Spansk Skritt

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sweet_extraa

Ja frågan har ju som med namnet och göra. Skulle vilja lära min ponny spansk skritt. Vet inte riktigt vart tråden ska läggas men jag tänkte kanske någon duktigt dressyr ryttare/tränare kunde komma med några kommentarer.

Jag vill jätte gärna ha en tränare för det, så om någon vet någon i närheten av Värmland eller runt om så blir jag jätte glad för det :banana:

Men iaf, jag skulle gärna vilja lära ponnyn spansk skritt, vet ni/du om det finns någon introducerings film eller något vettigt som man kan lära sig utav :confused: Kanske iaf lite grunder
 
Sv: Spansk Skritt

Har en bekant som lärde sin häst det. Han lärde sig av en man i Spanien.

Han gick bredvid hästen med ett dressyrspö som han "knackade" på frambenet, ungefär i kothöjd, inte hårt men så att hästen reagerade och lyfte benet, beröm och likadant på andra benet tills hästen lärde sig det. När hästen hade lärt sig att lyfta benet på kommando (dvs när spöet nuddade benet) började han träna att lyfta frambenen varannan gång.

Har ingen som helst aning hur det fungerar men det är så han förklarat det för mig.
Lycka till!
 
Sv: Spansk Skritt

I helgen när jag var på kurs senast höll dom på att lära två hästar det, men dom var tränade i 4 resp 7 år för den tränaren. Då gjorde dom ungefär som Hanna beskrev det. Anledningen till att dom inte började med det tidigare var för att det kan ställa till det om man vill vidare utbilda hästen i dressyr.
 
Sv: Spansk Skritt

Ja och det är inte så kul om det blir knas.
En av lipizzanerna på jobb jag hade var spansk skrittare. En ny hovis använde sig av tricket att knacka på benet när hästen inte lyfte direkt. Vad snopen han blev när han fick en Hit#erhälsning som reaktion.
 
Sv: Spansk Skritt

Det finns en video med utförlig instruktion om hur man lär in bla spansk skritt ,den heter "Schooling horses in-hand" och alla butiker som säljer varor från Mia´s Ridsport kan ta hem den till dig
 
Sv: Spansk Skritt

okej, vet du någon sådan butik på internet? för finns ingen sådan butik i närheten av mig :S
 
Sv: Spansk Skritt

så som jag fick visat mig det idag direkt från källan Miguel, så knackar just inte han på benet med spöt

spöt håller han framför för att visa hästen vad han vill ha av den, och när den gör rätt tar han bort spöt - han snarare leder benrörelsen rätt med spöt

och först början han med att den skall lyfta hoven, underbenet. när den gör det utan problem går han vidare med att lära den att lyfta knät, och när den gör det utan problem går han vidare med att få den att slänga ut knät frambenet lite framåt, och så vidare tills den har fått den hela rörelsen i båda benen

men, tekniken ligger i tyglarna också - mycket, mycket lätt hand i varje tygel lägger han till - tre små korta lätta ryck i vardera munsida för den sidans ben samtidigt

hästen skall alltså koppla ihop de tre lätta lätta tygelryckningarna med vad man vill att den skall göra - lyfta upp och fram frambenet
när den klarar det, backade han undan och jobbade den med längre och friare tyglar, och den skall gå några steg i skritt, lyfta ett ben, gå några steg i skritt och lyfta andra benet, osv - tills den får in rytm, balans och hela tiden rörelse framåt i allt, och det flyter för den

2 veckor för att lära den att enbart lyfta knät i markarbetet sade han, å andra sidan får man räkna med att han är ingen duvunge på hästträning utan har hållit på länge länge, så man kanske får ge sig själv som nybörjare lite mer tid på att få grepp om det

när hästen har full balans, rytm och rörelse då, satte han ryttare på den för att börja med tygelkommandot från ryggen, och sedan lade han till motsatta ryttarbenet till motsatta tre tygelkommandona

det tog ca 1/2 år sammanlagt det så hästen hade lärt sig hela rytmen, balansen och rörelsen framåt hela tiden. Den skall aldrig stanna eller backa som svar på tygeln, utan svara hela tiden i rörelse framåt


men de tre små lätta tygelrycken för aktuell sida var hemligheten dock när han lärde in det hos hästarna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spansk Skritt

och kom jag på


nu är man ju inte häst och ens höft är ju inte skuldrorna som på hästarna

men - förutsatt att man har möjligheten till det naturligtvis


för att förstå det där med vikten av hästens balans, rytm och rörelse framåt hela tiden - och hur jobbigt! det är i början - tungt fysiskt (ansträngande), svårt att koordinera och även utröttande mental att behöva tänka på balans, rytm och flyt

så kan man träna hemma på sig själv

man har en fot (hov), ett underben, ett knä, ett överben och en höft

ta armarna och sträck dem rakt ut som ett T, och stå så

börja sedan lyfta upp helt ena benet i alla delar som blir långsamt (fot upp till höft), stanna i det läget en sekund eller två, och sedan från benet i den höjden lyft det rakt ut framåt i en hel rörelse och ner igen

och så likadant med nästa ben

och gå så så långt man orkar, hela tiden med armarna sträckta rakt ut

brukar man inte gå så, så märker man nog att man kan ha en anings lite taskig balans, och även lite svårt med koordinationen först ena benet följt sedan av andra benet direkt (rörelserna skall ju liksom se graciösa ut också) och värst av allt - så börjar man aktivera muskler man inte ens visste om att man hade och det känns ända upp i nackmuskulaturen om man är så otränad, obalanserad och okoordinerad som jag är


jag utgår från att det känns likadant för en häst - även om det är på ett lite annat sätt pga frambensskuldrorna och att den har bakben också, så det är mer den skall ha balans, koordination, rytm och rörelse framåt i hela tiden


men man kan prova hemma på sig själv först, typ - idag har jag lärt mig lyfta ena underbenet, idag har jag lärt mig lyfta andra underbenet, idag har jag lärt mig lyfta ena underbenet och även det andra underbenet direkt efter, idag har jag lärt mig lyfta upp hela benet från höften, och idag från andra höften, idag kan jag klara lyftra från höften med båda efter varandra, och idag har jag lyft fram benet osv osv osv, och wow, nu går jag ju skitsnyggt till sist :D


well, bara som en tanke så man får en idé själv :crazy:
 
Sv: Spansk Skritt

Jag vill också lära min ponny det, men det tar lång tid att träna in... Jag tror att det är lättast att börja från marken. I somras var jag på ridläger på Hällekis säteri, hos Rebecca & Cristoffer. Dom håller på med Akademisk ridkonst och Natural trick training. Jag & Smulan (min ponny) lärde oss t.ex. att buga! Dom har gjort en film, men jag vet inte om det är nåt med spansk skritt på den... Kolla på deras hemsida: www.horse-vision.se

//Meej & Smulan
 
Sv: Spansk Skritt

hej,
Jag läste här om spansk skritt hela förmiddagen igår när jag egentligen skulle ha städat, men men.. hrm..

Jag tänkte att min arab kanske skulle tycka att det skulle vara roligt med något nytt, och om jag skulle märka att det gick överstyr så skulle jag sluta, med en gång!

Min häst är "in klickad" och vi har ett bra sammarbete nu förtiden, och efter 20 minuters aktiv träning klarade hon att att lyfta båda benen nästan såpass högt som krävs i spansk skritt.

Gissa om man är stolt över sig själv som femton åring när man lyckas med något sådant?

Jag skulle däremot vilja ha svar på en sak, hur ska jag få henne att förstå när jag vill flytta upp kommandot i sadeln?

Tack på förhand!
Wanezza och Carro
 
Sv: Spansk Skritt

Jag tror att du kanske behöver ha hjälp av någon som sitter på ryggen. Sen så bestämmer ni ett kommando som du vill att ska funka från ryggen, tygel eller skänkelhjälp eller varför inte röstkommando. Sen så ger du kommandot som hästen kan från marken samtidigt som medhjälparen på ryggen ger kommandot därifrån. Efterhand minskar du på kommandot från marken, tills hästen utför rörelsen på enbart ryttarkommando :idea: !
Om du har bilder när din häst gör spansk skritt vore det jätteroligt att se :) !
 
Sv: Spansk Skritt

Tack! :bow: :bow:

Jo, hjälperna var ju inte diskreta direkt, men det går ju att finslipa, som allt annat.
 
Sv: Spansk Skritt

Luna10 skrev:
Tack! :bow: :bow:

Jo, hjälperna var ju inte diskreta direkt, men det går ju att finslipa, som allt annat.

Javisst, dom här bilderna är ett tag sen jag tog på CC och när jag nu gör hjälperna i dagsläget så behövs dom inte så "övertydliga" men som sagt...mycket att finslipa :)
 
Sv: Spansk Skritt

jag har en häst som kan spans skritt..kommer snart in en bild pa honom när han gör det..
 
Sv: Spansk Skritt

Min häst kan spansk skritt... jag gjorde så här: jag lärde honom piruetter, när han kunde det väl så när han ksulle göra piruetten och precis "vända sig" så la jag till andra skänkel vilket resulterade i att han blev tvingad till att stegra, när han kunde det ordenkligt så gjorde jag bara samma hjälp i skritt, och då lyfte han var ben för sig... svårare än så var det inte på honom...
 
Sv: Spansk Skritt

När jag flyttade upp det från marken till sadeln, använde jag fortfarande spöt med att peta på den aktuella bogen medan jag sa "upp".
Nu flyttar jag fram benet lite och lättar i den tygeln en aning medan jag använder rösthjälpen också om det behövs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Rosett
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 273
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp