Spansk Skritt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spansk Skritt

enkelt??!!!:rofl: ja fatadde det andra mycket lättare..haha
men det va skoj att du kunde lära in det på ett så snorlunda sätt..hiih:)
tror de flesta som lär in spank skritt lär det så som ovan nämts, genom att peta med spöt på benet...

VH // Stine
 
Sv: Spansk Skritt

Jag lärde min häst spansk skritt upsuttet. Jag lyfte upp huvudet så han blev lättare framtill och sen gungade jag med.....då sträckte han på frambenen så dom blev helt raka när han gick så jag berömde honom jättemycket en eller två dagar senare kunde han.....men häst är ju väldigt lättlärd men det funkade.....senare la jag till ett ljud eftersom han tycker det är så skojigt så han vill alltid göra det i alla skritt-takter.....nu kan han bättre, när jag vill alltså....han fuskar dock lite ibland :D han försöker när man samla i skritten....;) Det valigaste e väl att man petar med spöt på benen som ovannämnt...vh zandra
 
Sv: Spansk Skritt

Jag hade tänkt att lära min unghäst det sen när hon fyller 3 eller nått men då ska jag nog använda mig av klickerträning ;) Jag har två hundar och använder klicker på båda två därför vet jag att det funkar. :bump:

/Jenny
 
Sv: Spansk Skritt

spanks skritt e så snyggt!!!!! skulle verkligen vilja orka jobba med det... oj oj...
 
Sv: Spansk Skritt

Hej, jag har en fjording som jag vill lära spansk skritt och undrar om ni har några tips om hur jag kan lära honom det?! :)
 
Sv: Spansk Skritt

*kl*

Ett varnande ord...eller fem.

Spansk skritt bör man lära in först när hästen går så samlat att den går i skolskritt annars är risken extremt stor att den knäpper av totalt i ryggen och bara får skador av det. Nu gör man det så kort tid så det brukar inte visa sig så uppenbart, men det är inget som är hälsosamt.

Och ett ytterliggare problem är att hästen gärna tar till spansk skritt, som ju är en dominant rörelse, så fort man ber om något som är jobbigt = man har lärt hästen en olat.

Så tänk igenom det innan ni lär in det. Det kan visst vara en kul grej, men de flesta får bara problem med det. Låt det komma sent i utbildningen istället, riktigt sent.
 
Sv: Spansk Skritt

Jag håller med dig om att man egentligen sk lära in det efter att man kan samla skritten korrekt...och dessutom är det lättare om man redan kan samla skritten till tvåtakt. så hästen tar med sig bakbenen även i sp-skritt.
Personligen så visste jag ingenting när jag lärde min häst det det bara gick hyfsat när jag testade. jag hade ingen aning om nånting egentligen och samlat gick han defitivit inte och ryggen som en hängmatta med huvet rakt upp. Men det fixade sig det också.
Jag håller dock inte med om att hästen skulle ta till sp-skritt för att det blir jobbigt eller inte de som jag sett iaf. snarare för att hästen inte vet vad du begär och vill förstå det som sp-skritt eftersom man antagligen har berömt innan för det( inte på de hjälperna som man ger nu dock) men kan man sj göra skillnaderna i de olika rörelserna så förstår oftast hästen det också. och gör min häst sp-skritt när jag gör nått annat för man väl trycka till han hehe;)
Alla tycker ju såklart olika men jag tycker inte det är fel och dessutom börjar man ju från marken i de flesta fall och då lär man ju hästen att ta i med rygg och bakben så det tror jag inte spelar nån roll när du lär in. Bara man gör skillnad på samlad skritt och sp-skritt så är det lugnt.
 
Sv: Spansk Skritt

De flesta ser sällan om rygg är aktiverad eller inte. :crazy:
Därmed brukar jag avråda alls som inte kan samla sin skritt till skolskritt att inte lära in spansk skritt. Känns säkrast så.
 
Sv: Spansk Skritt

Ja så är det nog. på så sätt är det kanske smart att avråda. Det är ju såklart svårare att lära rätt när man lärt fel en gång. Men jag tycker inte det är så farligt att lära det som tex på trick-träningen som jag går på där man lär från marken och berömmer när hästen tar med bakbenen korrekt.
Att göra som jag gjorde är ju inte så smart för då kan man nästan garantera att ryggen inte är med men från marken är det inga problem att lära ifrån eftersom då slipper hästen extravikten av ryttaren så då spelar det inte speciellt stor roll om ryggen är lite sänkt så länge man håller sig på marken.
men ska man upp på ryggen är det ju rätt käckt att lära rätt från början:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Rosett
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 273
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp