Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Jag har också hört de där förklaringarna, men jag köper det inte. Dels för att det finns modeller som övht inte trycker eller skaver någonstans, och dels för att du bara använder bootsen kanske högst en timme per dag medans järnskorna sitter kvar dygnet runt under hela skoperioden.
Hovmekanismen är mer än bara utvidgning i sidled, du har flexibilitet i hela hoven som blir nästan helt stum så snart du spikar fast en järnsko.

Men för att återgå till kärnfrågan får din häst starkare hovar ju mer du rör på honom. Vill du ge honom en ärlig chans skall du ta upp honom i full träningsdos och sedan vänta ca ett halvt år så ser du hur starkt horn han får av den rörelsemängden. Det är först då hornet hunnit växa ned till marken nämligen. Precis som när man börjar med ett kosttillskott för hornkvalitén! (och det är alltså bland annat i det läget som hovboots kan vara en utmärkt lösning)
Och det är dessutom inte fel att det inte finns något att verka eftersom det bara indikerar att hoven har precis lagom tillväxt. Det enda är om han börjar slita för mycket och det ser du dels i hoven men även om han börjar reagera på något underlag.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Jag kanske missuppfattar bakgrunden till dina tankar, men här används boots enbart vid körning (för slitagets skull). I övrigt går mina hästar barfota. Deras hovar är kanon (var tråkiga som skodda) och verkas av utbildad hovis som absolut inte vill sko.
Nog är det väl normalt sett bättre för hovarna att gå i boots några timmar i veckan och vara barfota i övrigt, än att alltid gå med dom stumma järnskorna?

På tal om ev problem:
Något skav har jag inte sett minsta tecken till.
Nog måste väl den mjuka bootsen ge vika och därmed tillåta hoven att bredda sig mer än vad en järnsko gör?

LIA
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Vilka saker tänker du på då?.

Jag tänker mest på hur lederna påverkas under belastning av en sko utanpå hoven. Känns som att överrullningsmomentet måste bli mycket tuffare med boots än med vanliga hästskor.

Nja.. booten måste ju sitta kvar, så den är ju ändå spänd över hovväggen (det är ju inte den där lilla tygbiten vissa modeller har över kronranden som håller booten på plats) och antagligen är hovväggen inte så stark när det gäller att töja ut gummit runt den vid nertramp..

Fast de som marknadsför bootsen påstår ju att de ska kunna ge fullgodhovmekanism, men de kanske bluffar, skulle inte förvåna mig ;)
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Sko bara bak är inga problem, min häst har gått så med tjockare gummiskor. Fungerade precis så som det var tänkt, hade samma problem som du.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Så det jag ber er om är egentligen att sia om ifall det kommer slitas mer ännu mera, eller om hovarna kommer anpassa sig efter träningen.

Jag har aldrig haft en häst på 25 år som anpassat sina fötter efter träningen. Hästar är inte skapta för att bli ridna på grusunderlag, eller ridna över huvud taget, så ja, han lär nog behöva skor förr eller senare. Min erfarenhet är att hovkvaliteten är genetisk i första hand.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Du får gärna använda boots om du vill, men det är inget jag tror på och därför tänker inte jag använda dem.
(Om de inte trycker någonstans alls borde de trilla av..)

Eftersom träningen kommer öka kommer även slitaget öka, och jag vill inte ha en halt eller ömmande häst i ett halft år bara för att se om det funkar. Han har gått barfota ett år redan, på varierande underlag, och inte slitits ner så här mycket vare sig i början eller mitten på tillvänjningen till barfota, utan bara nu i slutet när han börjat ridas lite grann.
Jag vill ha lite slitmån, det har gått för fort för att jag ska känna mig lugn och tro att det är anpassning. =)
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

En tanke bara: Om det inte finns ngt kvar att slita på bak - vad ska du då spika skon i?
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Jo, jag vet, och det var anledningen till att jag trodde på boots i början. Men nu gör jag inte det längre.

Det är nog snarare tryckskador på hov-väggen än skav (även om min häst garanterat skulle få skav eftersom han är så löjlgt känslig)

Tinen
Aha, på så vis.
Jo, bomlösa soffkudde sadel folket ljuger ju om att deras sadlar inte glider på någon häst ;) Förvånar mig inte om bootsfolket är likadana, var och en är ju salig på sin tro.

95johsv
Skönt att höra =)

Sara-Ida
Ok. =)

Jag pratade med hovis idag och ska ringa imorron igen för att få en skonings tid. Han hade inte kalendern med sig. Det skulle inte vara något problem med att sko bara bak, men när han ändå kommer ska jag höra om han tror att hästen behöver skor fram också. Jag tyckte han ömmade lite när jag ledde honom idag, kan iofs ha varit inbillning och jag vet inte om det var bak eller fram, men iaf.
Så det blir minst 2 skor om inte hovis säger något annat när han tittar på hovarna.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Man spikar ju i hovväggen efter att man verkat ner allt överflödigt. Det är det överflödiga som inte finns längre.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Aha, på så vis.
Jo, bomlösa soffkudde sadel folket ljuger ju om att deras sadlar inte glider på någon häst ;) Förvånar mig inte om bootsfolket är likadana, var och en är ju salig på sin tro.

Haha, "bomlösa-soffkudde-sadel-folet" var nog något av det roligaste jag har hört tror jag :rofl::rofl:
Hehe, jag har på min egenhäst faktiskt aldrig testat bomlöst, men jag tror inte ritkigt på den ideén heller :angel:
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Bomlöst är jättebra, men inte bomlösa soffkuddar:P
Crow rids in i en bomlös spansk skolsadel (ser ut som en vanlig spansk) och det känns bra att sitta i och han verkar trivas. Inte för att han reagerade mer på bomsadeln (som är en hoppsadel och vars sadelgjords stroppar börjar ge sig, två anledningar till att inte använda den). Hade en soffkudde bomlös innan, men den gled trots alla försiktighetsåtgärder, anpassningar och löften att den satt stadigt på alla ryggar.. Gled runt helt och min handled förstördes för resten av mitt liv. Härliga soffkuddar! :D Fast hela buke känner nog till den historien vid det här laget. :P

Men den ''riktiga'' bomlösa vi har nu sitter stadigt och känns bra.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Jag begriper inte varför du inte tar denna diskussion med din hovis:confused:om du nu har en sån:devil:

Om du redan nu märker att den sliter av det lilla den gör så- hur tänker du?
Hur öm ska den vara för att du ska tänka om- tvärhalt:confused:
blöta grusvägar är precis som när man slipar knivar- slipsten.

Sko hästen en gång o du märker hur öm den har varit- rör sig helt annorlunda/ obehindrat o blir en glad häst.


Australiensarna o jänkarna som har boots- använder dem bara till nöds- vid speciella tillfällen. De har dem inte till vardags- sand som inte sliter på hovarna nämnvärt. Grus eller ännu värre- svenska grusvägar sliter enormt.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Om du läst ordentligt hade du sett att jag a) har en hovslagare. b) har diskuterat med honom (det står faktiskt i fetstil en bit ovanför detta inlägg :angel: )c) ska ringa imorgon och boka tid för skoning och d) varför jag tvekat att sko.

Han ömmar inte nu, just nu är hovarna bak helt perfekta och hovarna fram har fortfarande slitmån, utan det är just tänker jag gör; perfekt nu = för slitna snart. Därför tar jag upp detta INNAN det är för sent :idea: Det hade du också sett om du läst lite mer. Jag är nämligen inte intresserad av att vänta tills han börjar ömma.
Att jag tar upp det på buke betyder väl inte att jag inte pratar med min hovis om det? Hade hoppats på lite seriösa svar bl.a. från hovslagare här, för ju mer man kan jämföra och ju fler synpunkter man får, desto mer förstår man helheten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Eller jo, jag tyckte ju att han ömmade lite idag, men det är första gången sedan jag köpte honom för ett år sedan och tog av den enda skon han hade då. Då ömmade han inte alls trots att hovarna såg hemska ut.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Du får gärna använda boots om du vill, men det är inget jag tror på och därför tänker inte jag använda dem.
(Om de inte trycker någonstans alls borde de trilla av..)

Eftersom träningen kommer öka kommer även slitaget öka, och jag vill inte ha en halt eller ömmande häst i ett halft år bara för att se om det funkar. Han har gått barfota ett år redan, på varierande underlag, och inte slitits ner så här mycket vare sig i början eller mitten på tillvänjningen till barfota, utan bara nu i slutet när han börjat ridas lite grann.
Jag vill ha lite slitmån, det har gått för fort för att jag ska känna mig lugn och tro att det är anpassning. =)
Ett par välsittande flexibla skor sitter kvar utan att trycka eller skava, ja. Ett visst tryck får du naturligtvis men inte så att det ger några skador och heller inte så begränsande som ett par järnskor som sitter på 24/7

men om du är så säker på din sak, varför frågar du då andra om åsikter?
Alla har olika erfarenheter men då du redan bestämt dig lyssnar du ju bara på de som säger det du vill höra vilket visserligen är bekvämt för dig men...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Eller jo, jag tyckte ju att han ömmade lite idag, men det är första gången sedan jag köpte honom för ett år sedan och tog av den enda skon han hade då. Då ömmade han inte alls trots att hovarna såg hemska ut.
Det kanske berodde på att han hade så mkt slitmån som faktiskt behövs.
Några mm på en blöt mjuk hov- är inget.

Låt hovarna få växa ut lite- normalt vettu:rofl:
Det som DU tycker är snyggt eller optimalt kanske inte funkar för din HÄST.

Om du dessutom renskär sulan så är det klart att den blir öm.
 
Senast ändrad:
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Vad spelar det för roll att det inte fins något att ta av ? Det betyder ju att hästen sliter sina fötter bra själv. Måste det alltid finnas något att verka för att det ska vara ok ? Så länge hästen sliter jämt, så är det väl bra att denne fixar slitaget själv.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Jag tycker nog att bootsen låser MER än skon.

de håller ihop hästens mjukdelar. Sen att den inte används hela tiden är ju positivt, men om hästen är så nedverkad- naturligt verkad:mad: så kan den ju ha ont även i hagen eller i boxen. Läste just om en sdn på första sidan på Buke.

Har man is i hagen så ska det antingen halkbekämpas eller sättas på brodd- på ett eller annat sätt.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Har en travare som fungerar precis som din, han sliter bakhovarna mkt mer än framhovarna. Precis som din hade jag honom barfota fram tills att vi satte igång träningen men fick ganska snabbt sko honom eftersom han började ömma bak. Har honom skodd runt om eftersom det fungerar bäst för oss men ser absolut inget underligt i att bara sko bak.
Kan som parentes tala om att bomlösa "soffkuddesadlar" glider även på min...
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 379
Senast: caballus
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp