Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Haha jaa, det är svårt att få ner i skrift det man menar ibland ;) visst är hon! Ska nog få henne inskriven som du säger. Påverkar det att hon har pass i arabiska registratet (elle vad det nu heter)? Hon har fått mycket massa i kroppen från pappa! Får försöka fixa ridbilder senare med :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Min luso-arab registrerad med pass i arabföreningen hade inga problem att delta på Lusitanoutställningen iaf. Borde vara samma för dig i ditt förbund, så länge det går att spåra att hästen är halvspanjor med stamtavla? Prata med Sevillanos ägare, hon kanske råkar ha dokumentation kvar, finns norr om Stockholm om du googlar.

De dömer främst utifrån just hur det rastypiskt "spanska" nedärvt sig i din korsning, samt hur harmonisk hästen är i övrigt.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag har fått en relativt fullständig stamtavla av tidigare ägare vilket är superkul! Både på mammas och pappas sida :) Är väldigt ny i d hen här "delen" av häst. Tidigare har det varit ridskola, och foderponnyn var en korsning av diverse raser så det var inte mycket sånt heller. Jag får ta och lära mig nu! :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

ne nej nej ! ANCCE som är våran modersföreningen i spanien handhar enbart P.R,E hästar ;) P.R.E/arab är en stamboksförd ras i spanien och har egna utställningar avelsvärderingar m,m

lusse/arab är en korsning , Fridaxi Kontakta föreningen FSHS så hjälper dom dig att flytta över henne i den spanska PRHá stamboken :)

psst ! Hennes pappa har stått i mitt stall en gång;)


Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja, jag får ta och göra det! :)
Gud vad många som har olika kopplingar till fatimas pappa! Är jätteroligt att jag redan fått reda på så mycket från båda sidorna av henne :). Hon stod ju i lösdrigt med sin mamma och mormor samt halvsyskon, så de har jag fått träffat ivlket känns superkul!

Gjorde en rodeo och flög av idag... Red i ridhuset första gången och var med på en mindre lekiton. Ridskolehästarna har en lugn vecka så det passade bra att göra premiärritten i ridhuset idag, samt att de är så lugna och brukar kunna ge en lugnande trygghet om någon häst tycker något är spännande. Hon var lite alert och så i början, men var ändå lugn. Sen tror jag att det var något ljud som skrämde henne (plus lite överskottsenergi kanske?) så blev det lite bockningar... De andra hästarna kollade väl lite på henne och undrade vad hon gjorde, men när jag ploppat av så stannade hon och kollade konstigt på mig. Antagligen slog flyktinstinkterna in lite när hon blev skrämd och därav bockningarna. Sen gick vi runt lite innan vi satt upp igen. EFter det var det inge problem alls och hon var lugn och var väldigt fin! Så alltsomallt är jag ändå väldigt nöjd med henne :P. Sånt hör väl till unghästar ibland, och jag får bjuda på tårta.
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

WE-premiär idag :)
eller ja, red runt hindrerna och som står uppställda alltid och så fick hon kolla på sakerna, red vägarna och runt i fållan och även över bron med draghjälp! gick jättebra, så det blir nog en fin we häst med tiden :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

då ser vår framtid ljus ut där alltså ;)

dag var pållan superduktig! Hade stalltjänst hela dagen, från halv 7 och då var det skötseln av hela ridskolan. Alltså 40 ridksolehästar att fodra alla mål och mocka, halma, osv. samt fodra och ta ut 12 privathästar med. sam tlite städ av anläggning. behöver jag säga att dagen blev lång? Fick iallafall tid att både mocka hagen och rida Fatima! Hon har haft så mycket energi senaste dagarna som bara kommer fram vid ridning ;). red en sväng i skogen och sen på stora hoppbanan där hon fick chans att faktiskt sträcka ut sig lite, där jag inte heller hade massa andra hästar att se upp för:o De första passen körde jag på så med, det fungerar bättre för henne just nu får då blir hon mycket lugnare och koncentrerad efter och slappnar därför av mer så man sen kan jobba under bättre förutsättningar om man säger så :p

kan fortfarande inte förstå att jag har en sån vacker häst med en sån otrolig känsla att sitta på . Så maffig men ändå så liksom "lätt" i kroppen! Hon är/blir nog dock lite större än vad jag hade tänkt att jag skulle ha:p
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vad roligt att du hittat en såpass fin häst som du trivs med! :D

-KL-

Här har någon varit lite trött efter allt intensivt tränande och tävlande, så vi har tagit ledigt några dagar :)

20130920_144245_523c9195ddf2b33f36efc558.jpg

20130920_144640_523c91b1ddf2b37489b3e748.jpg


Sen har jag passat på att rycka hennes man också, inte kort men lite lagom för våra äventyr på hoppbanorna...
2013-09-19_165112_523b583d9606ee718a5610e0.jpg


=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja hon är också så snäll och kontaktsökande dam :D min hästrädda mamma tig ut henne igår, hon är hittills alltid så lugn att leda till hagen och den hanteringen!

Vad söt din ser ut lite lagom trött på alla bilder :). Visst är det hoppning ni tävlar?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Yesbox! Det är hoppning vi tävlar :) var lite en slump att det blev en PRE men jag ville ha en häst som var rolig att rida och hålla på med varje dag och som jag kunde tävla hoppning på lagom nivå med. Då är en PRE egentligen ganska perfrekt såhär i efterhand ;)

Ja visst är hon! Vi brukar säga att hon är i energisparläge haha, världens lugnaste och snällaste att hantera men när hon kommer in på banan är det rock n roll som gäller.

=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åh vad kul! jag hoppas på att kunna hopptävla min med lite i framtiden :) Hittils har vi hoppat på ett pyttekryss innan vi köpte henne, samt att hon som red in henne har hoppat något kryss och någon stock i skogen. Hon bjöd duktig och hoppade duktigt, men hon är inte mer hoppvan än så :P Har inte löshoppats heller, men det ska vi försöka delta i om några veckor :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åh vad roligt! Tycker faktiskt att de flesta jag kommit i kontakt med är ganska välhoppande. Tävlar idag 1m med min men känns inte som att taket är nått så att säga, ska mest komma över den där barriären att en del hinder kan se lite läskiga ut. Enligt min tränare ska vi visst våga oss på en 1.10 CR i nov/dec.

=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Nu fungerar det :)
Pink angel: oj 110 är bra högt xd trir det är dina videor som jag kikat på förut! Är väl mestdu som hopptävlar här i tråden? Hoppar bra din pålle isf :)!
men det handlar också om vanan att se höga hinder.. Hoppade 1m med min cponny förut men nu ser det så sjukt högt ut! :)
44FB810D-590A-4C21-8030-BAD890982644-30601-000004316D78C802_zps26127b82.jpg

075A4EFE-627E-4F72-A04C-036269F9FE7A-30601-0000043178BA6082_zpsecc80edc.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Haha ja tanken är lite skrämmande men tror mest det handlar om att jag ska våga lita på att vi kan. Sen vänjer man väl sig, tyckte 1m var hur högt som helst för bara ett tag sen, nu känns det som att det är den nivån vi ska hålla oss på. Hoppas att det blir likadant med nästa höjd sen, hade varit väldigt roligt att rida Sveland cup till våren vilken går i 110.

Jo det är nog mina filmer du har sett är som sagt mest jag som tävlar hoppning nu för tiden här i tråden. Tack så mycket :)

Vad fina ni är, ser härligt, fartfyllt och harmoniskt ut!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja alltså det blir ju så, vanesak så när du tränat lite mer på nästa höjd kommer det nog kännas lika normalt som 1m känns nu :)! Vart går sveland cup någonstans? :)
har ju kikat in i tråden lite då och då under en tid då jag haft liten förälskelse för iberiska hästar... :love: Är det dina filmer så har du vekrligen en hoppglad häst :D

Tack! Fartfyllt är det vekrligen, flickan har hur mycket energi som helst känsn det som, utan att vara okontrollerbar. Igår var hon fantastiskt duktig! Red en sväng ute sen på hoppbanan igen, när vi kom in ville hon galoppera på en gång tyckte hon! Det fick hon göra och kan då bara stå upp i stigbyglarna och låta henne rulla. Så skönt att ha en sån häst med energi men ändå utan tendens att faktiskt sticka iväg och med så god egenbalans. Efter det kan hon vara mer avslappnad och koncentrerad. Jag tänkte ordentligt på min egen sits och vad jag gjorde idag. Inte bli dominant i handen utan snarare en knapp kontakt och sen hela tiden tänka framåt. Ibland har hon bitit ifårn när jag exempelvis försökt sakta av eller göra halt och då taigt upp huvudet lite. Kortade också lädrerna lite så jag fick lättare att räta upp mig och få en bättre sits, långa läder och hoppsadel är inte alltid så bra...
Bet inte emot alls och slappnade av riktigt fint! Gjorde mycket övergångar och använder samtidigt rösten. Blev igår väldigt bra då hon lyssnade på det och på så vis var förberedd för va djag härnäst gjorde med övriga hjälper, vilket gav en "mjukare" känsla i ridningen tycker jag. Skitbra att ha till longering och tömkörning sen, iom att hon knappt gjort det alls än.. :P
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp