Spån eller tidningspapper?!

Xoya

Trådstartare
Det är första gången jag och min häst blir våra egna...med andra ord ett eget stall... :) och jag har lite olika åsikter om vad jag ska strö med i hans box. :rofl: Till och börja med så är min häst hosthäst...men har varit symptom fri i flera år. Och för att han ska fortsätta vara det så har jag mest funderat på
Jag har alltid blivit inmatad av andra hästfolk i min närhet att kutterspån ska vara det allra bästa att låta en häst stå på...
...men jag håller inte riktigt med om det...jag har alltid funderat på om det är bättre med tidningspapper.
Min häst har stått på kutterspån tidigare men har alltid haft en tendens att vara lite snorig av kutterspånet när det har varit nyinlagt. Tror att det kan vara terpentinet...jaja...
...i alla fall om några andra har sina hästar på tidningspapper?!:angel:
Tacksam för svar. :bump:

Sv: Spån eller tidningspapper?!

Då menar jag strimlat tidningspapper...löjligt att säga men tråden kan ju missförstås med att hästen skulle ha hela tidningar att trampa runt på. :rofl:

Papper är väl det bästa näst efter torv att ha en hosthäst på. Vi har papper till en häst i stallet. Det flyger om kring en hel del och vi måste gräva ner det på gödselstacken annars har hela omnejden papper på sina tomter. Jag föredrar torv då gödeselstacken blir minst då samt att den är lättare att bli av med.

Jag säger varken spån eller papper. Torv är bäst! Ammoniak som bildas av urinen (i spån/halm o papper) är ju mkt irriterande för luftvägarna. Torven neutraliserar och luften blir hälsosam.

Torv rekomenderas till dammkänsliga hästar. Min ena häst Victoria är dammkänslig. Har alltid använt spån, men nu gått över till torv för hennes skull. Kan verkligen rekomendera det!

Fördel torv: -drygare än spån
- bra stallmiljö
- dammar ej
- bönderna tar gärna hand om gödslet, bra till åkrarna

Nackdel torv: -mörkt=deprimerande :angel:
-svårare att mocka, skiten är kamoflerad mot ströt:D

Spån tycker jag är bäst. Torv blir så unket och mörkt med dessutom äter mina hästar torven. Papper är det ultimata men som redan skrivits det skräpar ned bra och brinntiden på gödselstacken är något längre än med övriga strö medel. Spån och papper ligger ungefär lika i kostnaden och volym om man ska köpa via ex Yxnarum.

Nackdelen med spån om jag ska ge någon sådan är väl att bönder som använder gödsel som innehåller spån och som dessutom odlar potatis på en åker där spån gödsel strötts kan råka ut för s.k knäpparelarv på potatisen. De larver som ger bruna hål i potatisen alltså.

Senast ändrad:

jag tycker det är jättesvårt att mocka i, plus att det blir ganska stumt, inte så mkt att "rulla runt i" så att säga...

fast jag fick mina erfarenheter av det i ett tävlingsstall på elitnivå, där hade vi bädd för att spara tid och hästarna stod ju såklart inne större delen av dygnet :smirk:

:D ooh tacksam för svar.
Det är ganska bra för jag har fått reda på en hel del.
Jag var inne på våran lokala soptipp idag och slängde lite skräp
och passade på och fråga om man fick ta med sig tidningspapper hem...:rofl: Sopgubben på tippen jag pratade med berättade
om en tjej som hämtade tidningspapper där som hon använde till sin hästs box. Och hon brukade komma tillbaka med tidningspapper
i sopsäckar som var använt. :D
:rofl: kan inte låta bli och fnissa lite åt det här med tidningspappret...men jag funderar på och göra likadant som den här tjejen. :angel:

Jag använder papperströ till mina hästar och jag trivs super med det!!!
Ett tips är dock att inte lägga bedd för man är f*n inte människa till att orka få ut allt sen, det sätter sig som berg..
För övrigt är det ljust och snyggt tycker jag.. Dock som nån tidigare sa så blåser det lätt omkring.

Jag hämtar papper på pappas jobb så ibland får hästarna lite olika färger i boxarna oxå, alltså färg-glatt o fint:rofl:

Jag anser spån. Torv, iaf den man kan köpa i balar här, är något alldeles hopplös efter ett tag. Initialt är det super, men sen torkar den och då dammar den något infernaliskt tyvärr. Får till och med de som normalt inte alls är känsliga att hosta.

Jag hade dammavskiljt kutterspån (balat) till luftrörsdamen. Hade papper ett tag med, men förutom det som andra sagt om flygigt och så, så det damen var ganska grisig, och pissade rätt mycket och det STANK ammoniak i boxen när hon hade papper. Spånbädd i botten och så växelströbädd med papper däremot blev prima.

Jag strimlade papper själv i dokumentförstörare. Det blir dock sådär, bättre med rivet. Om det är strimlor så gäller det se till att strimlorna inte blir för långa, då bara snor de sig runt benen, så jag fick sitta och klippa/riva sönder tidningarna och pappret i lagom bitar först.

Men om din häst snorar av spånet skulle jag absolut testa papper.
Däremot min erf av torv = värdelöst.

du är helt rätt inne på att papper är bärrte än spån. torv är det bästa. ska du ha spån så blöt det dagligen då dammet binds samman.
Tänk oxå på att det är inte det synbara dammet som är det faliga utan det damm som inte syns för ögat..

halm är det värsta att ha till en hosthäst, det är värre än spån.

Skulle alla gånger hellre använda spån än strimlat tidningspapper. Jag har aldrig varit med om att någon av våra hästar snorat mot spån, har du kollat olika sorters spån (vi har mig veterligt inget terpentin i vårt)?

Senast ändrad:

Skulle alla gånger hellre använda spån än strimlat tidningspapper. Jag har aldrig varit med om att någon av våra hästar snorat mot spån, har du kollat olika sorters spån (vi har mig veterligt inget terpentin i vårt)?

Det är inte terpentin det handlar om, utan terpener. Det finns i råspån, dvs spån som är färskt och fuktigt och inte torkat. Mängden terpen i vanligt, balat kutterspån är liten, medan det i råspån är betydligt högre halt. Dock kan det ju vara så att spånet ändå blir för 'dammigt' för TS häst och det är därför den snorar.

Torvbädd med ett tunnt lager spån över tycker jag är det absolut bästa! Tycker inte alls om tidningspapper...

:D Torv funkar bäst för oss. har provat alltmöjligt, men Torv japp det vinner :banana:

Tycker det beror mkt på hästen... Vissa hästar funkar kanon på torv. Torven håller sig lite fuktig och dammar inte medan andra hästar jag har haft på torv har haft snustorr bädd= mkt mer damm än i en spånbox. Antar att det har att göra med hur mkt de kissar och hur de rör sig i boxen. Givetvis också hur torven ser ut från början. (Och med "lite fuktig" menar jag inte att hästen ska stå på blöt, pissig bädd utan bara precis så att det binder samman torven litegrann)

Tycker du ska prova torv. Men undvik den i grön bal hos granngården. Den dammar så man håller på att bli tokig. RS (vit bal) som här finns att köpa hos rosens är toppen och dammar knappt alls.
Spån reagerar jag själv på så då antar jag att det dammar en del.
Papper - det finns de som är möverkänsliga för bläcket som används i våra dagstidningar och kan få håravfall av det.

:bow: tacksam för alla råd och svar jag fått.
Det blev tidningspapper i alla fall. :rofl:
Hästen han varkar trivas på det.
Första han gjorde när han blev installad igår var att lägga sig ner och rulla sig bland papprena. :love:

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
901
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 156
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 411
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka