Spåmängd till hästar som bara skyfflar bort?

Sv: Spåmängd till hästar som bara skyfflar bort?

totalt sidospår alex men måste bara kommentera och skratta lite. frågade ju om din lera och borstning häromdan och uttryckte största misstrogenhet över tiden du angav. blev inbjuden att prova med tidtagar ur : ) kanske ska du åka till TS och kontrolla : )

förlåt, det var bara ett skämt, var tvungen kommentera då kommentaren så uppenbart visade att vi alla utgår från våra egna perspektiv först och främst : ) :D

Jag väntade på den =)

Dock så accepterade jag rakt av TS förklaring, jag bara började undra om jag såg ett scenario (dvs att den bara krafsar över högarna), medan den i själva verket var vad jag kallar gris, dvs kör elvisp. För jag svarar ju utefter 'skiter på ett ställe, täcker över'.

Nu var det ju någonstans 'mittemellan', den bajsar inte på ett ställe, men kör heller inte elvisp. Och tiden var för ströande osv med. Så fullt begripligt.

vissa är som alexandra säger fördjävliga. Min herre, kan, av elvisp syndromet som anledning, helt enkelt inte stå på spån, det tog då 45 minuter att mocka dagligen och den tiden är trist att ödsla när man som du säger, har begränsat med tid och hellre rider och ägnar den åt hästen. därför står han på halm, som funkar utmärkt..

Ponnyn här är likadan, går inte att ha på spån, det tar en evighet att mocka och går sjuka mängder spån. Han kör kanske inte elvisp (inte säker på VAD han gör egentligen) utan mer gräver, men resultatet blir elvispat. Han är inte direkt en renlig sak, kissar och skiter där han råkar befinna sig.

Dock så i hans fall så misstänkte jag att problemet satt i huuunger. Han krafsar ut sitt hö det första han gör, och sen äter han. Och när det tar slut så misstänkte jag att han letade som en dammsugare i spånet efter alla strån, och då vände upp och ner på boxen.

Det var nog inte enbart det, men på halm är han MYCKET renligare, och förutom att jag hatar mocka halm och därför handmockar, så är det som natt och dag att mocka nu. Han skiter och kissar fortfarande överallt, drar ut höet etc. Och lyckas ösa halm över massor av högarna (det liknar snarare 'skattjakt' än mockning) men högarna är HELA på halm, dvs det gäller att leta fram dem, sen kan man ta upp dem och kasta dem i lövkorgen. Istället för att ha det som TS, ägna en evighet åt att sila fram bollar, och ännu en evighet åt att försöka få bort alla trasiga bollar (för att inte tala om att sanera omkringrört kiss). Han är lugnare på halm helt enkelt, länge trodde jag det var att han då kunde äta halm när höet var slut, men jag hittar bra mycket hö i halmen med, så jag är inte så säker.

Jag har haft två (ston...) tidigare som inte gick att ha på spån. Båda mycket grisiga och rena elvispar. Det gick en bal spån per DAG åt dem och det var helt ohållbart ekonomiskt. De fick halm, det tog fortfarande tid att mocka men inte lika lång tid, skiten håller bättre i halm.

Nu är ju inte halm riktigt lösningen för TS efter vad jag förstått av den här tråden, men att prova torvmix eller torv kanske inte skulle bli så mycket dyrare om bädden håller bättre? (Sen röstar jag fortfarande om det inte är gjort för att prova spåna upp hela boxen med vallar runt väggarna, inte lämna tomt)

ja vi är överrens i frågan. elvispar och annat.

halm är det optimala i min erf.
om det inte är ett alternativ så som du säger, prova alternativ till spån.
ska den stå kvar på spån så är det definitivt mer spån som är det vettiga, både ur sanitär och humanitär aspekt.

Jag spenderar nog 1h./ per dag o häst i mockning.
Tar bort varenda microklutt.

:eek::eek::eek::eek: Oj. Det tar 5 min per box för mej:o Sällan mer än en numera och oftast inte ens det:p Klart när jag kommer.

Låt det vara en vall där hästen puttar spånet alltså runt väggarna.alltså ha ca 30 cm spån runt kanterna och ca 15 i mitten.
Då bör inte spånet i mitten på boxen ha någonstans att ta vägen.Det har jag provat med gott resultat på flera "stök" hästar.

fast ärligt talat. om stallägaren kommenterar att du har för lite spån och det är av anledningarna du nämner, dvs att du inte har TID att mocka, så förstår jag att stallägaren kommenterar.

vissa är som alexandra säger fördjävliga. Min herre, kan, av elvisp syndromet som anledning, helt enkelt inte stå på spån, det tog då 45 minuter att mocka dagligen och den tiden är trist att ödsla när man som du säger, har begränsat med tid och hellre rider och ägnar den åt hästen. därför står han på halm, som funkar utmärkt.
tycker inte argumentet håller att du inte har tid att mocka och därför får den stå på undermåligt med spån. det finns lösningar på det problemet som inte påverkar hästens skötsel.

Enligt mig är det inte undermåligt (dock har vi alla lite varierande standard för sånt) det ser ut som ett tjockt och fint lager när jag mockat. På morgonen när man kommer dit ser det ut att vara lite.

Jag förstår också att folk kommenterar, däremot så har inte mängden spån det ser ut att vara när man kommer dit stört mig eftersom jag vet att den har gummimatta = får inte skav, och att pålle är knasig av sig. Själva mockningen slarvar jag inte med.

Halm går tyvärr knappt att få tag på häromkring.

Men har du provat vall? Jag och flera tipsade ju om det, och det kanske kan fungera?

Nu är ju inte halm riktigt lösningen för TS efter vad jag förstått av den här tråden, men att prova torvmix eller torv kanske inte skulle bli så mycket dyrare om bädden håller bättre? (Sen röstar jag fortfarande om det inte är gjort för att prova spåna upp hela boxen med vallar runt väggarna, inte lämna tomt)

Låter så kul när ni skriver "lösningen" för mig :rofl: är ju snarare en försämring för mig, men lite bättre för hästen. :devil:

Det är vallarna längs kanterna som gör att mockningen tar tid.

Har iaf testat öka på spånmängden. Just nu är det någonstans mellan 1½-2 balar (vet inte hur mycket jag hann ta ut igår). Har inte märkt någon skillnad än vad gäller pisset i mitten. Blev inga "hål" igår, men hålen stör ju å andra sidan inte mig eftersom kusen inte får skav och pisset ändå hamnar vid spånet.

Kommer bli motsvarande ca 6 balar denna månad om nu det är någon förbättring :angel: förmodligen behövs det som sagt säkert ännu mer för att man ska få någon skillnad resultatmässigt men det får bli när jag har skjuts att fara och hämta torv.

Men har du provat vall? Jag och flera tipsade ju om det, och det kanske kan fungera?

Med "vall" menar du förresten då den typ som vissa verkar ha för att hästarna inte ska rulla fast? Alltså en rejäl hög som man plattar till?
Eller vanliga "kanter" där det är lite högre med spån?

Sån för att minska risken för fastrullning, fast jag förstår inte riktigt din beskrivning. Men att bygga en vall med spån kring kanterna. Så det blir en vall av spån runt väggarna i boxen (minus dörren).

Det jag funderade på är om spånen ska ligga löst men upphögad (om du förstår hur jag menar då?) Jämfört med tillplattad så den ligger stabilt där, lite som omvänd bädd..

Har aldrig byggt vallar själv eftersom jag tyckt det varit opraktiskt just att ha spån på kanterna så jag är inte så insatt. Enda stallet jag varit med om som haft det har haft rätt fasta vallar, men jag vet ju inte om det är de som plattat till det eller om det bara blivit så av att hästarna legat där.

Ah, då fattar jag. Tillplattad, dvs ganska fasta vallar tycker jag fungerar bäst, det är dock enklast att valla med halm, men det går med spån med. Jag trampade dem fasta, men de får ju inte bli för låga, och ska vara mot väggen. (Som tack för allt jobb raserade hästen dem, men om de låter vallarna vara så fungerar de prima). I ditt fall kanske det minskar uppkrafsningen av spån mot kanter/väggar. Är ju värt att prova iaf!

Jag menar att du ska göra typ så här då fast med spån och så ska det givetvis vara spån i mitten oxå.
2D25C2C3-3958-45C1-ACEC-5C1FDC4E6FDF.jpg

Jag har en sån herre,bajjar en fin hög i det vänstar hörnet & skrapar allt åt sidorna & bakåt. Sen pinkar han på den tomma fläcken i mitten. Det har dock blivit lite bättre sen vi lade in 2 torvbalar under & fyllt på med 4 spån över. Nu tar man bara det kiss som syns & allt bajs, hans box tar 5 min att mocka (typ). Vi har 5 varmblod & 2 shettisar i stallet, 20 & 25 åringen som tidigare varit helt underbara att skotta åt har senaste året drabbats av "häst-alzheimers" som vi säger..... Drygt, skit & allt om vartannat. Vilket har blivit något bättre med torv+ spån blandningen(egen blandat). Ena shettisen också på torv = toppen! den andra med fång har spån underst & halm överst, men hon är liiite grisig ( å alla dessa små shettis bajjar:eek:). De 2 sista är bra, bajjar längst bak den ena till höger & den andra till vänster & kissar längst bak. Allt som allt, inkl hövägning & vattenbyte & foder fix ca 55 min.

Även till Alexandra_W:
A-ha, värt att prova! :)
Jag har ju gjort precis tvärtom :angel:

Brukar ställa en halva spånbal i ena bakre hörnet, och då bygger hästen små vallar själv av den precis vid kanten- blandat med piss och bajs som är inbäddad i de annars tillsynes fasta klumparna med spån! :rofl:

Ska passa på imorgon när jag förhoppningsvis har bättre med tid i stallet! :)

kl?

Uppdatering:

Igår provade jag att lägga upp "vallarna". Provade bara längs den sidan hästen brukar skita till att börja med. Öste alltså in en massa spån till kanten, trampade till, öste på lite till och trampade till och så ett tunt lager med löst överst. Sen blev det inte jättemycket spån i övriga boxen, men iaf ca 2dm.
Behövde f ö inte ens lassa in mer spån - hade beställt mockning åt kusarna i förrgår för att jag inte kunde åka ut (av stallägaren), och trots att jag dagen innan fyllt på en halv spånbal så det var lagom med spån enligt mig, så hade hon tagit andra halvan som stod i hörnet i boxen OCH en halva av mina oöppnade balar :crazy:

Idag när jag skulle mocka så var det inget "hål" i spånet och ingen riktig pissfläck, pissfläckarna var istället små och många inbäddade i spånet som kusen gått runt i. Stor fördel för att förhindra pissfläckar på kusen, samtidigt så var det svårare att få bort allt piss och därmed få bort lukten. Utan att ta bort en massa ren spån vill säga.
Tog kortare tid än jag beräknat, vet inte om kusen gjort ifrån sig mindre än han brukar eller vad som hade hänt, för jag hittade bara två halvsmå bajshögar (brukar vara 4-5). Tog ca 18 minuter att mocka och alltsomallt för båda hästar 30-35 minuter. Att det tog såpass lång tid som 18 minuter ändå var för att han gömmer skiten, och då måste man riva upp en bit av "vallen" för att hitta högarna och sen bygga upp igen.

Ska köra vidare och se hur det blir, men hittills verkar det rätt lyckat! :)
Det där med att det inte fanns något "hål" var nog tyvärr en slump däremot, för efter att kusen hade varit i boxen en halvtimme idag så var det redan ett par hål i spånet.

Återigen:
det är med spån som med kattsand (precis som det står på kattsands påsen i fråga om dosering): dvs att det behövs en viss minimi mängd för att det ska fungera till den effekt det är avsett att fungera.

dvs uppsugnings förmåga osv fungerar bara om man använder en viss minimi mängd.

bra att det verkar ge resultat!

Det blev betydligt mer uppsuget, så på den punkten tror jag inte det var för lite spån. Brukar dessutom lägga sig underst i ett tunt lager så om kusen INTE skulle gå omkring en massa skulle det vara väldigt lätt att ta bort allt piss.

Om det skulle bli bättre uppsugningförmåga med hjälp av mer spån så borde det snarare bli fördelat på mer spån och svårare att få bort allt? För det var det jag upplevde nu, att det var massor med pyttesmå ställen med piss blandat med det rena, vid hela bakre mittendelen av boxen (och lite inblandat i vallen vid skiten han gömt där). Hade det varit MER koncentrerat tycker jag det vore lättare att få bort, blir det väldigt uppblandat så fungerar det ju ypperligt i "suga upp"-syfte men borde bli mer spritt och mycket mer att ta ut om man ska få bort all lukt? Lite halvpissigt på mer spån istället för blött på lite spån (som ofta ligger underst om kusarna inte springer runt i det som sagt :p )

Ska bli spännande att se hur det ser ut imorgon. Ska fylla på den andra halvan av spån också men vill först hinna utvärdera hur det blir mer ungefär den här spånmängden (motsvarande ca 2½ bal).

KL
Det märket som har sorterat spån- bara kutter, suger dåligt.Min märr som kissar stora mängder, blev det sjö hos:mad:
Torv är ändå det optimala.
Använder inte det för kostnaden, miljön, svårare att mocka- ordentligt o att allt blir svart när det är varmt o torrt:eek:

Liknande trådar

Z
Hästvård Hej! Är egentligen barfota-nisse, dvs jag föredrar barfota framför att sko. Men, jag har ju insett att det inte fungerar till alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 356
Senast: Zab
·
Hästvård Har nu hittat en väldigt trevlig häst som varit i min ägo i snart 3 veckor. Problemet är att han varje morgon lyckas samla all halm i...
Svar
9
· Visningar
2 100
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben