Spanska hästar! "Del 4"

Ja men precis, hittat en bana inte allt för långt härifrån anpassad för nybörjare med hinder på 30-90cm och träningar rätt ofta så kan nog hända att det blir lite terräng ;) ska bara övertyga chauffören tillika sambo att det inte är farligt och att han ska köra oss dit :P

Jag bor i södra Västra Götaland och tävlar i Västra Götaland och Halland. :)
 
Ja men precis, hittat en bana inte allt för långt härifrån anpassad för nybörjare med hinder på 30-90cm och träningar rätt ofta så kan nog hända att det blir lite terräng ;) ska bara övertyga chauffören tillika sambo att det inte är farligt och att han ska köra oss dit :P

Jag bor i södra Västra Götaland och tävlar i Västra Götaland och Halland. :)
Då får vi vänta några år tills vi båda tävlar nationell nivå innan vi troligtvis stöter på varandra ;) Uppsla är lite för långt bort ;)
 
:love::love:
10352386_10204033308572584_7150538034025180328_n.jpg

1601092_10204033308492582_6711453773888578987_n.jpg

10411908_10204033308532583_4880362483677206257_n.jpg

10385400_10204033308412580_8573332373378876376_n.jpg

10336674_10204033309252601_9111404956788110634_n.jpg
 
Jag & lillen var och tävlade i lördags! På sin 5:e tävling någonsin lyckades han springa ihop 70,833% i LB:2 :love:
Har insett att han gör sig bäst på långa banor, där han har lite plats att flaxa runt med benen :p Så med detta lämnar vi de korta banorna bakom oss och satsar på att debutera LA i augusti!




 

Här är vår runda i lördags! Lite missar här och där, bogar som flyter ut och hörpasseringar på två hjul. Men utvecklingen går framåt i alla fall! :)
 
@pink_angel
Från idag :D oxer på 85! Kan nog bli någt... :D
Kmr ladda upp fler bilder i nya bild tråden ^^


Vad duktiga ni är ! Det gäller att ta i över hindren :D

Jag & lillen var och tävlade i lördags! På sin 5:e tävling någonsin lyckades han springa ihop 70,833% i LB:2 :love:
Har insett att han gör sig bäst på långa banor, där han har lite plats att flaxa runt med benen :p Så med detta lämnar vi de korta banorna bakom oss och satsar på att debutera LA i augusti!





Grattis, vad duktiga ni är !

Vilken härlig bild den första i galopp är och din fina häst ser så positiv och glad ut.
 
@pink_angel
Från idag :D oxer på 85! Kan nog bli någt... :D
Kmr ladda upp fler bilder i nya bild tråden ^^

Wohoo! Det gäller att försäkra sig om att man kommer över ;) Jättefina dressyrbilder på er också!

@olivialarsson Vad duktiga ni är! Jättekul att se :)

-KL-

Vi har som sagt varit lite inne på det här med fälttävlan och igår var vi på terrängträning för första gången. Hon var helt okomplicerad och tyckte det var jättekul! Det enda som var läskigt var torrgravarna så det var säkrast att begrava piloten i graven en gång men vi kom i alla fall över 2/4 gånger ;) Nu blir det gravträning med longerlina och morötter innan nästa träning så ska vi nog klara av det med.

Har även hunnit tävla igen sen sist... blev ett väldigt onödigt stopp i 90cm då jag red an lite klantigt på en i övrigt bra runda så vi behöver inte prata mer om det :P men det blev fina bilder ;)
3701243_large_-_kopia_53a093152a6b228c4fc5fc1e.jpg

3701499_medium_-_kopia_53a0931eddf2b35083ff9852.jpg


På söndag är vi på det igen och hoppar 95cm Avd A och 1m Avd B för att bara få en schysst runda med lite färre språng i årsdebuten på höjden.

=) // Pink
 
Wohoo! Det gäller att försäkra sig om att man kommer över ;) Jättefina dressyrbilder på er också!

@olivialarsson Vad duktiga ni är! Jättekul att se :)

-KL-

Vi har som sagt varit lite inne på det här med fälttävlan och igår var vi på terrängträning för första gången. Hon var helt okomplicerad och tyckte det var jättekul! Det enda som var läskigt var torrgravarna så det var säkrast att begrava piloten i graven en gång men vi kom i alla fall över 2/4 gånger ;) Nu blir det gravträning med longerlina och morötter innan nästa träning så ska vi nog klara av det med.

Har även hunnit tävla igen sen sist... blev ett väldigt onödigt stopp i 90cm då jag red an lite klantigt på en i övrigt bra runda så vi behöver inte prata mer om det :P men det blev fina bilder ;)
3701243_large_-_kopia_53a093152a6b228c4fc5fc1e.jpg

3701499_medium_-_kopia_53a0931eddf2b35083ff9852.jpg


På söndag är vi på det igen och hoppar 95cm Avd A och 1m Avd B för att bara få en schysst runda med lite färre språng i årsdebuten på höjden.

=) // Pink

Ja visst måste man det! På pay&jumpen vare lite samma visa igen ;) Bra framben och hon kan ju hoppa.... Men kanske tar i liiite väl. Fast eldhinder är ju läskiga så... det behövs ju... *suck* ;)


Hinenr inte kolla på videon just nu, men superfina bilder :love: speciellt den första tycker jag! Kul med fälttävlan också, det är något jag vill prova i framtiden :)
 
Lite OT kanske, men jag har en fråga till alla er avelsintresserade i tråden.
Ibbe är min första PRE, jag är f.d. halvblodsryttare och därför inte så insatt i alla spanska namn ;-)

Jag hade tyckt det varit kul att veta lite mer om min prins. Vad det är för blodslinjer på honom, veta lite mer om föräldrarna osv. Finns det någon här som hade kunnat hjälpa mig? :-)
 
friaxi: hejja er vad duktiga ni är och utvecklas i raketfart!

olivialarsson: åhh vad fina ni är!!!!

pink: och ni duktig och snabb som alltid! fast nitvå får sluta lägg aut filmer på hopp o terräng jag dör ju av abstinens, hehe. nejå, jättekul att följa er!!! min dröm var ju tävla fälttävland lite lätta klasser även med Girasol. men det blev ju inte så... men kan hälsa att sadeln passade!!!

för ett litet tag sedan hadeklubben dressyrtävling, den var sisa deltävlingen i förra årets cup (dressyren har fåttf lyttats två gånger så blev i fel år..) girasol o jag hade ju vunnit WE, kommit tre i hoppningen (dubbelnolla o jag var överlycklig att vi övelevde.. har ju lagt hoppningen på hyllan egentligen...).

efter kass förklass (kan bero på att vi varit i en tom paddock en enda gång detta året och det var onsdagen innan och jag var matförgiftad så och mådde piss även på tävlingsdagen.. men iaf han blev chockad att det inte var broar, skrämselgrejjeroch konstigheter inne i paddocken och hade lite rodeoshow efter att blivit tillfälligt livrädd för några stenar vid ett träd 20 m utanför paddocken (som funnits där i alla år..) men jag får ta på mig alt, vihar inte träna toch inteens ridit ett dressyrprogram på måååånga år... men så så han in och var underbar i LB1 som var cup-klassen!
vi blev 2a på 69,3% bästa procente vi haft i dressyr!!! supernöjd!!!
glömde dock kameran hemma... men kass mobilkamera var med
I3479098W338H507V20140626T063511Z.jpeg

I3479096W316H507V20140626T063511Z.jpeg
Vilket betyder att vi vinner hela cupen!!! (och min ponny med medryttare blir 2a. underbart :heart)

lite ironiskt till hans "rädd för allt"-fason på dressybanan så var vi några veckor innan detta iväg på DM i bruksridnig ännu en gång. det enda vi åkt iväg på... så jättenöjd bara att både han o ponnyn var så lätta o trevliga att lasta ha med, och stå o hålla/stå i transport etc. sen att han skötte sig super och gjorde super ifrån sig därinne och inte rädd för något var ju ännu bättre.
han var dock supertaggad, 10m efter hindret var det skrit toch in o göra halt och "flytta föremål" och sen ryggningen.. i L. han var stressad och jag valde att g ur mönstret och göra om och drog på oss 100 straff där (annars hade vi placerat ss som 2a tror jag) men iaf supernöjd!!!
kliva av och på från "brygga"
I3477225W676H459V20140626T063511Z.jpeg

gå på brädor/playwoodskivor
I3477224W676H448V20140626T063511Z.jpeg

flytta föreål
I3477221W676H448V20140626T063511Z.jpeg

och trots att vif aktiskt hade tränat på atttrava och galopper MELLAN konor. och trots att det var bredare mellan dem än vanligt.... så gjorde Girasol som han alltid gjort på bruksridningarna. han tycker att jag hålle rom honom (för att parera emellan) och han ror det ä hinder.. så han hoppar över alla..... det positiva är ju att vi inte river nåra bollar ;- )
I3477216W370H507V20140626T063511Z.jpeg



och somsagt underbar att ha med sig, när jag satt på lämmen o drack kaffe tyckte han dock det var onödigt att stå utanför så han traskade in i sin älskade transort o ville stå därinne.. och min ponny som medryttaren red är smidig att ha med sig också
(ponnyn är ingen spank häst dock men girasol i bakrunden i transporten)
I3477210W676H448V20140626T063511Z.jpeg


förlåt för bildbomb, om ni nu kan se bilderna? (har låst gallerierna på min hemsida så vet om de syns??)
 
