Spåndamm i pälsen

Emma-pemma

Trådstartare
Är det någon som har något bra tips om hur man får bort spåndamm (eller halmdamm för den delen) ur pälsen? Jag ryktar och ryktar, men dammet flyger liksom tillbaka till pälsen igen. Till slut är hela hästen elektrisk, och inte alls sugen på att bli ryktad längre! :p

Lera och sådant tycker jag är lätt att få bort, men just spåndammet envisas med att bli kvar. Alla tips mottages tacksamt! :bump:

Sv: Spåndamm i pälsen

Prova att använda en fuktig svamp istället för ryktskrapa. Du drar alltså ryktborsten på svampen istället för skrapan mellan varje rykttag. Fårskinnsvante kan också funka (torr som du stryker över hästen).

doppar du ryktskrapan i en vattenhink emellanåt så sprids dammet inte lika mycket, annars är det alltid lika effektivt att borsta dammiga/håriga hästar i medvind ^_^

Så här kan du göra också, men det tar 30-45 min.
1. Börja med att rugga upp pälsen i lugna mjuka tag med en massageborste i gummi. Massor med stöv kommer att lägga sig på ytan.
2. Rykta av dammet som vanligt med borste o skrapa. Dunka av skrapan ofta.
3. Borsta av restdammet med en rotviska, dvs en borste med långa, styva hår.
4. Borsta igen med en mycket mjuk borste.
5. Fyll på lite ljummet vatten i en hink och dutta i en "klatt" oparymerad balsam i vattnet och rör om. Doppa en putsduk i vattnet, vrid ur och damma av hästen med putsduken. Skölj ur o doppa i vattnet regelbundet.
6. Avsluta med att spraya hästen m en pälsglans o stryk m fårskinnshandske eller torr putsduk.
Gissa om hästen blir fin:-)

Vet ju inte vad du har för borstar men jag tycker att sen jag kastade alla syntetborstar och investerade i borstar med naturborst (tagel, mex fiber, svinborst o allt vad det finns) så blir hästen inte elektrisk längre o pälsen blir mycket blankare o det blir mycket lättare att få bort allt damm. Jag har iof kvar de vanliga piggborstarna i plast men de övriga är med naturborst :)

Dammsuger du med vanlig dammsugare? Jag kommer ihåg att det fanns hästdammsugare på Hööks för flera år sen men jag har inte sett det på länge, finns det nån annanstans? Helt klart intressant :D

bump bump!

Har ett sto som stövar enormt! Ryktar och ryktar men det försvinner aldrig :(
magic brush? Funkar den på stöv tro?

Vi har en industridammsugare med Kärchers hästtillsats (det är ett bortset med tre olika borstar att koppla på slangen).

Kan man ta en vanlig dammsugare tro? Med sånt "borst-munstycke"? Eller måste det va en grovdammsugare?

Jag är rätt säker på att en vanlig dammsugare ger upp efter första veckan, det är inget jobb en hushållsdammsugare är utformad att sköta. En industridammsugare hittar man på blocket.se för några hundralappar.

Vi råkar nämligen ha två exakt likadana vanliga dammsugare sedan jag och sambon flytade ihop, hade ju varit smidigt om den ena kunde bli "häst-sugare" :D Men kanske är bäst att skaffa en grovdammsugare, är ju alltid bra att ha oavsett :)

Precis. När andan föll på brukade jag dammsuga lite i stallet, de värsta spindelväven och väggdamm - ja, sånt som är jobbigt att borsta ner när hästarna är inne om det ska yra runt.

jag kom precis på att min häst hade jätte mycket stöv på rumpan förra året på hösten, trots mycket rykt :/. i år så har hon varit extra fin i pälsen och stövar knappt (hennes box granne är en annan historia,blir kritvit om handen bara man petar på henne, men där det nog en kombination av täcke som läcker + blir inte ryktad så ofta :p). men jag ger min häst linfrö pellets, och hon har blivit mycket bättre i pälsen och skinnen sen jag började med det. blank och fin och trots att hon går med täcke på dygnet runt nästan så har hon inget början till bogskav som hon brukar få(dvs rufsig matt päls).

så linfrö pellets kan hjälpa, har använt linfrö ollja + loppfrö innan men det gav inte lika bra resultat i pälsen. (finns på city gross i höör:love:)

Tack för tipset! Linfrö innehåller omega3 och det ska tydligen behövas för att balansera upp omega6-balansen i hästfoder, vilket ska minska inflamationsrisker osv, så det är ju bra av flera anledningar :D Får nog bli en vända till CG i helgen :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 028
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 791
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka