Spån i boxen

Moreeeno

Trådstartare
Eftersom min häst nyligen blev drabbad av en hovböld så har jag nu bestämt mig för att gå från torv-box till spån-box.

Men det tar ju lång tid innan det blir en bra grund med spånet så att hästen inte han skrapa undan det lika lätt- får ligga på stengolvet istället.

Så jag funderade lite på om man kan göra grunden själv.
Kanske lägga in, hälla vatten, låta det vara.. hälla på nytt...
Har ni något tipps?

Sv: Spån i boxen

släpp in ett par får i boxen så har de trampat en fin grund på någon timma ;)

Varför inte torv i botten och kutterspån över , eller sågspån. Brukar jag ha till mina hästar och det funkar helbra, utom till unghästar som "alltid" skall röra runt .

Jag har läst att lerig hage + torv i boxen gör risken för att hästen ska bli drabbad av hovbölder stor.. :S
Dagen han fick hovbölden var det lerigt ute :S

Lägg in rejält mycket och mocka bara ut högarna, så får du snart en fin och torr bädd. Jag har alltid permanentbädd med vanligt kutterspån på vintern. Ibland har jag haft torv i botten, men det blir i stort sett lika bra endast med spån. Krävs lite mer bara.

Jag har läst att lerig hage + torv i boxen gör risken för att hästen ska bli drabbad av hovbölder stor.. :S
Dagen han fick hovbölden var det lerigt ute :S

Jag tror inte ett dyft på det där med att det skulle vara större risk för hovböld om hästen står på torv. Själv har jag fyra hästar som under fem års tid gått i delvis leriga hagar och har torvbäddar i stallet och en av hästarna har haft hovböld en gång - troligen på grund av att han hade gått på makadam i skogen.

Min föredetta häst som nu står i bollnäs tror jag. Hon ståd på spån och det funakde bra. Efterson juni som hon heter är så bra på att veta vart hon ska lägga allt skit. Men jag hade grunden vare bra . Har mycket spån i henens box .

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 247
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 975
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka