Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja visst är det så, faktiskt mer nöjd nu än med vår senaste start då vi var placerade. Känns liksom som att vi är påväg till en ny nivå och har ändrat på rätt mycket både med bett och min ridning som känns som att det på sikt kommer göra allt mycket bättre även om vi inte är där just nu :) .

Ja kombination är knepigt, ska beklaga mig lite för min tränare så att vi kanske kan få öva lite extra på det där krångliga och jag inte blir så nervös för det.

Vad duktiga ni är! Stort Grattis, ser jättekul ut :)

=)// Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Grattis till vinsten! Hoppas att det kommer lite WE-tävlingar åt mitt håll också.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Nu står min fina halvspanjor i sin box! hoppas allt går bra nu
1239595_10202018686408289_1032276239_n.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

hon är 50% arab :). Pappan är Sevillano XLIX. Skulle vara ca 157 när hon som ridit in henne mätte nu för någon månad sen men tyckte hon såg så fasligt stor ut igår i transporten samt i boxen när jag jämförde hur "hög" hon än jämfört med boxväggen, och jämfört med de andra storhästarna i stallet :P
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

aha vad kul :) Då är hon en PRHá ju , Är hon inskriven i PRHá stamboken i spanien ?
Du måste ta massa bilder och lägga ut ju ;)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

uhm... Nää det tror jag inte :) vet inte riktigt hur det där fungerar... :o vad finns det för fördelar att ha hästen stambokförd? Hon är med i arabiska partbreedföreningen vad jag vet iallafall!

Spenderade massa timmar i stallet idag! Sötan förstod inte detdär med betfor :p har inte ätit krafft innan men vill få i henne foderjäst då det är så stor omställning från tidigare. Fick mosa i lite äpple och mata från handen i hagen så förstod hon nästan, sen när hon togs in hade hon iallafall ätit upp det som var kvar i krubban :) sen fick hon se anläggningen lite, tog en promenad. Introducerade lite WE hinder - gäller o börja tidigt ;). Ficl kolla lite på tjuren på håll, det var väl det enda konstiga tyclte hon!

Är så glad över flickan min, llite spänd och har myclet att kolla på. Flugspray är ingen höjdare heller, men hon gör inge mer än flyttar på sig. Alla andra som såg enne idag tyckte on var såååå söt :D
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

jag kan ju bara svara för mig själv ;) Dom är ju en egen ras i spanien och har egen stambok man får ställa ut och avelsgodkänna dom så man får deras avkommor inskrivna m,m

Tycker det är ju lite roligare om rasen sprids i sverige under sitt rätta namn :)
I början när vi började med PRE så skrev vi även in PRHá i sverige men när ANCCE tog över PRE stamboken så kund eman inte fortsätta med PRHá ANCCE för enbart PRE hästar,
Men nu har man börjat skriva in dom i sverige igen i samarbete med spanska PRHá föreningen i spanien, Du kan läsa mera här http://www.spanishhorseinsweden.se/prha.html

Ett litet råd var försiktigt med sockret till din hispano , (betfor) Om du vill återställa balansen i magen och få en bra övergång så köp protexin och ge henne istället :)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Det verkar ju lite roligare med att ha dom inskrivna :) Dock språngsedel för hingsten vet jag inte hur jag ska få tag i? :)

Ja, hon får än så länge runt 2 dl torr betfor så jag tror inte det blir för mycket väl? fick tipset om foderjäst, aldrig hört om protexin? :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

ah, då vet jag, tack så mycket! :D

För mycket socker är ju aldrig bra för någon varelse, så får skölja av betforvattnet så blir det lite bättre. Sen så är hon inte så farligt förtjust i sånt verkar det som, grovfoder är det absolut godaste hittills ;) ska försök alägga upp lite fler bilder!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Det stämmer som pink_angel skriver att jag & Girasol har tävlat endel WE, endel placeringar och ritter upp till LA.

Dock ingen start i år, dels pga mig (skada -sjukdom) men också "lite protest" mot ridsportsförbundets licenshöjningar, med krav på hästlicens redan på lokalt (och eftersom medryttaren också åker med med ponnyn så skulle vi behöva slutmäta o ta ställning till om han ska gå som häst eller ponny i min ägo) + mkt högre ryttarlicenser, blir rätt dyrt om man bara tävlar WE och det bara är max 3 tävlingar i småland/år. även om man bara skulle lösas endagarslicens så ansåg vi det kostade mer än det smakar, tyvärr.
så har hållt oss till klubbtävlingar (som dessutom bar ahar teknik-delen) men i år har det fått bli halvblodet för min del.

förutom WE har vi tävlat i hopp, dressyr och bruksridning (DM).
klubb-westerntrail. så funderar på att testa ngn "lite" större trail i framtiden.

Angående hoppsadel så hade jag en hubertus till honom, men såld enär vi slutade hoppa och de gånge rvi småskuttar om vi inte gör dte i dressyren så kan han ha både ponyns wintec close contakt och halvblodets jacson celine santa cruz, den sistnämnda är väl vad många rekomendera till "raka ryggar/runda hästar", personligen har jag mer problem att hitta sadel som passar mitt halvblod än min spanjor (men så kanske ingen av dem är så rastypisk).
sadelutprovare sa att min tekna dressyr låg som "gjord för hans rygg" och de sa dte var längesen de såg en sadel ligga så perfekt, den är ju lite mer svängd och lite mer för takformade ryggar än t.ex. jacson och isabell. men giras har iaf en sådan och en wintec isabell werth, den ligger inte 100 perfekt (lite förrak) men han trivs bättre i den, går bättre i den och jag rider bättre i den.

hmm lite foton som My tagit senaste dagarna
I3365651W373H507V20121012T174047Z.jpeg

I3365653W676H449V20121012T174047Z.jpeg

I3365743W676H495V20121012T174047Z.jpeg

I3365748W346H507V20121012T174047Z.jpeg

I3367210W676H503V20121012T193259Z.jpeg

Åh vad fin! :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Sen så är hon inte så farligt förtjust i sånt verkar det som, grovfoder är det absolut godaste hittills ;)

Smarta hästar vet vad som är onyttigt och tycker inte om det. ;) Om hästen inte äter betfor så är den förmodligen inte van vid sockerfoder, så om jag vore du så skulle jag inte vänja in ett foder som ändå inte är hälsosamt. Eftersom du bara ger det för att få i den ett annat foder så välj något som är nyttigare. :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Oj vilket gammalt inlägg du hittade *fast det känns som igår men av bilderna att döma borde det vara ett år sen* Tack iaf :).

pink_angel: Tack :)

Gaia: tack, ja det börjar ju sprida sig mer o mer så hoppas det kommer närmre dig. i helgen gick ju SM, första i Sverige. (hade det varit förra året och att då resultatet från förförra året hade gällt hade Girasol o jag varit kvalade till junior/Young rider-SM. nu är jag förgammal o vi har somsagt inte tävlat officiellt alls nu)

Fridaxi: vilken fining! ska bli kul att följa er! (angående foder så kan jag svarar för mig, Girasol går på bete nu, o vintertid får han bra hö både inne och ute (ej helt fri tillgång men ofta), annars bara mineraler, o lite lusern vid behov. iof kryllar det nog med folk som tycker jag gör/ger helfel, men det är vad han mår bäst av. *åkte ett tag land o rike runt o köpte dyrt specialfoder, så har testat endel* nu har jag skrivit och raderat denna parantes 6 gånger... hoppas på att inte bli anmäld för djurplågeri)

resten KL

lite foton på honom från igår:
I3439092W676H449V20130911T190519Z.jpeg


I3439090W676H478V20130911T190527Z.jpeg


I3439202W676H449V20130912T203352Z.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp