Spaniel-förvirring!

Lilljessicah

Trådstartare
Kan någon som vet,slänga ihop en liten presentation med bild av alla dom olika spanielarna.
Field,springer,cocker,jaktcocker osv?
Det skulle vara lättare att se allihopa och läsa skillnaderna.
Jag är helt förvirrad!:crazy: (inte så ovanligt iofs:D )

Sv: Spaniel-förvirring!

casper9man.jpg

Här är en Eng. Springer Spaniel. 9 månader på kortet.

Senast ändrad av en moderator:

Aaah tack.:idea:
Det som är mest förvirrande är nog användningsområdena mellan dom olika raserna.

utseendemässigt är dom bland de finaste hundarna jag vet:love:

Aaah tack.:idea:
Det som är mest förvirrande är nog användningsområdena mellan dom olika raserna.

Det ursprungliga användningsområdet är ungefär det samma för alla spanielraserna (utom tibetansk spaniel, som är en helt annan typ av hund. Förstår inte varför den heter spaniel alls), och de ingår alla i samma rasgrupp: stötande och apporterande fågelhundar.

Många används numer som aktiva sällskapshundar/familjehundar, särskilt engelsk cocker, för att inte tala om amreikansk, där det inte finns många jakthundar. Springerraserna är överlag fortfarande mer jaktavlade än cockervarianterna, och man har även avöat fram jaktspringers och jaktcockers, som äe mer specade mot jakt, och lättare i modellen med mindre päls. De reggas dock i samma stambok som springer respektive cocker.

Puttar upp min gamla tråd med att meddela att jag har en smula bättre koll nu.
MEN, frågetecknet ligger vid skillnaden på welsh och engelsk springer? Enbart färg och aningen lite i utseènde?

Hur är det med working springern? Vad kan man jämföra den med? En ESS fast i "ännu mer" jaktformat? Det låter ju konstigt eftersom ESSen redan är en jakthund från början?

Av tex Engelsk Setter finns ju den renavlade jakthunden med mindre päls och "piggare" utseènde, och den "hängigare", hårigare utställningsvarianten (dock fortfarande med jaktanlag).
Är det något sådant som skiljer ESS och Working Springer?

Hmm.

Jag vet ju att vi har en drös med spanielmänniskor här, så ni får gärna försöka få det att klarna.;)

Puttar upp min gamla tråd med att meddela att jag har en smula bättre koll nu.
MEN, frågetecknet ligger vid skillnaden på welsh och engelsk springer? Enbart färg och aningen lite i utseènde?

Hur är det med working springern? Vad kan man jämföra den med? En ESS fast i "ännu mer" jaktformat? Det låter ju konstigt eftersom ESSen redan är en jakthund från början?

Av tex Engelsk Setter finns ju den renavlade jakthunden med mindre päls och "piggare" utseènde, och den "hängigare", hårigare utställningsvarianten (dock fortfarande med jaktanlag).
Är det något sådant som skiljer ESS och Working Springer?

Hmm.

Jag vet ju att vi har en drös med spanielmänniskor här, så ni får gärna försöka få det att klarna.;)

Jaktvarianterna av både springer och cocker skiljer sig både utseendemässigt och intensitetsmässigt ganska markant från resten av respektive raserna. De flesta skulle inte känna igen dem som sina raser. De jaktavlade varianterna är just avsedda för jakt, och därför har man selekterat på enbart goda jakthundar och utseendet har varit oviktigt. Resten av de respektive raserna har det varit tvärtom för. Har hunden varit snygg och/eller funkat som familjehund har jaktanlagen varit ointressanta.

Generellt sett har cocker mer kvar av jaktanlag trots att de inte är jaktavlade än vad springern har. I o m det nya grundprovet är förhoppningen att fler spanielmänniskor ska hitta tillbaka till spanielns ursprungliga användningsområde. Med det behöver man inte vara jägare för att kunna prova och tävla med sin hund under jaktliga former. Jag hoppas att det också ska kunna bli ett redskap för oss som avlar med både utseende och jaktligaegenskaper för ögonen att kunna hitta bra hanar att para med. Idag är det mycket svårt att luska fram hanar som passar både härstamningsmässigt, utseendemässigt och som man dessutom vet har de önskvärda jaktliga anlagen.

Är du nyfiken på rena jaktspaniels så rekomenderar jag att du går in på Jaktspaniel i Sverge, JIS, hemsida.

Tack för ditt utomordentliga svar Duvan!;)

Men hur är det med samarbetsviljan och fokuseringen på en ess jämfört med working?
Jag har fått uppfattningen om att working har lite mer av allt, dock inte utseèndet efter rasstandarden.
Har jag uppfattat rätt?

Tack för ditt utomordentliga svar Duvan!;)

Men hur är det med samarbetsviljan och fokuseringen på en ess jämfört med working?
Jag har fått uppfattningen om att working har lite mer av allt, dock inte utseèndet efter rasstandarden.
Har jag uppfattat rätt?

Det finns utmärkta ESS vad det gäller både samarbete, arbetsvilja och utseende. Personligen tycker jag att man ska välja valp fallen efter arbetande linjer av något slag. Lydnad, agility eller spanieljakt. Om de använder dem som kortdrivare skulle jag dock dra öronen åt mig. Det är ofta ett tecken på att hunden saknar väsentliga anlag som samarbetsvilja och en vilja att hålla sig nära.

Working har inte nödvändigtvis mer av allting, men ofta har de mer energi. Och utseendet blir sällan så att man når en utsällnings 2:a. Mycket trevliga hundar dock - om man inser att de är arbetsmyror, och ska så vara.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: AnneB
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 333
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 428
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025