Bilde
friaxi: hejja er vad duktiga ni är och utvecklas i raketfart!

olivialarsson: åhh vad fina ni är!!!!

pink: och ni duktig och snabb som alltid! fast nitvå får sluta lägg aut filmer på hopp o terräng jag dör ju av abstinens, hehe. nejå, jättekul att följa er!!! min dröm var ju tävla fälttävland lite lätta klasser även med Girasol. men det blev ju inte så... men kan hälsa att sadeln passade!!!

för ett litet tag sedan hadeklubben dressyrtävling, den var sisa deltävlingen i förra årets cup (dressyren har fåttf lyttats två gånger så blev i fel år..) girasol o jag hade ju vunnit WE, kommit tre i hoppningen (dubbelnolla o jag var överlycklig att vi övelevde.. har ju lagt hoppningen på hyllan egentligen...).

efter kass förklass (kan bero på att vi varit i en tom paddock en enda gång detta året och det var onsdagen innan och jag var matförgiftad så och mådde piss även på tävlingsdagen.. men iaf han blev chockad att det inte var broar, skrämselgrejjeroch konstigheter inne i paddocken och hade lite rodeoshow efter att blivit tillfälligt livrädd för några stenar vid ett träd 20 m utanför paddocken (som funnits där i alla år..) men jag får ta på mig alt, vihar inte träna toch inteens ridit ett dressyrprogram på måååånga år... men så så han in och var underbar i LB1 som var cup-klassen!
vi blev 2a på 69,3% bästa procente vi haft i dressyr!!! supernöjd!!!
glömde dock kameran hemma... men kass mobilkamera var med
I3479098W338H507V20140626T063511Z.jpeg

I3479096W316H507V20140626T063511Z.jpeg
Vilket betyder att vi vinner hela cupen!!! (och min ponny med medryttare blir 2a. underbart :heart)

lite ironiskt till hans "rädd för allt"-fason på dressybanan så var vi några veckor innan detta iväg på DM i bruksridnig ännu en gång. det enda vi åkt iväg på... så jättenöjd bara att både han o ponnyn var så lätta o trevliga att lasta ha med, och stå o hålla/stå i transport etc. sen att han skötte sig super och gjorde super ifrån sig därinne och inte rädd för något var ju ännu bättre.
han var dock supertaggad, 10m efter hindret var det skrit toch in o göra halt och "flytta föremål" och sen ryggningen.. i L. han var stressad och jag valde att g ur mönstret och göra om och drog på oss 100 straff där (annars hade vi placerat ss som 2a tror jag) men iaf supernöjd!!!
kliva av och på från "brygga"
I3477225W676H459V20140626T063511Z.jpeg

gå på brädor/playwoodskivor
I3477224W676H448V20140626T063511Z.jpeg

flytta föreål
I3477221W676H448V20140626T063511Z.jpeg

och trots att vif aktiskt hade tränat på atttrava och galopper MELLAN konor. och trots att det var bredare mellan dem än vanligt.... så gjorde Girasol som han alltid gjort på bruksridningarna. han tycker att jag hålle rom honom (för att parera emellan) och han ror det ä hinder.. så han hoppar över alla..... det positiva är ju att vi inte river nåra bollar ;- )
I3477216W370H507V20140626T063511Z.jpeg



och somsagt underbar att ha med sig, när jag satt på lämmen o drack kaffe tyckte han dock det var onödigt att stå utanför så han traskade in i sin älskade transort o ville stå därinne.. och min ponny som medryttaren red är smidig att ha med sig också
(ponnyn är ingen spank häst dock men girasol i bakrunden i transporten)
I3477210W676H448V20140626T063511Z.jpeg


förlåt för bildbomb, om ni nu kan se bilderna? (har låst gallerierna på min hemsida så vet om de syns??)
bilderna syns :D svarar utförligare senare tillfälle men grattis :D:d!!
 
Hej allihopa! Får man joina er tråd? Jag har nyss köpt mig en spanjor själv, dock inte renrasig PRE utan han har även arab i sig = cruzado. Men spansk häst är det ju ändå ;) Roligt att se att andras PRE:n också är hopptalanger då det är vad min Angelo ääälskar att göra :love: Angelo är född i Spanien men sedan importerad till Tyskland för att tävla i hoppning, nu har jag själv importerat honom till Finland prick två veckor sedan, och hittils måste jag hålla med att WOW vilka snälla och smarta hästar PRE är å, iallafall jär jag jämför med min andra galning holsteiner...

Här har ni iallafall några bilder på min Angie :)
imagejpg1_zps4c114350.jpg

imagejpg1_zpsa8870834.jpg

imagejpg3_zps190c78fd.jpg

imagejpg2_zps76823f70.jpg

imagejpg1_zpsbc4dae91.jpg


Har infa ordentliga bilder själv så f.d. Ägarens får duga :)


imagejpg1_zpsbc4dae91.jpg


 
Senast ändrad:
@pink_angel Åh vad rolig träningen såg ut o vara :D Vet inte hur det hade varit med de fasta hindrerna - jag hade nog varit mer tveksam än hästen kanske... Men torrgravarna vore vi nog bra på ;) VI har några "diken" i en sommarhage i närheten som vi korsade ofta förut (nu är de ju stängda...). Jag och min kompis fick för oss och rida över den massor för hästarna va lite tveksamma först (läs Fatima ;) ) men sen tyckte dem de va så kul så vi galopperade runt och hoppade dike efter dike :rofl: Men på hindrerna känns det son Duna inte tvekar alls ^^

@Iaraphel Ja tack :D Det känns verkligen så också - allt många bitar bara föll på plats sådär. Allt har ändå varit så otroligt okomplicerad med henne! SPeciellt hoppningen, jag är inte superrutinerad hoppryttare ju, De gånger jg hoppat själv har jag aldrig lagt ut hjälpbommar eller haft någon jättespecifik övning utan bara rullar över lite hinder, gjort de tokomplicerat. PÅ träningarna har det ju varit lite mer organiserat ;) Men de har inte varit många... Ändå så läser hon allt så hinla fint tycker jag! Och väldigt lättövertalad på det mesta konstiga, hon isar att hon är skeptiskt men det är bara rama in...
Grattis igen och vilka fina dressyrprocent ni fick :O!!!

@Migo Snygg åring ju! Är inte direkt bra på att skilja exteriör och sånt på föl och unghästar - men tyckte ändå den såg väldigt tund och välbyggt ut för att vara så ung! Fatima såg ut som en omusklad travare när hon var åring.... Är det egen uppfödning?

@Happyharbor Grattis till nya hästen! Klart du får vara med, hispano är också en "spansk" häst :) Håller med om att det är roligt med en till hoppehäst ;) Såg rätt mycket ut som en irländare på uppställningsbilden medans dressyrbilderna visade en mer spanjor! FIn är den allt, snygg grå färg ;)
 
@Migo Snygg åring ju! Är inte direkt bra på att skilja exteriör och sånt på föl och unghästar - men tyckte ändå den såg väldigt tund och välbyggt ut för att vara så ung! Fatima såg ut som en omusklad travare när hon var åring.... Är det egen uppfödning?

Jo, hon är väldigt jämn och fin i kroppen för att vara slyngel, jag väntar bara på att baken ska skjuta iväg på höjden eller nått annat snyggt;) Rackarns trevlig är hon också, helt orädd och extremt lättlärd. Älskar folk och vill bara vara med och göra saker. Stoet är "andalusier" och hingsten står på Gotland hos Hanna Engström, kommer inte ihåg vad han heter...

Tyvärr inte min, men hon och hennes mamma bor här på helpension på obestämd framtid tills matten har ordnat upp sin vardag:)
 
Jo, hon är väldigt jämn och fin i kroppen för att vara slyngel, jag väntar bara på att baken ska skjuta iväg på höjden eller nått annat snyggt;) Rackarns trevlig är hon också, helt orädd och extremt lättlärd. Älskar folk och vill bara vara med och göra saker. Stoet är "andalusier" och hingsten står på Gotland hos Hanna Engström, kommer inte ihåg vad han heter...

Tyvärr inte min, men hon och hennes mamma bor här på helpension på obestämd framtid tills matten har ordnat upp sin vardag:)
Haha det kanske är "lugnet före stormen" just nu ;) låter som en riktig trevlig individ! Du får skaffa dig en egen liten spanjor om denna o matten skulle flytta :)

här är fatima 1 år ca
Fick bilden från hovis som varit med hela tiden o hon hade för sig det va ca åldern :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp