Spåna vidare på hundras!

Ferrari

Trådstartare
Hejsan!

Jag är mitt i ett dilemma med olika hundraser. Jag hittar en ras men så hittar jag väldigt mycket negativt och går vidare till en annan ras. Nu skriver jag upp några raser och vad jag tänkt ha hunden till så får ni hjälpa mig med för och nackdelar.

Hundraserna; phaléne (ej papillon), dvärgpinscher, d/s gårdshund, mittelspitz/kleinspitz, lancashire heeler och kooikerhondje

Hunden jag vill ha ska kunna vara lös, visst är det en träningssak men det får inte vara allt för mycket jakt i hunden. Då det blir min första egna hund får den inte vara alltför "svår".
Hunden ska gärna kunna hänga med till stallet. Den ska funka bra med andra människor, behöver inte hoppa upp och pussa alla människor h*n ser men ska inte vara skygg heller.
Vill gärna testa på lite bruks men även träna enklare lydnad och agility. Hunden kommer få normalt med motion, ca 1,5-2 h per dag. Pälsvården ska inte vara alltför krävande. Helst ska hunden inte kunna skälla (ironi), nej men den ska inte skälla jämt och ständigt.

Så hjälp mig nu, kära bukefalister :banana:

/ Ferrari

Sv: Spåna vidare på hundras!

Hej Ferrari!Jag har hållt på med hundar hela mitt liv,både genom arbetet och intresse från jag var liten.De raser du funderat på kan nog vara "lite skälliga" i många fall-men mycket beror ju på vad man gör det till själv.Åk och titta på någon hundutställning och prata runt lite med olika uppfödare m.m. Kennelklubben har på många olika ställen.Dessa raser du funderar på är ganska tuffa och kräver en fast hand helt klart.Däremot är de nog tåliga och hänger med på det mesta! Hundraser som jag tycker ofta passar bra som första hund kan vara sheltie eller cavalier k ch spaniel som är lite "mjukare"raser.Jag gillar welsh corgi cardigan också att ha med i stallet o.sv.Jag har en Australian Shepherd som är en underbar hund att ha med på ridturer ,lydnad ,agility o.s.v.Lättlärd och trevlig men kräver att få vara med mycket.Lycka till!Tänk på att mycket blir vad man gör det till och köp av en uppfödare du kan vända dej till med frågor om det behövs!

Cavalier king charles spaniel har jag nu. Och min hund är en mycket tuff hund men inte särskilt krävande.

Denna rasen är jag inte så förtjust i, det känns inte rätt helt enkelt. Sheltie har jag fått intrycket av att de är nervösa och hispiga hundar, fast det kanske inte stämmer?!

/ Ferrari

Hejsan!
Jag läste din tråd. Själv har jag en phalènehane och får förhoppningsvis hem nästa phalène om ca 4-5 veckor.

Min kompis som har valparna har även hästar och hon har med sig sin phalène till stallet, samma sak en annan kompis som har både phalène och häst.
Skällandet blir vad man gör det till. En phalénetik som jag hade var osäker på hundar och människor och skällde en del. Den jag har skäller när det knackar på dörren och när jag "hetsar" han lite innan vi ska in och tävla på agilityplan. Han skäller inte på andra hundar eller människor. Tänk på när du väljer valp att inte ta den som skäller mest. Det finns ju tysta och energiska valpar =0)

En toppen ras för både lydnad och agility.

OM du råkar få en phalène med underull (vilket de ej ska ha enligt rasstandarden) kan det bli endel pälsvård. Då kan det fastna rätt mycket grejer i pälsen då men inte alls särskilt mycket om de inte har pälen som min hane har. (han har mcyket och lång päls för att vara phalène. Mina systrar och deras phaléner har inte samma jobbighet med att gå i skogen som jag och min lillkille har. Inte lika mycket päls..hehehe

www.phalenesallskapet.se

är adressen till PhS hemsida

Mvh Charlotte

Okej, tack så jättemycket. Tror att phaléne är en ras jag kommer spåna vidare på ifall jag vill ha en dvärghund.

Hej!

Jag har en dvärgpinscher, och trivs toppen!! Ännu är han lite feg när det gäller att hälsa på främmande, men han blir bättre hela tiden! ;)

Vill du komma och kolla på hundar, är det utställning i Borås den 2:a juli. Då är det dvärpinscher, pinscher, dvärgschnauzer, ja jag kan inte alla i huvudet, men kolla in på www.sspk.nu.

Lilla Arne skall ställas där, hans första utställning, så jag hoppas inte allt för mkt! :p

PICT0003_006.sized.jpg

Se fler bilder på http://galleri.icemy.com :D

Senast ändrad:

Mmm, jag är väldigt förälskad i dvärgpinscher.

Rasen verkar passa mig också, dock är dessa registreringssiffror lite kusliga. Populationen har stigit snabbt... :S

Jo, det är sant, men man får ju tänka på att de var så gott som utdöda ett tag, och fortfarande inte är så vanliga... Alla man stöter på frågar om det är en chihuahau... :( Tycker inte alls de är lika, vare sig i kropp, eller ansikte! Men det är väl för att de är så himla poppis, de dära chihuahuorna... :crazy:

Jag känner till bra kennel/kennlar om du vill ha tips! Vet en som får valpar till våren 2006, samma kennel som Arne kommer från :D

Arne med sina syskon; Arne(hane), Roxie(tik), Zafir(hane)
PICT0032.sized.jpg
:love:

Av raserna du nämnde gillar jag dvärgpinschern klart mest. Dom är stencoola. :D

Har också haft samma inställning som dig ang. Shelties, men efter att vi fått två styckeri familjen så har jag nog ändrat mig på den punkten. Dom två vi har och de jag sett från "våra" uppfödare är allt annat än hispiga, utan är mkt trevliga familje hundar som älskar att hänga med på allt. "Gammel hunden" (hane 10 år) är super pigg och kry, veterinären trodde att jag ljög när jag sa att han var 10, inte en dag över 6 tippade hon på!!!

Men uppfödaren är nog A och O som med alla andra hundar.

Lycka till med hund letandet!

Jag meed! :D

Här kommer fler bilder på vår steeeencoooola vovve!

Arne 8 veckor, morgonen efter hemkommandet.
PICT0002.sized.jpg

Arne äääälskar att sova på balkongen!
PICT0002_002.sized.jpg

Och i soffan...
Uppochner.sized.jpg

Och att leka i det höga gräset!
PICT0002_007.sized.jpg

Sen blir nog folk arga om jag lägger in fler.... :D

Kolla mer på http://galleri.icemy.com :love:

neeeej, sluta plåga mej! :love:
jag ska också skaffa en såndär, men det blir inte förrän om tidigast ett och ett halvt ååååår..... :crazy:
dom är verkligen för fina :)

Ifall jag ska ha en liten hund lutar det mest åt dvärgpinscher i första hand och phaléne i andra hand. Tror att de raserna passar mig.

Fast om det skulle bli stor hund så blir det troligen en perro sin pelo del perú eftersom jag har upptäckt denna fantastiska rasen. Men funderar fram och tillbaka fortfarande, welsh springer spaniel är en ras jag undersöker just nu men även kromfhorländer.

Tack för alla svar, vill gärna ha fler

(Till Nimbus; Har aldrig gillat sheltie, vet inte varför men jag tycker inte om rasen)

Den dansk/svenska gårdshunden passar bra för dig om du:

Tycker om att hitta på aktiviteter tillsammans med hunden. Gårdshunden är nyfiken, aktiv, pigg, alert och tycker mycket om att vara med. Den behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra. Lydnad, agility, freestyle och spår går t.ex. utmärkt att träna. Är du inte ute efter en hund att aktivera dig med - välj hellre en annan ras.

Har möjlighet att ha hunden med Dig under dagarna - alternativt har tillgång till dagmatte/-husse eller hunddagis. Gårdshunden tycker inte om att vara ensam. Faktum är att rasen är mer beroende av mänskligt sällskap än många andra raser. Högst ca 4 timmar per dygn bör den lämnas ensam.

Inte har något emot kroppskontakt med hunden. Många gårdshundar är riktiga knähundar som älskar att sitta i knäet och ligga nära intill i soffan. Helst vill den även krypa ner under täcket i sängen.

Är intresserad av att tillämpa de nya "mjuka" inlärningsmetoderna där hundens förtroende för föraren står i centrum. Många gårdshundar är ganska "milda" och "mjuka" och mår inte alls bra av tuff dressyr.

Inte är allergisk mot hund. Undvik en tragedi för dig, familjen och hunden genom att avstå från köp om du misstänker att någon inom familjen eller den närmaste vänkretsen kan vara känslig.

Uppskattar att vara med och hjälpa till att bevara en gammal, genuin svensk (och dansk) hundras.

Har faktiskt kollat på denna rasen.

Dock verkar den mycket ojämn i temperamentet. Ska citera några personer som har kontakt med denna rasen.

"Min granne har en dansk/ svensk gårdshund. Han är lite galen och har storhetsvansinne. Han vrålar och skäller på andra hundar och har bitit både mig och min hund. Men jag har träffat trevliga oxå, tikar då, som har varit jättemysiga"

"Min kompis har tre gårdshundstikar. Alla tre vaktar och skäller mycket. En av dem är gammal och inte jaktintresserad. En är fem år och jaktintresserad. En av dem är sju månader och en mycket självständig och knepig jaktidiot. Alla tre tycker att det är roligt att jobba tillsammans med matte. Alla tre är dessutom nära släkt.
Tycker det verkar vara ganska många gårdshundsägare som har problem med vardagslydnaden på sina hundar, bland de som köper dem som rena sällskapshundar. Om det beror enbart på ägarna eller också på hundarna är dock svårt att veta."

"Jag har haft rasen i tre år, har nämligen en hanhund på tre år. En underbar hund mmed en hel drös med personlighet, men precis som med alla hundraser så finns det en del nackdelar... En gårdshund behöver mkt träning och aktiverin för att inte bli understimulerad, blir den det kan den bli som de exempel du läst här ovan: skällig, vaktig och allmänt odräglig. men fostrar du din gårdshund ordentligt och ger den mkt kärlek och aktivering får du med största sannolikhet en underbar kompis, precis som jag fått. Kolla gärna in på min hemsida: "

Därför är jag tveksam till denna ras som jag för övrigt tycker är otroligt vacker...

Men jag tror ändå att dansk/svensk gårdshund skulle passa mig rätt bra faktiskt.

Jag vill aktivera min hund; gärna med bruks, agility och kanske lite lydnad. Kanske inte för sm-nivå men enklare träning och därefter kanske tävla lite.
Förhoppningsvis ska jag gå en linje med äldrevårdsomsorg och handikapp - så det är inte omöjligt för hunden att hänga med till jobbet (får jag inte ha med hunden till jobbet blir det ingen hund)
Jag vill ha min hund i sängen och soffan tillsammans med mig, hunden är en familjemedlem. :D Jag är mjuk och hatar att ta i hårdhandskarna - vare sig det gäller hästar eller hundar. Men envis till tusen är jag fast också snäll och konsekvent.

Men eftersom jag troligen/antagligen kommer att bo i lägenhet när jag skaffar mig min hund så får den inte vara för skällig (uppfostringssak men hunden får inte ta till skall bara den hör fotsteg utanför) och den får inte ha för mycket jaktinstinkt eftersom jag vill ha min hund lös!!! Det är det viktigaste för mig, en bra inkallning.
Tror du fortfarande att dansk/svensken passar mig?

/ Ferrari

Jag har ju min som just gårdshund....dom klarar ju att aktivera sig själva då..han leker med sig själv vilket inte schäfern klarar...nu är han ju fortfarande valp, men inte speciellt skällig och ganska lydig för sin ålder....stannar på ett NEJ om han jagar nån av de äldre katterna..kommer INTE om rödkatten kommer med en sork/mus som han tror är hans :D annars verkar han vara lyhörd och samarbetsvillig..men som valp han är så är det ju mera spännande ibland på annat håll...ligger under täcket o sover varje natt :D

Jag har också hört både bä o bu om dessa, men uppfödaren(har fött upp sen 74 tror jag) var jätteglad att han skulle hamna på en gård...för han var nämligen både störst och absolut vildast av alla valparna hon hade :rofl: ...en gårdshund i sin rätta miljö behäver inte så mycket aktivering sa hon, dom aktiverar sig själva och det gör han också....men jag ska ändå prova lite lydnad och kanske agility med honom så han får lite mera social träning än att bara vara hemma på gården......till vintern får jag nog köpa overall också...för han är en fryslort....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 709
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka