Spåna vidare på hundras!

Sv: Spåna vidare på hundras!

min valp går alltid lös....utom om vi är inne i stan förstås....men dom sägs vara följsamma.....

Hejsan!
Jag hade ungefär samma krav på rasval som dig, nu när jag bytte ras.
Ville ha en frisk, pigg, ej mkt pälsvård, passa med hästar, gilla att träna och ev tävla, ej förstor.
Och jag har nog träffat rätt, när jag skaffade en Lancashire Heeler!!
Jag har bara possitiva erfarenheter.
Om du vill veta mera gå in på Heeler klubbenshemsida och få mera info eller maila mig så kan jag berätta mera.

Men tror du rasen skulle passa mig och mina kriterier?

Tack alla för svaren.. och du Martha, kan du inte pma vilken kennel Turbo kommer ifrån?

Jag tycker den passar :D jag tycker det är en lättsam trevlig alltid glad hund som orkar hur mycket somhelst...PM kommer

Jag instämmer med martha. Jag har träffat alldeles för få d/s hundar för att egentligen uttala mig, men de jag har träffat har varit toppen! :love:

Lyhörda, tillgängliga, lättsamma och mycket måna om att hålla sig till matte/husse. Jag vet en som råkade "komma bort" på tomten och matten var tvungen att skjutsa sitt barn till simskolan. När hon kom tillbaka så satt hunden vid dörren och ylade för att hon blivit övergiven bara sådär... men inte att hon skulle lämna hemmet.

Okej :D

Det är bra, vill gärna ha mini-storlek, liten-storlek och mellan-storlek som val på hundras eftersom jag vet inte vilken storlek som jag vill ha. Såhär ser min lista ut för närvarande.

Mini: Dvärgpinscher
Liten: D/s gårdshund
Mellan: Perro sin pelo del perú

Men är inte d/s hundar skarpa?! Har hört det någonstans men det kanske bara var någon som endast sett ett exemplar som sa det..
Tack för alla svar, fast ni får gärna fortsätta svara. Och martha; mer och nya bilder på Turbo :love:

Istället för att sitta och fundera vilka egenskaper du vill din hund ska ha, så är det mycket enklare att gallra bland alla hundraser om du istället funderar på : villka egenskaper du INTE vill ha på din hund. Använd uteslutningsmetoden. När så ett x-antal raser blir kvar så prioritera de önskemål du har.

Mynta2 skrev:
Istället för att sitta och fundera vilka egenskaper du vill din hund ska ha, så är det mycket enklare att gallra bland alla hundraser om du istället funderar på : villka egenskaper du INTE vill ha på din hund. Använd uteslutningsmetoden. När så ett x-antal raser blir kvar så prioritera de önskemål du har.

Det låter inte så konstruktivt i mina ögon. Varför sitta och spekulera i hundraser som INTE motsvarar önskemålen, bara för att sortera bort dem? Det låter som onödigt jobb.

Jag tror istället på modellen att man bestämmer sig (som ju Ferrari har gjort) för tre olika alternativ och så kan man försöka träffa individer från de olika raserna, ta kontakt med uppfödare etc och sedan känna efter vad som känns bäst.

Jag har inte sagt man ska spekulera i hundraser..har sagt att man ska tänka på vad man INTE vill ens hund ska ha för egenskaper...Och detta har inte jag hittat på...dom som kom på denna gniala uteslutningsmetod heter: Svenska kennelklubben ;)

Och jag tycker inte din modell låter så himla smidig...

Senast ändrad:

Varför ska jag kolla bland taxar när jag redan vet att en tax inte passar mig?
Varför skulle jag kolla på en beagle (som jag för övrigt gillar) när jag redan vet att det är en jakthund och jag aldrig kommer jaga med hunden.

Nej, då kollar jag hellre på raser som är mer rimliga och sätter ut mina krav och ser ifall rasen motsvarar mina krav. Eller tycker du att jag ska kolla på alla 300 raser och se vilka hundar som inte har de egenskaper jag letar efter...

/ Ferrari, som inte riktigt förstår vad Mynta2 är ute efter...

Vadå taxar vadå Beagel ?? Vad menar du ? Jag har inte sagt NÅGOT om RASER utan om EGENSKAPER man inte vill att ens blivande hund ska ha...Det du drar upp, tax/Beagel hör ju till gruppen jakt närmare bestämt drivande jakthundar. ..vill du inte ha en sådan så naturligtvis letar du väl inte i den gruppen med de egenskaperna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 709
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka