Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jo men precis, är det den hoppglada är det garanterat min häst ;)
Fick hoppa en liten bana med några språng på 110-115 förra träningen så det kanske inte är så farligt trots allt.

Det senaste har vi ägnat oss åt lite annat i form av ridskola och en makeover på Dunas frisyr :)

(Matringal på eftersom jag ville att sambon skulle ta tag i något annat än tygeln om han kände sig osäker)

20130930_140930_640x480_524ad04eddf2b3176d7f0fcc.jpg

2013-09-30_142345_524a3b7cddf2b334b1635ebc.jpg

2013-10-02_172848_524d345cddf2b3601e2a8aef.jpg


=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Då går det nog bra at komma upp i klasserna så småningom lite smått :)! Är inte så ofta man "ser" P.r.e som hoppar över meterbanor så det tycker jag är jätteroligt! SOmsagt håller jag tummarna att det visar sig att min pålla är lite hopphäst i sig :D. Hon "taxerar" bra den gången vi har hoppar, går bra över bommar och balopperade runda språng över en bom häromdan. Så hittils är det lovande! Ska löshoppa henen första gången i slutet av månaden, därefter börjar vi hoppträna smått.

Vad duktig lärare duna verkar vara :)

Hade en superfin pålla idag, slappande av så bra nu 3:e gången vi red i ridhuset, tog ett lätt och jämt stöd i bettet (provade rakt bett med fasta ringar så det inte rör sig så mycket i munnen) och hon rundade sig i sidan duktig med, lyssnade fint. Åh vad stolt man blir! Samt att hon inte brydde sig om alla andra hästar var i andra änden av ridhuset (som är långt...!) elelr om de galopperade runtom henne. Samtidigt är hon ingen häst som tjurar när de kommer nära heller, utan trivs då med. Känns superbra att kunna ha med henne på ridlektionerna, så hon kan få lite stöd av ridskolehästarna som kan sitt "jobb" :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Helt GALET SÖT ;)

Kul att det går framåt för er och att hon är lugn i ridhuset.

Vi har varit på äventyr igen, P&J 90 + 1m. Lite missar från min sida även om jag kan tycka att vi inte riktigt hade marginalerna på vår sida i sista rivningen :P Men får väl ta på mig det.

90 rundan var felfri på något magiskt vänster för red inte alls bra och alla linjer blev bara fel men jag har en snäll tävlingskompis.

Här är film på 1m rundan:
http://youtu.be/67nwYoRe3yk

Nästa helg kör vi ännu en P&J sen står KM 1a advent som årets sista påhitt.

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hade skrivit ett bra lång svar men vart det försvann vet jag inte...

Ialalfall! Det är bara att känpa på o försöka undvika missarna sen :D. Roligt ned KM också! Vi hade KM i dressyr i söndags och där blev det en 2a plac för Dponny med en lånad ridskoleponny jag tävlat under året :). Sen är det hoppning åå samma ponny om 4 veckor!r

Sen har fatima löshoppats första gången i sitt liv nu! Kanske kan bli en liten hopphäst av henne ändå. Urgullig då ho. Försökte gå efter mig första gångerna när jag släppte henne och gck under avspärrningen, sen när hon inte kunde det vände hon sig förvirrat om! Sen förstod hon vad det hela gick ut på tror jag, tog egen fart när man släppt henne och hoppade något hinder på 50-60cm tror jag iallafall. Ska absolut göras om! :D kan försöka ladda upp video sen :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vad har DUna för föräldrar förresten? Är hon född is verige eller importerad? :)


Här är videor från i tisdags på WE-banan :)
Sidförande över bom! De sista två klippen var egetnlgien först, och vi skulle bara träna mellan bommarna som det komemr var apå LC-banan. Men sen hamnade ena bakbenet av en slump bakom och sen klarade vi med bommen mellan benen med... ! Jag "skyller" på att hon aldrig lärt sig att bommar ska hoppas över än :D
http://www.youtube.com/watch?v=yDtlGn_SVy0

Lite Galopp också. Kan nämna att det kändes som det gick väldigt snabbt och såg okontrollerat ut... Jag börjar kanske få ålderstnojja? Får iallafall inte hamna i den spiralen där man bromsar hästen för man upplever det snabbt :s.
http://www.youtube.com/watch?v=yQSQg6MLhGs
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hej igen :) är lite dålig på att följa upp tråden här...

Hon är född i Spanien 2003 e.Tortolillo III u. Airosa XLVI ue. Limosnero. Sen kom hon till Sverige 2006 tillsammans med Dama de Agulles och Diva de Agulles, tror Dama har varit med lite i tråden längre bak? Jag köpte henne i Sverige och provred då även Iraphels Girasol.

Vad duktiga ni är, vad är det egentligen som ingår i WE? Kan inte du förklara lite, det hade varit roligt :)

Även idag har vi varit iväg på en klubbhoppning hos min blivande hemmaklubb. I 90cm gjorde jag precis som jag skulle och lärde mig av förra helgens misstag så det blev en fin runda som kan ses här... http://youtu.be/TM-NZPl63mA

I 1m gick det jättebra fram till 5an sen kände jag att hon låg på väl bra och fick inte ihop henne på linjen vilket slutade i en ganska läskig situation där hon hoppade rakt genom 7an samtidigt som jag trodde hon skulle stanna. Men som den snälla häst hon är fortsatte hon bara som ingenting hänt och hoppade jättefint på 8an och blev överöst av beröm, så himla duktig hon var!

=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

det är lugnt! Vrkar bara vara vi som är aktiva just nu ... :)

WE ingår det 2 moment. Dels är det dressyrprogram som ska ridas, och WE har egna dressyrprogram med lite "konstigare" vägaroch inte lika självklara ordningsföljder som vnaliga dressyrprogram där travdelen ofta är relativt lika i båda varven. Sen är det en teknikdel, där man ska rida en bana med olika "stationer". Teknikdelen bedöms enligt protokoll där man ska rida bra vägar, utföra alla hinder korrekt, och hästen ska gå i bra balans och eftergift osv. Lite som dressyrbedömning fast hinder. Sen iallafall i de högre klassena om jag har uppfattat det rätt, så ingår även ett speeded där man rider ungefär samma bana som på teknikdelen, men det enda som räknas är tid. Man får tidstillägg för felridning - om man rivit ett hinder eller inte utfört det korrekt.
Här är en video från alla delar från när min ridlärare var med i WE Riks i början på september!
Dressyren är först, sen 13:40 är teknikdelen, och 22:55 är speeden :)
http://www.youtube.com/watch?v=TM-NZPl63mA&feature=youtu.be

Hon red MSV klass, så i de lägre klasserna är det klar förenklat och mer valfrihet på gångarten...

Vad rolgit att 90 kändes bra iallafall och att du lärde dig av sist :D Duna ser så himla speedad ut när hon hoppar, verklgien föyger över hidnrerna och sladdar lite i hörnen ;) Men hon ser ju ut att ha stenkoll på ben o hinder!
Och dedär hoppen där man tror hästen stannar men hoppar ändå brukar kunna bli lite otäckt, eller tvärtom är inte heller så vackert. :P
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åh en jobbig sak... Jobbade imorse i stallet. Har sett aatt Fatima har haft tendense till att väva förut, ex när vi fyttade första dagen, och även har jag fått höra det av en annan uppstallare att hon verkat väldigt stressad någon eftermiddag.

Men idag på morgonen så nickade hon med huvudet upp och ner konstant från att hon ätit upp tills vi släppte ut henne... var riktigt jobbigt att se, för jag kunde inte plocka ut henne så fort jag såg det iom att vi var på gång att släppa ut alla lektionshästar (går fritt från stall till hagen i korridoren som vi spänner upp). Sen när jag frågade en av ordinarie stallpersonal om hon gjort så förut sa de att hon brukar så så, alternativt väva, på morgonen även innan "utsläppet" börjat (vilket är vnaligare att hästar blir lite stressade vid) ... Även att hon sett henne på eftermiddag någon gång. Känns verkligen jobbigt och oroande. Dels att de inte sagt något vilket jag tycker att de hade kunnat gjort.. Men också att hon faktiskt är stressad och vill ju verkligen inte att stressymptomerna/olaterna ska bli en vana. Hon är ju inte van att stå uppstallad och jus tnu har hon heller ingen hagkompis eller superbra hage, vilket jag hoppas löser sig snart. Men man känenr sig ändå som en hemsk människa som gör att hon behöver må dåligt istället för att gå i sin gamla lösdrift med sin familj :(...
Däremot har hon kissfläckar i ansiktet/mage nu på sistone vilket måste betyda att hon ligger ner o sover ibland i boxen? Så helt otrygg lär hon inte vara, utan mer bara understimulerad... Ush vill göra allt för att hon inte ska behöva bli stressad men vet inte vad för saker jag kan komma på? Lite mer morgonmat, försöka få byta hage så hon kan släppas ihop med en annan häst? Hon har halm i boxen så har alltid något att tugga på.. Kände bara för o skriva av min oro lite...

(dessutom had ehon gjort illa mulen på någonting i boxen när hon nickade med huvudet sådär.. :( Antagligen kommit åt en skruv som stack fram på boxväggen som de "lagat" eller någon trästicka osv.. Någon häst innan har demolerat väggen lite...)
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Kul! Verkar vara en spännande sport och det var roligt att få lite mer insyn i den. Lite som western korsat med dressyr typ ;)

Hahah ja hon är PÅ och väldigt glad i hinder men vill också ta sig över. I vardagligt tal kallas hon för Vilddjuret och det stämmer väl in ganska bra. Men det var roligt med en trevlig 90 runda och 1m var väl egentligen också bra förutom slutet. Här är några glimtar från 1m...

ubrk_4_527670059606ee6788440eed.png

ubrk_2_1m_52767001e087c334fb59ccc9.png

ubrk_3_1m_52767003ddf2b3301b5176b0.png


=) / Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Usch vad jobbigt för er! Hoppas hon lugnar ner sig snart och blir mer tillfreds med det hela. Är det mycket fart och fläkt där hon står?

Har under åren haft liknande problem med Duna och från en del stall där jag stått har vi helt enkelt fått flytta henne. Men det har också hjälpt med boxleksaker när hon stod i ett stort tävlingsstall en period. Köpte då små båtfendrar avsedda som hundleksaker som hon roade sig med och fortfarande har kvar i den box hon har nu. Idag står hon i ett litet stall med 6 hästar och har inte längre några stress problem, hon och vår maskotponny går dessutom ute längre ände övriga hästarna.

Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja det är verkligen en rolig gren! Kanske något i testa ^^?

på bilderna såg ju 1m inte dåligt ut iallafall, fick du stoppet på film med? Har en avföygning på film från en tävling, drt bästa är ljudet från alla som drar andan :D hamnade på fötterna då så det va ingen fara.

Det är ju en ridskola så visst händer det mycket. Men årivatdelen är avskilld från ridskoledelen så det rör sig inte mer än i princip uppstallare där när de står inne. Anledningen är väl att hon inte är van med box så får ge henne lite tid o se. Det med leksak ska jag prova! Däremot tror jag att just huvudnickningarna o vävning bara hjälper om hon får komma ut då, men vi får se. Igår när jag var i stallet var hon väldigt lugn iallafall, stod och gosase länge o hon blev kliad så jag fick armträning :) det gillade hon iallafall!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag har det på film, eller var ju inget stopp men genombrakning :P visste bara inte om jag vågade visa det hahah är så sjukt irriterad på mig själv att jag bara inte kunde behålla samma ridning som i 90.

Men men HÄR ÄR FILMEN med den nakna sanningen om pilotens horribla bedömning. Lite korsgalopp och grejer med men men vi var faktiskt där för att träna och blir fler tillfällen att träna på detta.

Det var ju bra, då vänjer hon sig nog. Tänkte om hon stog mitt i ridskolestallet.

En lite rolig grej idag förresten, åkte till veterinärstationen och vaccinerade Duna idag. När jag gjorde iordningen henne och satte på skydden och transporttäcket och allt sånt lyste hela hon upp och dansade hela vägen in i transporten. Jippie! Tävling tänkte hon väl hahah. Synd för henne att det bara var vaccinering.

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Snacka om att riva hindret :D! Men det såg inte så farligt ut... Verkade ltie oturligt att Duna trampade om och du (kanske? dålig kvalite.. ser inte ås bra) hopapde av henne liite före så balansen rubbades och hon snubblade lite igenom hindret... Småå marginaler som gör skillnad! Äsch som sagt träning, nästa gång blire nog inge hinderkrasch ;)

Nej som tur är gör hon inte det! Däremot står hon mitt i stallgången så hon ser ner genom hela stallgången och hela stallet. Men det verka rinte vara något problem för henne. Pratade med en anna uppstallare som är min ridläare också (har förövrigt den läckra lusitanon på filmen om WE jag länkade !) och hon brukar rid apå morgonen och sa att det inte var så okontrollerat och extremt som de kanske fått det o låta.. Då kunde man nadas ut lite! Hon sa också att hon brukar vara lugn vid kvällsfodringarna också vilket kändes skönt. Så hon får en chans att komma in i rutinerna, och ökar morgonhöt så hon inte blir klar o ätaa för tidigt utan hellre lämnar lite mat.
Ska även få testa en jollyboll om de tär av intresse för damen! Annars är hon väl kanske lite stressad när hon vill ut mera.. Tror dock hagkompis om jag lyckas lösa det, motionering och mer hö på morgonen kanske löser problemet ltie..

Däremot kändes de tlagom roligt när ja gkom ut 7 idag i stallet och får reda på att de gick in vid lunch...:banghead::banghead::banghead: Precis det hon behlver... Hade tydligen regnat mycket och/eller att den som egentligen hade intaget idag var sjuk. Varför finns det ultimata stallet inte i närheten?? Lösdrift saktig hage men box på natten? värme, toallett, ridbana (ridhus) och bra förvaring? Skulle dock ändå kostat skjortan i uppsala:meh:



Förresten, vart är alla andra i tråden? Brukar de vara så dött? :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Kl

Har i helgen ridit PRE för första gången så tänkte hoppa in i tråden å visa lite bilder:)
Jag var i Vänersborg och red en privatlektion på ett ställe där dom nästan enbart har PRE:er i verksamheten. Första gången jag red sen i januari, och vad jag har saknat det! Lektionen handlade enbart om mig och mina olater, speciellt min vänsterhand som har ett eget liv och vill ligga ner hela tiden:rage:
Jobade även med min vänster fot som jag trycker ner mer än höger. Känns väldigt konstigt när man ändrar saker som är invant men vilken skillnad det blev när jag gjorde rätt:D
Ska åka tillbaka och rida mer lektioner. Även min kompis som var med blev sugen så nästa gång ska vi rida båda två:)

Här kommer lite bilder. Inga kommentarer om hur hästen går i form eller inte då det som sagt inte var fokus på hästen.

Vi jobbade i skritt med halter, volter och ryggningar sen samma i trav och sist några skänkelvikningar. Väldigt nöjd med passet och jag förstår nu varför hästen jag red senast inte gjorde som jag ville;)

IMG_3200_zps9d5793ee.jpg

Halt

IMG_3227_zps8100ab57.jpg

Skrit

IMG_3260_zps46b98cb6.jpg


IMG_3295_zps28439420.jpg

Trav på volt
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

sååå söt! Härligt med alla framsteg och allt "lära känna varandra" :). ska bli kul att följa er.

pink_ såg filmerna. duktiga du är!! trots rivningen så strongt av båda att bara fortsätta.

(vet hur Girasol var/är... värst var det i början o första åren sen blev han trygg o säker, men nu när vi hoppar så sällan tendenserar han att bli osäker igen i hoppningen så nu blir det ju bara småskutt, men han kunde hoppa en 1mbana tryggt o självsäkert, glatt med spetsade öron, sen om man råkade göra något fel så han rev så försvann allt!! självförtroende och hoppvilja och han vågade knappt gå över en bom på marken.. så då fick man börja om.. igen och igen.. men somsagt blev bättre sen :) )

ullisdenballe: härligt med ridlektion på fin häst :).


Kan ju lägga upp lite bilder på min grå, även om vi inte gör så mycket så håller vi igång o lallar runt litegrann iaf.
I3447768W337H507V20131111T214012Z.jpeg

I3447761W366H507V20131110T204023Z.jpeg

I3447757W676H455V20131110T204023Z.jpeg

I3446194W676H449V20131110T204023Z.jpeg

I3444890W676H471V20131111T214840Z.jpeg

I3440741W676H449V20131111T215441Z.jpeg

I3442448W337H507V20131111T215315Z.jpeg

I3443489W676H474V20131111T215236Z.jpeg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Det där var ju en snygg pålle!! :love: kan man få en liten presentation :)??

Ullisdenballe: vad roligt att u fick en sån lektion där man sket i formen o faktiskt satte folus på ridningen!! Sånt ger jättemycket! :) väldigt trevluga bilder tycker jag, sitsen ser trevlig ut! Jag själv skulle behöva en nypa av den...


Igår var vi på lektion och hoppade för första gången :D!!! Har en spn duktig häst.. Nyklippt och vilad så visste inte hur pigg hon skulle vara. Alldelles lagom visade det sig! Hoppade dumtig, gjorde ingne grej av det. Bara matte som ska lära sig att inte bli passiv i ridningen tan vara tyslig o bestämd med väg och tempo så blr hon mycket stabilare och fin :). Kom jättetokgit på ett hinder där ja hoppade snett o före henne.... Tur att hon inte gjorde någon grej av det - försökte bara få tillbaka sin balans sen fortsatte hon! Vi fick till någon runda som kändes riktigt bra! Hoppade säkert 50 iaf. Det vr två hinder på varsin långsida med hjälpbommar före och efter, passade jättebra. Travhoppning mot första, galopp mot andra var övningen för de andra, men vi fick välja ;). Sen var det fokus på jämnt flyt hela varvet! Slänger upp video från framridning sen, dock väldigt korta..!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp