan kontakter och ingen jag känner har koll på detta.

Jag bor i Madrid men är beredd att åka vart som helst i Spanien egentligen, så länge det är bra kvalitet liksom.

Vore jättetacksam för tips, många i tråden verkar ha bra koll! :)

Vill du åka till Portugal rekommenderar jag Morgado Lusitano. Hälsade på en kompis i början av månaden som inte bor långt ifrån Morgado och passade på att titta in och rida en lektion. De frågade vad jag ville träna på och kände att det vore trevligt att prova på galoppombyte som jag aldrig gjort "på riktigt" innan. Här är resultatet.

 
@Gaia Stort tack för tipset! Just nu har jag fått kontakt med ett stuteri inte långt ifrån Madrid så jag satsar på det men kanske ska jag testa lusitanos i Portugal till hösten? :)

Vad kostade det att rida en lektion där?
 
Ja just nu är jag nöjd med att hon hoppar av där :) Hon är ju inte så storgaloppherad heller så inget större problem att få in ett extra.

-KL-
Hur höga är era spanjorer förresten nu när vi varit inne på hur långa de är?

Duna är ca 157 och drar som sagt 125-135 i täcken. Är själv 171 men tycker faktiskt att det fungerar bra :)

Såg som sagt fint ut! :)

Fatima är ca 161. Min ridlärares lusitano är väl ca 158-160 och drar ca 145 i täcken!
 
@Gaia Stort tack för tipset! Just nu har jag fått kontakt med ett stuteri inte långt ifrån Madrid så jag satsar på det men kanske ska jag testa lusitanos i Portugal till hösten? :)

Vad kostade det att rida en lektion där?

Har för mig att ordinarie pris var 80 euro, men jag fick lite rabatt då min kompis jobbade där tidigare :) Kolla hemsidan, de har bl.a. ett tredagarspaket som kanske kan vara något för dig :) Googla Morgado lusitano.
 
Har för mig att ordinarie pris var 80 euro, men jag fick lite rabatt då min kompis jobbade där tidigare :) Kolla hemsidan, de har bl.a. ett tredagarspaket som kanske kan vara något för dig :) Googla Morgado lusitano.
Ska absolut kolla upp det, kanske är det aktuellt till hösten :)
 
En undring. Vad har era hästar för täckesstorlek? Min har 135.
Min har 130/135, men inget sitter bra så nu har jag specialbeställt ett från Z-täcket. Hon tar mönstret för 145-täcket och så plockar hon bort 15 cm på mitten av täcket så nu skall han få ett täcke som är lagom stort i halsen samtigt som det är rätt längd.:banana:Hon skulle spara mönstret som PRE-täcke. Äntligen någon som fattar att alla hästar inte är byggda som halvblod. Hon tog inte ens extra betalt för att komma ut och mäta honom på plats:love:.
 
Min har 130/135, men inget sitter bra så nu har jag specialbeställt ett från Z-täcket. Hon tar mönstret för 145-täcket och så plockar hon bort 15 cm på mitten av täcket så nu skall han få ett täcke som är lagom stort i halsen samtigt som det är rätt längd.:banana:Hon skulle spara mönstret som PRE-täcke. Äntligen någon som fattar att alla hästar inte är byggda som halvblod. Hon tog inte ens extra betalt för att komma ut och mäta honom på plats:love:.


z-täcket, har jag aldrig hört talas om, bra kvallité? Vilken tur att du nämnde det, ifall jag får problem med täcken i framtiden ;) Min är ju rätt smäcker så hittils har de flesta jag provat fungerat! Vilket otrolig service :D!
 
z-täcket, har jag aldrig hört talas om, bra kvallité? Vilken tur att du nämnde det, ifall jag får problem med täcken i framtiden ;) Min är ju rätt smäcker så hittils har de flesta jag provat fungerat! Vilket otrolig service :D!
Mitt äldsta är 6 år gammalt och ser ut som nytt. Stallägaren har täcken som är över tjugo år gamla och de ser använda ut men inte slitna. Och täckena är inte ens speciellt dyra. Varenda ridskola häromkring använder schabraken till lektionshästarna för det är så bra kvalitet på dem.
 
Mitt äldsta är 6 år gammalt och ser ut som nytt. Stallägaren har täcken som är över tjugo år gamla och de ser använda ut men inte slitna. Och täckena är inte ens speciellt dyra. Varenda ridskola häromkring använder schabraken till lektionshästarna för det är så bra kvalitet på dem.
:O! Jädrans det var bra betyg på dem :D hittade tild eras hemsidan... schabraken såg ut att ha en bra yta! hatar schabrak som blir noppriga osv...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp