Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

haha nej anmäld för djurpågeri bör du inte bli iallafall ;) Funderar på att göra någonting liknande själv med pållan!

ska försöka skriva här lite då och då :) Känns så roligt nu :D Var hos henne 2 gånger idag, och flera timmar varje dag sen hon kommit... Det är otroligt vad man kan hitta på saker att göra under dessa timmar, för man har aldrig tråkigt :). Köpte en massage"borste" idag då mina fingrar inte orkar, hon tyckte om det mycket! Ännu fler som sett henne för första gången idag (står på min ridskola, men i privatdelen) och alla tycker hon är så söt så! de andra privatisarna och min tränare berömmer henne för att ta allt med sån ro och att hon är så otroligt snäll, med tanke på den otroliga omställningen.


Angående WE SM som var i helgen så var jag där! Följde med som hästskötare åt min tränare som hade sin lusitano med. Det var väldigt häftigt att se hästarna och anläggningen! Däremot var det lite tråkigt iom domarna och det lilal krånglet som blev... men man får hoppas att nästa år flyter på bra :)!
Har för övrigt tänkt att börja med WE med Fatima. Har redan varit nere på vår WE bana och gått med henne bland alla hinder. Hon var till och med och bet lite på tjuren idag (andra gången), så det verkar lovande! ;)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

åhh hade också velat se det! jasså var det krångel?? synd.. men behövs ju mer "erfarenheter och rutin för alla" även arrangörer och så. suck minns själv vårat debut i LA där vi gick båda rundorna över 60% och hade vunnit speeden om vi inte fått 30 extra straffsekunder för att lansen studsade ur tunnan... då var det tydligen tillfällig regel att det blev så, det händer ju nästan alla tävlingar och aldrig annars har dte gett 30 straffsekunder. det kostade oss en 2aplats.. menmen sånt är livet.

Idag var det iaf dagen jag trodde skulle bli vår sista.. nejdå skämt o sido, men vår tillfälliga come back på hoppbanan.
Älskade pollen som för 2månader sen knappt hoppat på flera år, men tyckte dte var superkul. sålänge hindrena var låga. för 1mån hade vi bakslag (paddocken var iof en sjö) o han vågade knappt hoppa ett hinder på 60... men senaste gångernas träning har gått finfint!
gick in på en clear round på 70- och gick felfritt!!!
sen in i cupklassen på 80 med grundomgång och omhoppning. vi gick felfritt i grunden. före oss hade bland annat två speed-ponnyer (bland annat min egna turboponny med sin ryttare) varit inne (samma tävling men de hoppade lägre höjder) och hoppat felfritt och så snabbt det gick i den paddocken (ganska "tung"). så hade bestämt innan att om vi gick felfritt så skulle vi bara satsa på en dubbelnolla (som skulle ge placering, flera andra utgått,vägrat ut sig eller åkt av)
och felfri var han i både grund och omhoppning :).

ursäkta mina bildbomber
I3439612W676H449V20130915T140633Z.jpeg

I3439613W676H449V20130915T141158Z.jpeg

I3439615W676H449V20130915T141253Z.jpeg

I3439616W676H449V20130915T141507Z.jpeg

så en felfri clear round och 3a i cuphoppningen. (ligger 2a totalt efter WEn (som vi vann) o hoppningen, dressyr kvar om 3veckor, men klagar inte då den som nu petade ner oss från ledningen är My på min ponny.)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hade också problem med att hitta ett bra foder till Duna, men de senaste åren har hon fått ett bra grovfoder som en stabil bas och fibergi. Vilket har fungerat bra för just henne men kan bara svara för oss såklart.

Välkommen hit förresten!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Grattis vad duktiga ni är :D Ponnyn med!

-KL-

Vi har uppgraderat oss lite sen förra helgen och tagit oss runt 1m med 4 fel istället för uteslutning ;) Vissa hinder var lite läskiga och ibland kom vi lite nära men kom undan med en rivning och är utifrån formen efter sommaren väldigt nöjd med dagen.

HÄR ÄR FILM: http://youtu.be/8hzRApBZJsM

I 90 cm hade vi en utbrytning då hon blev rädd för något på läktaren men det var ingen stor grej och annars hade vi inga problem med den rundan förutom att hon var lite spänd då vi inte tävlat i ett så stort och ljust ridhus innan.

=) //Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja, man kommer nog ta lärdom av tidigare år den första tiden! Jag hoppas på att kunna delta om några år :D
Vad fint din hoppar! Speciellt på den sista bilden :). Hålelr tummarna för att Fatima har lite fin spänst att ta sig över hinder med i framtiden... :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack då mycket! Har bestämt mig för att sopa betforen och säljer den till annan i stallet. Har även kommit fram till att müsli och pelleterat äter hon så det är nog det blöta och konsistensen hon inte gillade... :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Haha jag hade väl hoppats innerst inne att det var en renlig dam som man skaffat sig men icke :meh: funderar på hur jag på bästa sätt ska rädda man och pannlugg ... Hon är fortfarande lite skeptiskt till dusch och ännu mer till svamp :D
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

rusa i väg och införskaffa Cowboy Magic !! Finns inget bättre ! Du behöver bara några droppar och gnida in så är dte bara att reda ut med fingrarna sen :-)
Hon är väldigt fin fasty hon har stökigt hår ;)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Då blir det verkligen nästa köp...! Hur skyddar ni eran man mot all lera?? Ska köpa halsregntäcke imorgon och har flätat manen. Vet inte vad som sliter
Mest egentligen, lerklumpar som man sen behöver reda ut eller fläta som de rullar med...

Efter 1h manutredning... :p
16jh6ki.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

jätte fin fläta ! Men ha inte flätan över natten !! Finns hästar som har fått förlamad mankam av detta ! Om du vill spara man eller skydda den så gör vanliga långflätor bara ;)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Om jag vore du skulle jag bara göra helt normala flätor, ganska små och inte dra åt speciellt hårt närmast mankammen där taglet annars lossnar. När man flätar treanglar osv så finns det alltid risk att hästen kliar sig med bakhoven och fastnar och sedan sliter av sig all man! :eek:

Och halstäcken är bra som skydd, men tänk på att även dessa sliter något kopiöst på manen! Mitt halvblod har alltid halstäcke och han har nästan ingen man kvar från ung. halva halsen och ner till manken. Men som tur är så försöker jag i alla fall inte spara ut någon längre man på honom så där gör det inte så mycket. ;)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Det är såna här flätor jag menade med "mer som trianglar", men var otydlig och menade endast trianglar längst uppe på flätan :).

Blev även vanligt regntäcke från hööks, termo master utan hals, som också satt bra på henne! Tycker inte det var trångt i bogen alls och var lagom längd och sen är vinrött inte en dålig färg inte :)

Idag fick hon vila från ridning och fick en promenad i ridhuset istället, just för att vänja henne med det. Insåg att det måste vara 2:a gången i hela sitt liv hon var i ridhuset, första var igår. Båda gångerna har hon skött sig så bra så, kolalt lite, varit lit epå spänd i början/om någonting hände men annars gick hon mest i friskt tempo! Fick även kolla in spegelväggen och det tyckte hon var intressant. RIdhuset är stort med läktare på två sidor och folk som kan höras från delarna runtom så vissa hästar an tycka det är lite spännande första gången. DEssutom hänger ett stort skynke i mitten som delar av ridhuset vid lektioner, men det var inge problem :D!

x5qdr7.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Precis så ska dom se ut ;) Inge fara att dom fastnar i dom heller !
Hon är mycket fin din tjej !! Du skulle se till att få henne inskriven i spanska PRHá stamboken tycker jag ;)

Tesora
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Tjockistråden 4
  • Knyppling

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp